Paard niet onregelmatig onder zadel, wel bij voordraven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OlliMon

Paard niet onregelmatig onder zadel, wel bij voordraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 21:51

Hoi,
Vroeger hier lid geweest en nu een nieuw account aangemaakt.

Ik vroeg me af of iemand wel eens heeft meegemaakt dat een paard alleen met voordraven aan de hand kreupel is en niet onder het zadel. Gaat om een merrie van bijna 14 jr die een tijdje terug plots hartstikke kreupel was op rechtsvoor. Alle benen zijn uitgebreid op de foto en echo geweest en er kwam gr 3 arthrose uit van het hoefgewricht en gr 2 van het kroongewricht. Het hoefgewricht is ingespoten het kroongewricht (nog) niet. Na aantal mnd rust hebben we haar opgebouwd, ze liep super maar ze blijkt nu met voordraven (niet onder zadel) op aanvankelijk alleen het harde en nu ook het zachte weer niet goed op rechtsvoor. Met rijden zie je er niets aan, door meerdere (zeer ervaren) mensen vastgesteld. Na het rijden is ze met aam de hand voordraven ook volledig regelmatig. Uitverdoven van de gehele voet geeft overigens verbetering, maar alleen het hoefgewricht uitverdoven gaf
indertijd slechts gedeeltelijk
verbetering. DA dacht wellicht weer inspuiten, maar dan nu kroongewricht. Hoewel voor ons niet bepaald duidelijk is dat het kroongewricht nu de oorzaak is van haar klachten. En überhaupt moet je wel behandelen als ze onder het zadel gewoon vrolijk is en niet kreupel? Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt, en wat was toen wijsheid? ik ben erg benieuwd!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:57

Als je een paard onder het zadel verzamelt en de benen er goed onder rijd dan denk ik dat je zo een kreupelheid wel kan verbergen .Op eigen benen (en misschien andere bodem ) kun je dan een ander beeld zien.En dan toont het paard wel onregelmatig.In een slome draf is kreupelheid ook beter te zien als in een snelle draf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:40

Ik heb ooit, meer dan 25 jaar terug zo eentje gereden, die was 's morgens best onregelmatig als die de stal uit kwam, en dan ging je rijden en dan was het weg en na het rijden was het ook weg. Totdat het paard weer geheel tot rust kwam. Bleek hoefkatrolproblemen te hebben. Is nooit meer over gegaan. Is er nog wel ster mee geworden, want dat was een kwestie van zorgen dat het paard warmgelopen was.

Het is natuurlijk naar het dier toe absoluut niet eerlijk en ik zou het ook absoluut niet weer doen. Maar toen werd er gezegd van kan geen kwaad door eigenaar en veearts (die dus de kreupelheid niet kon constateren). De eigenaar van het paard heeft het dier voor best wel wat geld verkocht na een tijdje zonder het te melden (paard werd gewoon klinisch goedgekeurd, want tja, het truukje van even warmdraaien uit het zicht werd ook hier toegepast), en de koper zat binnen een maand met een stokkreupel dier, omdat die dus niet zo handig was met rijden.

Dus nee, een paard wat zonder ruiter niet geheel regelmatig is, heeft zeer waarschijnlijk pijn. Ik zeg wel zeer waarschijnlijk, want ze kunnen niet praten. En bij mensen weet ik dat niet geheel regelmatig gaan niet altijd pijn hoeft te betekenen. Maar als je niet kunt praten, dan moet je er in mijn ogen van uitgaan dat het echt niet helemaal goed is. Zeker niet als de onregelmatigheid plots ontstaan is.
Het paard wat ik dus reed bleef waarschijnlijk bij de fokker/eigenaar op een bepaald niveau constant omdat het 'op de juiste manier' getraind werd en was absoluut in staat tot goede prestaties. Bij de nieuwe eigenaar begon 1 bonk ellende.

