Mijn paard is 4 (wordt in juli 5) en is juli 2024 geopereerd aan een OCD in de kogel.
Ze is op 2,5 jarige leeftijd helemaal goedgekeurd op RX.
Tijdens het beleren ontstond er een heel lichte kreupelheid die steeds er toenam.
Op de kliniek, na een MRI, bleek er een ocd (t verstopt om op de foto goed te zien) en is ze diezelfde week nog succesvol geopereerd.
Ze heeft daarna 3 maanden op boxrust gestaan op een revalidatiestal, waar ze na 2 weken 10 minuten per dag in een (heel grote) stapmolen mocht. Bij de controle liep ze helaas nog niet goed. Dus hebben we haar op de revalidatiestal laten staan en mocht ze wat langer in de molen.
De controle daarop (na 3 maanden) hebben we weer op de kliniek gedaan. Ze was ongeloof fris, werd wat gevaarlijk met het monsteren maar uiteindelijk is dat gelukt. Het leek goed, maar ze was zo fris dat we wel hebben geconstateerd dat we mss niet het beste beeld hadden door adrenaline bij haar.
De DA heeft zijn ok gegeven om op te bouwen met een revalidatieschema.
Sindsdien zien we af en toe een kreupeltje. Genoeg om een maand of 3 geleden weer naar de kliniek te gaan. Daar zagen ze ook een heel licht kreupeltje, niet het slag in het wiel dat we thuis zag (toch wat adrenaline waardoor ze er doorheen loopt vermoed ik) Ze is daar even gebleven om haar kogel in te spuiten als nabehandeling en 1 van de andere artsen heeft een chiropractiebehandeling gedaan. De dag daarna liep ze een stuk beter. 99% rad, voor die ene % moest je wel heel goed kijken)
Verder met het revalidatieschema. Best lastig want zelfs met tranquigel is ze ongelooflijk fris (tja ze kan haar energie niet kwijt en het is winter)
Maar al die tijd zien we nog af en aan een heeeel lichte onzuiverheid. Tot afgelopen woensdag ze wat meer over haar rug ging lopen (met dubbele lijnen) en wat meer in balans. Weer een slag in het wiel (echt gehinkel) linksom aan haar rechter voorbeen (is ook aar geopereerde been)
Heeft iemand ervaring met dit soort operaties en dan toch niet helemaal herstellen van het paard?
Mensen om mijn heen (stal etc) vinden dat we maar gewoon eens door moeten trainer want het komt vast door het missen van spieren en onbalans. Mijn gevoel zegt dat dat nooit de oorzaak kan zijn van een echte hinkel. Wat denken jullie?
Ik heb gister de DA van de kliniek gebeld met een terugbelverzoek om even te overleggen. Ik zie het niet zitten om zo door te trainen. Erop zie ik helemaal niet zitten zo.
En voor wie het interessant vindt, foto's van tijdens de operatie. De eerste is van de ocd en de 2e van na de operatie. Overigens vertelde de DA dat er verder geen kraakbeenschade was te zien.

: