Paard in paniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JootjeXJasje

Paard in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 18:56

Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of mogelijk ooit een keer hetzelfde hebben ervaren.

Afgelopen september heb ik een paardje gekocht, ontzettend braaf en lief dier met kijken (het was toen wel warm eind augustus). Ik merk nu vooral de afgelopen weken dat hij ontzettende blinde paniek in de paddock kan hebben. Er kan niks aan de hand zijn en dan ineens 1 seconde later blijft hij alleen maar rennen en stopt dan niet meer, hij staat met andere paarden. Hij komt van een stal vandaan waar hij 2/3 uurtjes per dag max buiten kwam, nu dus ruim 16 uur op een dag. Hij is 4 á 5 keer per week aan het werk (onder het zadel en de longe). Nou is het dus aan de longeerlijn en onder het zadel dat hij eigenlijk heel braaf blijft en dus helemaal geen uitbarstingen/paniek heeft.

Hebben jullie tips wat ik hiermee kan doen of rustgevende middelen ? op de magnesium merk ik weinig, hij krijgt ook Valeriaan maar dat gaat er af en toe maar half in. Heb paar weken terug het idee gehad dat het goed hielp maar nu zijn we weer terug bij af….

Groetjesss
Laatst bijgewerkt door JootjeXJasje op 29-12-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:03

Sommige paarden gaan rennen als ze naar binnen willen .Als hij het niet gewend is dan is hij het misschien zat buiten.Of koud/honger wat dan ook.Praten kunnen ze niet dus moeten ze grote gebaren laten zien om begrepen te worden.

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:10

office schreef:
Sommige paarden gaan rennen als ze naar binnen willen .Als hij het niet gewend is dan is hij het misschien zat buiten.Of koud/honger wat dan ook.Praten kunnen ze niet dus moeten ze grote gebaren laten zien om begrepen te worden.

Hij kan alleen ‘s morgens wanneer hij net buiten gezet al beginnen met rennen

Elisa2

Re: Paard in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:13

Waarom rent hij? Is er aanleiding? Bijvoorbeeld vuurwerk? Hij stopt niet meer zeg je..hoe weet je dat? Wordt hij binnen gehaald als hij rent?

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:16

Elisa2 schreef:
Waarom rent hij? Is er aanleiding? Bijvoorbeeld vuurwerk? Hij stopt niet meer zeg je..hoe weet je dat? Wordt hij binnen gehaald als hij rent?

Ene moment is het wanneer hij buiten gezet wordt, andere moment als er niks aan de hand is vliegt ineens weg van z’n hooibak en gaat ie rennen. En nu het vuurwerk helpt ook niet mee maar het zijn vooral ook de momenten dat er eigenlijk verder niks te merken is dat er in de omgeving wat gebeurd. Hij stopt eigenlijk pas als je naar hem toe komt en moet hem dan echt even met wat anders afleiden. Dan kan hij daarna ook gewoon weer rustig bij het hooi staan. Nee wordt niet binnen gehaald overdag, ‘s avonds in t donker als ie dan rent wel maar dan kan hij ook nog ontzettend onrustig op stal blijven

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:37

Paarden horen veel beter dan mensen kan ook dat er een eng geluid is .lastig hoor.

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:42

office schreef:
Paarden horen veel beter dan mensen kan ook dat er een eng geluid is .lastig hoor.

Ik heb wel voor oud en nieuw zo’n Lamicell calming masker gekocht met geluidsdempende oren. Anders ga ik dat nu ook gewoon maar alvast proberen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:46

Ligt hij wel fijn in de groep?
Niet dat hij gaat rennen omdat er 1 boos kijkt

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:54

DuoPenotti schreef:
Ligt hij wel fijn in de groep?
Niet dat hij gaat rennen omdat er 1 boos kijkt

Nee dat niet, en de rest is eigenlijk hele rustig op t moment dat hij tekeer gaat. Soms is hij dan wel de aanstichter waardoor 2 andere ook even gek worden maar die stoppen dan wel weer

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:59

Ik voer hem overigens op dit moment:
- Seniores Priores (hijs tijdje terug wat ziek geweest waardoor veel afgevallen dit hielp hem om weer goed aan te komen, maagzweren zijn toen uitgesloten)
- Slueslimix van Vitalstyle.
- Pavo Vital
- Metazoa Muscle fit (dit heeft hij een poosje gehad maar wilt het eigenlijk niet eten)
- Magnesium van vitalstyle
- Valeriaan

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:04

Weet je zeker dat het paniek is?
Misschien een gekke vraag,maar mijn paard vindt t heerlijk om de wei rond te scheuren met zijn staart in de lucht

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:27

LibertyLucky schreef:
Weet je zeker dat het paniek is?
Misschien een gekke vraag,maar mijn paard vindt t heerlijk om de wei rond te scheuren met zijn staart in de lucht

Hij scheurt echt op de draden af en dan keihard afremmen net voor de draden. Ik heb zelf het idee dat echt meer paniek is omdat het ook best wel een stressgevalletje is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:33

Hij deed dit in het begin dus niet? Wat is er tov het begin veranderd ?

