Ervaringen gezocht: operatie OCD/OC in beide achterknieën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosslover

Ervaringen gezocht: operatie OCD/OC in beide achterknieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 20:22

Goedenavond, sorry alvast voor mijn lange verhaal..

Ik sta voor een lastige keuze met mijn 6 jarige pony Winnie. Toen Winnie een half jaar oud was, zijn we er achter gekomen dat hij een flinke cyste in zijn knie had linksvoor. Deze is behandeld, waarna deze 5 jaar pijnvrij is geweest. Hij is 2 jaar actief gereden en heeft van de cyste tot deze zomer geen last meer van gehad.

Nu begon hij in juni heel minimaal kreupel te lopen. Na rontgens en echo’s bij het SMDC(waar hij al behandeld word sinds veulen) kregen we slecht nieuws. Winnie heeft linksachter een OCD en nagenoeg geen gewrichtsvloeistof. Rechtsachter heeft hij een OC, nagenoeg geen gewrichtsvloeistof en beschadigd kraakbeen.

Allebei zijn achterknieën zijn toen ingespoten met ontstekingsremmers en hyaluronzuur.

Hierna liep hij beter en zijn we heel langzaam gaan opbouwen met grondwerk, longeren en uiteindelijk afgelopen december onder het zadel. Hij heeft 4-5x onder het zadel gelopen. Helaas is hij de laatste keer heel erg geschrokken van vuurwerk waarna hij is gaan rennen en bokken, vervolgens was hij helaas weer niet goed. Hij is niet stok kreupel, het is misschien net een 1/5 maar voor een 6-jarige vind ik dat niet oké.

Hij heeft afgelopen dagen metacam gehad en ik had mijn vrolijke drukke pony weer terug. Hij liep weer naast me te dribbelen, wilde weer spelen en knapte zichtbaar op. Nu heb ik hem gisteren(met metacam) heel even aan de longeerlijn gehad en was hij nog kreupel.

Het SMDC gaf aan dat hij niet verslechterd is sinds ons laatste bezoek, maar ook zeker niet verbeterd. Ik zou hem kunnen laten opereren, maar ik vind het een heel lastig verhaal aangezien hij ook nog de cyste in zijn voorknie heeft. Doordat zijn achterknieën pijn deden, heeft hij deze overbelast en liep hij afgelopen zomer aan drie benen 1/5 kreupel. Bij het SMDC doen ze geen operaties en de feestdagen zaten er tussen, dus ik heb er nog eens over na kunnen denken en ik heb klinieken voor een eventuele operatie benaderd voor info.

Ik heb het medische dossier doorgestuurd naar Equitom en nog een andere kliniek. Mijn doel met Winnie is dat ik er nog wat grondwerk en licht recreatief werk mee zou kunnen, hij hoeft van mij niet persee onder het zadel máár hij moet wel pijnvrij in de paddock kunnen lopen. Ook een sprintje kunnen trekken zonder kreupel te lopen..

Equitom heeft nog niet gereageerd en ik wil de dierenartsen van het SMDC nog spreken voordat ik een keus maak. De andere kliniek gaf aan dat er een ‘reeële kans’ is om hem goed genoeg te krijgen met een operatie, maar ze durfde geen procenten te noemen. Ze weten niet hoe erg de schade al is en of er na de operatie nog meer behandeling nodig is. Ze zouden met opereren bij allebei zijn achterknieën tegelijk de OC/OCD weghalen & de ontstekingen schoon spoelen.

Nu is het een flinke revalidatie van 6 weken boxrust, hij mag na 2 weken 2x per dag 10 minuten stappen. De dierenarts die ik gesproken heb gaf aan dat er na die 6 weken waarschijnlijk nog 6 weken boxrust bij komen waarin we het wandelen mogen uitbreiden naar een uur.

Winnie heeft eerder op boxrust gestaan en word hier erg ongelukkig van. Hij staat nu 24/7 buiten in een eigen stal met uitloop en is helemaal opgeleefd sinds we hierheen verhuisd zijn. Hij heeft door de vorige keer boxrust voernijd & stalnijd ontwikkeld en is wanneer hij er dan uit mag een bom..

