Jeuk bij een hoofdwond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dark7

Jeuk bij een hoofdwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 22:34

Gisteren zat de schrik er goed in toen ik aankwam op stal… mega grote hoofdwond het nodige bloed aanwezig..
direct de Da gebeld en laten komen, wond is schoongespoeld en geniet.
Overigens alles afgezocht waar het aan gebeurd zou kunnen zijn, maar echt niks gevonden elke isolator elk mogelijk hoekje, gaatje, stro”tje bij wijze van spreke , maar echt niks kunnen vinden.

Nu het probleem… ze probeert eraan te krabben .. we hebben alles al uit stal gehaald maar de voerbak en waterbak kunnen er niet uit.. we gaan zo’n 4/5 x per dag langs om te checken of alles nog oké is en medicatie te geven, maar wellicht dat iemand hier een tip heeft om het jeuken te beperken/ haar te helpen?
Da gaf aan dat bijv een hoodie ook niet altijd ideaal is ivm lucht en genezen…

De foto’s zal ik jullie besparen #)

Hutcherson

Re: Jeuk bij een hoofdwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:27

Ik zou het insmeren met een wondverzorgende creme, iets van calendulan, sudocreme, zoiets. En daar een gaasje overheen ter bescherming en dan toch een hoodie. Is ff een paar dagen tot alles goed dicht is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:37

Honingzalf erop?

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 00:26

@hutcherson, dierenarts raadde af te bedekken ivm luchten, het zit ook op een onhandige plek qua bedekken een been is wat dat betreft “handiger”… op dit moment krijgen we niks om het hoofd ook geen halster helaas ze is echt even flink over de jank hiervan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:51

Ja er bestaan twee visies op wonden: aan de lucht laten drogen of insmeren en afdekken.
Mijn visie (en ik ben ook professional in de mensen en dierenwereld) is aan de lucht laten drogen zodra het directe bloeden verminderd is. Zodra de korst erop zit insmeren met bv calendulan of honingzalf, groene klei kan ook, en dan afdekken bij dieren (anders is t er zo af) en zeker als ze blijven krabben eraan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 01:17

Ik ben ook van aan de lucht drogen. Maar dat moet dan wel kunnen..

Krabt je paard het los/kapot? Het jeukt. Dat is een feit. Maar in hoeverre maakt je paard de wond kapot, is het te genezen met sf en toe krabben? Of wordt er zoveel gekrabt dst de wond bij wijze van groter wordt.. dan zou ik ook gaan afdekken voor het eerste begin van de genezing.

Verder altijd ruwvoer en wat wandelen, grondwerken, spelen. Wat je met je paard normaal doet of nu zou kunnen doen. Borstelen, toiletten. Afleiden.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 01:21

Nadat mijn ruin gehecht is heeft de dierenarts aluminium spray aangeraden.

Weet niet of het iets tegen de jeuk doet, maar het werkt als een soort pleisterspray. Ook zou het moeten ontsmetten.

Het enige “nadeel” is dat het een beetje op spuitverf lijkt en dus af kan geven.
Dat afgeven was bij mij juist een voordeel zodat we het zagen als hij eraan zat, maar voor een hoofdwond heeft dat niet veel toegevoegde waarde.

Dit is de spray die ik heb gebruikt:
https://www.horseonline.com/nl/nicovet- ... DeSrY0e9tK

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:36

Hutcherson schreef:
Ja er bestaan twee visies op wonden: aan de lucht laten drogen of insmeren en afdekken.
Mijn visie (en ik ben ook professional in de mensen en dierenwereld) is aan de lucht laten drogen zodra het directe bloeden verminderd is. Zodra de korst erop zit insmeren met bv calendulan of honingzalf, groene klei kan ook, en dan afdekken bij dieren (anders is t er zo af) en zeker als ze blijven krabben eraan.

Dankjewel
Ik ga zeker honingzalf smeren wanneer er een korstje op zit, inpakken gaat niet lukken vanwege de plek waar het zit en de grootte, het is zegmaar een soort vlees frontriem geworden

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:39

Cioccolato schreef:
Ik ben ook van aan de lucht drogen. Maar dat moet dan wel kunnen..

Krabt je paard het los/kapot? Het jeukt. Dat is een feit. Maar in hoeverre maakt je paard de wond kapot, is het te genezen met sf en toe krabben? Of wordt er zoveel gekrabt dst de wond bij wijze van groter wordt.. dan zou ik ook gaan afdekken voor het eerste begin van de genezing.

Verder altijd ruwvoer en wat wandelen, grondwerken, spelen. Wat je met je paard normaal doet of nu zou kunnen doen. Borstelen, toiletten. Afleiden.

Nou het is zondag gebeurd, en er loopt nog vocht uit, het is een aardige wond, ze staat nu op de box ivm geen zand en vuil erin, ze heeft een paddock aan dr box maar die is even dicht, zeker met vuurwerk en de buren die dan heen en weer gaan rennen.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 09:40

Gerardyolo schreef:
Nadat mijn ruin gehecht is heeft de dierenarts aluminium spray aangeraden.

Weet niet of het iets tegen de jeuk doet, maar het werkt als een soort pleisterspray. Ook zou het moeten ontsmetten.

Het enige “nadeel” is dat het een beetje op spuitverf lijkt en dus af kan geven.
Dat afgeven was bij mij juist een voordeel zodat we het zagen als hij eraan zat, maar voor een hoofdwond heeft dat niet veel toegevoegde waarde.

