De ‘therapie’ van therapiedekens…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

De ‘therapie’ van therapiedekens…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 00:12

… wat houdt dat precies in? En is er enig bewijs dat deze dekens helpen om bepaalde kwalen/blessures te behandelen of te voorkomen?
Tegenwoordig is er zo’n groot aanbod aan dekens die een therapeutische werking beloven dat ik me af vraag of die claims wel waargemaakt kunnen worden. Of is het een slimme marketingstrategie om dat woordje ‘therapie’ erin te gooien?

Hutcherson

Re: De ‘therapie’ van therapiedekens…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:27

Diverse 'merken' hebben onderzoek gedaan maar wetenschappelijk is het nog in ontwikkeling.
Ikzelf heb FIR tech spullen. Dekens, inrijdeken, dekjes en een muts. De paarden doen het er erg goed onder. Voor en na een training staan ze echt helemaal zen te chillen onder de deken met ogen op half 11. Heb de deken wel eens over mn benen gehad bij uitstappen en dat is echt heel lekker warm.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:29

Magnetisme zonder toevoegingen doet in elk geval weinig...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

Nee bewijs voor de werking is er inderdaad volgens mij niet. Een tijd geleden is er wel een klein Zweeds onderzoek gedaan waarbij de conclusie eigenlijk was dat een gewone deken de bloedsomloop net zoveel verbeterde als de magneetdeken: https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... t-magneten

Persoonlijk denk ik dat het bij veel mensen dus vooral een placebo effect heeft
Laatst bijgewerkt door Kidde op 05-01-25 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:33

Het is de warmte die de werking geeft. Vindt het zelf voelen alsof je lekker in de zon staat in t nog koude voorjaar. En spieren die warm worden is denk ik de truc bij dit soort dekens. M’n fysio zegt dat het niet zoveel uitmaakt welk merk deken je koopt of dat je je paard onder t solarium zou zetten de extra bloedsomloop van de warme spieren maakt t verschil

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:33

Hutcherson schreef:
Diverse 'merken' hebben onderzoek gedaan maar wetenschappelijk is het nog in ontwikkeling.
Ikzelf heb FIR tech spullen. Dekens, inrijdeken, dekjes en een muts. De paarden doen het er erg goed onder. Voor en na een training staan ze echt helemaal zen te chillen onder de deken met ogen op half 11. Heb de deken wel eens over mn benen gehad bij uitstappen en dat is echt heel lekker warm.

Je zou voor de grap eens uit kunnen proberen of een gewone deken hetzelfde effect heeft? Een gewone deken kan natuurlijk ook lekker warm zijn

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:38

Mars schreef:
… wat houdt dat precies in? En is er enig bewijs dat deze dekens helpen om bepaalde kwalen/blessures te behandelen of te voorkomen?
Tegenwoordig is er zo’n groot aanbod aan dekens die een therapeutische werking beloven dat ik me af vraag of die claims wel waargemaakt kunnen worden. Of is het een slimme marketingstrategie om dat woordje ‘therapie’ erin te gooien?

Onzin en geldklopperij :P

Zodra de omschrijving volledig gaat over naamloze vage signalen / energieën / golven weet je meteen dat het foute boel is ;) Dus meeste van die dekens werken hooguit dmv extra warmte icm placebo by proxy.

Dit bericht is energetisch geprogrammeerd door een team Amerikaanse onderzoekers om parasympatische microcirculatie van hersencellen te bevorderen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 01:16

Maar, dat er geen bewijs is dat het werkt... Betekend niet dat het niet werkt he. Wie weet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 06:41

Hutcherson schreef:
Maar, dat er geen bewijs is dat het werkt... Betekend niet dat het niet werkt he. Wie weet.

Tja das dezelfde logica die spreekt voor het bestaan van trollen en elfjes...

Kan natuurlijk maar ik zou er niet teveel geld op inzetten :P

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:33

Er zijn ook bedrijven die bewust geen claims doen om problemen te voorkomen. Van een firma weet ik dat en weet dat zowel mens als paard er baat bij heeft, maar je zal nergens vinden als statement waar het positief voor werkt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:39

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:12

Ik volg even. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het werkt. Sommige mensen kunnen het heel enthousiast uitleggen, 'het werkt met magnetische straling', terwijl ik internet aan het afzoeken ben naar een goede uitleg en niks kan vinden.
Zo veel mensen zijn overtuigd van de werking van die therapie dekens...
Heb zelf een soort omslagdoek van Bucas therapy voor nek en schouders. Het doet helemaal niks.
Ik denk ook dat het placebo effect is icm de warmte van de deken.

