Paard met PPID vaak ziek, veel kwaaltjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amel1998

Paard met PPID vaak ziek, veel kwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 08:03

Hoi allemaal,
Ik moet het vooral even van me afschrijven..

Ik heb mijn lieve merrie van 20 al een jaar of 9. 5 jaar geleden is er PPID geconstateerd. Als ze een klein wondje had werd haar hele been dik, en ze heeft een longontsteking gehad waar ze zelf niet overheen kon komen. Ze is toen aan de medicatie gegaan en daarmee is het heel lang stabiel gebleven!

Vorig jaar ben ik verhuisd naar een andere stal en daarmee is alles weer helemaal op gaan spelen. Eerst een ooginfectie, daarna een voorhoofdsholteontsteking. Ik heb haar medicatie toen opgehoogd en bloed laten prikken -> waardes waren goed en ontsteking ging weer weg. Een aantal weken geleden wilde ze ineens niet veel meer eten -> medicatie weer terug naar haar oude dosis en nu lijkt ze zich weer goed te voelen. Helaas kampt ze nu weer met mok en rotstraal, terwijl we dit eigenlijk tm december helemaal goed hebben kunnen houden..

Intussen ben ik al maanden bezig met haar kuren voor haar darmen, lever en immuunsysteem. Dit moesten we steeds onderbreken omdat ze ziek was en/of niks wilde eten. (We zijn eindelijk op de helft :)) ik geef haar alleen maar gezond voer (zonder zuiker, zetmeel en granen etc.) Ze krijgt zo’n 5 dagen in de week lichte arbeid, onder het mom van; rust roest. Daarbij merk ik dat ze vaak weinig energie heeft. Ook zorg ik elke dag dat ze in een schone stal staat, maak haar benen en hoeven schoon. Hoeven spray ik elke dag helemaal in met hc7.. en toch… toch blijft ze het een na het ander krijgen.

Soms word ik er zo moedeloos van. Álles doen voor je paard, maar het lijkt dan toch nooit genoeg. Ik kan me er dan ook helemaal slecht over voelen als er weer iets bij komt en kan dat moeilijk loslaten. Het bepaalt vaak mijn hele humeur. Herkent iemand dit?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:19

Wat vervelend TS. PPID is wat dat betreft gewoon een lastige ziekte omdat het ieder paard zo anders treft. En het is natuurlijk echt niet gek dat het jouw gevoel zo beïnvloedt. Het is je dier en continu in zorgen zitten doet je geen goed.

Misschien wat ongevraagd advies van een mede PPID eigenaar: het klinkt alsof je paard toch baat had bij die hogere dosis medicatie. Zou je dat met een kleinere stap kunnen ophogen? Dat helpt soms heel goed tegen bijwerkingen zoals niet meer willen eten. Geen idee waar je vandaan kwam en hoeveel je had opgehoogd maar soms is een verandering van 1/4 of zelfs 1/8 voldoende om de ACTH waarde te stabiliseren en is iets meer gelijk teveel. Het is een zoektocht naar de juiste dosis. :knuffel:

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 08:27

Dankjewel voor je reactie!

Ik had de dosis echt maar met 1/4e opgehoogd. Met stapjes van 1/8, dus helemaal geen grote verhoging en de waarde was toen 7. Ik denk dat ze deze dosis 2 maanden heeft gehad, dus intolerantie kan het ook niet echt zijn dacht ik. Ik stak het maar op de seasonal rise dat ze de verhoogde dosis misschien niet meer nodig had ik december.. maar ze blijft kwakkelen

Ze is ook lastig op gewicht te houden.. dus dat helpt ook niet mee. Ondanks dat ze echt veeeeel hooi en gezonde papjes krijgt

Is jouw paardje wel stabiel? :)

Ninx

Re: Paard met PPID vaak ziek, veel kwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:42

Ik heb zelf ook een PPID'er van dezelfde leeftijd. Bij mij is voeding en management wel echt de sleutel tot succes.

Kun je eens in iets meer detail vertellen wat ze eet, exact dus. En eet ze droog hooi of ingepakt hooi?
Kun je ook iets vertellen over hoe ze leeft, hoeveel komt ze buiten, en heeft ze stabiele maatjes?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:03

Ik zou stoppen met al die kuren. Daar gooi je haar systeem steeds mee overhoop. Prascend beetje opbouwen en misschien inderdaad naar ander voer kijken. Daar zijn veel opties voor.

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 09:35

Ninx schreef:
Ik heb zelf ook een PPID'er van dezelfde leeftijd. Bij mij is voeding en management wel echt de sleutel tot succes.

Kun je eens in iets meer detail vertellen wat ze eet, exact dus. En eet ze droog hooi of ingepakt hooi?
Kun je ook iets vertellen over hoe ze leeft, hoeveel komt ze buiten, en heeft ze stabiele maatjes?

Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi. Sochtends en savonds krijgt ze een balancer, esperacette voor extra eiwitten en seizoenskruiden. Als ik overdag zelf kom krijgt ze een papje van Agrobs alpengrun pellets en Agrobs senioren muesli. Hier doe ik haar supplementen doorheen en een scheutje lijnzaadolie (lees 20 ml)

Ze gaat nu 5 uur per dag met de kudde mee naar buiten, daarnaast ben ik er zelf een uur of 2/3 die ze extra buiten komt. In de zomer gaan ze 24/7 naar buiten. De kudde is een stabiele kudde van 6 merries die goed samen gaan!

Ik doe voor mn gevoel alles om het haar comfortabel te maken, maar als het ergens beter kan hoor ik dat natuurlijk graag!

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 09:38

henshem schreef:
Ik zou stoppen met al die kuren. Daar gooi je haar systeem steeds mee overhoop. Prascend beetje opbouwen en misschien inderdaad naar ander voer kijken. Daar zijn veel opties voor.

Kun je dat misschien onderbouwen? De kuur is namelijk helemaal op haar aangepast en zou haar juist moeten ondersteunen. Zoals hierboven in mn verhaal te lezen had ik de prascend opgehoogd, maar hierdoor wilde ze uiteindelijk niet meer eten, dus weer terug op oude dosis. Eten is immers ook belangrijk. Verder heb ik het voor juist helemaal uitgezocht en is al heel gezond en als het goed is wat bij haar past :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:05

Soms zijn veel verschillende gezonde dingen gewoon niet goed.

Kruiden hebben een werking. In een natuurlijke omgeving (bijvoorbeeld een vrij ongerept stuk grond) kunnen paarden zelf kiezen aan wat ze behoefte hebben.

Wat mensen tegenwoordig doen is het hele jaar rond, 365 dagen per jaar, een overdosis aan allerlei kruiden geven zonder de werking ervan te kennen, of zonder af en toe eens een paar maanden pauze in te lassen.

Paarden zijn sobere dieren en helemaal niet gemaakt om zoveel externe ondersteuning door gezondheidsmiddelen te krijgen.

Dus: terug naar de basis zou ik zeggen. Ze krijgt onbeperkt hooi, en prascend voor de PPID. Super.

Het enige wat in mijn ogen ontbreekt is een goede brok, en dat in de juiste hoeveelheden. Tot ze op het juiste gewicht zit. Dan gaat haar immuunsysteem vanzelf beter worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:16

Even los van de inhoud waar de rest al op ingaat. '

Jouw gevoel van hulploosheid kan ik heel goed begrijpen. je doet je best. Probeert steeds het beste te doen voor je paard maar het heeft niet (altijd) het beoogde effect. Dat is gewoon heel zwaar en vervelend. Je wordt er niet vrolijk van en een beetje moedeloos.
Dan is jouw probleem ook nog best een complexe legpuzzel.
En ja. dat kan aan je vreten.

Ik heb het een beetje met mijn oude paard. Ik heb echt alles goed voor elkaar. Doe steeds kleine optimalisaties. Maar hij vind zelf dat hij heel veel te klagen heeft :+ Als hij in de wei staat wil hij zijn prakkie krijgen en hooi gaan eten en staat bij het hek te jengelen. Is hij hooi aan het eten wil hij naar de wei en achtervolgt me dan overal. Probeer ik zijn voer te optimaliseren vind hij het niet lekker en laat het staan. Dat gevoel van 'niet kunnen slagen' maakt mij ook soms gefrustreerd en zorgt er voor dat ik hem soms echt achter te behang kan plakken :')
Natuurlijk zorg ik goed voor hem en blijf ik dat doen. Maar soms denk je echt PPFFFFFFFF -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:25

Is het hooi getest? Welke balancer krijgt ze? Welke seizoenskruiden krijgt ze? En krijgt ze die op advies of geef je deze zelf?

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:37

Misschien ook een idee, om haar prascend in 2xper dag te veranderen. Onze oude fjord werd daar veel stabieler van. Dit na dat mijn schoonvader verkeerd reageerde op pergolide 1x per dag en goed ging op 2x per dag. Onze fjord heeft het daar nog jaren goed op gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:40

Zo gaat het met PPID, als je geluk hebt zijn ze periodes symptoomvrij maar PPID heeft invloed op het hele lichaam en kan dus ook voor ontstekingsreacties zorgen in het lichaam. Bij ieder paard uit het zich anders.

