Flexibele koten in beweging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiellistro

Flexibele koten in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 10:46

Hallo allemaal!

Ik heb een bijna 4 jarig paard staan, en het is me opgevallen dat deze in beweging meer door haar koten/kogels zakt dan mijn andere 2 paarden. In stilstand staat ze gewoon netjes zoals de rest. Natuurlijk ook al een 2e opinie gevraagd over weke koten of hypermobiel die me ook gerust stelde dat ik me nergens zorgen over moet maken, maar het blijft toch een beetje door mijn hoofd spoken omdat ik het een gek zicht vind.
Iemand hier ervaring mee? Groeien ze hier nog overheen? Of is dit nu eenmaal de bouw van mijn paard en maak ik me zorgen om niets

Ze staat 24/7 buiten met een maatje en wordt uiteraard vanwege de leeftijd niet veel gereden.

Ik hoor graag jullie meningen!

Afbeelding

Afbeelding

germie

Re: Flexibele koten in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:01

Nee, hier groeien ze niet overheen. Je hebt een paard met goede 'schokdempers'. Niet direct iets om je zorgen over te maken. Het is een paard met lange koten en dan krijg je dit. Waarschijnlijk zit je paard ook heerlijk door in draf en galop.
Er zijn alleen wel wat aandachtspuntjes en dat is dat je zulke paarden wat eerder kapot rijdt dan de stugge paarden met korte kootbeenderen. Zeker als je een paard hebt wat ook nog veel geeft onder de man.
Maar als je hier gewoon rekening mee houdt is er niets aan de hand, je hebt geen paard wat wat mankeert.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:06

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:52

Bedankt voor de antwoorden! Ze zit inderdaad heerlijk in drap en galop :j
Ziet er gewoon zo gek uit, en had bang dat ze tijdens longeren etc gewoon een pees zou overtrappen zo.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:57

Nouja, je loopt wellicht wel wat sneller kans op pees problemen. Te flexibel is ook niet perse goed

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:04

Muze schreef:
Nouja, je loopt wellicht wel wat sneller kans op pees problemen. Te flexibel is ook niet perse goed

Ja daar was ik me inderdaad een beetje van bewust. :j Maar dat is hopelijk goed beheersbaar met de juiste training en begeleiding!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:06

Goede bekapping en correcte training zijn wel belangrijk ja.
Goed dat je je er in elk geval zo bewust van bent, is je paard op meerdere plekken zo “ hypermobiel”?

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:09

Muze schreef:
Goede bekapping en correcte training zijn wel belangrijk ja.
Goed dat je je er in elk geval zo bewust van bent, is je paard op meerdere plekken zo “ hypermobiel”?

Niet dat ik merk, enkel in haar kogels

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:15

Bijzonder te zien!

Ik herken dit ook van mijn 3 jarige, recent gekocht.

Het was al opvallend hoe enorm beweeglijk haar hals is, ze kan en doet van nature echt helemaal kunnen omkijken tot haar billen. :+

Maar ik spoel even de videos terug en herken het beeld wat jij schetst en te zien aan je fotos.
Dat kan mijn merrie ook.

Ze is nog niet zadelmak, dus geen idee hoe ze zit. Maar ze heeft van nature al veel swung in haar draf maar ook weinig balans in haar lijf.

Op stand.

Afbeelding

Longe; geknipt uit een drafje.

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:32

Dat is niet perse fijn voor een paard hoor, zo mobiel zijn..
Dan missen ze vaak dus juist stabiliteit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:48

Muze schreef:

Dat herken ik wel, ze ervaart veel problemen op de volte in haar balans aan de lijn.
Het vergt wat aanpassingen en tijd met geduld om het stukje balans aan te leren.

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:31

Saaams schreef:
Muze schreef:

Dat herken ik wel, ze ervaart veel problemen op de volte in haar balans aan de lijn.
Het vergt wat aanpassingen en tijd met geduld om het stukje balans aan te leren.

Ervaar jij fysieke problemen? Of kan jij , met aangepaste training , gewoon rijden?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:55

Hoe is ze gefokt?

Zorg met je hoefsmid er voor dat ze niet te plat wordt!

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:01

Jasmijn159 schreef:
Hoe is ze gefokt?

Wat bedoel je juist met hoe is ze gefokt? :D
Nee houden we in de gaten!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:26

Fiellistro schreef:
Saaams schreef:

Ervaar jij fysieke problemen? Of kan jij , met aangepaste training , gewoon rijden?

Ze is nog niet zadelmak! Dus ik kan daar niks over zeggen. We gaan januari beleren.

Het is een jong paard in opleiding, dus ik weet ook niet goed in hoeverre iets normaal gedrag is op deze graad van africhting.

