Thee voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Thee voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:15

Goedemorgen,

Mijn paard mag/moet meer drinken, nou had ik t er laatst met de dierenarts over en die gaf als tip meer water bij m'n paard zn slobber te doen... en nou zei m'n hoefsmid laatst probeer eens kruiden thee te maken voor je paard.. dus nou de vraag wie heeft z'n paard wel eens kruiden thee gegeven en hoe maak je dit/heb je dit gemaakt? Theezakjes, zegt kruiden plukken? Biologische oplosbare kruidenthee? Er zijn zoveel mogelijkheden wie kan me helpen?

Matheno

Re: Thee voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:18

Misschien ook een tip; een mineralen buffet. Mijn paarden zijn dol op spirulina poeder in het water en drinken daar dus ook meer van.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:24

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:26

Matheno schreef:
Misschien ook een tip; een mineralen buffet. Mijn paarden zijn dol op spirulina poeder in het water en drinken daar dus ook meer van.

Dat is ook een goede idd! Thx

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:26

Matheno schreef:

Spirulina gaat er bij mijn paarden ook goed in!
Ik doe bv ook wel eens brandnetels plukken of frambozenblad of munt.
In een emmer doen, kokend water erover en 5/10minuutjes laten staan en dan aanvullen met koud water.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:27

Ik zou eens beginnen met een pak appelsap door een emmer water te gooien. Dat werkt vaak erg goed en is een stuk makkelijker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:44

Als je al slobber voert, zou ik daar een soep van maken. Wat je dierenarts zegt dus eigenlijk.
Bij een moeilijke drinker zou mijn keuze zijn om meer vocht aan het eten toe te voegen. Juist om er voor te zorgen dat die straks gewoon water helemaal niet meer aantrekkelijk vindt en nog minder gaat drinken omdat die water met smaakjes gewend is. Ik denk dan aan geweekte grasbrok of pulp of zijn gewone muesli/brok bevochtigen wanneer je niet echt al te veel wilt bijvoeren.
Drinkt het paard nu uit een automatische drinkbak? Is de stroming optimaal? Soms durven die bakken al eens traag te vullen en bij een moeilijke drinker is dat niet wat je wilt natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:55

ik zou zeker geen theezakjes gebruiken, daar komen microplastics vanaf en daar heeft geen paard wat aan. Je zou wel naast een emmer met gewoon schoon water een emmer met wat appelsap erdoor kunnen aanbieden. En ervoor zorgen dat het water niet te koud is, dan drinken ze er ook eerder van. En anders inderdaad wat kruiden van Baroen door het water doen, ik zou dan verschillende smaken doen en zien wat hij dan het beste drinkt.
Met een automatische drinkbak is dat wel lastig natuurlijk, maar als hij emmers water krijgt, kan dat wel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:00

Ja hoor, kan prima. :j Ik maak geregeld brandnetelthee met verse brandnetels. Even afspoelen, dan in een emmer met heet - niet kokend- water en dan helemaal laten afkoelen met de brandnetels er in. Ik gebruik het om slobber mee aan te maken maar we zetten ook vaak een emmer in de paddock aan het hek vast en die is altijd zo leeg.
Er zijn veel kruiden die je kunt gebruiken, zoals smalle weegbree, paardenbloemblad, kleefkruid (maak hier een koude infusie van, dus kleefkruid in een emmer koud water en dan een nachtje afgedekt laten staan). In het voorjaar maak ik graag thee van vlierbloesem om de slobber mee aan te maken. Dan doe ik twee bloemschermen in een kommetje, heet niet kokend water er op en een uurtje laten trekken en afkoelen.
Kamillethee is ook een mooie, daar gebruik ik gedroogde bloesems voor.

In de winter kun je gedroogde kruiden gebruiken. Zelf drogen of gewoon in de winkel.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:06

Toevallig dronk ik pas een beker brand netel thee van zonnatura bij m’n paard en die was erg geïnteresseerd.Dus heb ik een likje gegeven .Ik zag dat niet als paarden voer maar ik lees hier dat thee dus wel gegeven wordt .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:06

Appelsap aanlengen werkt ook.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:23

Ik maak slobber met brandnetel thee maar dan gewoon vers geplukt.
In de winter gebruik ik troebele appelazijn

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:45

Mijn paard is gek op thee, ik zet die wel gewoon met een theezakje. Wel kruidenthee of hoogstens rooibos. Geef het niet vaak moet ik zeggen, maar als ik het doe haal ik een emmer heet water, dat hang ik het zakje in een na het rijden heeft hij dan een lekkere emmer thee :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:20

Ze gaan ook meer drinken als je een zout/mineralenblok in de box hangt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 17:32

Bedankt iedereen, hij heeft idd een automatische drinkbak.. volgens mij doet die het gewoon goed, maar ik ga er eens naar kijken!

De tip van appelsap neem ik ook mee, ga ik ook proberen en ook van de kruiden plukken.. ik voeg nu idd al extra water toe aan de slobber dat t soort van soep word.. dat eet/drinkt ie gelukkig ook goed!

Ook heeft hij een zout en mineralenblok in z'n stal hangen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:50

Geen idee of je nog iets met hem doet, werken aan de hand, longeren of rijden... Maar dan kan je daarna nog een emmer met lauw water ( met iets erdoor) aanbieden, dan heeft hij misschien meer dorst en lauw water drinken ze dan vaak net wat lekkerder weg dan koud water uit de automatische drinkbak. Het lastige in dit geval van de automatische drinkbak is ook dat je niet echt ziet hoeveel hij drinkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:08

Mijn ruin dronk vroeger wat te weinig en daar gooide ik heel simpel,wat biksbrokjes in een emmer met wat water en dat smaakje vond hij heel lekker dat hij meer dronk.
Maar je kunt ook ranja proberen, roosvicee. Appelsap inderdaad, maakt niet zoveel wat het is.als het maar een smaakje geeft aan water.
En niet teveel drinken per keer aanbieden,kwa kruiden kun je kijken naar citroenmelisse, munt.
Is even wat uitproberen wat ze lekker vinden :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:56

Het schijnt dat groentesoep ook goed is voor paarden! :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:00

Ibbel schreef:
Ik zou eens beginnen met een pak appelsap door een emmer water te gooien. Dat werkt vaak erg goed en is een stuk makkelijker.

Dit!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:24

Ik gaf mijn pony's vaak losse kamille in hun voerbak en soms maakte ik thee van kamille en deed dat bij het water in de waterton in het buitenverblijf. Vonden ze altijd erg lekker.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:06

Slobber met rooibosthee :—)