Er zijn echter bij hoefkatrolproblemen wel theoretische trainingsmethoden, en dan is met name Antoine de Bodt de bekendste. Dit heette rechtrichten en ja, dan moest je soms op een kreupel dier gaan rijden.
Er werden soms best goede resultaten mee behaald. Het gaat uit van de natuurlijke scheefheid van het dier er uit gaan trainen.
Antoine de bodt was de bekendste, die had z'n zgn. rechtrichtmethode. En misschien reed ik bij toeval ook wel op die manier, maar er zit gewoon een waarheid in dat je bij bepaalde scheefheden, onregelmatigheden je er 'doorheen' kunt rijden. Maar ik vind het toch echt wel tricky.
Zijn idee is/was dat je in galop geen onregelmatigheid zag, maar ja, dat zie je toch minder vaak dan in draf, terwijl er dan wel echt sprake kan zijn van pijn of een echte kreupelheid.
Het is dus een best wel grijs gebied.
je zou je kunnen inlezen over rechtrichten, maar ik zou het pas doen als je zeker weet dat het echt goed zit met je paard.

Celebi

Re: Paard niet onregelmatig onder zadel, wel bij voordraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:54

Is je paard echt rad onder het zadel? Vraag me vooral af wat het verschil is als je je paard bij wijze van bij de kliniek uitlaat uit de trailer en laat lopen aan de hand of dat je er hij wijze op zou stappen en wegdraafd.

Niet goed is niet goed lijkt me dus er dan opstappen is altijd wel discutabel. Is je paard al eens door een bewegingsanalyse gehaald op de kliniek? Dan zouden ze exact het verschil kunnen meten onder het zadel en aan de hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:03

OlliMon schreef:
Hoi,
Vroeger hier lid geweest en nu een nieuw account aangemaakt.

Ik vroeg me af of iemand wel eens heeft meegemaakt dat een paard alleen met voordraven aan de hand kreupel is en niet onder het zadel. Gaat om een merrie van bijna 14 jr die een tijdje terug plots hartstikke kreupel was op rechtsvoor. Alle benen zijn uitgebreid op de foto en echo geweest en er kwam gr 3 arthrose uit van het hoefgewricht en gr 2 van het kroongewricht. Het hoefgewricht is ingespoten het kroongewricht (nog) niet. Na aantal mnd rust hebben we haar opgebouwd, ze liep super maar ze blijkt nu met voordraven (niet onder zadel) op aanvankelijk alleen het harde en nu ook het zachte weer niet goed op rechtsvoor. Met rijden zie je er niets aan, door meerdere (zeer ervaren) mensen vastgesteld. Na het rijden is ze met aam de hand voordraven ook volledig regelmatig. Uitverdoven van de gehele voet geeft overigens verbetering, maar alleen het hoefgewricht uitverdoven gaf
indertijd slechts gedeeltelijk
verbetering. DA dacht wellicht weer inspuiten, maar dan nu kroongewricht. Hoewel voor ons niet bepaald duidelijk is dat het kroongewricht nu de oorzaak is van haar klachten. En überhaupt moet je wel behandelen als ze onder het zadel gewoon vrolijk is en niet kreupel? Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt, en wat was toen wijsheid? ik ben erg benieuwd!

Na het rijden aan de hand draven is het logisch dat ze rad is op het harde. Artrose geeft vooral opstart pijn.

Het kan zijn dat er onder het rijden niks te zien is doordat ze de benen juist of meer of minder (idd verzameling) belast.

Ik zou eens testen met pijnstilling of dit verbetering geeft in het beeld. Dan heb je denk ik ook antwoord op de vraag wel of niet behandelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:14

Hoe is het als je langer aan de hand stapt ( net zoals je instapt met rijden)?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:41

Hoe is ze aan de longe?

OlliMon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 10:19

Dank voor jullie meedenken.
Het warmdraaien om arthrose klachten te verminderen spookt ook door mijn hoofd. Dierenarts heeft de optie hoefkartol / weke delen ook besproken , om daar achter te komen moet er een mri gemaakt worden, maar dat is nogal wat.