Maar ik ervaar wel dat het longeerwerk haar qua balans soms moeite kost.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:29

Fiellistro schreef:
Jasmijn159 schreef:
Hoe is ze gefokt?

Nee houden we in de gaten!

Wat is haar afstamming…

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:45

Nee houden we in de gaten![/quote]

Wat is haar afstamming…[/quote]

Jukebox x cassini gold

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:27

Dat extra doorzakken kan een signaal zijn van dsld. Nare aandoening die veel weefsels in het lichaam aantast, meest in het oog springende signaal is doorzakken in de kogels/hypermobiliteit.

Hoeft hier natuurlijk zeker geen sprake van te zijn, maar bij mobieler dan wenselijk is dat wel altijd iets om in de gaten te houden :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:33

amyz schreef:
Dat extra doorzakken kan een signaal zijn van dsld. Nare aandoening die veel weefsels in het lichaam aantast, meest in het oog springende signaal is doorzakken in de kogels/hypermobiliteit.

Hoeft hier natuurlijk zeker geen sprake van te zijn, maar bij mobieler dan wenselijk is dat wel altijd iets om in de gaten te houden :)

Ik rij een paard wat ook echt zo doorveert, en daar mankeert niets aan. Spring er soms ook mee. Dus niet daardirect bang voor zijn.

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:37

amyz schreef:

Dankje! Echter lijken mij haar kogels in rust normaal te zijn, of ben ik mis? Ik heb alles doorgestuurd naar de dierenarts dus hopelijk kan die me snel gerust stellen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:03

Ik zie dit doorzakken bij elk paard eerlijk gezegd, althans in draf en galop toch.

M'n tinkerkruising raakt met z'n kogels ook bijna de grond als je een still van z'n draf neemt. Zo ook al m'n andere paarden die ik heb gehad en ook bij de paarden van mijn stalgenoten zie ik dit in draf.

Misschien maak je je zorgen om niks :)

Kijk, mijn tinkerkruising
Afbeelding
Afbeelding

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 21:09

Art_Ificious schreef:
Ik zie dit doorzakken bij elk paard eerlijk gezegd, althans in draf en galop toch.

M'n tinkerkruising raakt met z'n kogels ook bijna de grond als je een still van z'n draf neemt. Zo ook al m'n andere paarden die ik heb gehad en ook bij de paarden van mijn stalgenoten zie ik dit in draf.

Misschien maak je je zorgen om niks :)

Kijk, mijn tinkerkruising
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dankjewel!! In stap treedt ze ook zo hard door. Maar kan hier blijkbaar geen video’s plaatsen :D

Ik hoop inderdaad zorgen om niks, is vergelijkbaar met jouw foto’s!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:11

Ohja in stap zie ik het eigenlijk niet zo fel doorzakken bij andere paarden.

Maar mijn tinkerkruising heeft volgens mij ook geen echt lange koten?
Afbeelding

Heb wel een paard gehad met zeer waarschijnlijk dsld maar die zakte aan de achterbenen door. Zou moeten zoeken of die vooraan in stap ook doorzakte.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-12-24 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiellistro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 21:12

Art_Ificious schreef:
Ohja in stap zie ik het eigenlijk niet zo fel doorzakken bij andere paarden.

Maar mojn tinkerkruising heeft volgens mij ook geen echt lange koten?
[ Afbeelding ]

Nee die zien er inderdaad korter uit :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:33

germie schreef:
Nee, hier groeien ze niet overheen. Je hebt een paard met goede 'schokdempers'. Niet direct iets om je zorgen over te maken. Het is een paard met lange koten en dan krijg je dit. Waarschijnlijk zit je paard ook heerlijk door in draf en galop.
Er zijn alleen wel wat aandachtspuntjes en dat is dat je zulke paarden wat eerder kapot rijdt dan de stugge paarden met korte kootbeenderen. Zeker als je een paard hebt wat ook nog veel geeft onder de man.
Maar als je hier gewoon rekening mee houdt is er niets aan de hand, je hebt geen paard wat wat mankeert.

Precies dit. Enige advies wat ik wel kan geven is zorgen voor voldoende rustdagen in het werk, want pezen etc. Lijden meer door deze manier van bewegen, en herstel dagen zijn nodig om te zorgen dat de pezen tijd krijgen om te herstellen.

Doe je dit niet het je met kans op blessures omdat pezen opgerekt worden in beweging, dan ontstaan er kleine scheurtjes in de pezen ( wat normaal is met trainen, want door die scheurtjes te laten herstellen worden ze uiteindelijk sterker). Maar te veel doortrainen is scheurtjes op scheurtjes rijden en dan gaat het uiteindelijk kapot.

En uitkijken op zachte bodems ivm nog meer doorhangen. Ook zorgen dat je traint om de pezen sterker te maken. Dus regelmatig stappen en wat draven op het harde en goed opbouwen.