Bespiering, dik, dun of juist goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Bespiering, dik, dun of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 23:13

Hoihoi,
Ik zie m’n paard elke dag en moet eerlijk toegeven dat ik er eenbeetje blind voor ben geworden… Hoe vinden jullie m’n paardje qua bespiering en gewicht?

een paar foto’s, allemaal op een andere dag genomen binnen een maand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind zelf dat ze wel eenbeetje een hangbuikje heeft, bovenlijn is nog iets arm maar vorig jaar was dat echt een grote deuk dus stiekem wel eenbeetje trots daarop. De serratus ventralis in de hals mag ook meer ontwikkelen maar eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg…

Qua training: Ik rij 4x in de week (dressuurmatig en af en toe springen of buitenritje), 1x longeren, 1x grondwerk en 1x vrij. Ze komt dagelijks buiten maar beweegt dan eerlijk gezegd niet zoveel :j
Ze krijgt voor de rest een grote haybar aan hooi en ongeveer een kilo aan krachtvoer verdeeld over 4 voerbeurten
Verdere info is dat ze 7 jaar is en 168cm .

Hoor graag wat jullie vinden en/of adviseren!
Laatst bijgewerkt door kleim op 25-12-24 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Bespiering, dik, dun of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:19

Ik vind haar er netjes uit zien. Mooi op gewicht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:24

belle_boef schreef:

Hier ga ik in mee!

Ik denk dat ze nog wat bespiering op de achterhand mist. Daardoor kan het naar voren soms lijken alsof ze een beetje een hangbuik hebben. Mijn 6 jarige mist ook nog bespiering op de achterhand en dat geeft soms ook een beetje een gek beeld.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:29

Vind jouw paard er prima uitzien, alleen de achterhoeven lijken wat minder (vooral links achter), maar dat kan aan de foto liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:32

Paard an sich qua spieren en gewicht ziet er prima uit.

Hoeven vind ik wel een aandachtspunt, paard staat niet zo heel goed op alle 4 de hoeven.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 23:33

Zebrastreep schreef:
belle_boef schreef:

Hier ga ik in mee!

Ik denk dat ze nog wat bespiering op de achterhand mist. Daardoor kan het naar voren soms lijken alsof ze een beetje een hangbuik hebben. Mijn 6 jarige mist ook nog bespiering op de achterhand en dat geeft soms ook een beetje een gek beeld.

Dat geloof ik gelijk! Zijn we hard mee bezig, ze heeft ook wat fries bloed waardoor het oogt alsof ze veel “front” heeft en kleine billetjes haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:34

Elisa2 schreef:

Hoeven vind ik wel een aandachtspunt, paard staat niet zo heel goed op alle 4 de hoeven.

Eens

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 23:35

Hevonen schreef:
Vind jouw paard er prima uitzien, alleen de achterhoeven lijken wat minder (vooral links achter), maar dat kan aan de foto liggen.

Elisa2 schreef:

Ze heeft een franse stand achter, zou je iets specifieker kunnen zijn wat je opvalt? Zal het bespreken met de smid! Ze tikt achter ook regelmatig aan, wellicht is dat dan ook gelijk de reden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:38

Ik zie platvoeten, toon is te lang, verzenen te laag. Voorbeen lijkt nu bijna een gebroken voetas te hebben.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 23:50

Elisa2 schreef:
Ik zie platvoeten, toon is te lang, verzenen te laag. Voorbeen lijkt nu bijna een gebroken voetas te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Dankje voor het laten weten! Ik ga het erover hebben met de smid, ga er voor de rest niks over zeggen want heb er zelf niet veel verstand van…

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:57

Paard staat op iedere foto met rechtervoorbeen voor het linkervoorbeen, steunt op de achterkant van de rechtervoorvoet en dan krijg je dat de teen te lang wordt.

Verder zie ik een heel mooi bont paard, wat leuk getekend is <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 06:06

Een hangbuik hoeft ook niks met te dik te maken te hebben en ook niet met te weinig bespiering. Het kan ook zijn dat paard gewoon de buikspieren niet aanspant als ze zo zelf staan.

Mijn merrie kan er drachtig uitzien als ze ontspannen staat. Echt een hangbuik. Maar vraag je haar de buikspieren aan te spannen of ben je aan het rijden verdwijnt die volledige hangbuik. :+ Zorgt regelmatig voor discussies met mensen die haar te dik vinden vanwege die buik, maar het verschil is heel duidelijk te zien op foto's en de professionals zoals DA en fysio geven ook aan dat ze gewoon die spieren niet aanspant en als ze dat wel doet je juist heel veel spieren ziet :') Die buik is er zelfs als je alle ribben ziet ook.

Ik vind die van jou er idd goed uit zien. Natuurlijk kan het nog meer qua spieren, maar dat kost tijd en goede voeding en training. Wel goed kijken naar de voeten inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:09

Ze ziet er goed uit. Zeker niet te mager maar ik zie ze graag zo. Bespiering is niet slecht maar met name de lendenen en croupe kan wat mooier gespierd. Hoeven ben ik het mee eens. Misschien tijd voor een andere smid als hij dit oké vindt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:10

Paard heeft ook zwarte randen in de hoeven waardoor het ook vertekent. Ik zie geen gekke dingen zo aan de hoeven hoor, misschien dat de toon wat lang is, maar niet direct iets waar ik me zorgen om zou maken. Staat iets frans achter zo te zien, maar verder zolang ze niet billardeert in het achterbeen zou ik me er geen zorgen om maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:13

Achter is nog niet eens zo het probleem al moet je oppassen dat ze inderdaad niet biljardeert of last krijgt van op slot slaande knieën.
Voor vind ik meer een probleem. Ze staat plat en lang op de ene foto. Al valt het op de andere foto wel mee zie ik nu. Misschien moest ze op de eerste foto’s net naar de smid, dat kan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:00

Op die laatste foto's lijkt het iets beter, maar nog voor mij geen goede stand.

https://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

Hier staat veel informatie over hoef en beenstanden TS, kun je jezelf een beetje inlezen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:20

Aantikken kan veroorzaakt worden door een aantal oorzaken, maar ook als de voorhoeven/tenen te lang zijn; dan kan de voorhoef niet snel genoeg afwikkelen en tikt de achterhoef aan. Vermoedelijk, zodra de bekapping verbeterd is zal het aantikken ook minder worden of verdwijnen.
Wil je iets meer weten van hoeven, dan is de theoriecursus bij paardenhoeven.info (Heleen Davies) een aanrader, of bij een van de andere die cursus geven. Kost ook niet de wereld.