Hoe poedersupplementen voeren (over brok)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sann__

Hoe poedersupplementen voeren (over brok)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:00

Hoi,

Mijn merrie krijg Oerbalans balancer en de Soft & Fiber ruwvoermix (beiden Vitalstyle). Daarnaast de kruidenmix voor meer rust van Agradi huismerk.

Ik geef ook een paar supplementen in poedervorm maar zoek een manier om ervoor te zorgen dat ze deze niet uit de bak blaast of er al veel verloren gaat wanneer de stalhoudster het vooraf gemaakte bakje in de voerbak kiepert.

Ik hoor het graag!

xRivaldo

Re: Hoe poedersupplementen voeren (over brok)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:01

Ik sprayde de poeder een beetje vochtig met een plantenspuit met water. Dan plakt het een beetje aan de brokjes.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:02

Ik doe het vaak door de Bietenpulp

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:18

Als je dagelijks naar je paard gaat, zou ik ervoor kiezen om zelf iets nats te voeren (slobber, bietenpulp, geweekte grasbrok,...) en daar de supplementen last-minute bij te doen.
Indien dat niet kan, vindt je stalhouder het misschien geen probleem om een bakje supplementen toe te voegen aan het eten. Dan voorkom je toch nog 1 van de 2 momenten waarop poeders verloren kunnen gaan. Pharmahorse heeft zoiets: https://www.pharmahorse.nl/pharmahorse-dailybox.html

Het poeder of voer nat maken zodat het blijft plakken werkt ook, maar doe ik zelf liever niet omdat supplementen vaak droog bewaard moeten worden en ik niet zeker weet wat een aantal uren vochtig zijn doet met de werking van het supplement.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:02

Ik voer mijn biotine tegenwoordig in een halve emmer grasmix, daar gaat het mooi mee op, zonder wegblazen of knoeien.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:38

Een scheutje olie over de ruwvoer mix .Alles in een bakje teiltje goed schudden dan plakt het ook goed vast.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:41

Lijnzaadolie eroverheen. Werkt hier hartstikke prima. Ik zet ook bakjes klaar

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:06

Lijnzaad of gewoon een beetje nat maken met water. Even schudden, dan de poeder erop en dan weer heel zachtjes schudden dat het iets naar beneden zakt.

En als ze het in het begin vies vinden, langzaam laten wennen aan de smaak door eerst een klein beetje te geven en dat op te bouwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:55

Ik gaf het altijd door slobber heen. Anders vettige muesli pakken. Over brok is bijna geen doen als het veel is. Als het een klein beetje is kan je de brok met lijnzaadolie/omega olie vettig maken zodat het blijft plakken.

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:04

Hier ook een beetje lijnzaadolie of andere olie als ze die nodig hebben en dan in een bakje, even door elkaar schudden en dan zit alles goed aan elkaar vast geplakt. :D