Na koliekoperatie in isolatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helder99

Na koliekoperatie in isolatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 18:48

Ben altijd een stille meelezer geweest, maar meld me hier toch even. Denk dat ik vooral even mijn verhaal kwijt moet en ook op zoek ben naar ervaringen met vergelijkbare operatie en herstel.

Mijn lieve paard Leen (6 jaar) is afgelopen zondag geopereerd in Utrecht vanwege koliek (meerdere obstipaties in dunne darm). Gelukkig hebben ze geen darm weg hoeven halen en konden ze de verstoppingen weg masseren. Chirurg gaf aan dat dergelijke obstipaties in een dunne darm vaak duiden op het eten van vlas.

Fysiek herstel verliep tot gisteren goed. Er was zelfs sprake dat hij vandaag naar huis mocht. Mentaal is het nog wel een dingetje. Hij is een binnenvetter, dus mentaal heeft hij het loodzwaar, zeker de eerste dagen na operatie. Ook omdat hij weinig mocht eten ivm het opgang brengen van zijn darmwerking. Dat uitte zich in knarsentanden, met zijn tanden langs de muur schrapen, luchtgeluiden maken (zonder iets vast te pakken), gapen en tong uit zijn mond gooien. Naarmate hij meer ging eten werd dat gelukkig iets minder en blijft het bij knarsentanden. Maar nu heeft hij toch koorts (+39) gekregen en moet hij sowieso komende 5 dagen in isolatie. Artsen weten niet zo goed waarom hij koorts heeft. Zijn wond is rustig en niet gevoelig. Hij oogt klinisch goed. Eet goed. Is alert en geïnteresseerd. Maar omdat ze het niet kunnen verklaren en er een kans bestaat dat hij een virusje vanwege zijn lage weerstand heeft opgepikt, moet hij voor de zekerheid in isolatie. Ik ben er kapot van. Ook omdat hij het al zo zwaar heeft. Ik mag er niet naar toe en heb eerlijk gezegd ook geen idee of dat überhaupt helpend is of dat hem dat juist meer stress geeft, omdat ik dan ook weer weg ga.

Heeft iemand ervaring met paarden in isolatie na een koliekoperatie? Het klinkt zo tegenstrijdig. Ook omdat er risico’s kunnen zijn voor zijn buikwond als hij uit zijn plaat gaat. Arts gaf aan; bij onrust moeten we weer even opnieuw in gesprek. Maar zit me nog steeds dwars, wat is dan het alternatief? Zijn hier ervaringen? Ben er iig enorm verdrietig om.

Melzazu

Re: Na koliekoperatie in isolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:52

Ik heb geen ervaring hiermee maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Wat een verdrietige situatie voor jou maar ook voor je paard! :knuffel:

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:29

Hoi helaas heb ik hier wel ervaring mee. Als je zoekt op bokt zijn er wel topics te vinden.
Mijn paard is eind 2019 geopereerd aan koliek. Hij heeft in totaal 3 maanden boxrust gehad met gedoseerd stappen beginnend met twee keer per dag een kwartier. Helaas heeft die van mij nog regelmatig koliek gehad, en is hier uiteindelijk 1 1/2 jaar geleden hierdoor ingeslapen. De staleigenaresse waar ik stond had een week na mij een drachtige merrie aan koliek laten opereren zij had haar altijd in een uitloopstal en heeft dit na terugkomst van de kliniek ook zo gelaten. Dus die heeft nooit boxrust gehad. Ik moest er eerlijk bij die van mij niet aan denken dat ik die los zou hebben gezet, die was knettergek maar zal wel heel eerlijk tegen je zijn hij heeft het echt flink voor zijn kiezen gehad, en heel eerlijk ik vond het ook een intense periode. Onze band is er wel heel hecht van geworden. Ik zou heel goed kijken naar je paard. Heel veel sterkte, en beterschap :knuffel:

Helder99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 19:52

Chesss schreef:
Hoi helaas heb ik hier wel ervaring mee. Als je zoekt op bokt zijn er wel topics te vinden.
Mijn paard is eind 2019 geopereerd aan koliek. Hij heeft in totaal 3 maanden boxrust gehad met gedoseerd stappen beginnend met twee keer per dag een kwartier. Helaas heeft die van mij nog regelmatig koliek gehad, en is hier uiteindelijk 1 1/2 jaar geleden hierdoor ingeslapen. De staleigenaresse waar ik stond had een week na mij een drachtige merrie aan koliek laten opereren zij had haar altijd in een uitloopstal en heeft dit na terugkomst van de kliniek ook zo gelaten. Dus die heeft nooit boxrust gehad. Ik moest er eerlijk bij die van mij niet aan denken dat ik die los zou hebben gezet, die was knettergek maar zal wel heel eerlijk tegen je zijn hij heeft het echt flink voor zijn kiezen gehad, en heel eerlijk ik vond het ook een intense periode. Onze band is er wel heel hecht van geworden. Ik zou heel goed kijken naar je paard. Heel veel sterkte, en beterschap :knuffel:

Jeetje wat super naar om te lezen. Koliek is al een nachtmerrie en dan helemaal als je je paard daarna alsnog verliest. Ik ben me ook bewust van dat risico. Maar heb toch de gok gewaagd. Ook omdat hij nog nooit koliek heeft gehad en hij is nog zo jong. Kon het niet over mijn hart krijgen om daar al afscheid van hem te moeten nemen. Ik leef momenteel tussen hoop en vrees. Hoop gewoon dat ik niet met lege handen thuis kom. Wat voor koliek heeft jouw paard gehad? Was dat ook door verstopping?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:30

Wat sneu voor jou en je paard, ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt. Helemaal omdat je niet naar hem toe kunt nu. Ik denk dat je even geen keuze hebt dan hier doorheen gaan en zodra je wel weer naar hem toe mag zou ik het vooral wel doen. Iets "eigens" hebben in een andere omgeving is heel belangrijk.

