Wat te doen tegen mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoethout

Wat te doen tegen mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 11:31

Hoi!

Na een aantal jaar geen last te hebben gehad, heeft mijn paard helaas weer mok :(
Ik gaf altijd CureMok pilletjes (voorheen Puur mok), maar ik zie dat dat nergens meer te krijgen is. Ik zie wel dat er nu druppeltjes op de markt zijn maar dat dat zonder ander voedsel gegeven moet worden. Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe dat gaat lukken. Ik heb gelukkig nog een half potje CureMok pilletjes maar daar zal ik niet genoeg mee hebben.

Hebben anderen ervaring hiermee of weet iemand waar je alsnog CureMok kan bestellen? Op internet kan ik niks vinden helaas. Andere opties mogen ook zeker aangeboden worden!

Ingrid_ms

Re: Wat te doen tegen mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:43

Er is een nieuw product op de markt dat goed helpt! Mokgel heet het. Het is op basis van magnesium.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:51

Is er verder niets aan het management of hooi e.d. veranderd? Want mok komt meestal van binnen.
De druppels mogen volgens de gebruiksaanwijzing wel met iets lekkers gegeven worden, waar het om gaat is dat de druppels in de mond door het mondslijmvlies opgenomen kunnen worden. Dus een stukje appel met een holletje en wat druppels kan ook.
Door het voer werkt niet, dat wordt opgenomen, en schuiven ze te snel naar binnen en dan werkt het niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:57

Management goed hebben werkt vaak ook wel aardig goed naast zalfjes en pilletjes :j
Kun je daar nog iets aan verbeteren? Wat heb je voor de rest allemaal al geprobeerd en gedaan?

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 13:00

Bedankt voor de reacties!

@Ingrid ik zal het even checken, mogelijk dat dit een goede oplossing kan zijn!

@Lindsey en @Cioccolato, nee niks veranderd aan het management. Ervaring is wel dat wanneer ze mok heeft dat dit altijd in de herfst/winter gebeurd wanneer het land nat is. Dat is het nu natuurlijk ook dus ik vermoed ook dat het hierdoor komt. Tot nu toe nog niks geprobeerd omdat ik het vanochtend tijdens het buitenzetten pas de eerste korstjes zag, ik ben er nog goed vroeg bij gelukkig dus. Ik zal proberen om na het buitenzetten de benen goed te drogen en ik zal in ieder geval de mokzalf bestellen en de druppels toch maar proberen door middel van een holletje maken in een wortel!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:07

Wij hebben echt de gouden tip gekregen!
Vlooien pipetjes! Elk been 1 pipetje, en serieus het werkt!!!! +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:50

Mok komt echt van binnenuit en niet van nat land. Het is een weerstandsprobleem. Dus naast uitwendig behandelen (ik vind honingzalf fijn werken), toch echt het management en de voeding onder de loep nemen. Als dat niet op orde is, dan heb je kans dat het iedere keer terug komt op het moment dat de weerstand harder moet werken, zoals bij verharing, weersomslag, ziekte, enz.
Tenzij het mijten zijn ipv mok, dan moet je gaan behandelen. Maar dat weet je alleen als er een schraapsel is genomen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:58

Inderdaad in de natte maanden proberen de weerstand te verhogen (en stress zo nodig te verlagen). Dat helpt het beste op de lange termijn. Zorg voor goed en genoeg ruwvoer en kijk naar bijv. kruiden die vitaminen en mineralen bevatten. Die kan je vaak zo door de brokjes gooien.
De laatste keer dat mijn paard mok had is mij sudocreme aangeraden. Dat leek wel te helpen (na wassen met iets milds en ontstekingsremmend)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:59

En als het er dan wel is, niet een hele dag in de blubber zetten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:49

Mok is een verzamelterm voor huidproblemen in de kootholte. De oorzaken zijn legio. In de winter is een wekere huid door nattigheid en vuil zeker een factor.

