Extreem zomereczeem bij Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

co_goldie

Extreem zomereczeem bij Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 02:19

Onze tinker pony Goldie heeft al 10 jaar verschrikkelijk veel last van zomereczeem.
Elk jaar is het weer verschrikkelijk om aan te zien wat die arme pony zichzelf aan doet.
Zijn manenkam en staart liggen volledig open.
Hij kan simpelweg niet stilstaan, hij wordt er zo gestresst van dat hij telkens aan het ijsberen is door de paddock heen.
Rijden is ook bijna niet te doen, omdat elke vlieg die op hem landt, hem irriteert.
Elk jaar kopen we minstens 3 nieuwe dekens in één seizoen, omdat hij elk deken kapot schuurt in 4 dagen tijd.
We geven hem supplementen, speciale brok, staat niet op het gras... we proberen elk jaar alles.

Zijn er mensen die mij nog wat tips kunnen geven? Bijv. een HEEL goed eczeemdeken (we hebben al ontelbaar veel geprobeerd)

Ik kan het niet aanzien om hem elk jaar weer helemaal depressief te zien in de zomer

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:37

Dat klinkt vreselijk, en ondanks dat jullie zoveel proberen, misschien niet eens paardwaardig...
Rambo dekens bevielen hier altijd goed! En een veilige schuurplek, dus met borstels, uiteraard zorgen dat hij niet ergens anders kan krabben. Hem tijdelijk ergens anders plaatsen, in een heel andere omgeving, een optie?

Kinke

Re: Extreem zomereczeem bij Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:18

dat is een goede vraag....is dat dan nog paardwaardig.
Maar het ligt ook aan de timing van het opdoen van de deken, welke tijdstippen staat hij buiten? Wat voor brok voer je dan? Mijn ervaring met meerdere eczeempaarden in de laatste bijna 20 jaar is dat het een heel streng beleid vereist.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:19

Ik volg, ik heb er ook zo 1 waarbij ik me elke zomer afvraag of het nog wel paardwaardig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:34

Ja, gouden tip: Anne van Eqinful benaderen!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:35

We hebben vroeger een haflinger gehad, die we met de producten van VSM behandelden, Cullivetsem en nog eentje maar deze ben ik vergeten, dit als ondersteunend en daarbij ook ander voer, maar ze kreeg ook dagelijks injecties gedurende twee jaar (2000-2002) (allergietest+injecties), dat heeft zeker geholpen. De dierenarts begeleidde ons hierin.

De haflinger heeft nooit meer wondes (manen, staart en buik) door te schuren, ze heeft daarna haar manen en staart behouden. Ze heeft altijd gestaan in bosrijk gebied en gebruikten een Rambo deken.

De testen en medicijnen zijn door de jaren verbeterd vermoed ik, ik hoop op een grotere kans van slagen.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 16-01-25 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:38

Heb je je voer al eens 100% onder de loep genomen? Bijvoorbeeld met de jeukcursus van de Paardentherapeute of een voedingsdeskundige?

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:08

Sting schreef:
Dat klinkt vreselijk, en ondanks dat jullie zoveel proberen, misschien niet eens paardwaardig...
Rambo dekens bevielen hier altijd goed! En een veilige schuurplek, dus met borstels, uiteraard zorgen dat hij niet ergens anders kan krabben. Hem tijdelijk ergens anders plaatsen, in een heel andere omgeving, een optie?

Rambo dekens hebben we in het verleden geprobeerd, die hielden het idd nog het langste vol van alle anderen. Een minpuntje vinden wij, dat het een vrij zwaar deken is, waardoor Goldie overmatig gaat zweten wanneer hij hem opheeft. Desondanks dat, denk ik dat we hem dit jaar opnieuw gaan proberen.
De pensionstal waar hij staat hebben 3 schuurplekken met borstels, maar hier maakt hij geen gebruik van. Er is (zover wij weten/zien) geen andere mogelijkheid om te schuren. Het hek is namelijk met een stroomdraadje afgezet.
Hem tijdelijk ergens anders plaatsen is een goed idee, we hebben al gekeken naar opties. Dat gaan we dus waarschijnlijk dit seizoen uitproberen. Dankjewel voor je advies! <3

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:14

Daihyo schreef:
Heb je je voer al eens 100% onder de loep genomen? Bijvoorbeeld met de jeukcursus van de Paardentherapeute of een voedingsdeskundige?

