Pony kreupel, toch niet weer een blessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Pony kreupel, toch niet weer een blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:42

Sorry ik moet dit even van mij afschrijven.
Afgelopen jaar heeft mijn pony een poosje stilgestaan omdat hij rechtsvoor een overbelaste tussenpees had, het jaar daarvoor ook stilgestaan vanwege een andere peesblessure aan datzelfde been.
Afgelopen donderdag appte mijn verzorgster mij dat Pino kreupel liep bij het aandraven en dus meteen afgestapt was. Zelf naar stal gereden en inderdaad kreupel nu linksvoor.
Vrijdag/gister leek de kreupelheid wel erger (echt stok kreupel) in draf en uiteraard alleen aan de hand gestapt. Ook bij aanraking/afvoelen van de pees geeft Pino hier reactie op. Links is helaas ook veel dikker als rechts terwijl rechts normaal dikker is door de inmiddels herstelde blessure
Vandaag alleen gestapt. Staleigenaarresse stuurde mij vanmiddag een appje dat het mischien verstandiger zou zijn als ik Pino eerder binnen haalde omdat hij tijdens het buitenzetten in stap ook niet lekker liep en de paddocks nu uiteraard vrij hard zijn door de vorst. Dus na een uurtje heb ik hem binnengehaald. Ik zit te twijfelen wat ik morgen zou doen, naast aan de hand stappen nog een uurtje los in de paddock of niet.
Maandag ga ik bellen in de hoop dat de dierenarts dezelfde week nog kan langskomen.
Duimen jullie mee, hopen dat het niet weer een blessure is?

marleen_88

Re: Pony kreupel, toch niet weer een blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:46

Wat waardeloos.
Met deze harde, ongelijke ondergrond zou ik hem niet op de paddock zetten. Een wandeling rechtuit op het harde zou mijn voorkeur hebben, naast koelen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:55

Ik duim mee dat het niet opnieuw een blessure is..
Met bevrozen ondergrond zou ik er inderdaad voor kiezen om op gelijke harde ondergrond te stappen, als dit niet kan, kies ik zelf voor een net gesleepte piste. Mijn appaloosa is herstellende van een peesblessure linksachter, eigenlijk zo goed als weg. Wat ons heel erg geholpen heeft bij het herstel is glucosamine + msm, rozenbottel, brandnetel en heel veel koelen! Als hij wat meer in het herstel zat, was een mini paddock voor hem ook heel helpend

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:56

O wat erg voor je .. hoop zo dat het niet weer een langdurige blessure is.Niet kunnen rijden is al super jammer maar de onzekerheid is afschuwelijk….

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:57

marleen_88 schreef:
Wat waardeloos.
Met deze harde, ongelijke ondergrond zou ik hem niet op de paddock zetten. Een wandeling rechtuit op het harde zou mijn voorkeur hebben, naast koelen.

Dat is inderdaad hetgeen wat mij inderdaad nu tegenhoud om hem naar buiten te doen. Maar wel met het gevaar dat hij bij boxrust na 3 dagen veranderd in een onhandelbaar bommetje

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 22:59

evilginger schreef:
Ik duim mee dat het niet opnieuw een blessure is..
Met bevrozen ondergrond zou ik er inderdaad voor kiezen om op gelijke harde ondergrond te stappen, als dit niet kan, kies ik zelf voor een net gesleepte piste. Mijn appaloosa is herstellende van een peesblessure linksachter, eigenlijk zo goed als weg. Wat ons heel erg geholpen heeft bij het herstel is glucosamine + msm, rozenbottel, brandnetel en heel veel koelen! Als hij wat meer in het herstel zat, was een mini paddock voor hem ook heel helpend

MSM geef ik inderdaad al bij, net zoals silicium, koelen ben ik inderdaad gelijk mee begonnen. Sowieso omdat ik er bijna 100% zeker van ben dat het weer een nieuwe blessure zal gaan zijn. Been is naar mijn idee niet warmer als rechts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:00

meestal voelen paarden prima aan wat gaat en niet gaat op bevroren ondergrond. En dan voorkom je wel met toch buiten zetten het exploderen met een paar dagen.