Ik ben bang dat als ik hem laat opereren dat hij de cyste in zijn voorknie nog meer gaat overbelasten. Wil ik hem nog zo’n lange periode boxrust aan doen als ik niet zeker weet wat de uitkomst gaat zijn? Ik wil ver gaan om er alles aan te doen om hem pijnvrij te krijgen, maar het moet wel eerlijk tegenover hem blijven.

Staat zo’n operatie & revalidatie tegenover nog minstens 10 jaar met mijn pony dan doe ik het met alle liefde, maar doe ik het ook tegenover nog 5 jaar of stel ik het dan alleen maar uit? Het zijn 3 hele banketstaaf blessures die apart prima te doen zijn, maar het verhaal met zijn 3 erg complex maken. Was het nou een 20 jarige die stok kreupel stond was dan was het anders, maar een 6-jarige die nét een 1 op 5 kreupel is? Het voelt zo oneerlijk om hem daarvoor in te laten slapen.

Heeft iemand ervaring met operaties aan beide achterknieën, langdurige boxrust of vergelijkbare blessures? Hoe verliep de revalidatie en wat was het resultaat?

Afbeelding

Elisa2

Re: Ervaringen gezocht: operatie OCD/OC in beide achterknieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:27

Wel ervaring met cystes (niet positief) en operatie gebroken been paard (wel positief) en revalidatie. Dat laatste paard heeft ook zes of acht weken box rust gehad en is daar opvallend goed doorheen gekomen. Daar zou ik het niet om laten mits de prognose goed is.

Uit jouw verhaal maak ik op dat de prognose vaag is, ik zou denk ik eerst het hele paard goed nagekeken willen hebben. Hoe is het nu met de cyste in de knie? Mankeert hij verder nog wat of niet. Ik snap dat ze de schade in de knieen achter pas kunnen beoordelen als ze van binnen kijken..maar toch.
Anders zou je eventueel kunnen afspreken dat ze niet verder opereren/ inslapen als de schade al te erg is.

Zou hij met rust nog kunnen verbeteren of blijft hij kreupel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:59

Smdc doet operaties meestal doorsturen naar via nova, omdat mijn da daar ook dag rondloopt en ze dus samenwerken, en daar heb ik hele goede ervaringen mee. Paard daar met gerust hart achtergelaten, dagelijks WhatsApp berichtjes en af en toe foto hoe het ging en ook de arts hield ons heel goed op de hoogte.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:40

Of de blessures apart allemaal prima te doen zijn zou ik niet durven stellen.
Mijn paard heeft vermoedelijk tien jaar prima rondgelopen met een cyste in de elleboog en toen deze actief werd was hij echt enorm kreupel. Inspuiten en infuus had geen nut, dus hij is (ook doorgestuurd vanuit SMDC) in ViaNova geopereerd dmv een schroefplaatsing. Hij was zelfs kreupel op pijnstillers in stap en sinds de operatie 1,5 maand terug geen pas meer kreupel geweest. Wij hebben wel enorm veel complicaties gehad van een longembolie tot meerdere malen koliek en nierfalen na de operatie.

In principe is het heel positief dat hij nu geen enkele stap meer kreupel is geweest en is de prognose dus heel goed. Maar ik heb zelf wel besloten dat hij met actief pensioen is door alles wat hij nu heeft meegemaakt. In totaal zijn we met het zoeken naar de diagnose, infuus en inspuiten, operatie en alle complicaties meer dan €18.000 waard en mijn paard was verder goed op alle punten en heeft ook geen andere ‘issues’.

