Voederschema weidepaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Voederschema weidepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:24

Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat bokkers hun paarden die 24/24 buiten lopen heel het jaar rond voederen en ook omdat ik hoop via deze weg ideeën op te doen of interessante tips te krijgen.
Wie voedert wat, hoeveel en waarom?
Let wel, dit topic is niet bedoeld om te discussiëren over het voer dat iemand al dan niet voedert en of dit ideaal is voor een paard. Daar zijn al genoeg topics over... :)

De onze (quarters) krijgen onbeperkt hooi (ongetest want neem van verschillende mensen hooi af).
's Ochtends bietenpulp met grasmix
's Avonds coolstance copra, healthy fiber mix en grasmix.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:38

Hier onbeperkt voordroog en hooi

Vitalbix timotee balancer onderhoudsdosering voor paard die medium werk verricht
Kentucky lite E 300 gram
Sojaschroot 200 gram
Hartog grasmix

Alles luzerne vrij ivm gevoeligheid voor luzerne

Daihyo

Re: Voederschema weidepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:46

Hier ook 24/7 buiten, een minishet van 18, haflinger van 20 en paint van 4. Ze krijgen hier onbeperkt ruwvoer (1,5 baaltje arm weidehooi, 2 plakjes rijk hooi voor het lekker en stro).
Ze krijgen de Agrobs seniormineral, omdat deze het beste aansluit bij de behoeften, ook voor de junior. Nu in de winter Marstall Bergwiesen mash, waarvan de paint het meeste krijgt en de minishet een klein beetje voor het lekker. Paint en haflinger krijgen ook luzernebrok. Paint 500 gr, haflinger 100-150 gr en 1-2 handjes ruwvoermix om te kauwen.
In de zomer krijgen ze minder hooi en alleen een balancer en handje ruwvoermix als ze een aantal uur op de wei staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:48

Mijn haflinger van 14 jaar staat inmiddels 4 jaar jaarrond 24/7 buiten.
Hij krijgt onbeperkt voordroog van eigen land van de stal waar ik sta.
En 150 gram Equilin Basic en 75 gram Equilin balancer en in de winter ook wortels.
En na arbeid 300 gram Fytolin Fibre muesli.

En omdat het ruwvoer dit jaar weinig eiwit lijkt te bevatten (niet getest, maar ik observeer wat er met mijn paard en die van stalgenoten gebeurt nu ze al een tijdje ruwvoer van dit jaar eten), krijgt hij of een halve kg luzerne brok of 200 gram sojaschroot bijgevoerd en een volle emmer (niet gewogen) Hartog Grasmix per dag en na arbeid nog extra geweekte bietenpulp (250 gram droog) en dan gaat er en 200 gram sojaschroot en een halve kg luzernebrok doorheen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:06

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten, nu in de winter niet op het gras maar op de paddock met onbeperkt ruwvoer, er staat een grote ronde baal in een ruif waar ze altijd toegang toe hebben. Onze kudde bestaat uit 3 KWPN’ers en 2 mini’s. Het ruwvoer, verpakte balen droog voordroog, bevat veel eiwit en veel energie maar is laag in suikers, perfect voor ons!
Twee van de KWPN’ers lopen in de sport, de een Lichte Tour en we trainen voor de Zware Tour, zij heeft dus best wat bouwstenen nodig. De ander loopt Z2 en we springen vrij fanatiek met haar, dus ook zij kan wel wat gebruiken. Doordat we precies weten wat er in het ruwvoer zit, en dat met het hoge eiwitgehalte en de vele energie al in een groot deel van de behoefte voorziet, krijgen ze er niet veel bij. Twee keer per dag een halve kilo sportbrok van Subli aangevuld met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Pavo Vital Complete. De andere KWPN’er is pas 4, zij krijgt twee keer per dag een halve kilo basisbrok van Subli en ook Pavo Vital. De twee mini’s doen niks en krijgen alleen een beetje balancer. Soms krijgen ze allemaal een weekje lijnzaad erbij, als we denken dat ze zand binnenkrijgen. Oh, en ze krijgen al maanden appels, onze appelboom was ietwat fanatiek dit jaar!
Ik ben verder niet van de supplementen. De paarden zien er top uit, presteren top, zijn nooit ziek, dus ik vind het niet nodig!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:39

2 jarige
Onbeperkt voordroog
Ochtend vitalbix korrel en agrobs grasbrok
Avond agrobs grasbrok

