Dik been, peesblessure?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Dik been, peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 15:10

Lieve bokkers, ik zit met mijn handen in het haar en maak mij enorm zorgen. Mijn paard heeft sinds 1,5 week een verdikt voorbeen. Hij loopt niet kreupel of onzuiver, ook niet op het harde. Het been is niet warm maar wel duidelijk dikker. (Met de hand niet te voelen bedoel ik dus) Nu zit er geen verbetering in. Sinds ik de verdikking heb ontdekt word er niks meer met hem gedaan, wel staat hij 7/8 uur buiten (van licht tot donker) samen met 2 andere paarden. 1 is al 25 jaar en de ander is bijna 4. Hij zelf is 6 jaar oud en kan nog wel eens flink spelen met die van 4 jaar oud. Ze staan sochtends eerst in de rijbak met hooi en smiddags mogen ze het land op. De bak is wel wat mul en natuurlijk blubber.
Nu is mijn vraag wat denken jullie wat de oorzaak is van het been? Is het een peesblessure of een verstapping geweest? Gaat het vanzelf weg of zal ik met hem naar de dierenarts? Alle adviezen zijn welkom!
Bedankt :)
Hier wat foto's van zijn been:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Re: Dik been, peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:14

Ik zou er even een echo van laten maken. Het is idd best dik.
Maar vanaf buiten kan je niks beoordelen.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:15

ik zou hier zeker mee naar de dierenarts gaan en een echo laten maken. Er valt nu verder niks over te zeggen. Met een echo weet je het zeker.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:17

Zeker de dierenarts bellen :j Bij een peesblessure hoeft het paard geen pijn te laten zien, sommige zijn bikkelhard voor zichzelf. Koel je het been wel?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:27

Heel eensgezind zie ik, maar ik sluit me aan bij zeker laten scannen. Dit kan absoluut een peesblessure zijn en daar hoeft je paard helemaal niet kreupel van te zijn. Wat niet betekent dat hij het niet verder kapot kan maken door gek te doen trouwens, dus tot je weet wat het is en een goed plan kan maken zou ik ook overwegen hem op een eigen stukje paddock of weide te zetten (mits hij rustig blijft dan). Natuurlijk kan het ook nog iets simpelers zijn zoals een zwelling door stoten ergens tegenaan, maar je kan er niet inkijken en dit zijn wel dingen die je echt zeker wil weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:55

Scan laten maken.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:04

Zie ik een geschoren kootholte? Heeft ie mok?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:06

Soms kunnen ze van een klein wondje al een dik been krijgen. Maar voor de zekerheid is een echo een goed idee

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:12

Echo laten maken. Zou mij niet verbazen als de tussenpees een beschadiging heeft. Maar zonder erin te kijken weet je niks.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:20

Ik zou een scan laten maken, paarden lopen niet altijd kreupel bij een kapotte pees.
Ikzelf start altijd met koelen en 20 minuten stappen aan de hand als paardlief een dik been heeft, na een week bel ik de dierenarts. Ik laat de mijne wel gewoon meedraaien in de normale routine, ook bij daadwerkelijke blessures in overleg met de dierenarts gewoon op het land met vriendjes gehouden

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:39

Ik zie ook schilfers en een wondje. Ik zou vooral de dierenarts laten bepalen wat nodig is. Misschien moet er aan heel wat anders gedacht worden.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:57

Bedankt voor alle adviezen. Uitkomst is duidelijk en ik ga morgen bellen voor een afspraak met de dierenarts. Hij had idd een wondje onder de kogel maar deze zit nu al een paar dagen mooi dicht dan zou het toch niet meer gezwollen moeten zijn? Voor beter zicht hebben we alles geschoren. Geen mok.
Ik ben ook bang voor een peesblessure. Ik koel regelmatig en stap ook op het harde en daarvan word het duidelijk slanker. Alleen is het de dag erna weer in deze staat. Vandaag leek hij iets dunner maar toch denk ik dat het te lang duurt. Bedankt iedereen!

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:52

Vandaag naar de dierenarts geweest. Echo laten maken en het idd zijn tussen pees. Die is aan 1 kant beschadigd bij de aanhechting. Helaas begint hier dus mijn eerste avontuur met een peesblessure. Ik heb al veel advies gekregen van de dierenarts zoals box rust en stappen op harde ondergronden. Ook wil ik zijn been gaan laseren met een high power laser. Hebben jullie nog meer tips of adviezen?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:06

ik kan je de laser erg aanbevalen!
Eventueel de ice vibez boots en ik gebruikte ook nog puur tendo bij een oppervlakkige buigpees blessure.
ook hebben wij een trilplaat op stal die we dagelijks gebruikte. staat gelijk aan laseren.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:26

Voor als je straks hopelijk weer een beetje mag gaan belasten; overleg eens met de dierenarts of een aquatrainer een optie is om opbouwblessures te voorkomen. Veel sterkte!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:28

Oefff ik zit ook in mijn eerste ronde peesblessure. Nu 2.5 maand bezig.

Ik kan de magneetpulse van magna care aanbevelen. Wel een investering om te huren maar gebruik hem dagelijks en dan valt het wel weer mee.

Ik heb ook veel targetspelletjes gespeeld om het hoofd een beetje bezig te houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:08

Betrek je hoefsmid in de revalidatie. Een goede smid kan met kleine aanpassingen het herstel bespoedigen. En nooit te vroeg belasten, houd je aan het schema.

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:12

Laseren kan heel mooie resultaten geven, maar pas wel even op met wie je daarvoor inschakelt. Het beste is om dat te laten doen door iemand die ook dierenarts of fysiotherapeut is.

