Blaasje geknapt & EHBO kit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Im_3379

Blaasje geknapt & EHBO kit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 00:28

Hoi allemaal,

2 dagen terug heb ik een topic geopend om een blaasje/bultje. Dat is inmiddels geknapt, maar ziet er vrij lelijk uit. Zou dit iets van een ontstoken splinter of iets dergelijks kunnen zijn? Rondom het wondje is de huid erg hard geworden?

Eerst:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding

Daarnaast vroeg ik me af wat ik hier aan kan doen, toch een DA of zelf schoonmaken? Wondspray? Sudocreme?

Ik wil graag beter voorbereid zijn op dit soort dingen, dus de vraag: Wat voor EHBO spullen hebben jullie standaard in de kluis voor je paard liggen?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:02

Zolang je paard verder geen koorts heeft / niet in orde oogt zou ik er niet te veel aan doen. Vooral even goed in de gaten houden dat het niet
groter wordt of gaat ontsteking.

Oké daar gaan we :list: :')

-Vetwrap
-Vette watten
-Verband
-Schone handdoeken
-Wattenschijfjes
-Honingzalf
-Blauwspray
-Betadinescrub
-Stetoscoop (x2 :') )
-Handschoenen
-(verband)schaar
-Thermometer
-Tekentang
-Orale spuiten
-Praam
-Coolgel
-Kamille thee (ontstoken ogen)
-Metacam
-Colosan
-Ventipulmin
-Oogzalf
-Hypozin

En mijn paard heeft echt bijna nooit iets :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:12

Ik zou het wondje ontsmetten, niet bedekken en goed in de gaten houden. Iedere dag een foto maken om te kunnen vergelijken. Deze kun je dan ook naar de dierenarts sturen als overleg nodig is.

De ehbo koffer zou ik alleen met basic zaken vullen: ontsmettingsmiddel, een zachte zalf, een thermometer, een schone doek en wat verband en een bandage.
Een pijnstiller als metacam en andere medicijnen zijn vrij snel over datum en krijg je via de DA wanneer het nodig is.
Als je op een pensionstal staat, zou ik verwachten dat er een algemene ehbo koffer is, ook voor menselijk gebruik.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door senna21 op 15-01-25 01:39, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:13

Ik heb gewoon een mensen ehbo koffer alleen dan aangevuld met vetwrap.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:35

Sudocreme zou ik bij een verse wond niet doen, dat bevat zinkzalf en droogt in waardoor de wond sneller afsluit. Mocht er vuil inzitten, dan kan dit niet weg.

Als je wilt kun je wel ontsmetten met betadine of honingzalf. Zolang je paard verder gezond lijkt, is de veearts niet nodig. Alleen even in de gaten houden of de wond nu gaat genezen. Als het niet of slecht geneest is het wel verstandig om de veearts even advies te vragen.

belle_boef

Re: Blaasje geknapt & EHBO kit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:14

Ik zou van dit plekje afblijven. Ik vindt het er wel uitzien als een sarcoid. Daarbij geld hoe meer je er aan zit hoe sneller die kan gaan groeien. Als die niet binnen een aanzienlijke tijd uit zichzelf geneest zou ik die verder laten onderzoeken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:04

Als het een sarcoid is, dan werkt een huis-tuin-en-keukenmiddeltje heel erg goed: meel, zout en water, hier een papje van maken en elke dag aanbrengen (of zodra het er weer af is). Dit recept komt van sarcoid cure en heeft bij mijn paard in 3 a 4 maanden een sarcoid doen verdwijnen.
Maar eerst zou ik even kijken hoe het geneest. Je wilt geen zout op een blaar ofzo doen.

Als ik dit zo lees is mijn ehbo kit voor de paarden wel heel erg minimaal.
Op stal ligt een hoefzak en wat biotex voor als er een hoefzweer is. Je kunt de biotex ook gebruiken voor een sopje als je iets echt moet ontsmetten. Verder is er een koudwater kraan. Ik had blauwspray en kwam er 1.5 week achter dat het busje niet meer wilde spuiten (was niet leeg).
Als ik verband nodig heb trek ik dat wel uit de auto. Daar zit een ehbo koffertje in.

Ventipulmin heb ik niet nodig gehad in de afgelopen 30 jaar, evenals Metacam. (even afkloppen natuurlijk). Metacam krijg je ook alleen via de dierenarts.

Ik heb wel mokzalf, uiercreme, kamillecreme en betadinecreme op stal staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:22

Ik zou het om de dag goed uitwassen met een Betadine-oplossing, drogen voor zover mogelijk en er dan Alu-spray op spuiten.
Zodra er geen vuiligheid meer uitkomt (pus e.d.) zou ik overstappen op honingzalf.

GDG

Re: Blaasje geknapt & EHBO kit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:18

Ik zou er helemaal niets mee doen, behalve elke dag even bekijken om in te schatten of het gewoon rustig blijft.