Het enige voer wat hij krijgt is hooi (laag in suikers) en vitalstyle Dermacontrol, dat raadde onze dierenarts aan. Hij krijgt de brokjes en de lotion doen we ook dagelijks op zijn manenkam en staart.
Overigens hebben we ook knoflook gegeven door zijn eten.
De Paardentherapeute heb ik nog niet eerder van gehoord, dat is zeker een goede tip! Ik ga er naar kijken.
Dankjewel! <3

hanne2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:17

ik laat mijn merrie sinds een paar jaar inenten hiervoor, is een enting tegen schimmel maar werkt ook tegen zomereczeem.
Vroeger schuurde ze ook tot bloedens toe open en nu kan ze zonder deken 24/7 op het weiland staan!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:18

Ik denk dat het voor jou en je tinker heel interessant zou zijn om een allergie test te doen bij bijvoorbeeld Nextmune. En op basis van de allergieën de immunotherapie te starten. Zomereczeem is natuurlijk een allergische reactie op o.a. knutten en kan dmv de immunotherapie echt stukken minder heftig worden.

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:23

Manadeluca schreef:
We hebben vroeger een haflinger gehad, die we met de producten van VSM behandelden, Cullivetsem en nog eentje maar deze ben ik vergeten, dit als ondersteunend en daarbij ook ander voer, maar ze kreeg ook dagelijks injecties gedurende twee jaar (2000-2002) (allergietest+injecties), dat heeft zeker geholpen. De dierenarts begeleidde ons hierin.

De haflinger heeft nooit meer wondes (manen, staart en buik) door te schuren, ze heeft daarna haar manen en staart behouden. Ze heeft altijd gestaan in bosrijk gebied en gebruikten een Rambo deken.

De testen en medicijnen zijn door de jaren verbeterd vermoed ik, ik hoop op een grotere kans van slagen.

Cullivetsem heb ik nog niet eerder van gehoord, is dat een soort kruid?
Wij gaven Goldie een aantal jaar geleden ook elk seizoen een injectie dat zou moeten helpen om vanuit binnen uit de jeuk te verminderen. Dat hebben we gedaan op advies van onze dierenarts. Het leek te helpen voor een paar weken, maar al snel verweek het effect helemaal. Sinds 4 jaar doen we het niet meer.
Er bestaan dus ook injecties die je dagelijks kan geven? Daar wist ik niet van af. Ik ga mijn dierenarts er naar laten vragen.

hanne2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:26

De enting die ik mijn merrie geef is de eerste keer 2 keer tijdens het zomerseizoen en daarna nog maar 1 keer per jaar. ik doe het in de lente samen met de normale inenten.

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:30

FleurSandro schreef:
Ik denk dat het voor jou en je tinker heel interessant zou zijn om een allergie test te doen bij bijvoorbeeld Nextmune. En op basis van de allergieën de immunotherapie te starten. Zomereczeem is natuurlijk een allergische reactie op o.a. knutten en kan dmv de immunotherapie echt stukken minder heftig worden.

Nextmune heb ik goede verhalen over gehoord. Ik wist alleen niet zo zeker of dat ook zal helpen voor zomereczeem, aangezien mensen die erover vertellen, dit vooral toepassen op hun paard met omgevingsallergieën.
Alsnog een goede tip, ik ga er nog eens naar kijken en verdiepen. Dankjewel! <3

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:34

Ninx schreef:
Ja, gouden tip: Anne van Eqinful benaderen!

Ga ik meteen doen! Heb niet eerder van haar gehoord. Dankjewel! <3

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 14:38

Kinke schreef:
dat is een goede vraag....is dat dan nog paardwaardig.
Maar het ligt ook aan de timing van het opdoen van de deken, welke tijdstippen staat hij buiten? Wat voor brok voer je dan? Mijn ervaring met meerdere eczeempaarden in de laatste bijna 20 jaar is dat het een heel streng beleid vereist.

Of het paardwaardig is vragen wij ons ook elk jaar af. Zodra de zomerperiode voorbij is, is hij helemaal de oude. Een vrolijke pony die graag aandacht wil. Zodra de lente begint, begint de hele cyclus weer.