Peesblessures kunnen heel lang duren om te herstellen (makkelijk 6-12 maanden) dus zeker even uitkijken dat je niet te snel wilt belasten. Soms lijkt het beter te gaan dan het daadwerkelijk gaat.

Ook zou ik je willen aanraden om met de dierenarts te overleggen wanneer je een controle scan kunt laten maken. Zo weet je echt zeker of de pees goed geneest.

Hersenwerk is mooi om je paard toch iets te doen te geven. En je kunt ook kijken naar passive physio door bijvoorbeeld hooinetten op verschillende hoogtes in de stal op te hangen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:39

Rustig aan opbouwen is mijn advies.
Ga niet te snel neem de tijd.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 14:43

Bedankt iedereen! Hersenen werk is ook echt een goede idd. Gaan we zeker meer mee doen. Hij krijgt van mij alle tijd, we doen geen wedstrijden of dergelijken dus dat hij even pauze heeft is geen probleem. Ik zal opletten met het laseren. Een afspraak ga ik zeker maken, de dierenarts vertelde dat het over 4 weken het beste is om te doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:09

Ah, wat klote. Peesblessures kunnen inderdaad veel tijd kosten. Allereerst uiteraard het advies van je DA volgen, maar is er een mogelijkheid dat ie rustig buiten kan staan? Als hij nu hele dagen buiten speelt en je gaat hem op boxrust zetten, gaat hij mogelijk juist ongein uithalen omdat hij z'n energie en frustratie niet kwijt kan. Als hij op een gecontroleerde manier zou kunnen bewegen, voorkom je wellicht uitspattingen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:55

Bedankt, we kijken wat mogelijk voor hem is kwa bewegen. Alleen op stal is voor hem niet te doen dus misschien dat apart een stukje goed gaat. Het is even uitproberen. Ik heb toevallig nog een emmer hoef & pees van vital style staan. Zou dit een beetje helpen met herstellen? Of heeft dit weinig zin?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 01:26

Hier momenteel ook een patiënt met een peesblessure. Aanhechting tussenpees linksachter. Wij gebruiken dagelijks icevibe boots en hebben 5x wekelijks/2-wekelijks geshockwavet en nu eens in de 4 weken. Ik gebruik een kuur voor de pees op kruidenbasis, de tendiprotec+, en ik heb een vermoeden dat deze bij de 6 weken echo heeft laten zien dat die ook wat doet. :)

Ik zou vooral alles in overleg doen met je dierenarts voor het beste herstel. Succes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:56

He wat balen TS.
ten eerste overleg vooral met je dierenarts,
maar ten tweede; kijk zeker ook naar wat echt wérkt voor je paard. Als ze op boxrust super onrustig worden of op een klein stukje druk gaan doen kán bij de rest blijven in de normale routine misschien juist beter zijn. Maar dat ligt erg aan je paard. (en je stal)

bij een heel lichte blessure heb ik één van mijn paarden ooit op een klein stukje willen zetten naast de andere paarden maar binnen een halve dag sprong ze uit dat weitje. Alles helemaal uitgedacht, veel lekker vers gras op dat stukje, mooi dicht in de buurt van de rest..Maar het paard dacht er toch anders over. ..... Tsja, dan is er relatief rustig bij staan nu eenmaal beter voor de blessure.

Wat betreft boxrust: als het echt nodig is, is het nodig. Maar overweeg ook vooral alvast hoe je dan straks weer gaat revalideren. Als je paard dan niet te houden is en overal rond springt is dat ook weer contraproductief.
Maar sommige paarden kunnen zich er wél goed bij neerleggen en netjes blijven gedragen. Dan heb je al meer mogelijkheden.

En inderdaad (ook voor jezelf) blijven opvolgen met controle scans. Dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en waar je staat.

en om je een hart onder de riem te steken: mijn inmiddels 29 jarige is met vlag en wimpel hersteld van zijn tussenpeesblessure. We hebben ná de blessure nog verschillende wedstrijd niveaus hoger gehaald en andere (zwaardere) disciplines er bij gedaan. Dus ze komen er echt niet altijd slechter uit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:36

Kun je hem niet op een klein afgezet stukje buiten zetten ipv enkel maar op stal?
Stalrust word meest gedaan bij blessures door acute trauma en dat is dit niet. Deze blessure bij jou paard is wss door over belasting.
Ik heb zelf 2 paarden die dezelfde blessure hadden en ik liet ze gewoon buiten in een klein afgezette paddock naast de andrre paarden. Ze liepen ook dagelijks in de molen te stappen. Ik heb daar harde ondergrond en zet hem heel langzaam.
Koelen heeft geen nut meer. Is ook enkel nuttig bij acute trauma.
Wat ik deed was de icevibe boot zonder coldpack en dan laten trillen voor de bloedsomloop want die is juist zo belangrijk voor de genezing.
Ik deed dat 2x daags.
Verder is zoals hier al genoemd shockwave, laser en de magnacare boot ook heel goed daarvoor.
Als ze eens gek doen niet gelijk in paniek raken hoor.
Deden ze hier ook wel eens in de molen.
Het opbouwen doe je na opnieuw te scannen. Vaak om de 6 weken om te kijken hoe het er voor staat en of de fysieke belasting van die pees mag worden uitgebreid en of ze op een ruimers stuk los kunnen staan.
Mijn paardje was na 7 maanden weer onder het zadel en dat gaat nog steeds goed nu het alweer wat maanden zwaarder belast word. Ik heb het de tijd gegeven want mocht al eerder aan de gang maar vond ik zelf niet nodig. Heb haar eerst nog even op de wei gehad

Supplementen geloof ik niet in en die gaf ik dus niet