80% van de paarden maagzweren, echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

80% van de paarden maagzweren, echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 10:46

Hoihoi!

Ik had gister een bezoekje van de zadelmaker nadat m’n paard erg slecht reageerde op wat ik dacht het zadel. Nou dat bleek totaal niet zo want het zadel lag nog super, maar de zadelmaker gaf wel aan dat de signalen die ze gaf kunnen duiden op maagzweren.
Dat is natuurlijk geen onbekende term in de paardenwereld, maar mijn reactie was toen: “Maar ze ziet eruit alsof ze lekker in haar vel zit?” Nou dat was gelijk afgekraakt :P

Schijnbaar zijn er enorm veel paarden die een maagzweer hebben maar er niet tot weinig op reageren.

Ze had me geadviseerd om baking soda of gember te geven tegen maagzuur. Wat raden jullie nog aan?

Charaz

Re: 80% van de paarden maagzweren, echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:47

Een dierenarts consulteren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:48

Er is maar 1 goed advies: laat een DA komen om een échte diagnose te krijgen. Een zadelpasser is geen DA en kan geen diagnose stellen.
En ga daarna met geneesmiddelen aan de slag als de DA dat adviseert, en hou het geld voor huis-tuin-en-keukenmiddeltjes in je zak. Die werken niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:49

.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 12-01-25 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:50

En hoe weet je dan de juiste dosering? En waarom geef je dat al jaren? Lijkt mij ook niet echt goed.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:51

.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 12-01-25 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:52

En wie schrijft de pantoprazol voor? Want dat is op recept.
En waarom een combi van twee 'azolen'? Doen beide precies hetzelfde.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:53

.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 12-01-25 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:54

Pantoprazol is toch gewoon vrij verkrijgbaar?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:54

Als je het al jaren geeft, dan lijkt mij dat er iets mis is met je stalmanagement. Kan aan mij liggen hoor, maar dat is waarom ik die vraag stel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:55

Ik zou niet zomaar iets gaan geven als je paard verder geen symptomen heeft. En al helemaal niet zomaar baking soda of gember gaan geven. Voor een paard zou je dat in zulke enorme hoeveelheden moeten geven wil dat uberhaupt nut hebben.

Dus ik zeg ook, naar de dierenarts en kijken wat er verbeterd kan worden in het ruwvoermanagement want dat is de reden vaak waarom paarden maagzweren krijgen.

Hoelang staat hij zonder ruwvoer?

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 10:55

Dierenarts erbij halen is idd het logische antwoord, gelukkig kan ik dat ook zelf bedenken.
Nog iemand iets aan te merken over die 80%? Komt dat door de manier waarop wij paarden houden? (meeste paarden krijgen geen 24/7 ruwvoer de mijne overigens ook niet)

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 10:57

Elisa2 schreef:
Ik zou niet zomaar iets gaan geven als je paard verder geen symptomen heeft. En al helemaal niet zomaar baking soda of gember gaan geven. Voor een paard zou je dat in zulke enorme hoeveelheden moeten geven wil dat uberhaupt nut hebben.

Dus ik zeg ook, naar de dierenarts en kijken wat er verbeterd kan worden in het ruwvoermanagement want dat is de reden vaak waarom paarden maagzweren krijgen.

Hoelang staat hij zonder ruwvoer?

4 uur, dat is als ze buiten staat. (ik hoef niet te horen dat 4 uur buiten staan weinig is, dat weet ik maar bewust gekozen omdat ze absoluut geen eten buiten kunnen krijgen)
‘s nachts heeft ze ook nog gewoon hooi en mocht dat eens op zijn heeft ze nog stro om op te knabbelen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:59

Staat je paard op stro? Dat is namelijk ook ruwvoer. Ze kunnen er in elk geval van eten zodat de kans op maagklachten minder groot is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:00

hoogendroog schreef:
Mijn God Ineke, weet jij hoeveel paarden wij hebben? Nee, je weet niets.

Nee, dat schrijf je er ook niet bij.
Ik antwoord op wat je letterlijk schrijft. Ik kan geen andere dingen ruiken.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 11:01

Ineke2 schreef:
Staat je paard op stro? Dat is namelijk ook ruwvoer. Ze kunnen er in elk geval van eten zodat de kans op maagklachten minder groot is.

Ja ze staat op stro! We verhuizen wel binnenkort van stal, omdat ze daar droog buiten kan staan. Ze staan daar ook zonder ruwvoer buiten maar volgensmij is daar overleg in mogelijk.
Ze willen de kuddes daar zonder ruwvoer ivm voernijd maar als ze alleen/ in duo’s staan denk ik dat daar in overleg wel wat over te zeggen valt. Dit durf ik niet te garanderen maar droge benen is iniedergeval al een probleem minder als de vorige plek.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:02

kleim schreef:
Dierenarts erbij halen is idd het logische antwoord, gelukkig kan ik dat ook zelf bedenken.
Nog iemand iets aan te merken over die 80%? Komt dat door de manier waarop wij paarden houden? (meeste paarden krijgen geen 24/7 ruwvoer de mijne overigens ook niet)

Een groot deel van de populatie in het wild heeft ook maagzweren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:27

henshem schreef:
kleim schreef:

Een groot deel van de populatie in het wild heeft ook maagzweren.

