Ik sta voor een lastige keuze met mijn 6 jarige pony Winnie. Toen Winnie een half jaar oud was, zijn we er achter gekomen dat hij een flinke cyste in zijn knie had linksvoor. Deze is behandeld, waarna deze 5 jaar pijnvrij is geweest. Hij is 2 jaar actief gereden en heeft van de cyste tot deze zomer geen last meer van gehad.
Nu begon hij in juni heel minimaal kreupel te lopen. Na rontgens en echo’s bij het SMDC(waar hij al behandeld word sinds veulen) kregen we slecht nieuws. Winnie heeft linksachter een OCD en nagenoeg geen gewrichtsvloeistof. Rechtsachter heeft hij een OC, nagenoeg geen gewrichtsvloeistof en beschadigd kraakbeen.
Allebei zijn achterknieën zijn toen ingespoten met ontstekingsremmers en hyaluronzuur.
Hierna liep hij beter en zijn we heel langzaam gaan opbouwen met grondwerk, longeren en uiteindelijk afgelopen december onder het zadel. Hij heeft 4-5x onder het zadel gelopen. Helaas is hij de laatste keer heel erg geschrokken van vuurwerk waarna hij is gaan rennen en bokken, vervolgens was hij helaas weer niet goed. Hij is niet stok kreupel, het is misschien net een 1/5 maar voor een 6-jarige vind ik dat niet oké.
Hij heeft afgelopen dagen metacam gehad en ik had mijn vrolijke drukke pony weer terug. Hij liep weer naast me te dribbelen, wilde weer spelen en knapte zichtbaar op. Nu heb ik hem gisteren(met metacam) heel even aan de longeerlijn gehad en was hij nog kreupel.
Het SMDC gaf aan dat hij niet verslechterd is sinds ons laatste bezoek, maar ook zeker niet verbeterd. Ik zou hem kunnen laten opereren, maar ik vind het een heel lastig verhaal aangezien hij ook nog de cyste in zijn voorknie heeft. Doordat zijn achterknieën pijn deden, heeft hij deze overbelast en liep hij afgelopen zomer aan drie benen 1/5 kreupel. Bij het SMDC doen ze geen operaties en de feestdagen zaten er tussen, dus ik heb er nog eens over na kunnen denken en ik heb klinieken voor een eventuele operatie benaderd voor info.
Ik heb het medische dossier doorgestuurd naar Equitom en nog een andere kliniek. Mijn doel met Winnie is dat ik er nog wat grondwerk en licht recreatief werk mee zou kunnen, hij hoeft van mij niet persee onder het zadel máár hij moet wel pijnvrij in de paddock kunnen lopen. Ook een sprintje kunnen trekken zonder kreupel te lopen..
Equitom heeft nog niet gereageerd en ik wil de dierenartsen van het SMDC nog spreken voordat ik een keus maak. De andere kliniek gaf aan dat er een ‘reeële kans’ is om hem goed genoeg te krijgen met een operatie, maar ze durfde geen procenten te noemen. Ze weten niet hoe erg de schade al is en of er na de operatie nog meer behandeling nodig is. Ze zouden met opereren bij allebei zijn achterknieën tegelijk de OC/OCD weghalen & de ontstekingen schoon spoelen.
Nu is het een flinke revalidatie van 6 weken boxrust, hij mag na 2 weken 2x per dag 10 minuten stappen. De dierenarts die ik gesproken heb gaf aan dat er na die 6 weken waarschijnlijk nog 6 weken boxrust bij komen waarin we het wandelen mogen uitbreiden naar een uur.
Winnie heeft eerder op boxrust gestaan en word hier erg ongelukkig van. Hij staat nu 24/7 buiten in een eigen stal met uitloop en is helemaal opgeleefd sinds we hierheen verhuisd zijn. Hij heeft door de vorige keer boxrust voernijd & stalnijd ontwikkeld en is wanneer hij er dan uit mag een bom..
Ik ben bang dat als ik hem laat opereren dat hij de cyste in zijn voorknie nog meer gaat overbelasten. Wil ik hem nog zo’n lange periode boxrust aan doen als ik niet zeker weet wat de uitkomst gaat zijn? Ik wil ver gaan om er alles aan te doen om hem pijnvrij te krijgen, maar het moet wel eerlijk tegenover hem blijven.
Staat zo’n operatie & revalidatie tegenover nog minstens 10 jaar met mijn pony dan doe ik het met alle liefde, maar doe ik het ook tegenover nog 5 jaar of stel ik het dan alleen maar uit? Het zijn 3 hele banketstaaf blessures die apart prima te doen zijn, maar het verhaal met zijn 3 erg complex maken. Was het nou een 20 jarige die stok kreupel stond was dan was het anders, maar een 6-jarige die nét een 1 op 5 kreupel is? Het voelt zo oneerlijk om hem daarvoor in te laten slapen.
Heeft iemand ervaring met operaties aan beide achterknieën, langdurige boxrust of vergelijkbare blessures? Hoe verliep de revalidatie en wat was het resultaat?