Ik snap dat je er moedeloos van wordt, het is ook een hele puzzel en zorg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:47

Onze pony had ook PPID, de prascend werd een steeds groter probleem; haar waarden bleven wel okay, maar haar conditie ging steeds verder achteruit. Met hooi, seniores priores en af en toe een vitaminesupplement bleef haar gewicht wel op peil; ze zag er eigenlijk best goed uit, maar ze kreeg steeds meer kwaaltjes en problemen. De prascend werd ook steeds moeilijker te geven, als ze de kans kreeg spuugde ze de tablet uit; na de pil wilde ze urenlang niet eten of drinken. Ik heb me altijd afgevraagd of er geen alternatief voor was, iets wat beter verdragen werd door paarden en pony's.
Zeven jaar geleden hebben we haar laten inslapen, de klachten en problemen werden te groot, ze voelde zich duidelijk steeds ellendig. Is er inmiddels geen alternatief?

VInd het idee van Saskiafjord wel interessant, heb er toen niet aan gedacht; maar je zit dan wel tweemaal daags met het probleem van die - duidelijk vieze - pil geven. (We hebben echt alles geprobeerd om het makkelijker te maken de pil te nemen.)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:52

Amel1998 schreef:
Dankjewel voor je reactie!

Ik had de dosis echt maar met 1/4e opgehoogd. Met stapjes van 1/8, dus helemaal geen grote verhoging en de waarde was toen 7. Ik denk dat ze deze dosis 2 maanden heeft gehad, dus intolerantie kan het ook niet echt zijn dacht ik. Ik stak het maar op de seasonal rise dat ze de verhoogde dosis misschien niet meer nodig had ik december.. maar ze blijft kwakkelen

Ze is ook lastig op gewicht te houden.. dus dat helpt ook niet mee. Ondanks dat ze echt veeeeel hooi en gezonde papjes krijgt

Is jouw paardje wel stabiel? :)

Was je oude dosis plus 1/8 misschien dan niet voldoende geweest? Het zijn maar hersenspinsels hoor. Je kunt trouwens ook komen kijken in het PPID topic! Daar zitten veel ervaringsdeskundigen en kun je ook goed je hart luchten of gewoon mee kletsen.

[PW] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Mijn paard is nu wel stabiel ja op een half pilletje. Geen last meer van oogonstekingen en vaak plassen, vacht is veel mooier en de hoeven worden beter. Ik laat hem dit voorjaar weer testen voor de zekerheid. Maar goed hij is nu alweer een jaar kreupel van de artrose dus het is altijd wat. -O-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:14

Het zou zomaar kunnen dat de seasonal rise een rol speelt. PPID is geen constante factor door het jaar heen, en er zijn mensen die richting vachtwisseling najaar iets ophogen, en na een paar maanden weer afbouwen. Het blijft een heel lastige ziekte bij sommige paarden. Het is puzzelen waar je paard het het beste op doet totdat het echt niet meer gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:19

Amel1998 schreef:
Ninx schreef:

Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi. Sochtends en savonds krijgt ze een balancer, esperacette voor extra eiwitten en seizoenskruiden. Als ik overdag zelf kom krijgt ze een papje van Agrobs alpengrun pellets en Agrobs senioren muesli. Hier doe ik haar supplementen doorheen en een scheutje lijnzaadolie (lees 20 ml)

Ze gaat nu 5 uur per dag met de kudde mee naar buiten, daarnaast ben ik er zelf een uur of 2/3 die ze extra buiten komt. In de zomer gaan ze 24/7 naar buiten. De kudde is een stabiele kudde van 6 merries die goed samen gaan!

Ik doe voor mn gevoel alles om het haar comfortabel te maken, maar als het ergens beter kan hoor ik dat natuurlijk graag!

Ik denk dat je al erg goed, en in ieder geval erg bewust bezig bent.
Ik denk juist dat een grotere diversiteit aan voedingsstoffen (kruiden/ zaden/ pitten/ bladeren) een paard juist helpt het zelfgenezend vermogen van het lichaam beter te kunnen benutten.
Hooi is tegenwoordig wel erg eenzijdig (heel veel analyses laten een hele scheve verhoudingen zien), en bovendien is een paard niet primair een grazer maar een browser.