Dit is de spray die ik heb gebruikt:
https://www.horseonline.com/nl/nicovet- ... DeSrY0e9tK

Dankjewel ! Ja ik kan niet sprayen want vind ze eng, snap ik ook want ze wil nu even helemaal niks aan dr hoofd , halster om doen is al een ding nu , en het zit boven dr ogen,
Foto even In spoiler voor de mensen die er niet tegen kunnen..

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:48

Jeeeetje dat is een flinke! :(:)

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 10:01

xMyrth schreef:
Jeeeetje dat is een flinke! :(:)

Ja ik was ook behoorlijk geschrokken toen ik aankwam en dat zag… eerlijk gezegd nog nooit zoiets gezien op het hoofd

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:57

misschien een vliegenkap op doen om de wond te beschermen, maar wel dat het kan luchten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:00

hoe heeft ze dat gedaan!

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 11:10

@kimmetje dat heeft ze nog nooit op gehad word 3 as jaar, en mag even niet aan dr hoofd zitten , nietjes zetten was al een hele strijd..

@duhelo ja we hebben geen idee… onze gok is met het gek doen binnen naar buiten racen galopperen bokken en doen wellicht te snel “gedraaid” en vol langs de muur gegaan, of wellicht onder de omheining door donderen met de buren ( die hebben voor ijzers) wellicht een nagel langs dr hoofd gegaan? Verder is er niks wat scherp is of zou kunnen zijn we hebben elke mm in stal en paddock onderzocht ….

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:06

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 23:20

Hutcherson schreef:
paasei wat een jaap.
Die zou ik wel inpakken om de rek op de hechtigingen iets te verlichten. (met zoiets bv https://www.kramer.be/Paard/Vliegenbesc ... DYEALw_wcB )
Wellicht met iets wat de doorbloeding ook verbeterd zoals dir https://hypostore.nl/catago-fir-tech-ho ... le&utm_med ium =shopping&utm_campaign=shopping-nl&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA1Km7BhC9ARIsAFZfEIvmm6Xya7IXzIuR1_ZsQ9HJg-stgrd3PLvjxnGLWHvuL52IqiqK1vUaAsgyEALw_wcB

Dankjewel voor je input :j
Inpakken is echt lastig, ze wil nu niks aan of om dr hoofd ( snap ik want zal zeer gedaan hebben), en een halster is dus ook al niet echt begaanbaar, laat staan zo’n fir tech dan moet ze het halster omhouden, en deze meid die krijgt zichzelf blijkbaar nog gewurgd met een kerstmuts bij wijze van ;( het is op z’n zachtst gezegd dikke kak … temperatuur is normaal temp 3x daags , komt nog wel wat vocht en bloed uit, 1 nietje was al los… dus dat schiet lekker op

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:45

Germ. Wel echt heel sneu voor jullie. Zorgenkindje momenteel. Veel sterkte en laat dr voorzichtig zijn.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 23:48

Hutcherson schreef:
Germ. Wel echt heel sneu voor jullie. Zorgenkindje momenteel. Veel sterkte en laat dr voorzichtig zijn.

Lief :o dankjewel!
We hopen op een fijn herstel

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:00

Dark7 schreef:
@kimmetje dat heeft ze nog nooit op gehad word 3 as jaar, en mag even niet aan dr hoofd zitten , nietjes zetten was al een hele strijd..

@duhelo ja we hebben geen idee… onze gok is met het gek doen binnen naar buiten racen galopperen bokken en doen wellicht te snel “gedraaid” en vol langs de muur gegaan, of wellicht onder de omheining door donderen met de buren ( die hebben voor ijzers) wellicht een nagel langs dr hoofd gegaan? Verder is er niks wat scherp is of zou kunnen zijn we hebben elke mm in stal en paddock onderzocht ….

een paard van een vriendin van me heeft een zelfde soort wond gehad. Die steigerde in de deuropening en sloeg met haar hoofd tegen de deurpost.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 08:53

Wow wat een heftige wond. Ik heb zoiets met paarden nooit aan de hand gehad, maar mijn kat kreeg een antijeukmiddel toen hij een wond niet goed liet genezen. Je DA weet vast of dat voor paarden ook een optie is.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 10:38

YvonneV schreef:
Dark7 schreef:

een paard van een vriendin van me heeft een zelfde soort wond gehad. Die steigerde in de deuropening en sloeg met haar hoofd tegen de deurpost.

Ja dikke kans inderdaad dat het zoiets geweest is hoor, er hangt nergens vel of haar , wel bloed maar niet specifiek op 1 hotspot zegmaar… we gaan het jammer genoeg nooit weten ben ik bang..
het belangrijkste is dat het goed geneest , en de hopelijk hier wat van geleerd heeft , dat ze eens voorzichtig moet doen met zichzelf

@jorinev
Ja daar krijg ik niet heel veel input van qua dat , wellicht bestaat er ook gewoon niks hoor het is natuurlijk ook een lastige plek boven de ogen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:45

Poeh wat een lelijke wond! Hopelijk mag je er snel in de buurt komen om af te dekken of in te smeren.

Veel sterkte.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:28

Oh maar wat we toen voor de kat hadden was geen smeersel ofzo. Ik dacht eerst een injectie en daarna thuis nog tabletjes.