Ik zou dan wellicht toch ervoor kiezen dat als hij toch geopereerd wordt er direct een schroef in de cyste geplaatst wordt. Bij ‘mijn’ operatie was het oorspronkelijke bedrag niet heel hoog (circa €3000 incl narcose en 4 dagen nazorg. Geen idee of het mogelijk is tegelijk maar anders moet je wellicht nog een keer opereren…

Zelf koop ik overigens nooit meer een paard met een cyste en het lijkt ook wel iets wat steeds meer en vaker voorkomt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:25

Als ik jouw verhaal lees denk ik: liefde is ook loslaten....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:31

Ik heb een jonkie laten opereren aan ocd in beide knieën.
Dit is de ene knie
Afbeelding

Dit is wat er uit is gekomen uit beide knieën
Afbeelding

Ze is geopereerd in het bokt, Peer, België.

Ze was toen 2jaar, op haar bijna 5, nogmaals gecontroleerd. Op de foto goed, maar echo toch ontsteking te zien. Ze is toen behandeld en daar was het verdikt : “recreatie paard, meer niet”
Mijn zus heeft ze gekocht en rijdt er nu al bijna 3 jaar mee zonder problemen.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 19:58

Ik heb hier niet meer gereageerd sinds mijn OP, ik heb hem 2 maanden rust gegeven en ben vandaag terug gegaan naar het SMDC. Ik had zelf even de tijd nodig om na te denken over wat ik wilde en wat nu voor ons mogelijk is.

Het klinisch onderzoek was goed, hij was niet kreupel.

Rontgens(alle drie zijn knieën) waren onveranderd.

Echo’s(ook alle drie) waren over het algemeen een stuk rustiger. Geen overvullingen meer. Het beschadigde/verdunde kraakbeen zit gelukkig aan de buitenkant, waardoor het scharnierpunt nog helemaal goed is. Linksvoor ziet er top uit. De cyste verbeterd op elke röntgen/echo.

Het enige grote probleem eigenlijk is de OC rechtsachter, deze zat nu zo los dat hij tussen de rontgens en echo’s van de ene kant van zijn knie naar de andere kant geschoven was.

Zo doorgaan is voor mij geen optie. De OC ligt nu zo los dat het wachten is tot hij verkeerd schiet en er iets breekt/vergruisd. Dan ben je verder van huis en kunnen we hem waarschijnlijk ter plekke in laten slapen.

De dierenarts is in overleg met een chirurg van Emmeloord en waarschijnlijk word hij volgende week geopereerd. Daarna volgt er een lange revalidatie, in de hoop dat hij van de zomer lekker de wei op kan en kan gaan revalideren met aquatraining en werken aan de hand.

Een vooruitzicht kunnen ze nog niet geven, het is allemaal afwachten hoe het gaat lopen. Op de operatietafel zullen er nog foto’s gemaakt moeten worden om te kijken waar de OC dan zit.

Het word dus erg spannend, maar een 6 jarige die op dit moment niet kreupel is in laten slapen vind ik ook geen optie. Hij zal altijd een zorgenkindje blijven, maar we gaan er alles aan doen om Winnie pijnvrij te krijgen.

Afbeelding

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 18:31

Morgen word Winnie geopereerd in Emmeloord. Als alles volgens plan loopt heeft hij hierna 2 weken boxrust, vervolgens 4 weken 2x per dag 10 minuten stappen aan de hand en daarna weer controle. Na die controle zou hij weer mogen opbouwen met longeren óf de paddock in mogen. Nou dat is een makkelijke keus, hij was niet blij toen ik hem achter liet in zijn stal net. Hij stond alles bij elkaar te hinniken :')

Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:40

Wat een spannende beslissing heb je moeten nemen. Heel veel sterkte, ik ga duimen dat alles voorspoedig verloopt!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:44

Heel veel sterkte hij is in goede handen!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:25

Heel veel sterkte! Hopelijk verloopt de operatie goed morgen

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:58

Jeetje Tessa, even spannend dus en duimen voor Winnie dat hij goed door de operatie komt :knuffel:

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:11

Goed nieuws!

De operatie is goed gegaan, rechtsachter hebben ze de OC verschoven naar de binnenkant waarna hij is weg gehaald. Hij is rechtsachter op 3 plekken open gemaakt om het kraakbeen netjes af te werken. Linksachter hebben ze uiteindelijk alleen het kraakbeen bij de ocd wat bij hoeven werken, de OCD was daar zo klein dat op die manier opgelost is.

