Artritis bij jong(er) paard, waar begin je?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArcoIris

Artritis bij jong(er) paard, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 17:08

Hi bokkers,

Ik zie door de bomen het bos even niet meer en ik dacht; Bokt heeft vast ook nog wel tips en tricks.

Al een kleine maand liep mijn paard niet lekker, en op advies hebben we rust genomen en gestapt. Dat wilde niet grandioos veel doen (ze liep onder het zadel nog steeds niet lekker), dus de dierenarts is voor de kerst langsgekomen. Kreupelheidsonderzoek gedaan, daar kwam een afwijking rechtsvoor uit en compensatie van die afwijking in de achterhand. Omdat ze op de tast zo niets kon voelen, heb ik gevraagd of de DA foto's wilde maken. Daar kwam al vrij snel uit dat mijn paard helaas artritis heeft ontwikkeld aan haar hoefbeen. Er zitten nog geen splinters of botwoeker, maar ze heeft minder smeersel/ruimte daar dan hoort. Balen als een stekker natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo en ik wil me graag inzetten voor haar beste leven, dus ik ben in overleg met de dierenarts, andere professionals gaan contacten en me flink gaan inlezen.

Er is echt een internet vol aan informatie :') my god. Waar ik alleen echt gigantisch tegen aan loop met de info die ik online vind, is dat het betrekking heeft op sportpaarden, oude paarden, of paarden die al echt artrose hebben, en dat is allemaal nog niet het geval bij mijn merrie. Het is een recreatiepaard, ze is net 9 jaar oud en heeft dus nu net vastgestelde artritis.

Op aanraden van de dierenarts hebben we besloten om eerst het management aan te pakken, voordat we gaan nadenken over eventueel inspuiten of andere grote ingrepen, maar waar begin je? De glucosamine is ondertussen besteld, en ik ben in overleg met mijn smid voor kunststof bescherming voor haar hoeven, omdat die naar verluidt meer dempen dan zooltjes met ijzers. (Laat je die er direct onder plakken, wacht je tot de volgende bekapbeurt?) Ze staat 24/7 buiten in een rustige kudde, dus vrije beweging in en uit de weide zou haar ook soepeler moeten houden dan langdurig stilstaan. Dit zal voor de zomer en lente ook betekenen dat we gaan kijken naar een graasmasker, zodat ze niet te zwaar gaat worden.

Maar wat kan ik nog meer doen? Wie heeft er ervaring met diensten, producten, training, instructeurs, professionals? Wat heb je zien werken in het verleden en wat vooral niet? Voor de compleetheid, het betreft een Irish Sport Horse merrie van 9 jaar oud. Het is een recreatiepaard, dus voorheen reden we 2/3 keer in de week, soms in de bak, soms buiten. Ik heb haar opgeleid via het Freestyle-systeem, maar loswerken is eigenlijk geen optie meer (en longeren ook niet), omdat ze geen kleine bochten meer mag draaien.

Dus, barst los! Ervaringen? Wat helpt? Wat niet? Tips, tricks? Het is allemaal welkom :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:00

Zorg in ieder geval dat je helder hebt waar jij en je DA het over hebben.
Artrose (in het Engels - helaas - osteoarthritis genoemd) of echt artritis (gewrichtsontsteking)? Aan artrose is niets te doen - dat is kraakbeendegeneratie.
Mocht het een artritis zijn (de bekende veulenziekte is bv een 'echte' artritis) dan is dat (soms) wel te behandelen. Chronische autoimmuun artritis zoals bij mensen RA (reumatoide artritis) komt bij paarden niet voor.

Gezien je opmerkingen over 'botwoeker' (osteofyten bedoel je dan denk ik) neem ik aan dat je het over artrose hebt. Noem het dan ook alsjeblieft zo. Artritis is in alle opzichten echt iets heel anders dan artrose.

