Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ik zou denken dat het een uiting van pijn is. Vanuit de hals, vermoedelijk.
Nu is metacam in combinatie met maagzweren ook geen fijne, maar ik zou er eens een fles metacam tegenaan gooien. Is ze dan minder/niet boos, dan weet je het wel.
En dan zou ik persoonlijk er ook een einde aan maken. Chronische (zenuw-)pijn in en hals/nek vermoedelijk ook met chronische hoofdpijn, is niet leuk.
Polar schreef:Het probleem is dat pijn van artrose een hele andere pijn is dan zenuwpijn.
Tegen zenuwpijn werkt eigenlijk alleen Gabapentine, maar daar zitten heel veel bijwerkingen aan.
Polar schreef:Crosskip: Bedankt voor je lieve reactie.
Een bloedonderzoek is nog wel een optie, alleen is ook zoiets al levensgevaarlijk.
Toen ze gesedeerd moest worden voor de röntgenfoto's, zijn we met z'n allen een uur bezig geweest om de vloeistof erin te krijgen.
Ze trapt echt gericht met zowel voor als achterbenen en loopt ook door de pasta heen die haar werd gegeven.
Ondanks alles is zij verder ook erg braaf en lief, ze doet het niet vanuit een slechte opvoeding zeg maar.
Op de goede momenten is ze echt een droompaard en heel beleefd.
Heftig ook van jouw merrie, hopelijk heb je er nu vrede mee.
Er is echt geen enkele goede oplossing voor.
Dark7: Ja, dat is helaas ook mijn ervaring bij een paard met ernstige ataxie, daar werd het juist nog erger van.
Gabapentine heb ik ook om gevraagd, maar wordt hier eigenlijk niet gegeven.
Ik heb inderdaad contact gehad met beide personen en ik wacht nog op de foto's, die heb ik nog niet ontvangen.
Er zijn foto's gemaakt volgens het Ecvm protocol, alleen vind ik het verwarrend dat er ter plaatse een andere conclusie werd getrokken dan in het verslag (andere wervels die vergroot waren).
Het is inderdaad een hele bedrieglijke aandoening waar nog veel te weinig over bekend is en die bij veel meer paarden voor komt dan men denkt.
Maar ik vind het moeilijk om er een goed beeld van te krijgen omdat ik er middenin zit.
Sterkte nog met het verlies van jouw paard.
Neon: Zeker, er is de laatste tijd erg veel contact geweest en er is afgesproken dat als ik aangeef dat het niet meer gaat, dat ze ingeslapen wordt. Het is een aandoening zonder genezingsmogelijkheid.
Ik vind haar op dit moment nog niet klaar om ingeslapen te worden, omdat ze ook wel momenten heeft waarop ze niet boos is en aan de buitenkant zie je echt helemaal niks aan haar, integendeel.
Mijn hoop is dat ze zich zodra het lente wordt, weer wat beter gaat voelen.
Lindsey_99: Ik ben een beetje huiverig voor pijnstilling omdat ik daar bij een ander paard met zware neurologische klachten een verslechtering zag, maar ik wil haar wel een korte tijd op metacam zetten om te kijken.
Mijn voorspelling is dat het geen verschil zal maken qua gedrag, omdat het niet die specifieke (zenuw)pijn aanpakt.
MCE: Ik kan alleen de link niet leggen tussen hengstig zijn en zenuwpijn die dan minder zou zijn.
Amalarab: Dat was misschien ook een topic van mij.
Sky_as: De kosten zijn al gemaakt en de diagnose is al gesteld.
Eventueel zou ik een ct-scan kunnen laten maken, maar dat zou dan ter bevestiging zijn van wat al bekend is, dat ga ik haar niet aan doen.
Ik vind het zelf nu te vroeg om haar in te laten slapen en wil haar als het even kan op z'n minst nog een zomer vol gras mee geven.
Mijn vraag is eigenlijk vooral of het extreem boze echt bij die halsproblematiek weg kan komen of dat het eventueel nog een andere oorzaak kan hebben.
Misschien is het haar verdedigingsmechanisme geworden, maar is pijn niet persé de basis daarvoor.