Paard moeilijk gaan liggen/rollen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Paard moeilijk gaan liggen/rollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 20:15

Mijn vierjarige merrie heeft moeite met omlaag komen wanneer ze wil rollen/liggen. Omhoog gaat prima en soepel maar met omlaag komen trilt ze en laat zich heel voorzichtig vallen en trillen haar achterbenen.

De merrie is röntgenologisch goedgekeurd incl hals en nek in januari 2024. Een paar keer behandeld door de osteo, waarbij ze eerst vast zat in de lendenen, maar het de laatste keer helemaal los was.

Ze heeft maagzweren gehad(heel heftig) maar nu ook een schone scopie.

Ze is aardig aan de maat (173) en echt nog een lange ongespierde slungel.

Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt en medisch is er niks te vinden, waardoor ik het toch even op bokt probeer!

Heeft er iemand ervaring hiermee en wat was er aan de hand?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:35

Ik heb ook zo'n grote merrie van meer dan 700 kg. Zij heeft dit ook.

Heb ooit eens gelezen dat het vaker voorkomt bij grotere paarden en op zich geen kwaad kan, het ziet er gewoon wat vreemd uit.

Ze is inmiddels een twintiger en kan er prima mee leven.

Misschien weet iemand anders meer te vertellen :)

Kimmie235

Re: Paard moeilijk gaan liggen/rollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:55

Ik las hier op de Instagram van dierenarts Joyce Lageman iets over. Ze deed iets met mediaan en acupunctuur. Ik ken het nog niet zo maar wellicht interessant om meer over te lezen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:59

Mijn oudere Fjord doet dit ook , al jaren in ieder geval. Qua leeftijd niet echt te vergelijken, maar ik dacht altijd dat het bij een ouder paard hoort omdat ze wat stijver is en iets van artrose heeft.

Sinds ik ooit een topic las van een paard die helemaal niet meer ging liggen en rollen en wat goed mis was, ben ik nog steeds blij als ze er voor kiest om te rollen en te liggen. Dan neem ik aan dat wat je benoemt niet ernstig is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:43

Groot, jong onbespierd paard, wss heeft ze gewoon de kracht niet om dat soepel te doen. wordt wel beter als ze uitgroeien.
Vergelijk het met jezelf, traag en gecontroleerd door je benen omlaag gaan is moeilijker dan met een duw kracht terug omhoog komen.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:18

Ik heb een Fries gehad die dat van jongs af aan (ik heb haar als 4 jarige gekocht) ook had. Ze was zeker voor die tijd groot voor een Fries (1.72). Inderdaad trillen met de achterbenen en dan zich van vrij hoog laten vallen. Zij lag niet graag en als ze lag en er kwam iemand in de buurt stond ze altijd snel op. Verschillende mensen naar laten kijken maar niemand kon iets vinden. Verder was ze ook nooit kreupel en heel fijn en soepel met rijden. Op latere leeftijd werd het echter wel erger tot het punt dat ze helemaal niet meer ging liggen. Ze werd dan wel moe en "viel" soms letterlijk in slaap. Dit heeft ze best wat jaren vol gehouden. Uiteindelijk kreeg ze ook steeds meer moeite met het opstaan (maar dat zat waarschijnlijk meer in artrose in de voorbenen). Ik heb haar uiteindelijk op 24 jarige leeftijd laten inslapen toen ze een keer gevallen was en niet meer zelf kon opstaan.

Qamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:51

ik denk ook dat het is door haar onbespierde benen die haar lichaam niet kan dragen of dat ze gewoon groot is, denk niet dat het iets serieus is :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:39

@Berith dat letterlijk in slaap 'vallen' herken ik ook!

Mijn paard is 22.
Dus ze kunnen er zeker wel mee leven TS :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 10:19

Ik ben wel heel blij om jullie ervaringen te lezen! Ze gaat gelukkig wel heel graag liggen maar ik kreeg constant berichten van stalgenoten dat het er zo gek uit zag. Ze komt gewoon echt lastig naar de grond, maar dat is wellicht ook niet gek als je zo groot en zonder spieren bent. Volgens stalgenoten is het een fabel dat grote paarden dit hebben en is er dan altijd wat aan de hand.

Maar als ik jullie zo hoor kunnen ze er prima oud mee worden. Dan ga ik er voor nu ook niet allemaal mensen naar laten kijken, gezien ik verder niks aan haar merk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:37

Heeft ze lange benen? Want dat wil ook nog weleens in de weg zitten met het gaan liggen. En ook getest op ataxie lijkt me?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:54

Nee kosten zou ik er niet aan maken inderdaad... zou niet weten wat een dierenarts er aan kan doen.

Het ziet er inderdaad vreemd uit voor stalgenoten, denk dat je daar meer last van gaat hebben dan je paard van haar trillende benen :+

BBarbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:24

Mijn paard had dit ook. Op advies van de dierenarts ben ik vitamine E-softgels gaan geven (ook van de DA). Nu, een paar maanden later, merk ik echt een groot verschil! Een tekort aan vitamine E kan spiertrillingen veroorzaken.