Artrose is overigens op een rontgenfoto niet te zien. Op de foto is zeg je een smalle gewrichtspleet te zien. Dat hoeft absoluut geen probleem te zijn, dat kan voor jouw paard normaal zijn. Kraakbeen zie je niet op een foto, dus of het kraakbeen gedegenereerd is, kan je ook niet zien.

Art_Ificious

Re: Artritis bij jong(er) paard, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:19

Ibbel, hoezo is artrose niet zichtbaar op RX? Da's het eerste wat ik ervan hoor namelijk.
Op equitom zeiden ze mij destijds beginnend remodelage van kraakbeen. En ze hebben alleen RX genomen gehad.

Bedoel je niet dat artritis niet zichtbaar is op RX aangezien dat gewrichtsontsteking is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:26

Artrose is een kraakbeen (degeneratie-)ziekte. De GAGs (glucoaminoglycanen) in het collageenskelet van het kraakbeen verdwijnen.
Kraakbeen is niet zichtbaar op Rö. Daarmee is een Rö-foto dus gewoon echt geen bewijs voor artrose.
Het enige échte bewijs is een biopt - wat je in veel gevallen uiteraard niet kunt nemen.
En met MRI kun je kraakbeen wel zichtbaar maken, dus daarmee kun je wel aantonen óf er nog kraakbeen, en hoeveel, aanwezig is, maar de kwaliteit van het kraakbeen (zitten er nog GAGs in, en zo ja, hoeveel) is ook met MRI niet te meten.

Wat vaak gezegd wordt is: de gewrichtsspleet is kleiner, dus dan nemen we aan dat het kraakbeen dunner is geworden. Maar dat is een aanname, want 9 van de 10 keer is niet bekend hoe breed een gewrichtsspleet was vóór er problemen waren.
Pas als je op een foto osteofyten ziet (bot en dus zichtbaar) heb je Rö-bewijs voor artrose. Maar dat is eindstadium.

Artritis is vaak wel zichtbaar op Rö, omdat je bij artritis vaak aantasting van het bot ziet. En bot is wel zichtbaar op Rö.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:16

Excuus, het gaat inderdaad om osteoartritis, dus artrose. Ik heb veel Engelse blogs en artikelen gelezen, vandaar misschien mijn verwarring.

De DA heeft deze conclusie getrokken op basis van foto's en kreupelheidsonderzoek, kraakbeen is inderdaad niet zichtbaar, maar de minimale ruimte tussen de gewrichten wel. Echo'en was nog een optie, maar daar heb ik voor nu niet voor gekozen omdat ik eerst wil zien hoe ze het met aanpassingen aan haar management gaat doen. Er zijn inderdaad geen foto's van eerder om mee te vergelijken, maar ze loopt er wel degelijk kreupel op en in de rest van het onderbeen is niks te zien, dus ik vond het eigenlijk ook wel een logische conclusie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:21

Is het uitverdoofd om te controleren dat die plek ook daadwerkelijk het probleem is? Lijkt me daarnaast ook wel fijn om te weten of het de enige plek is.

Hier inmiddels (wel een ouder paard) meerdere keren laten inspuiten in knie en later heup. Pas bij de laatste had ik echt het idee dat het wat ging goed. Helaas niet voldoende trouwens.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:28

Tja hier ook ervaring met inspuiten de eerste x spuiten heeft ruim 3 jaar zijn werk gedaan ( en ook nog volle bak gereden recreatie hier en daar een dressuur wedstrijd en cross les en oefenen crossen gedaan ) 2e x maar half jaar werking gehad en toen was het ook snel minder ook in rust op de wei veel meer liggen en struikelen aan de hand en alle dagen niet zuiver soms 90% maar vaak minder daarom haar laten gaan inmiddels

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:56

Hier ervaring inspuiten knie twee keer en geen resultaat.Paard stond met de knie gebogen na inspuiten dus de behandeling zelf was pijnlijk.Ik had het liever niet gedaan achteraf.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 00:11