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:38

Lukasje schreef:
Hij deed dit in het begin dus niet? Wat is er tov het begin veranderd ?

Bij de oude eigenaar in ieder geval niet. Heb met haar ook contact gehad, maar daar kwam hij een stuk minder buiten. Het is bij mij eigenlijk meteen begonnen, in eerste instantie dachten we echt door de spanning kwa verhuizen, andere paarden, andere stal en ineens meer buiten. Maar het probleem blijft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:42

JootjeXJasje schreef:
- Seniores Priores (hijs tijdje terug wat ziek geweest waardoor veel afgevallen dit hielp hem om weer goed aan te komen, maagzweren zijn toen uitgesloten)
- Pavo Vital
- Metazoa Muscle fit (dit heeft hij een poosje gehad maar wilt het eigenlijk niet eten)
- Valeriaan

Hij krijgt wel heel veel verschillende soorten voer. Zit er ergens haver in of luzerne?

En hoe oud is hij? Heeft hij hiervoor lang op een plek gestaan?

JootjeXJasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 22:20

Elisa2 schreef:
JootjeXJasje schreef:
- Pavo Vital
- Valeriaan

Hij krijgt wel heel veel verschillende soorten voer. Zit er ergens haver in of luzerne?

En hoe oud is hij? Heeft hij hiervoor lang op een plek gestaan?

De metazoa gaat ervan af want dit eet hij niet, dit hadden we juist gekozen vanwege het eiwitpercentage om hem wat te helpen in de bespiering, hier zit wel iets van luzerne in. De seniores hebben we gegeven om wat aan t sterken en aan te komen omdat hij erg was afgevallen (hier zit wel luzerne en haver in), het zijn nu nog de laatste beetjes uit de ton die opgemaakt worden. De slueslimix gaat de sp vervangen om soms als slobber en soms gewoon als muesli te geven. Deze is volledig graan en luzerne vrij. En verder alleen de vital als vitamine brok en geef dus 2 rustgevende supplementen (magnesium en valeriaan)

Hij is 8 jaar, en hij heeft na de opfok altijd bij dezelfde eigenaar gestaan. Ik durf niet te zeggen of dit ook altijd op dezelfde stal is geweest

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:32

Ergens staat me een ander topic bij. Paard flipte hem echt buiten. Bleek gevoelig te zijn voor het geluid van of de windmolens die in de buurt stonden of een 5G mast. Welke van de 2 het was weet ik niet meer :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:38

Oke, ik zou ook even de luzerne en haver weg laten. Sommige paarden reageren daar niet goed op.

Hij kan ook nog van slag zijn door de verhuizing.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:37

Ik heb ook ongeveer zo'n paard gehad niet helemaal hetzelfde maar wel vergelijkbaar denk ik.
dat ik hem kocht was ie 12 jaar en daarvoor waarschijnlijk alleen maar enkele uurtjes per keer buiten geweest.
Bij mij ging ie als ie een paar uurtjes buiten was geweest staan heen en weren voor het draad beetje wefen zeg maar alleen dan over een afstand van een meter of 15 echt gaten heeft die gemaakt in het land er viel dan ook bijna geen contact met hem te krijgen ( mega gestresd en in paniek) als ik hem eenmaal bij zijn halster kon pakken en we dan naar stal terug gingen was ie weer redelijk rustig mits er op stal een ander paard bij stond wij hebben dit in het begin heel langzaam steeds iets opgebouwd hoe lang we erover gedaan hebben weet ik niet meer (is 20 jaar terug) maar duurde echt wel lang maar daarna kon ie gelukkig wel een uur of 9 buiten staan zonder te stressen. Alleen elke keer als hij iets stressvol vond dan ging ie ook gelijk weer staan heen en weeren dat kon al iets heel simpels zijn de eerste jaren zelfs al als het ging regenen, op de ene stal had ie het erger als op de andere stal hij kon erg slecht met stress omgaan heb hem toen ook verschillende anti stress supplementen gegeven maar dat hielp nooit echt veel voor hem was een kleine rustige stal en regelmaat nog wat het meeste hielp en sinds dat we zijn verhuisd naar een boerderij waar we de paarden bij huis hadden ging het helemaal de goede kant op hij was toen al jaar of 23 en op zich al vrij rustig maar kon nog steeds in de stress schieten waarin ie weer in dat gedrag ging hij kon op pensionstal eigenlijk nooit met andere paarden in de wei die viel ie allemaal aan meerdere keren geprobeerd en dat ie bij ons thuis stond werd ie zo rustig dat we zoiets hadden van we proberen het nog een keer en dat ging eigenlijk meteen vanaf het begin goed en het gedrag van heen en weren in het land heb ik ook bijna niet meer gezien.
Bij hem was het dus langzaam wennen en een rustige omgeving

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:57

Hij staat er eigenlijk nog maar net.
Hoe groot is het stuk waar hij staat en met hoeveel paarden staat hij daar?
Hoeveel eetplekken fijn er en kan hij eten wanneer hij wil?