Zijn deken doen we op zodra het boven de 10 graden is (op advies van de dierenarts), en hij staat 24/7 buiten in de zomer. In de herfst/winter staat hij 's nachts op stal. Dan doet de staleigenaar ze om 7:00 uur naar buiten, en om 17:00 naar binnen.

Zoals ik bij een ander iemand heb gequote, geven wij hem Dermacontrol van Vitalstyle, met de lotion. Dat ook beide op advies van dierenarts. En hij krijgt de hele dag door suikerarm hooi.

Het vereist idd een streng beleid, en ik sta voor alles open. Dankjewel voor je reactie <3

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:53

Is een deel van de oplossing dan niet simpel: minder buiten in de zomer. Na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen. Knutten zijn het ergst tijdens de schemering

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:59

Naast alle gegeven adviezen omtrent exceem dekens, voeding, smeersels en nextmune (die kan wel echt verbetering geven, maar lost het niet helemaal op) kun je ook Z-itch gebruiken ter bestrijding van de vliegjes. Wel echt wekelijks gebruiken volgens voorschrift.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:04

Eef_Bam schreef:
Is een deel van de oplossing dan niet simpel: minder buiten in de zomer. Na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen. Knutten zijn het ergst tijdens de schemering

:j

Mijn ruin schuurt licht.
Echt niet noemenswaardig en staat dan ook zonder deken oid.

Maar zet ik ze in de zomer laat binnen duikt hij direct onder de voerbak om te schuren.
Ik denk als ik hem altijd buiten zou laten lopen het dus echt veel erger zou worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:06

hanne2001 schreef:
ik laat mijn merrie sinds een paar jaar inenten hiervoor, is een enting tegen schimmel maar werkt ook tegen zomereczeem.
Vroeger schuurde ze ook tot bloedens toe open en nu kan ze zonder deken 24/7 op het weiland staan!

Wat is dit voor een enting?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:15

Allergietest laten doen, dan evt imuuntherapie.
En vroeg beginnen deken op, nu al eigenlijk. Voor schemer naar binnen, geen buitenstal of 24/7 buiten. Als uit allergietest blijkt dat het voort komt uit knutten, dan anti knutten spul voor schapen gaan behandelen. 1x per 4-6wk over de rug. Als je dit allemaal doet gaat het sowieso een stuk beter worden dan het was. Als het dan nog te erg is: plekje zoeken op een waddeneiland(inmiddels niet meer helemaal mug/knutvrij maar wel 80% beter dan binnenland).
Vreselijk om je paard zo te zien. Succes!

co_goldie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 15:18

Eef_Bam schreef:

De pensionstal waar Goldie staat is daar helaas niet zo vrij in. De staleigenaar is een vrij oude man, en hij doet al decennia dezelfde routine, en dat wil hij niet veranderen. Hij denkt dat eczeem 'gewoon' wat jeuk is, maar denkt niet dat het een groot probleem is. Ondanks dat is hij wel heel goed voor zijn paarden. Als wij Goldie na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen willen hebben, zouden we dat zelf moeten doen. Dat is in principe geen probleem, maar de pensionstal is niet om de hoek en mijn thuissituatie kan er ook voor zorgen dat het lang niet elke dag lukt.

Alsnog bedankt voor je advies <3

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:22

Heb je de snuggy hoods deken al eens geprobeert? Dan staat je paard volledig ingepakt.

Ook vroeg beginnen met op doen, bijv al in maart.

Verder zou ik hem inderdaad eens laten testen waar hij zo allergisch op is en suikerarm voeren.

Er bestaan duizenden middeltjes tegen eczeem en jeuk. De ene vind het geweldig bij de ander is het niets.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na 25 jaar proberen nog nooit het wonder middel heb gevonden.

Een deken werkt het beste vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:24

Manen en kam en staartwortel insmeren met vettigheid kan wat helpen. Die knutten zitten het liefst op paarden die lekker schoon zijn. Door de vette haren komen ze vaak niet verder. Helaas is bij zulke ernstige gevallen dit niet een complete oplossing.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:27

Sta je in de buurt van de zee? Anders verhuizen naar zee.