Maar ik hoor graag goede tegenargumenten waarom het wel zou werken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:27

Ik weet zeker dat het iets doet. Zo had ik mijn bucas recuptex laatst op bij mijn jonkie na het trainen. Die ging zich al snel heel ongemakkelijk voelen. Dit uitte bij haar in heel veel zweten, zo erg dat het er gewoon afstroomde. En niet willen eten. Na snel de deken af te hebben gehaald, voelde ze zich al snel weer happy. Terwijl mijn andere merrie er heerlijk ontspannen onder wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:34

Het magnetische in die dekens is ook zwak. Mensen en dieren gaan onder een mri, das heel heel sterk, en dat doet ook niks met je doorbloeding immers. Het zit echt heel gek zijn als dat zwakke magnetisme iets doet.

Dat warmte zinvol/ prettig is lijkt me logisch trouwens. Maar daar heb je geen magneet voor nodig

xLoki schreef:
Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291

Mooie verwijzing! Netjes onderzocht en weinig tegenin te brengen lijkt mij

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:37

Wel graag onderscheid maken tussen de twee soorten therapie-dekens. De ene soort heeft keramische vezels er in versmolten, die zo de warmte van het lichaam weerkaatsen en de dus de spieren aangenaam opwarmen. En de andere soort maakt gebruik van magneten die in de deken/beenschermers etc. zitten. Zomaar bleren dat het niet werkt, vind ik nogal kort door de bocht. Een van onze paarden en ikzelf hebben erg baat bij de versmolten keramische vezels. De bekende opstart-pijn bij artrose wort hierdoor aanzienlijk verkort. Voorts doen magneten ook veel goeds, bijvoorbeeld bij mijn restless legs. Maar goed, je wilt erin geloven of niet he :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:55

Niks zomaar blèren, ik link naar een wetenschappelijk onderzoek die aantoont dat magnetische dekens geen significante voordelen hebben. In het onderzoek is ook te lezen dat de eigenaren in de controlegroep (die dus dachten dat ze een magnetische deken hadden, maar het bleek een gewone deken te zijn) vonden dat hun paarden kalmer waren en goed reageerden. Dat kan twee dingen betekenen: 1. placebo by proxy; 2. de warmte van een gewone deken is al helpend. Dus ja, bij hypothese 1 gaat het er zeker om of je erin gelooft of niet :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:00

Ik heb zelf wat Back on Track kleding gehad, een t-shirt en handschoenen en kan daarom uit ervaring zeggen dat het wel werkt. Alles werd op een hele andere manier "verwarmd" dan met gewone kleding. Infrarood warmte/ werking die aangezet werd door eigen lichaamstemperatuur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:08

xLoki schreef:
Niks zomaar blèren, ik link naar een wetenschappelijk onderzoek die aantoont dat magnetische dekens geen significante voordelen hebben. In het onderzoek is ook te lezen dat de eigenaren in de controlegroep (die dus dachten dat ze een magnetische deken hadden, maar het bleek een gewone deken te zijn) vonden dat hun paarden kalmer waren en goed reageerden. Dat kan twee dingen betekenen: 1. placebo by proxy; 2. de warmte van een gewone deken is al helpend. Dus ja, bij hypothese 1 gaat het er zeker om of je erin gelooft of niet :D

Mijn ervaring bij paarden is idd dat de warmte helpt :') Ik gebruik de dekens en halsen dus graag, omdat het plaatselijk warmer is zonder ze te koken onder de grammen die normaal nodig waren voor diezelfde warmte.(ook omdat de zijkanten dunner zijn als bij de dekens met zoveel gram, die overal dik zijn). Placebo kan, hoewel ik altijd verschil merkte zonder dat ik wist dat ze de deken hadden gedragen of niet. Op de stijve dagen bleken ze hem achteraf nooit op gehad te hebben. En ik geloofde er juist absoluut niet in. Nu alsnog niet in de stromingen en noem alles maar, wel in de warmte haha. Maar diezelfde paarden waren ook fijner als ze gewoon meer grammen op hadden, alleen was het dan veel lastiger om ze het dan ook weer niet te warm te laten krijgen.
Ik merk bij mezelf geen verschil qua type warmte met een BoT bijvoorbeeld. Alleen dat het dunne stofje warmer is als andere stof van vergelijkbare dikte. Maar misschien bestaan er ook wel andere stoffen waar dat zo bij zou werken en net zo warm zouden zijn, maar bijvoorbeeld omdat ze minder luchtdoorlatend zouden zijn? Dus even dikke stof enzovoorts.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:13

gewoon een lekkere dikke fleecedeken na het werk is prima.
goed voor de bloedsomloop

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:16

Ik ben even op de site van Back on Track aan het snuffelen. Dit is wat ze over de Welltex technologie (waar zij patent op hebben) op hun site schrijven:

Citaat:
De reflectie van infrarode warmte bevordert de bloedcirculatie, geeft een pijnstillend effect, is ontstekingsremmend en helpt mee aan een sneller herstel.

