Onzeker betreffende rijden 4,5 jarig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Onzeker betreffende rijden 4,5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 04:19

Hi allen.

Ik heb even een momentje dat ik even iets van mij af moet schrijven.

Een kleine sidenote: Liam is 4,5 jaar. Een Tinker ruin van 1.60, waarmee ik nu zo'n 2,5 jaar een combinatie mag vormen.

Ik ben op het moment al een enig tijdje onzeker wat betreft het rijden van Liam. Dat gevoel heb ik omdat ik in januari (beter gezegd; februari) een abonnement afsluit op mijn manege voor lessen met eigen paard. Liam staat echter al 5 weken stil. Ik zit niet zo lekker in mijn vel en Liam spiegelt enorm, waardoor ik eigenlijk ook niet zoveel zin heb om iets te doen, behalve bij hem zijn, borstelen en niets doen qua rijden/longeren/grondwerk.

Als we in februari weer starten met lessen (mits de genezing van mijn haartransplantatie goed gaat) zit ik een beetje met;
1. hoe zal zijn bespiering zijn?
2. Gaat hij het wel volhouden, een uur lessen? Kunnen we niet beter starten met een half uur? <-- en dit dan 2 maanden doen en daarna opbouwen naar 3 kwartier? In combinatie met 2x rijden/longeren/boswandeling(rit) maken buiten de lesdag om?

Hoe pakken jullie een (jong) paard op wat 'even' heeft stilgestaan?

Uiteraard knal ik er nog even een leuk kerst kiekje in;

Fijne feestdagen allen! En alvast bedankt voor jullie feedback! :D
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 06:39

Hoeveel beweging krijgt hij nu? Staat hij buiten met andere paarden of voornamelijk op stal? Ga je wel lekker wandelen of heb je daar ook geen puf voor?

Opzich is vakantie best lekker voor een paard, mits hij wel vrij kan bewegen. Maar het is wel zo eerlijk om hem daarna weer rustig op te bouwen. Dus voordat je gaat lessen eerst weer een paar keer rustig rijden of longeren. Ik zou zeker de eerste paar keer niet meteen een uur gaan rijden en wat meer stappen dan normaal. Maar ik denk dat z'n conditie dan best snel weer terug is. Een paar weken vakantie is nog wel te overzien. Vooral goed naar je paard kijken.

Heb je niemand op stal of in je vriendenkring die hem een keer wil longeren of rijden?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 06:42

Als je niet onzeker bent over het rijden zelf zou ik me niet zo druk maken over een uur les. Je doet dan gewoon in de les wat jullie qua bespiering en uithoudingsvermogen aankunnen. Zelfs als dat bijna een uur stappen en een paar rondjes draven is. Dan kun je van daaruit gewoon steeds een beetje meer opbouwen.

En leuke foto van jullie samen!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 06:50

@capopjekop; hij staat zo'n 8/9u buiten, maar buiten dat om doen we qua activiteiten niets. Liam is wel iemand dat zodra hij met z'n hoofd naar de grond kan gaan, dat ook doet. Dit kan ik prima 4/5/6x hebben, maar daarna begin ik mij toch wel zwaar te irriteren, en ik wil mij niet laten leiden door irritaties/frustraties. Als ik iets met hem wil gaan doen vind ik ook dat het leuk moet zijn. Ik moet mij dus 100% goed voelen om iets te gaan doen. Wel zit ik bij hem in de weide en kroelen we veel.

Toen ik m'n enkelbanden gescheurd had werd hij door een stalgenoot gelongeerd. Maar ik voel mij nu niet geroepen om iemand te vragen om mijn paard te longeren/rijden, omdat ik zelf niet lekker in m'n vel zit. Ik wil niet van mijn eigen probleem, iemand anders' probleem maken.

@Wortel115; qua rijden ben ik niet onzeker, de lessen die we krijgen zijn goed en fijn en Liam doet het onwijs goed, elke les weer. Maar het is meer dat ik hem niet wil overbelasten/dwarszitten in zijn groei nadat hij 'zo lang' heeft stilgestaan
Dankjewel voor je complimentje over de foto! Deze lieve foto spreekt wel boekdelen over onze band en vind het ook heel belangrijk om naar hem te luisteren <3

capopjekop

Re: Onzeker betreffende rijden 4,5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 07:20

Je kiest er niet voor om niet lekker in je vel te zitten. Ik zou zelf met liefde een paard van een vriendin wat beweging geven als ze mentaal even niet zo lekker gaat. Ik zou zelfs 'boos' zijn dat ze voor me invult dat ik het als een probleem zou zien en me daarom niet vraagt. Dus als je het wel zou vragen hoef je je imo niet bezwaart te voelen.

Maar vakantie vindt een paard ook helemaal niet erg. Zolang je daarna weer rustig oppakt is er niks aan de hand

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 07:42

Je hoeft de lessen toch ook niet uit te rijden? :) Mijn les duurt ook een uur maar ik geef vaak na 40 minuten aan wel klaar te zijn. Mentaal zijn we dan al op.

Succes met je herstel! Een paar weken stilstaan kan geen kwaad, gewoon rustig daarna weer oppakken.

nine1987Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:10

Sowieso "moet" je niet rijden.. Wat je moet, is van elkaars gezelschap genieten.. En op welke manier je dat invult, maakt helemaal niet uit.. Je paard is nog jong zat.. Al pak je 'm over een jaar, of zelfs over twee jaar op.. Niks aan 't handje.. :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:10

Wat is het toch jammer dat als we lichamelijk iets mankeren en dus niet lekker in ons vel zitten (je enkel) het oké is iemand te vragen maar als we mentaal niet lekker in ons vel zitten het ineens niet oké is. Als dat taboe toch eens doorbroken zou worden. Ik vind het dus helemaal niet vreemd dat je nu ook hulp zou vragen maar het hoeft niet, in die zin dat een paard zo een soort vakantie geen kwaad doet.

