Ervaringen fissuur/scheurtje kootbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatyana

Ervaringen fissuur/scheurtje kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 12:53

Hi,

Mijn paard staat inmiddels al 10 dagen met steunverband op volledige boxrust ivm een fissuur in het kootbeen. Waarschijnlijk is dit ontstaan door aantikken van een balk, net op het verkeerde moment/plek.

Graag hoor ik ervaringen met het herstel. Iemand dit ook gehad? Is het goed gekomen of niet? Wat is er verder gedaan behalve boxrust en verbinden? Hoe zag de duur en inhoud van de herstelperiode eruit?

Heel veel vragen dus...
Uiteraard is er goed contact met de kliniek en betrokken dierenarts!
Gelukkig accepteert mijn paard de boxrust goed en kunnen we op diverse manieren ruwvoer aanbieden, snuffelen in de snuffelmat, wilgentakken laten afknagen, etc om haar zoveel mogelijk te ondersteunen in het herstel.

Qua voer krijgt ze (naast voldoende hooi) een goede balancer van Florian, lucerne brokjes, Havens Fibre Dice en Havens Brix, allemaal soorten groente en fruit, rozenbottels en Wendels Calming Herbs.

Voor de geïnteresseerden, hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tatyana

Re: Ervaringen fissuur/scheurtje kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:17

Niemand ervaringen? Ook niet met iets soortgelijks (kroonbeen/hoefbeen/pijpbeen)?

In mijn geval zit het rechtsvoor aan de buitenzijde. Vandaag ga ik voor het eerst (na 10 dagen dus) het verband wisselen en ze is nu 2 x kort naar de overkant van de stalgang gelopen (3 passen) voor het uitmesten van haar stal.

Ik hou wel steeds mijn hart vast dan... Gelukkig is ze best tevreden op stal, dus dat helpt wel bij mijn schuldgevoel. Superfijn is dat er op stal echt wordt meegedacht en ze genoeg aaitjes over haar neus en lieve woorden in het voorbijgaan krijgt.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 15:24

Zo te zien leest er niemand mee, maar ik blijf toch posten. Aangezien dit een blessure is dit niet vaak voorkomt en toch weinig info over te vinden is...

Ik hoop dat ik hier met een soort dagboekje toch het een en ander kan documenteren en ik hoop natuurlijk met een positieve afloop.

Van de week weer verband gewisseld, been ziet er goed uit, wel nu een harde verdikking in de buurt van de fissuur. Aangezien er verder niets geks te zien is hoop ik (en de dierenarts) dat dit nieuwe botvorming is en we het positief kunnen zien.

Verder is mijn paard nog steeds erg lief, maar vindt de boxrust niet heel leuk. We hebben nog 3 weken en 2 verbandwissels te gaan voor we weer naar de kliniek gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:27

Zo je moet goed kijken op de foto's haha. Geen ervaring mee maar ik lees graag mee.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:28

ik zie niks op de foto's, kun je met een rondje of pijltje aangeven waar ik iets moet zien.
ik vind het interessant maar ik zie niks ( weet niet waar te kijken op het kootbeen)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:31

Ik ben altijd heel stil aan het meelezen als ik geen flauw benul heb van de blessure.
In de hoop er iets van te kunnen optsteken qua herstel

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 19:26

Hier zie je het zitten: Afbeelding

Op sommige andere foto's zie je een klein zwart streepje.

Het nadeel is dat je deze fissuur niet echt vast kan zetten met schroeven of iets, dus het is of genezen of niet. Dan hebben we nog maar 1 optie en daar denk ik liever nog niet aan.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:33

Jemig wat een pech zeg!

Hoe kwam je hier achter, was ze direct kreupel?

Fijn dat ze nog lief is, snap dat boxrust na paar weken wel begint te vervelen.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:51

Ja ervaring mee. Helemaal goed gekomen maar wel lang geduurt. Was met opbouwen veel stijf op het been, dus echt van 0 weer opgebouwd. Daarna in de winter met vorst nog wel eens iets stijver maar verder geen last meer gehad en volledig terug in de marathon sport gegaan.
Duimen dat het bij jullie ook goed hersteld!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 19:55

Ze was ineens in draf kreupel tijdens het rijden. Niets warm of dik en in stap niets te zien. Dus eerst een week gestapt, maar bij weer kijken nog steeds raar kreupel in draf.

Filmpje naar mijn (fantastische) dierenarts gestuurd en aangezien het tijdens het springen was, gaf zij aan direct boxrust en liefst kreupelheidsonderzoek op de kliniek.