Wat ik hier behoorlijk shady aan vind, is dat er nergens verwijzingen staan naar wetenschappelijke onderzoeken die deze claims onderbouwen. Ze schrijven iets over dat het gebaseerd is op traditionele Chinese geneeskunst en een klinische studie in 2000 (???). Ik ben benieuwd of deze claims (pijnstillend, ontstekingsremmend) wel toegestaan zijn zo zonder verdere onderbouwing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:20

Maar dat is na het werk en pas na de cooling down, anders wordt het weer te heet wat ook niet goed is. Die andere dekens gebruik je voor het werk juist. En ik vind fleece niet zo fijn juist, veel liever wol. Maar alsnog zou ik voor dezelfde warmte al 2 fleece dekens oid vooraf op moeten doen (terwijl ze nu 24/7 met die 'therapy' deken staat. Daar vind ik fleece niet geschikt voor).

Xloki, goede vraag ja. Pijnstillend en ontstekingsremmend vind ik wel ver gaan zonder bewijs inderdaad. Bij kruiden, homeopathie enzovoorts mag dat er niet meer bij staan en bij zulke dingen wel? Warmte kan natuurlijk geen kwaad.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 11:27

Ontstekingsremmend vind ik ook nogal een claim, geen idee of hier regelgeving over is in Nederland. Warmte op stijve spieren is sws wel fijn, kan dat niet bereikt worden met een ‘normale’ deken?

Ik denk niet dat de therapiedekens per se slecht zijn maar ik heb wel serieus vraagtekens bij de beloftes die gedaan worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:28

troi schreef:
Het magnetische in die dekens is ook zwak. Mensen en dieren gaan onder een mri, das heel heel sterk, en dat doet ook niks met je doorbloeding immers. Het zit echt heel gek zijn als dat zwakke magnetisme iets doet.

Dat warmte zinvol/ prettig is lijkt me logisch trouwens. Maar daar heb je geen magneet voor nodig

xLoki schreef:
Er is bewijs dat magnetische dekens geen toegevoegde waarde of extra voordelen hebben ten opzichte van een gewone deken.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12291

Mooie verwijzing! Netjes onderzocht en weinig tegenin te brengen lijkt mij

Magnetisme doet weldegelijk wat met je lijf. Of dat positief is, is een ander punt.

Laat ik het anders verwoorden: als je met je kont tegen een generator zit die 120MW staat op te wekken, dan voel je dat echt wel in je lijf! Been there.....

Dus beweren dat de magnetische velden uit een MRI niks met je doen is op z'n minst voorbarig. Of de nadelen tegen de voordelen opwegen, is een ander ding.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:38

Mars schreef:
Ontstekingsremmend vind ik ook nogal een claim, geen idee of hier regelgeving over is in Nederland. Warmte op stijve spieren is sws wel fijn, kan dat niet bereikt worden met een ‘normale’ deken?

In de gevallen van mijn paarden, ja. Alleen was dat echt wel een flink dikkere deken dan en veel gedoe met toch te warm. Zal ook echt afhangen van welke therapie deken je hebt gok ik, maar qua losheid van de spieren werkt de mijne beter, omdat ik die al met 15 graden op kan doen. Terwijl de normale deken die hetzelfde effect gaf veel te warm is dan :') dan zou ik ze met 200 gram moeten zetten al.

Voor de hals met artrose heb ik niet echt verschil gemerkt tussen normale hals of therapie. Daar was een 0 grams al genoeg, alleen de echte kou en regen eraf halen zorgde al voor minder stijfheid. En niet scheren dus.

Maar de dekens die ik gebruikte waren bucas en de hals back on track. Dacht dat die 'technologie' ook anders was? De ene heeft echt een ander soort stof, de bot is volledig van de stof met die 'technologie', de bucas heeft een gedeelte ingenaaid en de rest is gewoon normaal, maar ingenaaide deel is ook echt anders als de bot.