Dit is een lastige situatie, ik ben zelf niet zo van op stal houden omdat je dan ook vaak stalbenen e.d. krijgt. Maar als de paddock erg slecht is, dan zou ik het bij alleen wandelen houden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 23:19

germie schreef:
meestal voelen paarden prima aan wat gaat en niet gaat op bevroren ondergrond. En dan voorkom je wel met toch buiten zetten het exploderen met een paar dagen.

Dit is een lastige situatie, ik ben zelf niet zo van op stal houden omdat je dan ook vaak stalbenen e.d. krijgt. Maar als de paddock erg slecht is, dan zou ik het bij alleen wandelen houden.

Dat is ook zeker waar, vandaag speelde ze inderdaad gewoon standbeeld op het moment dat ik de mijne binnen haalde. Paddock is helaas veranderd in een soort maanlandschap met ijs

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:45

Misschien toch goed om na herstel ook eens inhoudelijk te kijken naar de redenen waarom dit steeds terugkeert.
Trainingsfrequentie te hoog, goede opbouw van training, goede voetstand, loopt het paard veel buiten of staat het juist teveel stil in een stal.
Helaas komen dit soort zaken 9 uit 10 keer uit overbelasting. Kijk wat je kunt veranderen, leren, ontdekken om dit te voorkomen.

Heel veel sterkte!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 08:23

Ninx schreef:
Misschien toch goed om na herstel ook eens inhoudelijk te kijken naar de redenen waarom dit steeds terugkeert.
Trainingsfrequentie te hoog, goede opbouw van training, goede voetstand, loopt het paard veel buiten of staat het juist teveel stil in een stal.
Helaas komen dit soort zaken 9 uit 10 keer uit overbelasting. Kijk wat je kunt veranderen, leren, ontdekken om dit te voorkomen.

Heel veel sterkte!

Voetstand is helaas niet helemaal goed, daarvoor staat hij nu op breakover beslag met leren zool

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:21

Zou hem niet loslaten in een bevroren maanlandschap met een eventuele nieuwe blessure. Kun je hem beter een paar keer per dag aan de hand gaan stappen. Hopelijk valt het mee!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:56

overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand zijn ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,

zou als het kan even de C6 en C7 wervels plus de T1 laten na kijken, deze kunnen veel problemen veroorzaken.

Vaak denkt men hier niet in eerste instantie aan, als deze wervels en de C1 en C2 niet goed kunnen functioneren gaat een paard al snel compenseren wat dus vaak leid tot een foute belasting en de (terugkerende) blessures

succes, hoop dat het meevalt.
Laatst bijgewerkt door mce op 12-01-25 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:03

mce schreef:
overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,

zou als het kan even de C6 en C7 plus de T1 laten na kijken, deze kunnen veel problemen veroorzaken.

Eerst eens kritisch kijken naar de training:
Is die goed opgebouwd, heb je voldoende rustdagen in een week. Goede warming up an cooling down?
Rijd je ook veel rechtuit over verschillende ondergronden en voldoende harde bodem.
Hoe is de bodem van de bak?
Is het paard recht of erg scheef?
Is de ruiter niet te zwaar en zit deze in balans.
Heeft het paard veel vrije beweging, of staat het veel stil in een stal.

Peesblessures voorkomen is mogelijk, maar vraagt om het checken van alle parameters.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:07

Ninx schreef:
mce schreef:
overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,

zou als het kan even de C6 en C7 plus de T1 laten na kijken, deze kunnen veel problemen veroorzaken.

Is die goed opgebouwd, heb je voldoende rustdagen in een week. Goede warming up an cooling down?
Rijd je ook veel rechtuit over verschillende ondergronden en voldoende harde bodem.