Het kraakbeen zag er over het algemeen nog heel goed uit en de chirurg was heel tevreden!

Opstaan ging gelukkig goed en hij staat weer op stal. Als alles goed verloopt mogen de hechtingen er 14 maart uit, als alles er dan nog steeds goed uit ziet mag hij dan(of een week later) alweer terug naar zijn paddockstal *\o/*

Op naar een goed herstel <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:15

Wat fijn dat het goed gegaan is, nu inderdaad op naar een goed herstel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:59

Succes gewenst voor jullie! Wat fijn dat ze bij de operatie positief verrast waren.

Ga je hem zelf revalideren of doe je dat ergens anders?
Mijn energieke merrie moest vanwege een OCD kijkoperatie op de kogel ook van 24/7 buiten naar boxrust. En dat is op een andere locatie eigenlijk super goed gegaan.
Nee, ze was niet precies mijn blije vrolijke paard zoals ik haar kende. Ik zag dat wel.
Maar doordat ze ergens onbekends stond kon ze zich er heel goed bij neerleggen dat ze gewoon een stomme routine hadden op die stal en was ze, in de ogen van anderen, gewoon een vrolijk kalm paard.

Wat betreft het (lange) herstel. Ik vond het vre-se-lijk. Meer nog dan mijn paard :+ Ik ben de dramaqueen van ons 2 blijkbaar. Maar ik had ook super snel weer gewoon mijn normale blije explosie terug. Dus ik was het ook zo weer 'vergeten'.

Overigens heb ik mijn paard ook heel snel weer vrije beweging gegeven. Vanaf het moment dat we weer fatsoenlijk wat stukken aan het stappen waren heb ik haar weer in de wei gezet voor een paar uur. Daarmee werden de capriolen aan de hand vanzelf ook meteen een stuk minder. Dus juist winst voor een (iets) rustig herstel.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:58

pol013 schreef:
Succes gewenst voor jullie! Wat fijn dat ze bij de operatie positief verrast waren.

Ga je hem zelf revalideren of doe je dat ergens anders?
Mijn energieke merrie moest vanwege een OCD kijkoperatie op de kogel ook van 24/7 buiten naar boxrust. En dat is op een andere locatie eigenlijk super goed gegaan.
Nee, ze was niet precies mijn blije vrolijke paard zoals ik haar kende. Ik zag dat wel.
Maar doordat ze ergens onbekends stond kon ze zich er heel goed bij neerleggen dat ze gewoon een stomme routine hadden op die stal en was ze, in de ogen van anderen, gewoon een vrolijk kalm paard.

Wat betreft het (lange) herstel. Ik vond het vre-se-lijk. Meer nog dan mijn paard :+ Ik ben de dramaqueen van ons 2 blijkbaar. Maar ik had ook super snel weer gewoon mijn normale blije explosie terug. Dus ik was het ook zo weer 'vergeten'.

Overigens heb ik mijn paard ook heel snel weer vrije beweging gegeven. Vanaf het moment dat we weer fatsoenlijk wat stukken aan het stappen waren heb ik haar weer in de wei gezet voor een paar uur. Daarmee werden de capriolen aan de hand vanzelf ook meteen een stuk minder. Dus juist winst voor een (iets) rustig herstel.

Hij gaat op boxrust in de stallen aan de andere kant van het terrein. In de uitloop(stal dicht) is niet handig omdat mijn andere pony naast hem staat en hij daar heel erg aan hangt. Als ik haar dan mee neem, ben ik bang dat hij in paniek raakt :(:)

We hebben een aquatrainer hier op stal en begeleiding met revalideren, dus dat moet goedkomen.

Die eerste 2 a 3 weken boxrust zijn het ergst, daarna 2x 10 minuten stappen per dag maar als de wondjes goed dicht zijn mag hij ook al lekker naar buiten. Dat zal bij ons ook een hele hoop ontploffingen schelen :D