Op de longe is ze ook meteen uit stal niet goed, maar na het rijden trekt het dus weg. We hebben een beweeganalyse zonder sensoren aan de benen gehad, maar op basis van een film die dan wordt geanalyseerd door AI. Ik zet er mijn vraagtekens bij hoe accuraat dit is, denk dat je met alleen beelden toch informatie mist.

Met rijden stappen we heel goed in en zorgen we altijd dat ze achter goed aan de gang is voor we de eerste draf beginnen. Ze heeft in die zin dus denk ik wel het zwaartepunt meer op achter liggen dan dan wanneer ze zelf loopt. Alleen wandelen 10 a 15 min en dan voordraven geeft nog steeds een kreupelheid. Het is een heel fijn paard met super goede gangen en veel balans. Het is echt heel bijzonder hoeveel verschil er zit tussen het losdraven aan de hand en onder het zadel.

Hopelijk heb ik zo de vragen allemaal goed beantwoord :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:23

Klinkt echt als typisch artrose voor mij, heb er al meerdere gekend met hetzelfde beeld. Paard heeft wel last en het is progessief maar rust roest..dan gaan ze helemaal hard achteruit dus zolang je ze in beweging kunt houden zonder ze te overbelasten hoe beter.

Hoefkatrolontsteking zou te zien moeten zijn op de rontgen, ik zou eerder denken aan toch de artrose nog wat meer behandelen en supplementen geven om te ondersteunen. Glucosamine enzo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:26

Ik lees "op de longe is ze ook meteen uit stal niet goed". Heb je al eens geprobeerd haar ergens te stallen waar ze 24/7 beweging heeft? In geval van artrose geeft dit vaak al grote verbetering (naast de tips van Elisa2).

En ik geloof ook dat je in het rijden vaak ook kreupelheid niet ziet. Zo reed bij de methode De Bodt de ruiter met de handen erg hoog, dus in zekere zin werd het hoofd zo "opgetild". Terwijl je kreupelheid juist ziet doordat het paard op het goede been "valt". Ik heb me vaak afgevraagd of deze rijmethode juist dat camoufleerde.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:33

Mijn paard had hetzelfde beeld, aan de hand plus longe onregelmatig. Onder het zadel regelmatig.

Zij was gewoon volledig uit balans en blijkbaar bleek ik in staat haar onder het zadel wel die balans te geven vanaf het moment dat ik er op zat.

Ik kreeg een juf die die onbalans zag. We zijn met de eerste les aan de hand begonnen en binnen 10 - 15 minuten ging mijn merrie van uitbalans+onregelmatig naar inbalans+regelmatig. En kreeg ik ervaring hoe ik die onbalans er uit kon krijgen.

Ik wil niet zeggen dat dit voor jouw paard ook geldt, maar naast uitsluiten dat het iets in het lichaam is, kun je wellicht hier ook eens naar kijken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:43

Was bij mijn merrie ook zo.
Ze had een hals probleem.
Onder het zadel liep ze aan de teugel en dit was gunstig voor de probleemplek en dan was ze zuiver.

Idem bijgezet longeren. Was ze ook goed.
Als ze haar hals in vrijheid bewoog was ze kreupel.

OlliMon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:01

Ja een stukje onbalans als ze los is, zou mee kunnen spelen. Het rechter bekken staat iets hoger dan links, zeker nu ze een tijdje weinig in het werk is geweest. Met het rijden houden we ook altijd netjes het rechterachterbeen in het spoor, van nature zwaait ze minimaal uit.
Die invloed op het rechterachterbeen heb je natuurlijk niet als je ernaast loopt of longeert. De osteopaat heeft recent het bekken nog behandeld maar zegt dat ze vooral wat hypermbiel is, met name in schouder, elleboog en hoefgewricht linksvoor (daarvoor is het belangrijk dat ze sterk blijft, dus veel rust heeft negatieve invloed). Echter wat tegenstrijdig is, is dat het uitverdoven van de gehele linkervoet geeft 100% verbetering met voordraven, nu 2x geconstateerd, waardoor je toch denkt aan een probleem echt in die voet wat mij betreft. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Denk ook hoe meer beweging hie beter. Ze komt er per dag 2x uit, een keer buiten en met rijden. Als ze naar buiten gaat, wil ze echter na een uur max altijd naar binnen, gaat ze bij het hek staan draaien en hinneken. In de wei lukt het soms nig 1,5 uur. Dus langer buiten is helaas geen optie.