Ik denk wel dat het goed is dat je echt een plan hebt met iemand die op basis van het klachtenpatroon afstemt met jou wat je wanneer geeft.
Heb je iemand met wie je dat afstemt?
Voor mijn PPID merrie (ook voor mijn eczeem ruin trouwens) maken de toevoeging van kruiden etc een enorm verschil!
Je voert verder ook mooi zuiver voer. Ik zou het advies van het voeren van brokken dus zeker links laten liggen.

De ACTH waarde wordt door veel zaken beïnvloed: stress, pijn, voeding, etc...
Ik zie nog wel verbetering in je huisvesting. Jouw paard staat nu 17 tot 19 uur stil. Op die momenten kunnen ze niet bewegen, geen sociale interactie hebben, geen frisse lucht, het lymfatisch systeem ligt stil, etc...
Sommige paarden ondergaan dat ogenschijnlijk gelaten, ze 'hebben er geen moeite mee'. Maar naast mentaal is het ook fysiek niet wenselijk. Ze hebben ook cortisol levels gemeten bij paarden die veel binnen stonden, of paarden die beperkt werden door porties ruwvoer en tussentijds niets, dan zag je dus hogere cortisol levels, die op hun beurt de acth waarde weer beïnvloeden.
Ik begrijp dat tegenwoordig fijne plekken niet voor het oprapen liggen, en dat op veel plekken dieren nog enorm veel binnen staan. Ik zeg niet dat juist ook ongestoord ruwvoer kunnen eten, en droog kunnen liggen juist een meerwaarde heeft voor stressvermindering. Dus daar is een stal zeker fijn voor. Maar 17 tot 19 uur is echt wel teveel.
Maar PPID is voor een groot deel een gevolg van de manier waarop we dieren houden. Teveel stress, verrijkte voeding, teveel binnen staan, etc...

Ik begrijp je gevoel helemaal. Ook ik laat echt geen steen onomgekeerd om haar te helpen.
Maar die ACTH waarde wordt beïnvloed door zoveel zaken dat het echt de moeite loont om te kijken wat je nog kunt optimaliseren.
Iets minder prascend zou wellicht ook gunstiger kunnen uitpakken. Steeds op basis van waarden iets aanpassen is iets wat ik niet doe. We weten ook nog te weinig van acth waarden, en wat nou echt een normaalwaarde is... dit verschuift ook naarmate er meer onderzoek wordt gedaan.
Ik kijk liever naar het klinisch beeld. Dus wat zie en merk ik?

Succes!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:25

Oh nog iets wat me te binnen schoot: geef je de medicatie dagelijks op hetzelfde moment?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:39

Onlangs ben ik van balancer gewisseld en mijn pony’s met PPID zijn veel fitter geworden. Dit had ik niet verwacht. Dus met voer kan je veel doen maar het is wel een zoektocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:18

Hevonen schreef:
Onze pony had ook PPID, de prascend werd een steeds groter probleem; haar waarden bleven wel okay, maar haar conditie ging steeds verder achteruit. Met hooi, seniores priores en af en toe een vitaminesupplement bleef haar gewicht wel op peil; ze zag er eigenlijk best goed uit, maar ze kreeg steeds meer kwaaltjes en problemen. De prascend werd ook steeds moeilijker te geven, als ze de kans kreeg spuugde ze de tablet uit; na de pil wilde ze urenlang niet eten of drinken. Ik heb me altijd afgevraagd of er geen alternatief voor was, iets wat beter verdragen werd door paarden en pony's.
Zeven jaar geleden hebben we haar laten inslapen, de klachten en problemen werden te groot, ze voelde zich duidelijk steeds ellendig. Is er inmiddels geen alternatief?

VInd het idee van Saskiafjord wel interessant, heb er toen niet aan gedacht; maar je zit dan wel tweemaal daags met het probleem van die - duidelijk vieze - pil geven. (We hebben echt alles geprobeerd om het makkelijker te maken de pil te nemen.)

Jawel, Laarakker heeft een alternatieve behandeling met supplement die oa iets doen met dopamine. Wij hebben twee paarden gehad met PPID, de ene is behandeld met pergolide in een tijd dat er nog weinig bekend was over dosering en bijwerkingen. Achteraf had deze forse bijwerkingen. De andere is behandeld via Laarakkers methode. Die laatste bleef vrolijker, echter tastte de PPID bij beide wel echt het lichaam aan wat er ook voor zorgde dat ze allebei steeds kwakkelden.

Het is inderdaad bij PPID ook belangrijk om rekening te houden met insuline resistentie en dus te kijken naar de suikers in het voer/ gras.