Welke magnesium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Welke magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:17

Ik probeer me wat te verdiepen in welke magnesium ik mijn paarden het beste kan geven als onderhoud.

Je hebt zo veel soorten en heb me een beetje in proberen te verdiepen maar ik zie door de bomen het bo niet meer...
Hopelijk zijn hier mensen die hier wat meer kennis over hebben en met kunnen helpen :j

Elisa2

Re: Welke magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:22

Volgens mij zijn magnesium chelaat, citraat en bisglynaat de best opneembare vormen. Er zijn ook supplementen die een paar vormen combineren.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:27

Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn magnesium chelaat, citraat en bisglynaat de best opneembare vormen. Er zijn ook supplementen die een paar vormen combineren.

alleen bijvoorbeeld de Oxide is slechter opneembaar maar is het magnesium precentage weer ruim 2x zo hoog (rond de 60%), chelaat 20% en bij citraat 15%

Alleen is het kwa werking dan allemaal hetzelfde of zit daar ook nog verschil in?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:37

https://www.horseadds.com/bericht/welke ... aat-oxide/

Hier wordt het e.a uitgelegd over opneembaarheid en werking.

Bij mensen is er wel verschil in werking bij de verschillende vormen magnesium, maar volgens mij is daar bij paarden nooit onderzoek naar gedaan. En bij mensen werken oxide vormen voornamelijk laxerend en wordt niet tot slecht opgenomen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:45

Ik pak voor
M’n paarden celzout van magnesium. Niet heel duur en de enige waar ik echt verschil mee merk

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:28

Hoeveel tabletjes geef je hier dan van? Er staat 250mg magnesium per tablet (en dan ga ik er even vanuit dat dat de elementaire waarde is). De magnesiumsupplementen die ik heb staan voegen 6 tot 8 gram elementair per dag toe. Dat zijn dan 24-32 van die tabletjes per dag?

Overigens ben ik ook al eens een magnesiumsupplement tegengekomen waarbij je 0,5g per aanbevolen dagdosering voert, dat zet niet echt zoden aan de dijk, dus let goed op het percentage magnesium wat onder de analytische waarde staat. Dat geeft los van de biobeschikbaarheid in ieder geval eerlijk weer hoeveel elementair magnesium er in zit.
Voor onderhoud van een paard met gezond spijsverteringsstelsel, en geen klachten die aan magnesium gerelateerd kunnen zijn, zou ik zelf vooral niet al te moeilijk doen over de vorm.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:30

Ik geef die van Horseflex

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:26

Magnesium celaat van Paard Natuurlijk

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:57

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:21

NikkiB1991 schreef:
Hoeveel tabletjes geef je hier dan van? Er staat 250mg magnesium per tablet (en dan ga ik er even vanuit dat dat de elementaire waarde is). De magnesiumsupplementen die ik heb staan voegen 6 tot 8 gram elementair per dag toe. Dat zijn dan 24-32 van die tabletjes per dag?

Overigens ben ik ook al eens een magnesiumsupplement tegengekomen waarbij je 0,5g per aanbevolen dagdosering voert, dat zet niet echt zoden aan de dijk, dus let goed op het percentage magnesium wat onder de analytische waarde staat. Dat geeft los van de biobeschikbaarheid in ieder geval eerlijk weer hoeveel elementair magnesium er in zit.
Voor onderhoud van een paard met gezond spijsverteringsstelsel, en geen klachten die aan magnesium gerelateerd kunnen zijn, zou ik zelf vooral niet al te moeilijk doen over de vorm.

Verschil sowieso is dat deze soort beter opgenomen word omdat het een combinatie mineraal is. Ik gebruik, als ik vind dat ze het nodig hebben 2x4 tabletjes en soms na hard werken een paar extra

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:16

Voor zover ik weet is bij paarden alleen oxide, sulfaat en carbonaat onderzocht. Alle andere data komt voornamelijk uit humaan onderzoek, en knaagdieren. Dat maakt de keuze in ieder geval niet makkelijker...
Ik zou zelf niet kiezen voor een fosfaat omdat fosfor voor opname in de darm concurreert met magnesium.