vreemd gedrag tijdens hengstigheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimwilliam

vreemd gedrag tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:12

hoi allemaal, hopelijk kunnen jullie ons helpen!

Mijn merrie is in juni bevallen van een prachtig merrieveulen, de eerste 2 hengstigheden was er nog niks aan de hand maar daarna begon een grote puzzel voor ons:

volgende situatie deed zich steeds voor tijdens de hengstigheid:
- koliek aanvallen ( voornamelijk gas gerelateerd, 1 x minimale verstopping )
- Als ze langer dan 3 uur op de wei stond, kreeg ze ook koliek
- heftig reageren op soort ''krampen''

Ik ben toen met een voedseldeskundige bezig geweest en ze bleek toen niet goed tegen brokken etc te kunnen dus alles aangepast en kruiden voor dr maag, darm en tegen krampen. ( weegbree, pepermunt en venkelzaad ). Nu hebben we de koliek onder controle door de venkelzaad ( sinds sept geen problemen meer ).

door het veulen te voeden heeft haar lijf een flinke klap gekregen, ze is nu weer zo goed als terug op conditie kwa lijf en bespiering.

nu doet alleen het volgende zich voor als ik niet op stal ben want zodra ik er ben stopt ze ermee:
- als ze hengstig is en ik ben er niet heeft ze soms aanvallen dat ze ruzie gaat maken met de muren .... bijten tegen de muur, trappen tegen de muur..... zodra ze door heeft dat er iemand kijkt of doet naar dr stopt ze.
met rijden etc is ze super braaf en verder is er ook weinig van te merken dan dat ze alleen wat vaker plast.
kliniek is ze na gekeken en baarmoeder was netjes schoon en geen gekke dingen.

ze krijgt het volgende te eten op een dag:

3 x daags hooi ( totaal in de 20 kg )
3 x daags vitalbix daily complete met muesli en soft en fiber
1 x daags nutrimash met daarin weegbree, pepermuntblad, venkelzaad, arti gold ( advies vanuit equitom ), en vitaline van pharmahorse.

--- dit is ook op advies van een voedingsdeskundige --

wat helaas niet werkte voor haar:
monnikspeper, helaas gaf dit geen effect.

heeft iemand dit ook met zijn paard meegemaakt? en wat heeft er geholpen of heeft iemand een idee wat ons kan helpen?
zelf zat ik misschien aan vrouwenmantel te denken, om dit te proberen.

foto van de dame in kwestie
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:27

Zijn de eierstokken ook gecheckt?

Polar

Re: vreemd gedrag tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:28

En eventueel testen op maagzweren?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:29

captain : ja niks op te zien
Polar : ja niks aangetroffen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:40

Mist ze haar veulen ?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:00

office schreef:
Mist ze haar veulen ?

dit was ook al toen het veulen er nog aan stond. veulen is november weg gegaan en daar was ze ook echt aan toe. heeft 1 keer geroepen maar verder niet. vond de momenten zonder veulen ook heerlijk op het laatst. veulen had er ook geen moeite mee. afspenen en verplaatsen is ook zonder stress gegaan.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:43

Volgens mij moet haar hormoonschema nog op orde komen. Ik zou wachten tot juni en me dan pas verder zorgen maken, de koliek is onder controle, ze is getest op de baarmoeder en eierstokken. Dat is het belangrijkste.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:51

Merrie van mijn moeder heeft heel haar leven ook zo'n last gehad van krampen tijdens de hengstigheid. Nooit erachter gekomen waar het door kwam. Ik volg even mee, want het is wel interessant

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:52

Beemsterkaas schreef:
Volgens mij moet haar hormoonschema nog op orde komen. Ik zou wachten tot juni en me dan pas verder zorgen maken, de koliek is onder controle, ze is getest op de baarmoeder en eierstokken. Dat is het belangrijkste.

ja helaas is het echt heel heftig wat ze laat zien en lijkt ze zichzelf ook nu echt te slopen bijna met zoveel slaan en trappen. we zien echt het ongemak bij haar. ben bang als dit lang doorgaat iedere maand ik straks een paard heb die zichzelf een blessure heeft getrapt. is echt zo sneu als ik iedereen hoor over wat ze allemaal doet :knuffel:

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:54

Laat je niet teveel opjutten door stalgenoten hoor.

Is ze op PPID gecheckt?

Staat ze genoeg uren buiten in de juiste groep paarden? Is er veel onrust op stal?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:14

En tijdens de hengstigheid eens pijnstiller geven in overleg met da? Zodat je weet of het pijn of hormonen zijn ?

