Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OlliMon schreef:Hoi,
Vroeger hier lid geweest en nu een nieuw account aangemaakt.
Ik vroeg me af of iemand wel eens heeft meegemaakt dat een paard alleen met voordraven aan de hand kreupel is en niet onder het zadel. Gaat om een merrie van bijna 14 jr die een tijdje terug plots hartstikke kreupel was op rechtsvoor. Alle benen zijn uitgebreid op de foto en echo geweest en er kwam gr 3 arthrose uit van het hoefgewricht en gr 2 van het kroongewricht. Het hoefgewricht is ingespoten het kroongewricht (nog) niet. Na aantal mnd rust hebben we haar opgebouwd, ze liep super maar ze blijkt nu met voordraven (niet onder zadel) op aanvankelijk alleen het harde en nu ook het zachte weer niet goed op rechtsvoor. Met rijden zie je er niets aan, door meerdere (zeer ervaren) mensen vastgesteld. Na het rijden is ze met aam de hand voordraven ook volledig regelmatig. Uitverdoven van de gehele voet geeft overigens verbetering, maar alleen het hoefgewricht uitverdoven gaf
indertijd slechts gedeeltelijk
verbetering. DA dacht wellicht weer inspuiten, maar dan nu kroongewricht. Hoewel voor ons niet bepaald duidelijk is dat het kroongewricht nu de oorzaak is van haar klachten. En überhaupt moet je wel behandelen als ze onder het zadel gewoon vrolijk is en niet kreupel? Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt, en wat was toen wijsheid? ik ben erg benieuwd!
OlliMon schreef:Ja een stukje onbalans als ze los is, zou mee kunnen spelen. Het rechter bekken staat iets hoger dan links, zeker nu ze een tijdje weinig in het werk is geweest. Met het rijden houden we ook altijd netjes het rechterachterbeen in het spoor, van nature zwaait ze minimaal uit.
Die invloed op het rechterachterbeen heb je natuurlijk niet als je ernaast loopt of longeert. De osteopaat heeft recent het bekken nog behandeld maar zegt dat ze vooral wat hypermbiel is, met name in schouder, elleboog en hoefgewricht linksvoor (daarvoor is het belangrijk dat ze sterk blijft, dus veel rust heeft negatieve invloed). Echter wat tegenstrijdig is, is dat het uitverdoven van de gehele linkervoet geeft 100% verbetering met voordraven, nu 2x geconstateerd, waardoor je toch denkt aan een probleem echt in die voet wat mij betreft. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Denk ook hoe meer beweging hie beter. Ze komt er per dag 2x uit, een keer buiten en met rijden. Als ze naar buiten gaat, wil ze echter na een uur max altijd naar binnen, gaat ze bij het hek staan draaien en hinneken. In de wei lukt het soms nig 1,5 uur. Dus langer buiten is helaas geen optie.
Ik denk dan dat arthrose toch wel de meest aannemelijke verklaring is, waar de dierenarts ook op uitkwam. Maar is inspuiten nodig bij dit beeld of kun je nog afwachten tor je klachten krijgt. Zelf hebben we voorlopig besloten nog even door te rijden en bijtoemenende klachten een second opinion aan te vragen bij een andere dierenarts.
OlliMon schreef:En welk glucosamine supplement is aan te raden? Er worden zo veel supplementen aangeboden..