@Celebi, Snorkel & Office: Hmm, dat is goed om te weten. Mijn dierenarts zei ook al dat inspuiten echt niet zaligmakend was, en dat elk paard er heel anders op reageert. Mag ik vragen met wat jullie hebben ingespoten? Echt gewoon hyaluronzuur of ontstekingsremmers of ook met eigen plasma of iets anders?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:29

Hey Iris,

voor beslag zou een optie kunnen zijn de volgende bekapping nu naar voren te schuiven. En dus eerder plakbeslag eronder. Ik zou wel al van te voren bespreken dat we een stuk in de wei hebben met serieuze laag modder... Zou wel prettig zijn dat de lijm dat aan kan...
Aandachtspunt van kunststof beslag kan zijn dat het stroef is. Kennis ging van ijzer naar kunststof, en had zich hier op verkeken. Gevolg: peesblessure. Nu kon zij toen fanatiek op buitenrit, en loopt jouw paard nu op blote voeten wat ook minder glijdt dan ijzer, maar ook dat zou ik bespreken met bekapper.

Een vriendin heeft haar paard 3 x laten inspuiten vanwege artrose in het kogelgewricht. De eerste x is paar jaar goed gegaan, daarna kwam er minder tijd tussen. Hij is uiteindelijk ingeslapen op andere klachten.

Chantal heeft met haar vorige fjord ook artrose in het hoefbeen gezeten. Hij kreeg beslag met zooltje, en bij hem is het gewricht ook ingespoten. Zou je eens bij haar na kunnen vragen: er waren toen 2 producten optie. Keuze was eerst het ene, het andere zou maar 1 x ingezet kunnen worden. Maar daar heb ik de namen niet van onthouden.
Fjord liep in de ruinengroep, dus zelfde management. Was wel duidelijk verder in de schade

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:31

Eerst IRAP drie rondes in de knie voor een ontsteking/blessure/pijn. Deed weinig. Toen op verzoek verder gezocht en vonden ze artrosevorming in de heup. Dit hebben ze toen nog 2x ingespoten met een combinatie van IRAP wat nog over was aangevuld met een lage dosis corticosteroïden (vanwege PPID geen volledige dosis). Hij is er niet rad van geworden helaas, maar ging opeens veel beter eten en soepeler stappen dus het deed zeker zichtbaar wat. Ik denk dat hij echt minder ongemak erdoor heeft. Hij werd ook iets minder kreupel in draf maar niet afdoende dat ze het wilden herhalen. De IRAP was inmiddels op en het deed te weinig dat ze het eigenlijk de moeite/kosten/risico's nog een keer waard vonden. Lastige bij de heup was ook dat ze het slecht in beeld kunnen brengen (in ieder geval zonder narcose) en ze niet weten of er meer meespeelt en hoe ernstig het allemaal is. Daarom lukraak nu blijven inspuiten is niet zo zinvol. Op een andere plek met duidelijkere beeldvorming had ik het zeker nogmaals herhaald denk ik.

Op zich deed het dus zeker wat en op andere locaties is het veel gemakkelijker inspuiten dus ik zou dat zeker overwegen hoor. Soms doet het heel veel, soms heel weinig maar niks proberen wilde ik zelf niet. De volgende stap was eventueel PAAG maar voor de heup werd dat ook vrij duur en de kliniek vond het risico dat dat ook weinig deed te groot voor dat geld en daar gaf ik hem gelijk in.

Tijdens dit gehele proces heb ik mijn paard trouwens ook op kunststof beslag laten zetten door de smid. Achter was noodzakelijk omdat ijzers achter niet mochten in de kudde, maar heb ze voor de demping en risico op uitglijden ook voor laten zetten. Heeft verder niet veel extra gedaan geloof ik maar vind het fijn beslag.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:43

Ik dacht met hylaronzuur en ontsteking remmer in 1 verder niks
eerste paardagen stal rust beide keren en idd overleg met je smid ( heb geen speciaal beslag gedaan wel wat ronder op de ijzers)