Slechte ervaringen met Metazoa?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Slechte ervaringen met Metazoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 22:57

Ik voer op dit moment Metazoa, maar ik heb zelf de indruk dat mijn paard er niet helemaal lekker op gaat. Ik vertelde dit aan een vriendin van mij waarvan ik dacht dat ze nog in volle tevredenheid Metazoa voerde maar die vertelde dat haar paard het er ook niet goed op doet met exact de zelfde symptomen als mijn paard.

We hebben het dan over:

* Lusteloos
* Slecht in de vacht
* Ingevallen
* Heel veel honger

Nu ben ik gaan internetten en kom enkele mensen tegen die dit ook ervaren. Dus bij deze vraag ik mij af of er meer mensen zijn die dit ervaren?

Even voor de duidelijke mijn paard gaat maandag naar de dierenarts voor een paar onderzoeken zodat er dingen uitgesloten kunnen worden. Maar ondertussen zegt mijn gevoel dat het door de Metazoa komt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:17

Ja ik heb een aantal klanten gehad waarvan de paarden het niet lekker deden op Metazoa en die verbeterden op een andere balancer.
Maar ook die het niet lekker doen op Vitalbix. Of Pavo Vital. Of Marstall Force.

Makkelijkste is stoppen en kijken wat er gebeurt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:24

Daihyo schreef:
Ja ik heb een aantal klanten gehad waarvan de paarden het niet lekker deden op Metazoa en die verbeterden op een andere balancer.
Maar ook die het niet lekker doen op Vitalbix. Of Pavo Vital. Of Marstall Force.

Makkelijkste is stoppen en kijken wat er gebeurt.

En dan direct stoppen en wat anders voeren of Metazoa afbouwen en ander voer opbouwen?

Daihyo

Re: Slechte ervaringen met Metazoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:53

Stoppen en even aankijken. Je merkt het snel genoeg. Met name in de energie.
Na een paar weken zou je een andere balancer kunnen gaan geven en kijken hoe dat gaat.

Wat voer je verder?
Die honger is namelijk niet echt typisch reactie op een balancer, dat is vaak tekort aan eiwit. Bijvoorbeeld bij arm hooi. Dat kan ook het invallen verklaren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:04

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:56

Hier 2 paarden op Metazoa en geen problemen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 07:43

Daihyo schreef:
Stoppen en even aankijken. Je merkt het snel genoeg. Met name in de energie.
Na een paar weken zou je een andere balancer kunnen gaan geven en kijken hoe dat gaat.

Wat voer je verder?
Die honger is namelijk niet echt typisch reactie op een balancer, dat is vaak tekort aan eiwit. Bijvoorbeeld bij arm hooi. Dat kan ook het invallen verklaren.

300 gram metazoa en 400 gram gut en gastro verdeeld over 2 voer momenten. Na het rijden voer ik slobber en over de dag verdeeld wat winter wortels. En onbeperkt hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:03

Pas als je het hooi geanalyseerd hebt, weet je echt wat je voert.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:09

boemel schreef:

Idd , hier alle paarden op metazoa geen probleem metazoa is niet om de honger te stilen maar om de dagelijkse vitamine en mineralen toe te voegen aan een menu zonder of met minder krachtvoer - vermoed ook dat je het in je hooi moet zoeken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:13

boemel schreef:

:j
Zou ik in dit geval echt aanraden. Want als je hooi te weinig eiwit bevat, dan is het ook aan te raden om dat aan te vullen.
Te weinig eiwit maakt dat ze niet verzadigd raken en dus blijven eten. Maar tegelijkertijd wel invallen, met name op spieren.

Verder zou ik even niet zoveel veranderen. Stoppen met de balancer en over een week of 2-3 eens een andere geven. En dan 1 waar veel paarden goed op gaan. Agrobs naturmineral bijvoorbeeld. Die heb je in kleine emmertjes, dus hoef je niet meteen een bulk van aan te schaffen.
Dan zie je snel zat of de lusteloosheid verdwijnt en de vacht beter wordt.