Peesblessures voorkomen is mogelijk, maar vraagt om het checken van alle parameters.

zeker, draagt allemaal bij, maar een foute voetstand geeft (gaf) al disbalans en dat gaat een paard altijd compenseren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:10

mce schreef:
Ninx schreef:

zeker, draagt allemaal bij, maar een foute voetstand geeft (gaf) al disbalans en dat gaat een paard altijd compenseren.

Ook daar is het soms de vraag waar het door komt.
Wanneer een paard erg scheef is en daardoor 1 van de voorbenen zwaarder belast zie je dat terug in de voeten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 11:12

Ninx schreef:
mce schreef:

Die eerste vraag kan ik volmondig met ja beantwoorden. Warming up is eerst een minuut of 5 stappen aan de hand op het harde, dan nog een aantal minuten in de bak voordat ik erop ga. En dan uiteraard eerst zeker 15 minuten in stap alvorens verder te gaan. Cooling down rustig aan een lange teugel uitgraven, dan een paar rondjes stap om vervolgens een kwartier lang aan de hand uit te stappen. Ruiters zijn zeker niet te zwaar ik weeg 56 kilo en mijn verzorgster nog lichter. Paard is wel wat scheef maar niet extreem, in de bak ligt een zorgdrager bodem welke elk jaar ook door dit bedrijf onderhouden word. Zomers 24/7 buiten ‘s winters van 13 tot 17 a 18. Echt veel ondergronden hebben we hier niet, keuze uit asphalt of de rijbak.
Paard heeft platvoeten met dunne zolen waardoor de tussenpees extra belast word maar deze zijn verder wel recht

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:22

Ook daar is het soms de vraag waar het door komt.
Wanneer een paard erg scheef is en daardoor 1 van de voorbenen zwaarder belast zie je dat terug in de voeten.[/quoteNinx]

Ook dat is waar,
maar bij tergukerende blessures in de voorbenen kan een check op C6 en C7 alsmede C1 en C2 veel waarde volle informatie geven,

ik geef er meestal de voorkeur aan omdat dat veel informatie geeft en kortere wegen naar een oplossing, en ik niet steeds tegen die terug kerende peesblessures aanloop, (ben niet zo'n symptoombestrijder)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:45

Ik ga dan inderdaad ook overleggen of de problemen niet ergens anders in het lichaam kunnen zitten, dank jullie voor de tips

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:40

Ik zou eerder denken aan een zware bodem als oorzaak.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 23:46

office schreef:
Ik zou eerder denken aan een zware bodem als oorzaak.

Dat zou gezien de staat van de (ontdooide) paddock geen gekke gedachte zijn

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:58

Zou het nu, gezien de harde ondergrond, geen hoefzweer kunnen zijn? Gebeurt wel meer op bevroren bodem.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 00:05

hwn schreef:
Zou het nu, gezien de harde ondergrond, geen hoefzweer kunnen zijn? Gebeurt wel meer op bevroren bodem.

Nee ik denk het niet, kreupelheid is afgelopen woensdag of donderdag ontstaan, pees vlak boven de kogel is ook dik en trekt het been ook weg bij aanraking

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 22:13

Morgen middag komt de dierenarts. Zij vertelde over de telefoon inderdaad ook dat het eventueel een zool/hoefzweer zou kunnen zijn

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 23:14

Gelukkig geen persblessure, pony liep gister weer goed. en de lichte zwelling die nog te zien was was geen typische zwelling voor een pees. Waarschijnlijk iets gewoon licht verrekt of geïrriteerd geraakt door een misstap. Advies is tot volgende week donderdag te blijven stappen en vanaf dan weer 10 minuten draf erbij te pakken. Als hij dan wel weer kreupel word bellen en dan toch wel een echo

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:14

Dat is fijn nieuws, hopelijk blijft het zo!