Sarcoidose en leukocytoclastic vasculitis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robert1990

Sarcoidose en leukocytoclastic vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 01:12

Hoi ik ben Robert.
Mijn heet Paard Harry is een afstamming van Zirocco Blue.
Toen ik Harry kocht op 8 jarige leeftijd wist ik dat harry baat had bij een lemieux masker om zonlicht tot 70 % te beperken. Harry was in het begin tijdens rijden en op stal erg onrustig dit kwam door pollen in de lucht. Door Naf Seasonase te voeren had ik dat weer onder controle. z'n anderhalf jaar geleden begon Harry op z'n zwarte been achterbeen plekjes te ontwikkelen. En soms wat vocht dat heb ik een tijdje geprobeerd met sudocreme te behandelen maar ging niet weg. Verschillende DA op bezoek gehad en kreeg steeds de diagnose Mok.
En kreeg dan weer een vaag zalfje. Dat hielp uiteraard niet. 1 dierenarts gaf mij Hydrocordiderm tegen de mok dat zorgde er wel voor dat het minder werd alleen kreeg je er wel een dunne huid van en niet alles ging er mee weg. Later weer een dierenarts erbij die gaf een grote pot met de Prednison tabletten dit echt lang geven maar hielp niet en was een drama met voeren. Daarna hebben we Rapidexon gespoten.
Gestart met een hoge dosis van 8ml dacht ik en daarna afbouwend daarin zit ontstekingsremmer en vochtafdrijver het rare is dat 1ml spuiten al helpt. Uiteraard was dat geen oplossing. De DA zij ook dat het na 14 dagen spuiten wel beter had moeten gaan. Ook had de Visio die kwam een mooie laser pad van het merk Roodlicht therapie deze had ik ook gekocht omdat op de website stond dat het goed tegen mok genezing werkte. Na dat het been weer eens was geëxplodeerd qua vocht en plekjes gekozen voor een Biopt. Daar kwam uit dat Harry last heeft van Sarcoidose en leukocytoclastic vasculitis. Met deze info heb ik het hele internet afgepluisd inclusief dit Forum. Wat ik geleerd heb is dat het helpt om Geen Lucerne te voeren geen graan en dat het helpt om magnesium te voeren. Als voer heb ik gekozen voor de VITALstyle Gut & Gastro. En er is ook een slobber versie van zag ik.
Nu ben ik benieuwd zijn er nog meer tips die ik kan gebruiken.
Harry heeft niet kreupel gelopen en is 12 top vit het been is na het rijden weer dun.
Het zou mooi zijn als ik iets heb om de korstjes minder mee te krijgen.
Nu smeer ik soms wat Hydrocordiderm erop omdat het geen residu achter laat.
Ik vond bijvoorbeeld sudocreme heel vies worden op het been.
ook ben ik aan het kijken naar een Sok om straks het zonlicht mee te beperken.
EquiCrown FIT kreeg ik als tip van de DA.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:52

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 14:07

Dank je wel vikki
Ik ben de hele ochtend aan het lezen gegaan. Nooit geweten dat deze ziekte bestond en jammergenoeg weten niet alle dierenartsen van het bestaan en krijgt het de naam mok.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:39

Hoi, mijn paard heeft ook sarcoïdose en vasculitus. Ze is al een paar jaar lang stabiel met whinny sokken. In dit topic heb ik mijn hele verhaal verteld.

xZiva_ @ [PW] Sarcoidose

Argi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:36

Ik ben er ook al een paar jaar mee aan t tobben. Heb geen biopt laten nemen, maar dierenarts heeft wel sterk het vermoeden richting sarcoidose en of vasculitus. Als het uitbreekt ontkom ik niet aan prednison. Ik heb onlangs contact gezocht met iemand die Lymfedrainage toepast. Dit lijkt te helpen in combinatie met de inzet van celzouten en gebruik van visolie. Daarnaast zijn wel gaan letten op suikers en zetmeel. Ik vind zelf de agrobs alpengrun mash een fijn product

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:44

Zou kurkuma met zwarte peper iets kunnen doen?
Kost niet veel en kan geen kwaad, volgens mij. Je zou het kunnen overleggen met je da en een poosje kunnen proberen.
Mijn merrie met ongerelateerde problemen (hoewel wel ontstekingen, maar totaal andere) heeft er veel baat bij.

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 01:06

Hoi Lies ik heb dat geprobeerd maar Harry eet die poeder slecht

lies schreef:
Kost niet veel en kan geen kwaad, volgens mij. Je zou het kunnen overleggen met je da en een poosje kunnen proberen.
Mijn merrie met ongerelateerde problemen (hoewel wel ontstekingen, maar totaal andere) heeft er veel baat bij.

Muze

Re: Sarcoidose en leukocytoclastic vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:12

Ik heb zelf goede ervaring met lymfedrainage en aanpassing van voeding.
Eventueel af en toe gecombineerd met een compressie kous, maar dit is eigenlijk wel een beetje een extraatje en lost het probleem niet op.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:17

robert1990 schreef:
Hoi Lies ik heb dat geprobeerd maar Harry eet die poeder slecht

lies schreef:

En als je er een lekkere 'boterham met appelmoes' van maakt?