Ik denk ook niet dat er nu een alternatief is, het is gewoon hopen dat de koorts snel verdwijnt en hij naar huis mag. Heel veel sterkte!

Helder99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 11:48

Melzazu schreef:
Ik heb geen ervaring hiermee maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Wat een verdrietige situatie voor jou maar ook voor je paard! :knuffel:

Lief dankjewel!

Helder99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 11:54

Elisa2 schreef:
Wat sneu voor jou en je paard, ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt. Helemaal omdat je niet naar hem toe kunt nu. Ik denk dat je even geen keuze hebt dan hier doorheen gaan en zodra je wel weer naar hem toe mag zou ik het vooral wel doen. Iets "eigens" hebben in een andere omgeving is heel belangrijk.

Ik denk ook niet dat er nu een alternatief is, het is gewoon hopen dat de koorts snel verdwijnt en hij naar huis mag. Heel veel sterkte!

Ja daar heb je ook gelijk in. Zodra ik erbij mag, zal ik het doen. Vind het zo super sneu voor hem. Mag het morgen even aan dienstdoende arts vragen. Ze zijn hier niet heel happig hoorde ik. Want ben gistermiddag nog even naar Utrecht gereden om een dikker deken en knabbelblok af te geven. Blijkbaar kan er wel een luik open waardoor hij naar buiten kan kijken, al ziet hij dan alleen wat weilanden zonder paarden. Maar goed. Altijd beter dan 4 muren denk ik maar. Thanks voor je berichtje :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:46

Helder99 schreef:
Chesss schreef:

Jeetje wat super naar om te lezen. Koliek is al een nachtmerrie en dan helemaal als je je paard daarna alsnog verliest. Ik ben me ook bewust van dat risico. Maar heb toch de gok gewaagd. Ook omdat hij nog nooit koliek heeft gehad en hij is nog zo jong. Kon het niet over mijn hart krijgen om daar al afscheid van hem te moeten nemen. Ik leef momenteel tussen hoop en vrees. Hoop gewoon dat ik niet met lege handen thuis kom. Wat voor koliek heeft jouw paard gehad? Was dat ook door verstopping?

Nee uiteindelijk had hij een gedraaide darm over het maag/ nierbandje zoals dat heet.
Uiteindelijk is het gewoon dikke pech geweest en is hij altijd megagevoelig gebleven. Hij kon Voer moeilijk afvoeren vanuit de maag ( vertraagde maaglediging ) en achteraf denk ik dat hij een vettumor heeft gehad ter hoogte van de dunne darm. Dus onder aan de streep zoals de dierenarts treffend heeft gezegd wat ik toentertijd echt niet wilde horen heb. Ik nog heel lang van hem mogen genieten. Want de kaarten stonden verre van positief voor hem, maakt niet dat ik hem nog elke dag giga mis.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:36

Hoe gaat het met je paard TS?

Helder99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 19:54

[/quote]

Nee uiteindelijk had hij een gedraaide darm over het maag/ nierbandje zoals dat heet.
Uiteindelijk is het gewoon dikke pech geweest en is hij altijd megagevoelig gebleven. Hij kon Voer moeilijk afvoeren vanuit de maag ( vertraagde maaglediging ) en achteraf denk ik dat hij een vettumor heeft gehad ter hoogte van de dunne darm. Dus onder aan de streep zoals de dierenarts treffend heeft gezegd wat ik toentertijd echt niet wilde horen heb. Ik nog heel lang van hem mogen genieten. Want de kaarten stonden verre van positief voor hem, maakt niet dat ik hem nog elke dag giga mis.[/quote]

Heftig hoor. En snap ik helemaal. Het is vreselijk om je paard zo te moeten verliezen. Ergens ook een fijne gedachte dat je nog wat reservetijd had met hem❤️

Helder99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 20:07

Chesss schreef:
Hoe gaat het met je paard TS?

Ja best positief! Ik mocht hem zelfs eerder ophalen, dus hij staat sinds dinsdag weer op zijn bekende plekje. Het is een verademing. Ik moet hem wel drie keer per dag temperaturen, maar is en blijft stabiel rond de 37.5 graden. Eerste dag mestte hij weinig, laatste hoop op de trailer naar huis (rond 13:00) en daarna pas rond 20:00 uur. Dus had wat lichte paniek :? . Ook di en woe slechte intake, maar eet en mest sinds vandaag weer als vanouds. Fase 2 is begonnen: ik zit er bovenop en we stappen 3x per dag nu 10 minuten. Hij lijkt het niet erg vervelend te vinden als zijn paardenvriendjes naar buiten gaan. Bij ons op stal rouleert paddocktijd zeg maar; dus blijft altijd wel een paard achter. Dat is in dit geval heel fijn.

Mijn paard is super relaxt aan de hand en in de omgang, dus ik verwacht dat we komende maand zonder kleerscheuren door komen. Hopelijk allemaal zonder complicaties **\O/**

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:26

Wat fijn dat hij aan de beterende hand is *\o/*