Snot na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleim

Snot na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 14:22

Hey bokkers,

Ik heb sinds een tijdje het “probleem” dat m’n paard na het rijden veel snot uit 1 neusgat heeft lopen. Hierbij hoest ze niet maar proest het er wel een aantal keer uit.
Paar weken geleden hoestte ze ook maar dit is ondertussen opgelost dmv kruiden. Dierenarts heb ik contact mee gehad en aangezien ze geen koorts heeft (37,3) vindt ze het onnodig om er medicijnen in te stoppen.
Voor de rest is ze gewoon helemaal fit en zichzelf, echt alleen dat snot wat er dan uit loopt!

Afbeelding

Heb gehoord dat ze het ook heeft als ze buiten staat, zelf nog niet gezien maar in stal heeft ze iniedergeval nooit snot. Iemand een idee wat dit kan verhelpen? Ik hou het nu goed in de gate en als er geen verbetering komt of het verergert doe ik toch nog een belletje naar de dierenarts!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:28

Door het vele lopen heeft je paards lichaam meer zuurstof nodig, hierdoor ademt je paard meer in en heeft er dus meer uitdroging plaats in de neus. Om dit te voorkomen wordt de slijmproductie in de neus gestimuleerd - met een snotneus tot gevolg.

Bij het ene paard zal het gewoon kleurloos water zijn, de ander kan een wittige kleur geven.
Zolang het geen dik gelige of groenige kleur heeft zou ik me niet ongerust maken.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 14:32

DubbelFun schreef:
Door het vele lopen heeft je paards lichaam meer zuurstof nodig, hierdoor ademt je paard meer in en heeft er dus meer uitdroging plaats in de neus. Om dit te voorkomen wordt de slijmproductie in de neus gestimuleerd - met een snotneus tot gevolg.

Bij het ene paard zal het gewoon kleurloos water zijn, de ander kan een wittige kleur geven.
Zolang het geen dik gelige of groenige kleur heeft zou ik me niet ongerust maken.

Ik maakte me vooral zorgen doordat het 1 neusgat was, straks is het een kies ofzo. Maar daarintegen merk ik niks met het rijden… Nee het snot vind ik geen kleur hebben, is altijd zoals op de foto.

Berith

Re: Snot na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:13

Toen mijn paard snot uit een neusgat had bleek er een ontsteking bij een kiest te zitten. Beste is om de dierenarts dit te laten onderzoeken (misschien kun je zelf ook al even in de mond ruiken, dan ruik je echt een rottingsgeur) en eventueel een foto van de kaak te laten maken.

Bij mijn paard is het opgelost met een antibiotiaca kuur. Als die niet had geholpen dan had de kies verwijderd moeten worden, maar dat hoefde gelukkig niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:13

Ja een rotte kies kan natuurlijk ook, maar dan zou het logischerwijs niet alleen na het rijden moeten zijn lijkt me.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:30

Wat voor kleur snot?

Als het een slechte kies is, dan zou je paard ook echt heel onaangenaam moeten ruiken bij de neus/uit de mond.

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 17:46

Sanet schreef:
Wat voor kleur snot?

Als het een slechte kies is, dan zou je paard ook echt heel onaangenaam moeten ruiken bij de neus/uit de mond.

Kleurloos/wit het is niet heel dik en heeft ook geen klonten, textuur is eenbeetje zoals lijm. Ze stinkt niet uit haar neus/mond dus dat is gelukkig niet het geval

kleim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 17:47

DubbelFun schreef:
Ja een rotte kies kan natuurlijk ook, maar dan zou het logischerwijs niet alleen na het rijden moeten zijn lijkt me.

Ja klopt.. is echt alleen als ze buiten staat (dan heeft ze dus soortvan beweging gehad omdat ze dan natuurlijk kan lopen) en na het rijden, longeren etc

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:52

Dit kan inderdaad duiden op een ontsteking. Bij mijn paard bleek dit een gebroken kies te zijn. Ik zou het zeker verder laten onderzoeken.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:25

Mijn pony heeft dit ook.
Het vermoeden was een ontstoken kieswortel, maar na het onderzoeken van het gebit en het maken van röntgenfoto's blijkt er wat anders aan de hand te zijn. Het lijkt een gezwel te zijn. Er is inmiddels een biopt genomen. Als de uitslag er is gaan we bekijken welke behandeling er nodig is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:37

Sanet schreef:
Wat voor kleur snot?

Helaas hoeft dat niet zo te zijn. Bij mij paard was het wel duidelijk 1 neusgat, bloed en donkergeel water. Geen geur. Wel een ontstoken wortel uiteindelijk. Maar goed ,mijne is wel een uitzondering op de regel want die doet alles anders dan het boekje }:0

Achteraf heeft mijn paard langere tijd (jaren) aan 1 neusgat een op onregelmatige basis uitvloeiing gehad. Ene keer dikker dan de andere keer, ene keer beetje gelig, anders wittig. Soms beetje bloed. Soms langere tijden niets. Omdat ze bekend is met astma en chronisch taaislijm (door uitgebreide onderzoeken) hebben we het altijd daar op gegooid, we wisten niet beter. Wel frappant dat het altijd echt 1 neusgat (steeds dezelfde) was. Maar ook omdat een holistische arts had gezegd dat rechts slechter was, hebben we daar nooit wat van gedacht anders dan haar luchtwegproblemen. Tot ze opeens flink ziek werd (koorts) met een bloedneusje (weer dat ene gat). In eerste instantie weer medicatie voor de luchtwegen, tot er na 2 dagen een bult ontstond en ik de kiezen ging vermoeden. Naar de kliniek gegaan. Doordat er een fistel was gevormd moest de kies er wel uit en achteraf bleek de middelste wortel flink aangedaan. Achteraf heeft dit jaren gespeeld, want hierna heeft ze nooit meer een 1zijdige snotneus gehad aan die kant.

Ik zou het voor nu even goed in de gaten houden. Kleur monitoren, hoest monitoren. Als het 2 neusgaten is, na het rijden, kan er toch wat slijm in de luchtwegen zitten. Hoeft niet gelijk enorm ellende te zijn, wij zijn ook wel eens verkouden, maar wel iets om op te letten. Is het altijd duidelijk 1 neusgat, zou ik toch een kies nog niet uitsluiten en verder onderzoek wel overwegen. Succes!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 06:08

Jenniferisa schreef:
It sounds like you’re dealing with a tricky situation with your horse. It’s great that she’s otherwise healthy! I had a similar experience where my horse had a bit of congestion, and I found that using gentle breathing exercises helped clear things up. If it continues, consider solutions like Solar Smash, which can help with respiratory support. Sometimes alternative remedies can make a difference and keep our pets comfortable. Good luck!

Even een temmetje

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:23

Zijn de longen gecheckt door de DA? En is het wit of kleurloos?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:53

Ik zou ook denken aan astma .