Ik denk dan dat arthrose toch wel de meest aannemelijke verklaring is, waar de dierenarts ook op uitkwam. Maar is inspuiten nodig bij dit beeld of kun je nog afwachten tor je klachten krijgt. Zelf hebben we voorlopig besloten nog even door te rijden en bijtoemenende klachten een second opinion aan te vragen bij een andere dierenarts.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:07

Wat een lastige situatie toch weer!
Zou heel goed artrose kunnen zijn. Sterkte

OlliMon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:15

En welk glucosamine supplement is aan te raden? Er worden zo veel supplementen aangeboden..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:17

OlliMon schreef:
En welk glucosamine supplement is aan te raden? Er worden zo veel supplementen aangeboden..

Volgens mij is de joint power van horseflex wel echt een goede voor artrose

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:25

OlliMon schreef:
Ja een stukje onbalans als ze los is, zou mee kunnen spelen. Het rechter bekken staat iets hoger dan links, zeker nu ze een tijdje weinig in het werk is geweest. Met het rijden houden we ook altijd netjes het rechterachterbeen in het spoor, van nature zwaait ze minimaal uit.
Die invloed op het rechterachterbeen heb je natuurlijk niet als je ernaast loopt of longeert. De osteopaat heeft recent het bekken nog behandeld maar zegt dat ze vooral wat hypermbiel is, met name in schouder, elleboog en hoefgewricht linksvoor (daarvoor is het belangrijk dat ze sterk blijft, dus veel rust heeft negatieve invloed). Echter wat tegenstrijdig is, is dat het uitverdoven van de gehele linkervoet geeft 100% verbetering met voordraven, nu 2x geconstateerd, waardoor je toch denkt aan een probleem echt in die voet wat mij betreft. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Denk ook hoe meer beweging hie beter. Ze komt er per dag 2x uit, een keer buiten en met rijden. Als ze naar buiten gaat, wil ze echter na een uur max altijd naar binnen, gaat ze bij het hek staan draaien en hinneken. In de wei lukt het soms nig 1,5 uur. Dus langer buiten is helaas geen optie.

Ik denk dan dat arthrose toch wel de meest aannemelijke verklaring is, waar de dierenarts ook op uitkwam. Maar is inspuiten nodig bij dit beeld of kun je nog afwachten tor je klachten krijgt. Zelf hebben we voorlopig besloten nog even door te rijden en bijtoemenende klachten een second opinion aan te vragen bij een andere dierenarts.

Rechterbekken staat hoger dan links, paard valt dus waarschijnlijk op het linker voorbeen waardoor deze altijd meer belast is en er artrose ontstaan is. Alles staat met elkaar in verbinding.
Ik denk dat het paard meer in balans brengen met deze problematiek alleen maar verstandig is.

Jammer dat ze zo kort buiten staat, eigenlijk staat ze heel veel op stal en dat is voor een artrose paard echt niet goed. Staat ze wel samen met anderen buiten?

Qua glucosamine supplement is het een beetje uitproberen welke het beste werkt. Ik ben zelf wel fan van de supplementen van HorseFlex. Deze zijn heel puur, maar bij sommige paarden werkt gluco gecombineerd met iets anders (hylaronzuur oid) het beste.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:28

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:52

OlliMon schreef:

Er wordt zoveel aangeboden omdat de markt nog steeds zo dom/naief is om maar te blijven kopen in plaats van eerst goed uitzoeken wat er is.

Als een dier dit langer laat zien, is er gewoon wat. Ik zou het dier eens naar een kliniek brengen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:44

Bij arthrose kun je beter 1 of 2x per jaar laten in spuiten met hyarulon zodat het gewricht soepel kan blijven bewegen dan dat je aan een duur supplement begint waarvan nog nooit wetenschappelijk bewezen is of het daadwerkelijk ook iets doet.