Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_88 schreef:Wat waardeloos.
Met deze harde, ongelijke ondergrond zou ik hem niet op de paddock zetten. Een wandeling rechtuit op het harde zou mijn voorkeur hebben, naast koelen.
evilginger schreef:Ik duim mee dat het niet opnieuw een blessure is..
Met bevrozen ondergrond zou ik er inderdaad voor kiezen om op gelijke harde ondergrond te stappen, als dit niet kan, kies ik zelf voor een net gesleepte piste. Mijn appaloosa is herstellende van een peesblessure linksachter, eigenlijk zo goed als weg. Wat ons heel erg geholpen heeft bij het herstel is glucosamine + msm, rozenbottel, brandnetel en heel veel koelen! Als hij wat meer in het herstel zat, was een mini paddock voor hem ook heel helpend
germie schreef:meestal voelen paarden prima aan wat gaat en niet gaat op bevroren ondergrond. En dan voorkom je wel met toch buiten zetten het exploderen met een paar dagen.
Dit is een lastige situatie, ik ben zelf niet zo van op stal houden omdat je dan ook vaak stalbenen e.d. krijgt. Maar als de paddock erg slecht is, dan zou ik het bij alleen wandelen houden.
Ninx schreef:Misschien toch goed om na herstel ook eens inhoudelijk te kijken naar de redenen waarom dit steeds terugkeert.
Trainingsfrequentie te hoog, goede opbouw van training, goede voetstand, loopt het paard veel buiten of staat het juist teveel stil in een stal.
Helaas komen dit soort zaken 9 uit 10 keer uit overbelasting. Kijk wat je kunt veranderen, leren, ontdekken om dit te voorkomen.
Heel veel sterkte!
mce schreef:overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,
zou als het kan even de C6 en C7 plus de T1 laten na kijken, deze kunnen veel problemen veroorzaken.
succes, hoop dat het meevalt.
Ninx schreef:mce schreef:overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,
zou als het kan even de C6 en C7 plus de T1 laten na kijken, deze kunnen veel problemen veroorzaken.
Eerst eens kritisch kijken naar de training:
Is die goed opgebouwd, heb je voldoende rustdagen in een week. Goede warming up an cooling down?
Rijd je ook veel rechtuit over verschillende ondergronden en voldoende harde bodem.
Hoe is de bodem van de bak?
Is het paard recht of erg scheef?
Is de ruiter niet te zwaar en zit deze in balans.
Heeft het paard veel vrije beweging, of staat het veel stil in een stal.
Peesblessures voorkomen is mogelijk, maar vraagt om het checken van alle parameters.
mce schreef:Ninx schreef:
Is die goed opgebouwd, heb je voldoende rustdagen in een week. Goede warming up an cooling down?
Rijd je ook veel rechtuit over verschillende ondergronden en voldoende harde bodem.
Peesblessures voorkomen is mogelijk, maar vraagt om het checken van alle parameters.
zeker, draagt allemaal bij, maar een foute voetstand geeft (gaf) al disbalans en dat gaat een paard altijd compenseren.
Ninx schreef:mce schreef:overbelasting door foute belasting, dat kan al door de foute voetstand ontstaan voor het breakover beslag, breakover komt dan een beetje als mostert na de maaltijd,