Tijdens het uitverdoven van de kogel werd ze iets beter (niet 100%) waardoor de verdenking van een breukje kwam. Op de eerste foto die ze maakte was dit al te zien (dat bliksemschichtje) en op de andere foto's ook dat het niet door was maar er wel iets niet goed zat.

Dus in een flink steun verband en 6 weken boxrust.

Ze heeft nog een chirurg gevraagd naar de foto's te kijken en die zag hetzelfde. Zij gaf aan dat er een ct gemaakt kan worden om te kijken of ze kunnen opereren, maar dat dit waarschijnlijk niet kan gezien de plek van het scheurtje.

Het is nu dus afwachten of en hoe het gaat helen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tatyana op 24-01-25 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 19:56

eshz schreef:
Ja ervaring mee. Helemaal goed gekomen maar wel lang geduurt. Was met opbouwen veel stijf op het been, dus echt van 0 weer opgebouwd. Daarna in de winter met vorst nog wel eens iets stijver maar verder geen last meer gehad en volledig terug in de marathon sport gegaan.
Duimen dat het bij jullie ook goed hersteld!

Bij jou ook zo aan de zijkant of de bekende plek onder de kogel? Ik begreep dat dit weinig voorkwam, wat het lastig maakt om een prognose te geven.
Hoelang hebben jullie boxrust moeten houden en heb je nog extra dingen kunnen doen om het herstel te bespoedigen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:24

thnx voor de verduidelijking, nu zie ik het ook direct op je eerste foto ( nu ik weet waar te kijken).
Ik wens je alle sterkte met het herstel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:07

Vooral geen explosieve bewegingen doen dus :)
Geen persoonlijke ervaring gelukkig maar dit komt wel wat vaker voor :)
Goed dat ze het gezien hebben, fissuren zijn sneaky en vaak op veel richtingen van xray niet te zien, je moet maar juist de goeie hoek hebben om het te kunnen zien!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 08:38

Donderdag weer verband vervangen, maar helaas toch wat druk/broeiplekken op de pees door het verband.
In overleg met de DA even goed gewassen met Betadine en een half verband erop. Gelukkig houdt zich dat ook goed!

Door het halve verband natuurlijk geen druk meer op de bovenkant van het onderbeen, dus dat werd wat dik. Nu elke dag groene klei erop en dat werkt gelukkig erg goed. Het been is wel wat gevoelig als ik eraan zit, maar ze staat er goed op en is nog vrolijk.

Nog 1x verband vervangen donderdag of vrijdag en dan 13 februari naar de kliniek. Ik hoop zo op goed nieuws!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 08:40

GaelleS schreef:
Vooral geen explosieve bewegingen doen dus :)
Geen persoonlijke ervaring gelukkig maar dit komt wel wat vaker voor :)
Goed dat ze het gezien hebben, fissuren zijn sneaky en vaak op veel richtingen van xray niet te zien, je moet maar juist de goeie hoek hebben om het te kunnen zien!

Klopt, maar dat is wel echt lastig. Ze staat soms toch te stuiteren in stal, hoe braaf ze ook is. Probeer dat altijd een beetje te negeren, kan er ook niets aan veranderen helaas.

Ja, ik heb echt een top DA. Geluk dat het op de eerste foto al zichtbaar was, maar geloof ook dat niet iedereen het zou hebben gezien.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:00

Geen ervaring met een fissuur in het kootbeen, maar wel in het hoefbeen. Advies was 6 tot 8 weken boxrust. Ik heb hem laten behandelen met een high power laser, en na 4 weken mocht hij het land weer in. De dierenarts stond versteld, net als ik overigens..
weet niet of het laseren geholpen heeft, maar de genezing ging sneller dan voorspeld :)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 20:07

Vrijdag weer verband vervangen en druk/broeiplekken even goed schoongemaakt.

Been ziet er gelukkig weer mooi rustig en dun uit.
Ze blijft gelukkig erg lief en rustig, ondanks al bijna 6 weken aaneengesloten op stal.

Donderdag gaan we naar de kliniek, daar eerst het verband eraf en het klinische beeld bekijken en daarna nog een keer op de foto.

Dus nog even duimen en hopen dat dit allemaal niet voor niets is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 19:15

Vandaag naar de kliniek geweest, klinisch was ze bijna helemaal rad. Door de energie huppelde ze een beetje, maar als ze dit niet deed liep ze goed.

Daarna weer op de foto, daar was de fissuur nog duidelijk te zien. Maar ook duidelijk wel beter dan eerst. Je ziet dat het scheurtje wat breder is geworden, dat schijnt normaal te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:44

Vandaag terugkoppeling van de dierenarts gehad. Ze had de chirurg gesproken en daar waar de DA en ik voorzichtig positief waren, was zij al erg enthousiast. Ze vond het er beter uitzien dan ze had gedacht, het bot is volgens haar al goed aan elkaar gegroeid en nu ook geen groot risico meer en we moeten gaan belasten.

De komende 3 weken elke dag stappen, waarvan om de dag 20/30 minuten onder het zadel in de bak (geen korte bochten) en de andere dagen 10/15 minuten aan de hand, mag ook in de bak.

Na 3 weken weer het klinische beeld bekijken en als dat goed is mag de draf mee opgebouwd worden. Erg goed nieuws dus!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:54

Wat onwijs fijn!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:49

Interessante foto's dank voor het delen! Fijn dat je paard goed herstelt.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:42

Inmiddels zijn we 2 weken aan het stappen en heb ik een heel vrolijk paard. Ze is braaf en blijft bij me maar staat geregeld te stuiteren naast me. Gelukkig snapt ze hoe lang haar touw is en blijft ze netjes binnen de ruimte en let meestal ook nog goed op mij, maar ik merk dat ze het liefst even alles eruit zou gooien.
Onder het zadel is ze echt heel lief en doet ze eigenlijk helemaal niet gek, maar ook daar merk je dat ze dat echt heel moeilijk vindt.

Stap is altijd al haar zwakke punt geweest, toen ze er net was moesten we ook binnen een paar rondjes even galopperen om de rust te krijgen. In Spanje heeft ze zoveel meegemaakt dat ze in stap dit echt niet kan verwerken. Ze denkt dan zodra je ook maar iets doet dat ze in een piaffe en achter de hand de bak door moet. Dat maakt opbouwen in stap wel een uitdaging. In de 6 maanden die we haar hadden voor dit gebeurde, waren we inmiddels zo ver dat het vertrouwen er wel steeds meer kwam, maar dit is wel heel lastig nu. Maar ze doet zo hard haar best om het juiste te doen :knuffel:

Hopelijk dus volgende week groen licht om verder op te bouwen en misschien toch ook in de paddock als dat mag.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:32

Vandaag met de DA gekeken hoe ze was in draf. Ze liep rad!

Voor de check nog allebei de voorvoeten een buigproef gedaan. Waarbij ze in december nog echt reageerde met buigen RV, deed ze dat nu niet. Het herstel in de draf was RV te langzaam, duurde echt een 7 á 8 passen, maar daarna wel goed en ook terugdraaien goed.
LV herstelde ze mooi binnen 3 draf passen.

Voor nu dus een heel goed beeld en we zijn dus ook vanaf vandaag begonnen met de draf mee te nemen in de opbouw.

We rijden nu 3x per week ongeveer 30 minuten waar van we halverwege dus een drafje mee nemen (1,5 tot 2 rondjes per hand, opgesplitst in 2x draven). De andere dagen lekker aan de hand stappen en ook kijken of we haar langzaamaan weer op de paddock kunnen gaan zetten.

Het herstel gaat dus gestaag vooruit en ik heb een pony die blij is met alles wat ze mag doen. Ze is echt kneiterbraaf, dus een groot deel van de opbouw doet mijn dochter onder mijn begeleiding. De pony is van ons samen en ze zijn allebei heel blij dat ze weer mogen spelen samen.

Qua voer zijn we langzaam weer wat energieleveranciers aan het toevoegen, maar nog minimaal.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:45

Het is al weer even geleden, maar vandaag weer naar de kliniek geweest. Klinisch gekeken, waarbij alleen op de volte op het harde niet goed was. Nadeel is dat ze in een rondje van 5 meter naar binnen valt, het is ook lastig om dan goed te lopen :(:)

Voor de controle het kootbeen uit verdoofd en de irritatie komt idd daar vandaan. Foto's waren ook al weer beter dan de vorige keer. Dus al met al goed nieuws.
We gaan lekker door met opbouwen en ze mag zo lopen met opstarten. Ze is niet kreupel, maar dan net niet 100% rad.

Het gaat dus goed volgens plan en gelukkig voelt ze zich helemaal top. Lekker buiten op de wei overdag en echt vrolijk. Volgende keer kliniek wordt over een maand of 4, ook weer controle klinisch en foto. Tenzij ze zichtbaar minder fijn wordt of ergens last van krijgt.