Zwaar ontstoken vulva paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Zwaar ontstoken vulva paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 10:58

Hi,

Mijn merrie heeft sinds gisteravond een accute ontsteking en zowel ik als de dierenarts hebben geen idee.

Mijn paard heeft momenteel een peesblessure dus mag niet heel veel. Het begon gisteravond toen ik buiten met haar was. Na een tijdje begon ze ontzettend met haar staart te zwiepen, haar bil op te trekken en heel narrig te trappen naar zichzelf. Ik heb haar toen op stal gezet om te kijken wat er aan de hand was.

Dit werd een constante wisselwerking van steigeren, bokken, schuren, op de voerbak zitten, gillen en mesten ( vier x in 20 minuten).

Ze trapt en kijkt ontzettend naar de achterkant dus ben daar gaan kijken. Hierbij de foto van wat ik aantrof...

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb direct de dierenarts gebeld.
Temperatuur was goed: 37.5
Hartslag rustig
Darmen klonken goed
Mest solide

De binnenkant is ook ontstoken, hier heb ik geen foto van kunnen maken ivm de moeilijkheid om dit te zien.

Dierenarts kon er ook weinig van maken. Heb een flinke ontstekingsremmer gekregen en dat helpt wel. Ziet er nu zo uit de volgende morgen:

Afbeelding

Mooi verschil al. Ze trapt wel nog veel en zwiept met haar staart en vraagt hulp om te schuren . Ik heb hudrocordiserm gekregen voor de zijkanten en afspoelen met koud water.

Het moet morgen wel over zijn zegt de arts anders moeten we verder kijken.

Wie oh wie herkent dit of heeft tips?? Het geeft haar echt veeel ongemak. Ze zwiept nog heel veel en trekt haar staart echt op.

Algemene info:
Merrie
Cruzado
12 jaar
4 jaar in mijn bezit
Krijgt driemaal daags kuil
Grasmix, leverkruid en en vitamine brok van Pavo
Staat alleen met merries

Op het moment ook (sinds 2cweken) cbd olie i.v.m haar peesblessure en het rustig moeten blijven.

elineAbby123

Re: Zwaar ontstoken vulva paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 12:27

Niemand?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:46

Ik herken het plaatje niet, maar moet wel denken aan die wormen die bij de anus gaan zitten en daardoor veel jeuk veroorzaken. Misschien dat dit jeuk heeft veroorzaakt met dit als gevolg.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:59

Mijn paard heeft een rectum prolaps gehad, waarbij een deel van de inhoud er via de achterkant uitkomt.
Buiten dat volledig opgezwollen delen. Kans van overleven bij rectum prolaps is eigenlijk nul.

In mijn geval de boel teruggezet en cortisone gespoten tegen de zwellingen en jeuk. Wie weet heb je daar in jouw geval ook iets aan?

Uit onderzoek van de arts door "stalen te maken" voor het labo, bleek dat de processierups de boosdoener was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:17

Arm paard, ik heb het nog nooit eerder gezien.

In de zomer zou ik nog denken aan de hertenluisvlieg die probeert altijd ergens naar binnen te kruipen en eitjes te leggen maar die is er nu niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:30

Ik herken het wel,al was dat op een andere plek.
Dat was dit toen en kwam waarschijnlijk van een wondje wat geïnfecteerd was,ik heb er toen iets opgesmeerd waardoor het opgesloten werd en het lichaam dus zo kan reageren.

[PW] Allergische reactie? Met foto's

Dat van jou ziet er precies zo uit vind ik wel
Dus waarschijnlijk eist wat heeft zitten kriebelen,jouw paard is gaan schuren, er is een infectie bij gekomen en dan kan het wel zo zwellen.zoiets denk ik
Ik zou het even alleen met wat water schoonhouden, en goed aan de lucht laten drogen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:35

Elisa2 schreef:

In de zomer zou ik nog denken aan de hertenluisvlieg die probeert altijd ergens naar binnen te kruipen en eitjes te leggen maar die is er nu niet.

Hertenluisvliegen leggen geen eitjes in een hert/paard, maar zetten 1 poo af op de vacht.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:56

Dank voor jullie antwoorden! Ja het is erg zielig om te zien...a
We hebben nu haar deken naar boven getaped dat het helemaal kan luchten en spoel nu vier x per dag af met water voor tien minuten. Lijkt ook de jeuk/pijn even te ontzien.

Dierenarts vind wel dat morgen helemaal over moet zijn anders wil ze tot nader onderzoek overgaan

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:57

Dierenarts dacht ook inderdaad nog aan hertenluisvlieg Elisa! Maar deze tijd van het jaar vond ze dat ook volkomen onlogisch

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:25

Mijn oude merrie heeft dit ook wel eens gehad. Gewassen met cavalor derma wash en toen was het zo weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:30

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:

Hertenluisvliegen leggen geen eitjes in een hert/paard, maar zetten 1 poo af op de vacht.

Wat ik begrepen heb willen ze nog weleens naar binnen proberen te kruipen in anus, vulva of koker en daarom reageren sommige paarden er ook panisch op.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 21:13

Sjafrane schreef:
Mijn oude merrie heeft dit ook wel eens gehad. Gewassen met cavalor derma wash en toen was het zo weg.

