Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Diverse 'merken' hebben onderzoek gedaan maar wetenschappelijk is het nog in ontwikkeling.
Ikzelf heb FIR tech spullen. Dekens, inrijdeken, dekjes en een muts. De paarden doen het er erg goed onder. Voor en na een training staan ze echt helemaal zen te chillen onder de deken met ogen op half 11. Heb de deken wel eens over mn benen gehad bij uitstappen en dat is echt heel lekker warm.
Mars schreef:… wat houdt dat precies in? En is er enig bewijs dat deze dekens helpen om bepaalde kwalen/blessures te behandelen of te voorkomen?
Tegenwoordig is er zo’n groot aanbod aan dekens die een therapeutische werking beloven dat ik me af vraag of die claims wel waargemaakt kunnen worden. Of is het een slimme marketingstrategie om dat woordje ‘therapie’ erin te gooien?
xLoki schreef:Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291
xLoki schreef:Niks zomaar blèren, ik link naar een wetenschappelijk onderzoek die aantoont dat magnetische dekens geen significante voordelen hebben. In het onderzoek is ook te lezen dat de eigenaren in de controlegroep (die dus dachten dat ze een magnetische deken hadden, maar het bleek een gewone deken te zijn) vonden dat hun paarden kalmer waren en goed reageerden. Dat kan twee dingen betekenen: 1. placebo by proxy; 2. de warmte van een gewone deken is al helpend. Dus ja, bij hypothese 1 gaat het er zeker om of je erin gelooft of niet
Citaat:De reflectie van infrarode warmte bevordert de bloedcirculatie, geeft een pijnstillend effect, is ontstekingsremmend en helpt mee aan een sneller herstel.
troi schreef:Het magnetische in die dekens is ook zwak. Mensen en dieren gaan onder een mri, das heel heel sterk, en dat doet ook niks met je doorbloeding immers. Het zit echt heel gek zijn als dat zwakke magnetisme iets doet.
Dat warmte zinvol/ prettig is lijkt me logisch trouwens. Maar daar heb je geen magneet voor nodigxLoki schreef:Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291
Mooie verwijzing! Netjes onderzocht en weinig tegenin te brengen lijkt mij
Mars schreef:Ontstekingsremmend vind ik ook nogal een claim, geen idee of hier regelgeving over is in Nederland. Warmte op stijve spieren is sws wel fijn, kan dat niet bereikt worden met een ‘normale’ deken?