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:46

2 paarden en 1 pony :
Schuilstal met stro .
Minimaal 3 uur weidegang in de winter, anders minimaal 8 uur of onbeperkt.
1 x per dag Marstall Havervrij , handje luzerne. ( paard met artrose krijgt Kalogen als supplement bij )
Wortelen

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:24

Hier 2 paarden 24/7 buiten met schuilstal/box paddock en weiland (overdag) maar daar staat nu niet zoveel gras meer op.
Onbeperkt hooi(arm) wat neerkomt op ongeveer 14 a 16 kg hooi per paard, hooizak zit zo'n 4 kg in ze krijgen er 4 overdag en 4 voor de nacht meestal is het op maar ook regelmatig nog een halve zak over. van de zomer zal dit denk minimaal 2 zakken minder hooi zijn.
Verder krijgen ze in de ochtend een schepje pavo nervcontrol ( was in verband met oud en nieuw maar ga hier nog even mee door omdat ik het idee heb dat ze er wel goed op reageren waarschijnlijk toch een beetje magnesium tekort)daarbij twee handjes bix en aangevuld met hartog digest tot de voerschep vol zit
En dan savonds drie flinke handen Hartig digest 2 voerschepen pavo fibrebeet (al geweekt) allebij 2 schepjes monnikspeper voor de ene voor de hormoonbalans en voor de ander gegeven omdat gelezen had dat het ook goed werkt bij veel scheten laten en het werkt echt ze heeft veel minder last van lucht.
En dan krijgt 1 van de 2 er nog puur stomac bij die is wat gevoelig op de maag/ darmen en met dit gaat het goed en dan krijgen ze bij de laatste ronde voor de nacht allebij nog een pavo vitamine koek

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:32

PP, jaarrond buiten dus met schuilstal.

Winter onbeperkt hooi <7,5% suiker, gedroogde takken/blad, stro.
Zomer, onbeperkt hooi <7,5% suiker, evt stro en 2u pd gras

Daarnaast krijgt ieder zijn eigen hapje 1x per dag. Dat is per paard verschillend; bv Zupa, Coolstance, Esperacette etc met balancer of vitamine mix aangevuld met paard specifieke supplementen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:26

Winter: 24/7 buiten op paddock met tracks, maar daar staat geen gras meer op:
2 trekpaarden, 1 draver, 1 PRE

- Trekpaarden onbeperkt hooi met slowfeeder net, rijpaarden onbeperkt voordroog (ivm hoest PRE) met slowfeedernet
- Lexa winter cob vitaminebrok
- 200 gram droog gewogen bietenpulp
- kwart schep simpele basismengeling door de pulp voor smaak/crunch
- indien beschikbaar 2-3 grote voederbieten, enkele wortels, sneetje droog brood

Zomer: 24/7 buiten op paddock met Tracks + weide (strookbegrazing of beperkt in uren)
- Indien te weinig gras: onbeperkt hooi beschikbaar
- Lexa weide cob vitaminebrok
- kwart basismengeling als ze gewerkt hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:36

24/7 buiten op gras(nog tot half dec!)
Paar maanden in de winter onbeperkt kuil erbij.
Elke dag hele jaar door een half bekertje metazoa voor mijn shet en fjord. Als de metazoa op is gaan we ermee stoppen en krijgen ze een handje mineralenbikkels van Subli als ik er ben (2-3x per week)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:10

24/7 buiten, onbeperkt hooi, altijd gras.
1x per dag krijgt ze een emmer met een schep fibrebeet en drie scheppen warm water, 1 schep pavo weightlift ongeweekt en nog een halve schep muesli erbij.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 04:21

Marije_jiplover schreef:
Mijn haflinger van 14 jaar staat inmiddels 4 jaar jaarrond 24/7 buiten.
Hij krijgt onbeperkt voordroog van eigen land van de stal waar ik sta.
En 150 gram Equilin Basic en 75 gram Equilin balancer en in de winter ook wortels.
En na arbeid 300 gram Fytolin Fibre muesli.

En omdat het ruwvoer dit jaar weinig eiwit lijkt te bevatten (niet getest, maar ik observeer wat er met mijn paard en die van stalgenoten gebeurt nu ze al een tijdje ruwvoer van dit jaar eten), krijgt hij of een halve kg luzerne brok of 200 gram sojaschroot bijgevoerd en een volle emmer (niet gewogen) Hartog Grasmix per dag en na arbeid nog extra geweekte bietenpulp (250 gram droog) en dan gaat er en 200 gram sojaschroot en een halve kg luzernebrok doorheen.