De meningen zijn erover verdeeld, maar uit eigen ervaring ben ik wel voor het scheren van de kootholtes zodat je de al geïnfecteerde huid toch optimaal kunt behandelen met een shampoo en mokzalf.
Daarnaast kijken hoe je zoveel mogelijk oorzaken kan verhelpen zodat de kans kleiner is dat het terugkomt: weerstand, vuile voeten, nattigheid enz.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:38

Daihyo schreef:
Mok komt echt van binnenuit en niet van nat land. Het is een weerstandsprobleem. Dus naast uitwendig behandelen (ik vind honingzalf fijn werken), toch echt het management en de voeding onder de loep nemen. Als dat niet op orde is, dan heb je kans dat het iedere keer terug komt op het moment dat de weerstand harder moet werken, zoals bij verharing, weersomslag, ziekte, enz.
Tenzij het mijten zijn ipv mok, dan moet je gaan behandelen. Maar dat weet je alleen als er een schraapsel is genomen.

Dat klopt niet, hoor. Invloeden van buitenaf op de koot zoals vuil en modder, veroorzaken mok. Wassen met betadineshampoo, korsten laten zitten, nadrogen en de korsten goed soepel houden met creme helpen beter dan magnesiumpilletjes.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:07

Ik zal wel een knuppel in het honden hok gooien, maar hier een goed aangeschreven voedingsdeskundige laten komen, dierenarts voor div keren bloed trekken en het paard volledig van graan voer, suikers eruit etc etc etc. En enkel op mega droog hooi ' want het kwam van binnenuit'. mega dure detox kuren en weet ik het wat. En raad eens? 1 dag vorst en nattigheid en paard heeft gelijk weer korsten en scheuren. Zijn huid is gewoon weg zwak. Nu voer ik weer granen, wel let ik op de suikers etc en paard komt ineens aan in spier etc.

Maar goed, die koten.... Ik heb buisverband maat C gekocht, en knip steeds sokken op maat en wissel die als ze vies worden. Soms 1 x per week, soms iets vaker. En ik smeer hier equizal of msm zalf van NAF op. Met de vorst van de afgelopen dagen was ik 1 keer vergeten te smeren en het was gelijk weer raak. Nu 2 weken later en de geïrriteerde huid is weer weg en het is bijna dicht. Ik rij ook met de sokken, maar goed nu rij ik op een onverhard bospad zonder al te veel modder en niet in een bak. Het blijft goed zitten.

Kentucky heeft ook van die sokken, moet je wel die zonder binnenlaag hebben. Wel een stuk duurder

Ik houd het nu dus iedere dag goed vet en door die 'sok' blijft het dus goed schoon. Dat is het enige wat lijkt te helpen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 01:40

Mijn haf had maanden een klein mokplekje. Sinds ik een koper/zink supplement voer (waardes in hooi waren laag) is het weg.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 01:46

Ianrowan2009 schreef:

Welke gebruik je?
En doe je het eenmalig of herhaal je het na een bepaalde tijd?

Nog nooit van deze tip gehoord, interessant

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 03:52

Fokker321 schreef:
Ianrowan2009 schreef:

Welke gebruik je?
En doe je het eenmalig of herhaal je het na een bepaalde tijd?

Nog nooit van deze tip gehoord, interessant

Vlooienmiddel werkt tegen mijt, niet bij "gewone" mok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:47

Lieser schreef:
Daihyo schreef:

Dat klopt niet, hoor. Invloeden van buitenaf op de koot zoals vuil en modder, veroorzaken mok. Wassen met betadineshampoo, korsten laten zitten, nadrogen en de korsten goed soepel houden met creme helpen beter dan magnesiumpilletjes.

Dat klopt zeker wel. Mok is een weerstandsprobleem. Zachte huid door modder of nattigheid kan het verergeren, maar is niet de oorzaak. Daarom ook zowel uitwendig (symptoom) als inwendig (oplossing) aanpakken. Weerstand omhoog gooien met de juiste voeding en plekjes behandelen voor genezing. Ga je alleen de plekjes behandelen en verder niet, is de kans groot dat het de volgende verharingsperiode of het najaar weer terug komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:25

Mwah..hier eigenlijk ook altijd alleen maar mok als de paarden in de blubber of nattigheid stonden. Stuk bestraat..nooit meer mok.