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:43

Om blessures te voorkomen kan je misschien rubber tegen de wanden doen.

En een pijnstiller is misschien niet eens een gek idee

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:44

Beemsterkaas schreef:
Laat je niet teveel opjutten door stalgenoten hoor.

Is ze op PPID gecheckt?

Staat ze genoeg uren buiten in de juiste groep paarden? Is er veel onrust op stal?

ze is getest op ppid, en dat had ze niet.
ze komt genoeg uren buiten en heeft ook een buitenbox waar ze veel kan zien met wat er gebeurd op stal. ze is geen paard voor in de groep maar heeft dagelijks contact met de paarden die ze wel leuk vind.
verder is het super rustig op stal. altijd het zelfde ritme etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:47

Is ze getest op blaasontsteking?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:48

BigOne schreef:
En tijdens de hengstigheid eens pijnstiller geven in overleg met da? Zodat je weet of het pijn of hormonen zijn ?

als ze pijn heeft zou ze naar mijn idee het ook moeten laten zien als ik zelf op stal loopt en zeker met training etc. ze laat het beeld alleen zien in dr box als ik niet op stal ben.
zodra ze me auto maar hoort dan is het weg. als ze zo doet en een stalgenoot wilt het voor me filmen of doen is het zodra ze door heeft dat iemand dr ziet ook over.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:48

Elisa2 schreef:

ja ook en ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:52

Zou je het eens kunnen laten filmen want dit heb ik nog nooit gezien.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:54

BigOne schreef:

dat is dus het probleem met deze... :Y) ze doet het niet als ik er ben en als een stalgenoot voor me wilt filmen dan ziet ze het en stopt ze ermee heel irritant _-:(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:00

kimwilliam schreef:
Elisa2 schreef:

ja ook en ook niet.

Hm dat steeds kleine beetje plassen vind ik wel een dingetje, nierstenen wellicht? Of misschien zit het een en ander niet meer lekker in haar lichaam na het veulenen?

Het klinkt een beetje alsof als ze de aandacht heeft dat het goed is maar zodra ze de aandacht niet heeft dat ze de stal afbreekt?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:04

Elisa2 schreef:
kimwilliam schreef:

ja ook en ook niet.

Hm dat steeds kleine beetje plassen vind ik wel een dingetje, nierstenen wellicht? Of misschien zit het een en ander niet meer lekker in haar lichaam na het veulenen?

Het klinkt een beetje alsof als ze de aandacht heeft dat het goed is maar zodra ze de aandacht niet heeft dat ze de stal afbreekt?

ze plast alleen kleine beetjes tijdens dr hengstigheid ( gewoon beeld hengstig ) als ze moet plassen plast ze gewoon in 1x door.

nee het is niet persee aandacht gerelateerd, ze heeft echt aanvallen. ze kan uren rustig staan en ineens begint ze te piepen en te trappen en te bijten en soms ook stijgeren.

zelf denk ik dat het wel mentaal zit en dat ze misschien bepaalde momenten ''boos'' wordt op de krampen en dit doet en zodra ze afleiding heeft het naast zich neer kan leggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:07

Ah gossie, ja dat kan ook goed natuurlijk.

Maar de vraag is, waar ze dan die krampen van heeft? Klinkt inderdaad zoals je het nu omschrijft als een paard met pijn en ellende..

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:11

Elisa2 schreef:
Ah gossie, ja dat kan ook goed natuurlijk.

Maar de vraag is, waar ze dan die krampen van heeft? Klinkt inderdaad zoals je het nu omschrijft als een paard met pijn en ellende..

van dr hengstigheid want ze toont alleen tijdens de hengstigheid op dag 2 tm 5 dit gedrag

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:27

Ik lees veel in een ander topic over Regumate, geen idee of het wat is (ik heb een ruin en ook altijd ruinen gehad), maar wie weet is het wat voor jouw merrie :)

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:31

AdemoJoey schreef:
Ik lees veel in een ander topic over Regumate, geen idee of het wat is (ik heb een ruin en ook altijd ruinen gehad), maar wie weet is het wat voor jouw merrie :)

heb ik met de kliniek over gehad maar hun denken niet dat dat de oplossing gaat zijn voor haar.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:32

kimwilliam schreef:
BigOne schreef:

dat is dus het probleem met deze... :Y) ze doet het niet als ik er ben en als een stalgenoot voor me wilt filmen dan ziet ze het en stopt ze ermee heel irritant _-:(

Een stalgenoot kan vast wel even een tijdje zijn/haar telefoon neerzetten en laten filmen met de stal in beeld toch denk ik?