Even nieuwsgierig. Hoe merk je dat van het weinig eiwit aan de paarden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:21

Die van mij valt dan in op de bovenlijn en hij blijft te slank, ondanks vreten als een bootwerker. Het is een haflinger, die kan in principe dik worden van lucht, dus als het ruwvoer rijk genoeg is, hoef ik nauwelijks wat bij te voeren om de bespiering op orde te houden, eerder rantsoeneren om hem niet te laten vervetten.

Maar hij vreet kruiwagens vol ruwvoer weg en ondanks dat isie aan de slanke kant, terwijl hij ook momenteel niet mega veel arbeid verricht, ivm een niet helemaal fit bazinnetje.

Dat is voor mij een teken dat er te weinig eiwit in het ruwvoer zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:22

Ja je merkt dan inderdaad dat ze minder snel verzadigd zijn en blijven eten. Dat is voor mij ook wel een eerste trigger. Plus die bovenlijn inderdaad.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:56

Mijn paarden staan op gras (veel gras). Zij hebben onbeperkt tarwestro in hun ruime schuilstal, daar eten ze op het moment redelijk veel van. Verder krijgen ze elke dag een pluk hooi (dat is zo goed als onbeperkt). Maddy krijgt puur vitamine brokjes en een handvol vezels in de voetbal, mel krijgt een vitaminemuesli aangevuld met vitaminebrokjes en een halve schep vezelbrokjes (zeg maar een soort Deense fibrebeet)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:09

Hier 24/7 buiten met onbeperkt hooi en in de zomer ook voldoende gras.
Wij moeten zelf voeren, maar dit kan ik absoluut niet elke dag dus ze krijgt meestal 3/4 keer per week vitaminebrok met wat ruwvoermix en een paar supplementen.
Niet de meest ideale situatie, maar ze doet het er prima op.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:59

Zo goed als onbeperkt hooi, grasmix - Agrobs senior weidemineral en als ze gewerkt hebben Hesta mix.
Lipizzaner 21jaar - ruin en Tennessee walking horse 18 jaar - ruin
24/7 weide gang, schuilstal met vlasbed. (WInter)
24/7 weide gang, schuilstal met vlasbed. (zomer) Hooi wordt dan matig gegeten of soms helemaal niet wanneer er voldoende gras is, dan krijgen ze enkel een beetje Green Balance met de Weide Mineral.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:09

Mijn paarden staan jaarrond op gras met stripbegrazing, ook in de winter.
Maar gaan in de avond en nacht op stal. Ook in de zomer staan ze dan binnen.

In de ochtend krijgen ze mooie droge voordroog. In de zomer om 6 in de winter om 7.
Daarna gaan ze naar buiten.
De ene keer geef ik om 12-1 uur voordroog bij de andere keer een steep gras.
Tussen 17 en 19:00 gaan ze naar binnen. Ook dan ligt er hooi klaar.
Rond een uur of 8 krijgen ze samen 1 schep bietenpulp en daar zit ook vitamine korrel doorheen en momenteel ook sojaschroot.
En tussen 22:30 en 23 krijgen ze een hooinet in de stal en een plak stro onder de voerbak.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:30

Hier al zolang ik me kan herinneren 24/7.
PRE van 12, PRE van 2 en een Shetlander van 12.

Onbeperkt hooi, in de zomer gras met strookbegrazing en wat brok. In de winter krijgen ze bietenpulp bij en draversbrok. En de PRE van 12 ook nog sojaschroot en wat supplementen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:12

Normaal 24/7 buiten maar nu ivm blessure de nacht op stal, maar qua voeren niets veranderd.

Nu niet op het gras maar op zand.
Onbeperkt ruwvoer hebben ze altijd, ook met gras.
1x daags flinke hand luzerne met pavo vital, kurkuma en wat lijnzaadolie

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:50

Onbeperkt hooi op de weide en 1 keer per dag voert de stal een schep krachtvoer aan elk paard (ook op de wei). Is gewoon een onderhoudsmuesli, niets bijzonders. Ik voer zelf een paar keer per week bij en geef dan een mengeling van:

- pavo fiber nuggets
- cavalor fiber force
- lijnzaadkorrels epplejeck
- hoof formula kevin bacon's