Wat ik doe is simpel sudocreme er op, dat werkt enorm goed.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:32

Daihyo schreef:
Dat klopt zeker wel. Mok is een weerstandsprobleem. Zachte huid door modder of nattigheid kan het verergeren, maar is niet de oorzaak. Daarom ook zowel uitwendig (symptoom) als inwendig (oplossing) aanpakken. Weerstand omhoog gooien met de juiste voeding en plekjes behandelen voor genezing. Ga je alleen de plekjes behandelen en verder niet, is de kans groot dat het de volgende verharingsperiode of het najaar weer terug komt.

Maar zo bezien is droes ook een weerstandsprobleem (net als griep bij mensen).

Door vocht en modder in de kootholte wordt de huid dunner en daardoor vatbaarder voor de bacterie die mok veroorzaakt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:36

Lieser schreef:
Daihyo schreef:

Met een goede weerstand maken invloeden van buitenaf, vuil en modder niet uit.
Ik heb dezelfde ervaring als Daihyo, mok komt van binnenuit.
Of verminderde weerstand waardoor invloeden van buitenaf een kans krijgen of een reactie op iets, bv voer al dan niet in combinatie met bv zon.

Ik heb goede ervaring met immuno rs van Audevard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:45

Reactie op voer en zon klinkt meer als vasculitis wat in eerste instantie op mok lijkt.

Ken eigenlijk geen paard, hoe goed de weerstand ook is die geen mok krijgt als deze dagen in de nattigheid en modder staat. Maar natuurlijk zal een goede weerstand wel helpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:47

Lieser schreef:
Daihyo schreef:

Maar zo bezien is droes ook een weerstandsprobleem (net als griep bij mensen).

Door vocht en modder in de kootholte wordt de huid dunner en daardoor vatbaarder voor de bacterie die mok veroorzaakt.

Dat is toch ook wat ik zeg? Door modder en nattigheid kan het verergeren. Maar dan is er al een weerstandsprobleem. Want alleen de nattigheid en modder veroorzaken geen mok. De slechte weerstand maakt dat de bacterie vat krijgt. Maar een dunne huid helpt zeker niet mee.

De vergelijking met droes gaat niet helemaal op omdat droes besmettelijk is. Ook een bacterie, maar overdraagbaar. En ook hier kan de weerstand wel degelijk invloed hebben op het verloop van droes. Maar mok is niet besmettelijk of overdraagbaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:21

Weerstandsprobleem is te abstract. Iedere ziekte of aandoening is uiteraard het gevolg van een immuunsysteem dat die bacterie of dat virus op dat ogenblik niet kon neutraliseren. Anders was je niet ziek.

Als de huid niet week was, had het paard geen mok. Stap 1 is dus om dat te vermijden. En de kootholtes goed te behandelen. Je zal zien dat bij de meeste paarden dat echt al voldoende is. Heeft het paard echter een slechte weerstand dan is die vatbaarder voor allerlei infecties en ziektes, dus kan die hervallen of een andere ziekte/aandoening oplopen. Dus altijd een goed idee om dat daarnaast te bekijken.

Maar mijn eerste idee bij mok is niet om bloed te laten prikken, voer te veranderen, vitamines bij te geven, maar het paard voor de rest wel in de nattigheid te laten staan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:42

Muah. Mijn jonge merrie heeft een tijdje helaas veel stress gehad en kreeg in de zomer zelfs mok. Nu staat ze stressvrij en al een tijdje in de modder (snachts stal) en ze heeft geen mok.
Het zal door beide invloeden komen, maar droog staan = geen mok gaat niet helemaal op

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:27

Klopt, vandaar dat ik in mijn eerste bericht in dit topic 'in de winter' expliciet vermeldde. In de zomer kan het weer een andere oorzaak hebben. Maar puur weerstand is te abstract daar ieder gezondheidsprobleem het gevolg is van een op dat moment "gefaald" immuunsysteem.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:58

Voor het internettijdperk was de wijsheid als volgt: een natte wei is slecht voor mok.

Behandeling als je het wel had: sudocrem (zinkzalf).

Weerstand verhogen (door goed en compleet voer) helpt wel degelijk.