Oooh klinkt goed! Maar is die shampoo ook okay/veilig voor die zone? Ze heeft het ook naar binnen toe namelijk( zal het intern uiteraard niet wassen)

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 21:15

Hertenluisvliegen leggen geen eitjes in een hert/paard, maar zetten 1 poo af op de vacht.[/quote]

Wat ik begrepen heb willen ze nog weleens naar binnen proberen te kruipen in anus, vulva of koker en daarom reageren sommige paarden er ook panisch op.[/quote]

Ja heb dit ook gehoord inderdaad

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:49

elineAbby123 schreef:
Sjafrane schreef:

Oooh klinkt goed! Maar is die shampoo ook okay/veilig voor die zone? Ze heeft het ook naar binnen toe namelijk( zal het intern uiteraard niet wassen)

Bij de beschrijving van de fles staat van wel.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:55

Door het schuren/de jeuk denk ik aan aarsmaden.
Mijn ruin heeft toen een acute ontstekingsreactie gehad op en rond zijn anus. De zwelling en het gedrag wat hij had lijkt erg op wat hetgeen wat jij beschrijft en op de foto's laat zien. Ookal is het in jouw geval bij de vulva.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:47

Ook zo accuut/opeens last daarvan kan dan? Als in smorgens geen last ook niet kriebel of trappen naar achterkant. Ik zal een wormenonderzoek er tegen aan gooien, dank!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:32

elineAbby123 schreef:
Ook zo accuut/opeens last daarvan kan dan? Als in smorgens geen last ook niet kriebel of trappen naar achterkant. Ik zal een wormenonderzoek er tegen aan gooien, dank!

Aarsmadeneitjes vind je eigenlijk niet in de mest terug, dus een mestonderzoek heeft niet zoveel zin. Sowieso is dat in deze tijd van het jaar niet betrouwbaar, omdat veel wormen zich terugtrekken en zich stilhouden inde winterperiode.
https://depaardenartsen.nl/wormen/aarsm ... darmkanaal. Hier vind je wat informatie over aarsmaden.

Ik denk wel dat je dan ook een erg geschuurde staartwortel zou zien, ik weet niet of dat bij jouw paard zo is?

Het kan ook nog een hormonale kwestie zijn waardoor ze is gaan schuren.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 23:17

Jet schreef:
elineAbby123 schreef:

Aarsmadeneitjes vind je eigenlijk niet in de mest terug, dus een mestonderzoek heeft niet zoveel zin. Sowieso is dat in deze tijd van het jaar niet betrouwbaar, omdat veel wormen zich terugtrekken en zich stilhouden inde winterperiode.
https://depaardenartsen.nl/wormen/aarsm ... darmkanaal. Hier vind je wat informatie over aarsmaden.

Ik denk wel dat je dan ook een erg geschuurde staartwortel zou zien, ik weet niet of dat bij jouw paard zo is?

Het kan ook nog een hormonale kwestie zijn waardoor ze is gaan schuren.

Dankjewel! Nee staart is compleet intact. (Die hield ze ook echt wel aan de zijkant met schuren).

Zouden jullie een wormen kuur sowieso doen of niet onnodig?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:17

Ik zou sowieso een wormenkuur doen als hij dat niet recent gehad heeft. Ik doe zelf elk najaar een pramox erin, helpt tegen bijna alle wormen, ook lintworm. Mocht het door een worm komen, heb je eenvoudig een behandeling. 1x per jaar ontwormen tegen lintworm wordt sowieso geadviseerd.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 02:57

Het kwam idd heel acuut.
Savonds nergens last van en de volgende ochtend volledig gezwollen en gek van de jeuk.
Staartwortel gewoon intact want die hield hij ook vakkundig opzij met schuren.
Aarsmaden kun je testen met de "plakband test" onder de microscoop. Zou even met je veearts overleggen.
Als het aarsmaden zijn heeft het geen zin om een normale wormenspuit te geven. De enige kuur die nog werkt tegen aarsmaden is Pannacur. Deze moet je ook na een bepaalde tijd herhalen om herbesmetting te voorkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 09:42

Het hoeft toch niet meteen van wormen te komen?
Door verveling even lekker staartschuren ergens tegenaan,of even een kriebeltje door weet ik veel wat kunnen ze ook gaan schuren.
Als er dan een wondje is wat zo acuut ontsteekt dan heb je bingo.
Ik zou nu niet meteen in paniek raken dat er wormen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:11

Wormenkuur pas doen na de eerste vorst en dan breed spectrum, maar dat is sowieso belangrijk ieder jaar.

Zou sowieso wachten tot de ontsteking tot rust is gekomen, want dat hele gebied is nu natuurlijk gevoelig.

Zou wbt eventuele aarsmaden ook even met de DA overleggen.

Qamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:17

ellepel schreef:
Het hoeft toch niet meteen van wormen te komen?
Door verveling even lekker staartschuren ergens tegenaan,of even een kriebeltje door weet ik veel wat kunnen ze ook gaan schuren.
Als er dan een wondje is wat zo acuut ontsteekt dan heb je bingo.
Ik zou nu niet meteen in paniek raken dat er wormen zijn.
wel een vreemde plek om een wondje de hebben :? ik snap wel wat je bedoelt en daar zou het aan kunnen liggen, maar wormen zijn absoluut ook een reden

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:59

irritatie door schuren door aarsmaden? Die eitjes vind je niet in mestonderzoek. Moet je een plakband testje doen.
Ontwormen. Maar daarnaast ook goed elke dag staartwortel, anus, vulva, alle plooien heel goed schoonmaken. Daar leggen ze hun eitjes :r