Dit vraag ik me ook vaak af. Hoe zit dat.
Hier is juist veel meer voer dan in het wild waar ze onder de sneeuw naar voer moeten schrapen als voorbeeld.

En die 80% is dat van Nederland? Ik zou wel eens echte cijfers willen zien.
Of was dat een cijfer dat rond bleef zingen van jaren terug uit de rensport?

Voor ts, ondanks dat je dat zelf al bedacht had, vraag het een da. Denk dat er niet meer dan dat kan.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:33

Gewoon DA laten komen. Zoals al gezegd is geweest een zadelpasser is geen dierenarts. Die kan je echt zeggen wat er is, en indien nodig iets voorschrijven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:40

Paard van vriendin heeft maagzweren.

Dierenarts zei oorzaken kunnen ook stress en teveel krachtvoer zijn (vooral granen zouden slecht zijn).

Ze mocht ook geen luzerne geven ivm dat het te ruw is, luzernekorrel mag dan wel.

Onregelmatige voederbeurten zouden ook slecht zijn lees ik op internet. Nou die van mij voer ik onregelmatig ivm werk. Maar ze staan wel nooit zonder hooi, er ligt altijd nog wat hooi in de stal als ik na het werk of voor het werk aankom.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:45

Kwam die 80% niet uit een studie naar maagzweren bij renpaarden? Vraag me ook af hoe dit nu precies zit.

Bakingsoda is natriumbicarbonaat en werkt net als een rennie, neutraliseert maagzuur voor even. Je kan een theelepeltje geven om te kijken of de pijn dan minder is. Maar is geen geneesmiddel. Daar heb je toch echt de da voor nodig om te scopen. Hopelijk valt het mee!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:49

Paarden in het wild kunnen grazen. Het gaat ook niet om de hoeveelheid ruwvoer, het gaat er om ze constant wat tot zich kunnen nemen.

Het is gewoon een lastig probleem. Als je het goed wil doen word je paard moddervet met onbeperkt vaak veels te rijk Hollands hooi.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:58

Ik had laatst ook zoiets gelezen ja dat heel veel paarden maagzweren hebben. Mijn dierenarts gaf aan dat dat eigenlijk zelden komt door weinig ruwvoer, behalve als ze er heel gevoelig voor zijn. Ze laten paarden regelmatig een dag of soms langer vasten vanwege onderzoeken en operaties en daar zien ze in principe geen problemen mee. De stress die in het dagelijkse management ontstaat was een grotere bron. Verhuizing, veel op stal staan, alleen achter blijven, regelmatig op de trailer, wisselingen in de kudde, wedstrijden, verkeerd voer.. Het kon van alles zijn en zeker ook een combinatie van stressoren. Uiteraard helpt te weinig ruwvoer ook niet natuurlijk, maar het leek niet de hoofdbron van maagzweren te zijn.

Maar goed, daarnaast zou ik ook zeggen: vertrouw zadelmakers ook niet blindelings. Regelmatig komen er topics online over zadels die compleet verkeerd aangemeten zijn en ik heb het ook al 2x gehad bij verschillende professionals.. Dat dus iemand zegt dat het zadel 100% goed ligt zou ik wel heel kritisch bekijken. Leer jezelf kijken naar de belangrijke punten waaraan je kunt zien of een zadel niet passend is, dan leer je een echt fout zadel er wel uitpikken.

En verder kun je naast maagzweren eventueel ook nog denken aan ander ongemak in het lichaam. De signalen beginnen soms erg subtiel en klein.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:02

Nav andere topics mbt zadelmakers - begrijp me niet verkeerd want het is oprecht alleen maar goed dat zij medisch doorverwijzen bij vermoedens van onderliggende problemen.
Maar helaas zijn er ook zadelmakers die overtuigd zijn dat hun zadel goed ligt en het is wel heel makkelijk om een eigenaar dan de medische molen in te sturen.

Ik zou in eerste instantie adviseren een DA te laten kijken maar daarnaast ook overwegen een second opinion op je zadel te vragen of zelf in te lezen en kritisch te kijken. Wat zegt je onderbuikgevoel dan over het zadel?

Edit: ik zie dat degene boven mij hetzelfde zegt :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:05

Oja dat is ook wel een goede toevoeging. Wellicht heb je wel een goede zadelmaker hoor, maar als deze meteen zegt dat het zadel goed ligt en het vast maagzweren zijn en je dit en dit supplement maar moet geven dan gaat er bij mij een rode vlag omhoog. Zadelmakers horen je dan netjes te verwijzen naar een dierenarts en niet zelf natuurlijke 'medicatie' te adviseren.