Paard heeft stukje hard plastic binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Paard heeft stukje hard plastic binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:24

Ik was daarnet mijn spullen aan het wegleggen toen mijn paard al besloot om aan zijn avondeten te beginnen. Dit zat echter nog in een plastieken emmer.. normaal blijft hij hier netjes af of geef ik het al, maar vandaag heeft hij dus toch de emmer kapot gemaakt en was ik vergeten dat het eten in zijn voerbak was gelegd tijdens het rijden.. Het lag echt in frut van een en heb een aantal stukken plastic uit zijn stal en voerbak gehaald. De echt grote stukken kon ik bij wijze van spreken terug ineen zetten om de emmer te vervolledigen, maar toch zit ik met schrik dat hij stukjes plastic heeft opgegeten. Hoeveel angst moet ik hiervoor hebben?

pmarena

Re: Paard heeft stukje hard plastic binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 07:19

Nou ik vond een keer een gemeen scherp stukje plastic in een zak voer. Ik het merk gemaild met foto van joh blijkbaar komt dit in zakken voer terecht. Ik dacht misschien staat er ergens iets niet goed afgesteld / is de controle niet up to date ofzo, ze kunnen het maar beter weten dan kunnen ze er iets aan doen. Want het leek me geen pretje als zo'n scherp hard ding in een maag- darmstelsel terecht komt....

Maar ze waren er weinig van onder de indruk, kan gebeuren was de reactie eigenlijk. Op een akker komt wel eens plastic terecht en dat wordt dan verwerkt / vermalen samen met de oogst en kan zo in het voer terecht komen.

Ja dat snap ik, maar je zou toch hopen dat er nog iets gezeefd wordt ofzo :=

Maargoed, door deze ervaring denk ik dat de kans best aanwezig is dat paarden wel vaker plastic binnenkrijgen. Geen leuk idee, zeker die scherpe stukken niet. Maar wellicht kan het je gerust stellen :(:)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 07:58

pmarena schreef:
Nou ik vond een keer een gemeen scherp stukje plastic in een zak voer. Ik het merk gemaild met foto van joh blijkbaar komt dit in zakken voer terecht. Ik dacht misschien staat er ergens iets niet goed afgesteld / is de controle niet up to date ofzo, ze kunnen het maar beter weten dan kunnen ze er iets aan doen. Want het leek me geen pretje als zo'n scherp hard ding in een maag- darmstelsel terecht komt....

Maar ze waren er weinig van onder de indruk, kan gebeuren was de reactie eigenlijk. Op een akker komt wel eens plastic terecht en dat wordt dan verwerkt / vermalen samen met de oogst en kan zo in het voer terecht komen.

Ja dat snap ik, maar je zou toch hopen dat er nog iets gezeefd wordt ofzo :=

Maargoed, door deze ervaring denk ik dat de kans best aanwezig is dat paarden wel vaker plastic binnenkrijgen. Geen leuk idee, zeker die scherpe stukken niet. Maar wellicht kan het je gerust stellen :(:)

Dit stelt me zeker gerust! Wel nog lastiger dat je dan een zak voer precies niet kan vertrouwen, dat is nog wat anders dan je paard die zelf met een plastic emmertje aan de haal gaat haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:04

Ja echt hè... dit was ook echt een gemeen stukje plastic, het was hard, een beetje gedraaid...waardoor er echt een nare scherpe punt aan zat..... -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:56

Zolang de stukken niet heel erg scherp zijn en zijn ingewanden kunnen beschadigen zal het wel meevallen en zal hij het waarschijnlijk gewoon uitpoepen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:44

Ik verplaats dit topic naar paardenwelzijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:54

Geen idee hoe paarden met harde stukjes plastic omgaan, maar ik heb mijn paarden meermaals al kauwend een voor hen vies blaadje uit de mond zien werken (hilarisch hoe ze dat kunnen), dus ze zouden dat ook met plastic moeten kunnen lijkt mij.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:12

Dikke kans dat ze het niet daadwerkelijk hebben opgegeten, paarden zijn nogal kieskeurig als het op zo’n dingen aankomt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:13

Paarden kunnen hun voer zo sorteren dat ze een graantje dat ze niet willen niet opeten. Ik zou weinig schrik hebben dat ze harde stukken plastiek naar binnenwerken, ook al zijn ze klein.

Bij een koe daarintegen is dat een andere verhaal,die werken alles naar binnen en gaan daar vaak ook dood door.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:21

Duhelo schreef:
Paarden kunnen hun voer zo sorteren dat ze een graantje dat ze niet willen niet opeten. Ik zou weinig schrik hebben dat ze harde stukken plastiek naar binnenwerken, ook al zijn ze klein.

Bij een koe daarintegen is dat een andere verhaal,die werken alles naar binnen en gaan daar vaak ook dood door.

Idd, zo werd het mij ook op school geleerd.
Leg 10 vijzen in het voer van een koe en die eet alles samen op.
Leg 10 vijzen in het voer van een paard en als het eten op is liggen de 10 vijzen nog in de voerbak.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:27

Ik weet nog dat mijn ezels destijds feilloos stukjes eierschaal wisten uit te filteren. Denk dat de kans klein dat je paard plastic op eet

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 11:56

Ik hoop het echt dat hij niks binnen heeft gehad want hij is wel enorm goed in zeven haha. Destijds kon hij alle bute uit zijn eten halen zonder ook maar iets binnen te krijgen. Hij is ook oké voor de moment dus dat stelt mij wel gerust