Ik zie door de bomen het bos even niet meer en ik dacht; Bokt heeft vast ook nog wel tips en tricks.
Al een kleine maand liep mijn paard niet lekker, en op advies hebben we rust genomen en gestapt. Dat wilde niet grandioos veel doen (ze liep onder het zadel nog steeds niet lekker), dus de dierenarts is voor de kerst langsgekomen. Kreupelheidsonderzoek gedaan, daar kwam een afwijking rechtsvoor uit en compensatie van die afwijking in de achterhand. Omdat ze op de tast zo niets kon voelen, heb ik gevraagd of de DA foto's wilde maken. Daar kwam al vrij snel uit dat mijn paard helaas artritis heeft ontwikkeld aan haar hoefbeen. Er zitten nog geen splinters of botwoeker, maar ze heeft minder smeersel/ruimte daar dan hoort. Balen als een stekker natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo en ik wil me graag inzetten voor haar beste leven, dus ik ben in overleg met de dierenarts, andere professionals gaan contacten en me flink gaan inlezen.
Er is echt een internet vol aan informatie

Op aanraden van de dierenarts hebben we besloten om eerst het management aan te pakken, voordat we gaan nadenken over eventueel inspuiten of andere grote ingrepen, maar waar begin je? De glucosamine is ondertussen besteld, en ik ben in overleg met mijn smid voor kunststof bescherming voor haar hoeven, omdat die naar verluidt meer dempen dan zooltjes met ijzers. (Laat je die er direct onder plakken, wacht je tot de volgende bekapbeurt?) Ze staat 24/7 buiten in een rustige kudde, dus vrije beweging in en uit de weide zou haar ook soepeler moeten houden dan langdurig stilstaan. Dit zal voor de zomer en lente ook betekenen dat we gaan kijken naar een graasmasker, zodat ze niet te zwaar gaat worden.
Maar wat kan ik nog meer doen? Wie heeft er ervaring met diensten, producten, training, instructeurs, professionals? Wat heb je zien werken in het verleden en wat vooral niet? Voor de compleetheid, het betreft een Irish Sport Horse merrie van 9 jaar oud. Het is een recreatiepaard, dus voorheen reden we 2/3 keer in de week, soms in de bak, soms buiten. Ik heb haar opgeleid via het Freestyle-systeem, maar loswerken is eigenlijk geen optie meer (en longeren ook niet), omdat ze geen kleine bochten meer mag draaien.
Dus, barst los! Ervaringen? Wat helpt? Wat niet? Tips, tricks? Het is allemaal welkom