Mijn merrie is in juni bevallen van een prachtig merrieveulen, de eerste 2 hengstigheden was er nog niks aan de hand maar daarna begon een grote puzzel voor ons:
volgende situatie deed zich steeds voor tijdens de hengstigheid:
- koliek aanvallen ( voornamelijk gas gerelateerd, 1 x minimale verstopping )
- Als ze langer dan 3 uur op de wei stond, kreeg ze ook koliek
- heftig reageren op soort ''krampen''
Ik ben toen met een voedseldeskundige bezig geweest en ze bleek toen niet goed tegen brokken etc te kunnen dus alles aangepast en kruiden voor dr maag, darm en tegen krampen. ( weegbree, pepermunt en venkelzaad ). Nu hebben we de koliek onder controle door de venkelzaad ( sinds sept geen problemen meer ).
door het veulen te voeden heeft haar lijf een flinke klap gekregen, ze is nu weer zo goed als terug op conditie kwa lijf en bespiering.
nu doet alleen het volgende zich voor als ik niet op stal ben want zodra ik er ben stopt ze ermee:
- als ze hengstig is en ik ben er niet heeft ze soms aanvallen dat ze ruzie gaat maken met de muren .... bijten tegen de muur, trappen tegen de muur..... zodra ze door heeft dat er iemand kijkt of doet naar dr stopt ze.
met rijden etc is ze super braaf en verder is er ook weinig van te merken dan dat ze alleen wat vaker plast.
kliniek is ze na gekeken en baarmoeder was netjes schoon en geen gekke dingen.
ze krijgt het volgende te eten op een dag:
3 x daags hooi ( totaal in de 20 kg )
3 x daags vitalbix daily complete met muesli en soft en fiber
1 x daags nutrimash met daarin weegbree, pepermuntblad, venkelzaad, arti gold ( advies vanuit equitom ), en vitaline van pharmahorse.
--- dit is ook op advies van een voedingsdeskundige --
wat helaas niet werkte voor haar:
monnikspeper, helaas gaf dit geen effect.
heeft iemand dit ook met zijn paard meegemaakt? en wat heeft er geholpen of heeft iemand een idee wat ons kan helpen?
zelf zat ik misschien aan vrouwenmantel te denken, om dit te proberen.
foto van de dame in kwestie