Straks rustig weer oppakken en dan misschien eerst een aantal weken na een halve of driekwart les stoppen. Maar als een paard in goede conditie was zijn ze snel weer terug op dat niveau.

Veel succes met je herstel. Hopelijk voel je je snel weer beter en lekker genieten van Liam.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 00:13

@capopjekop Nee dat is zeker zo, maar ik heb niet zo'n goede band met mijn stalgenoten. Ik ben vrijwel alleen altijd op stal. En degene die mij heeft geholpen toen ik met m'n enkel zat, heeft ook genoeg problematiek met haar eigen paard.

@captain; dat is zeker zo! We doen vaak wel wat goed voelt, en als hij het goed doet sluiten we het ook zo af. :D

@nine1987; dat ben ik helemaal met je eens hoor. Daarom rijd ik ook al enige tijd niet meer, voelt gewoon niet goed. Uiteraard als we samen zijn is het ook altijd feest en fijn.
Zie hieronder: niets moeten, alles mogen
https://www.facebook.com/reel/1101250351383308

@Melzazu; ergens wel, maar het voelt toch wel bezwaarlijk om eerlijk te zijn. Dankjewel voor je feedback en hopelijk zijn we straks weer snel terug op ons 'oude' niveau :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:25

Kun je niet later in het jaar starten met deze lessen?
Of een andere manier van lessen vinden?

Ik heb dit jaar ook weer enkele lessen gehad. Ook een uur.
Ik rij heel weinig. En de afspraak was ook als ik die dag migraine heb de instructice rijd. Zo hoef ik niet de dag zelf nog af te zeggen.

Maar wij houden het uur wel vol. Want het meeste is in stap.
Daarin kun je ook zoveel oefenen.

Maar als jij niet lekker in je vel zit zou ik het voor nu uitstellen.
En lekker knuffelen en wandelen.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 00:52

DuoPenotti schreef:
Kun je niet later in het jaar starten met deze lessen?
Of een andere manier van lessen vinden?

Ik heb dit jaar ook weer enkele lessen gehad. Ook een uur.
Ik rij heel weinig. En de afspraak was ook als ik die dag migraine heb de instructice rijd. Zo hoef ik niet de dag zelf nog af te zeggen.

Maar wij houden het uur wel vol. Want het meeste is in stap.
Daarin kun je ook zoveel oefenen.

Maar als jij niet lekker in je vel zit zou ik het voor nu uitstellen.
En lekker knuffelen en wandelen.

Ik zou elk moment kunnen starten met de lessen, maar ik ben wel verplicht om voor een jaarabonnement te betalen. De lessen die ik niet rijd kan ik niet inhalen.

Tevens gaat deze suggestie niet werken, want Liam staat op een privé stal, en de stal waar we lessen volgen is een 15/20 minuten rijden met de trailer.

Ja knuffelen doen we genoeg haha! <3

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:53

Bizar dat je een jaarabonnement moet betalen en de lessen niet kan inhalen. Je weet nooit hoe een heel jaar er uit gaat zien. Je paard of jij kunnen een langdurige blessure krijgen. Of is dit dat je lid wordt van een vereniging en dat je met je paard mag meerijden in de verenigingslessen? Als dat laatste het geval is, let dan wel op, de kwaliteit van verenigingslessen kan enorm verschillen per vereniging en bij dit soort lessen gaat toch vaak de meeste aandacht naar de meest wedstrijd georiënteerde combinaties.

Lessen en daarmee naar een doel toewerken, kunnen zeker helpen je uit je rij-dip te halen en weer echt aan de gang te gaan. Maar waarom zo'n abonnement? Ik zou gewoon, op jouw tijd, eerst een aantal privé lessen afspreken met een instructie naar jouw keuze. Die zijn vaak een half uur en veel meer motiverend als een groepsles omdat je dan echt 1 op 1 een plan maakt waar je aan gaat werken. Een uur echt lessen met een 4,5 jarige vind ik sowieso best intensief. Ik rij met mijn jonkie eigenlijk zelden langer dan 30-40 minuten inclusief in en uitstappen. Die jonkies hebben gewoon nog niet die concentratieboog om een uur echt aan het werk te gaan.

Hopelijk ben je snel weer uit je rij-dip! Succes!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 01:09

@oji wij rijden inderdaad in de manegelessen mee. We hebben afgelopen jaar een aantal privé lessen gehad en daarna in de groep en Liam doet het onwijs goed. We krijgen les van een hele fijne instructrice.

"Met ingang van deze nieuwe abonnementen geldt tevens dat lessen niet meer kunnen worden ingehaald. Wij merken dat het inhalen van lessen veel verstoring geeft in de vaste groepslessen waardoor wij niet de leskwaliteit kunnen bieden die wij graag willen."

In het begin nam ik privé lessen, maar voor een half uur betaalde ik €27,50. Als je dat 16x doet heb ik mijn les abonnement voor een jaar er al weer uit. En ik merk ook dat Liam het goed doet in de groep, en we dingen goed oppakken. Ook krijgen we les bij ons thuis als de bak het toe laat en niet te nat is.

Dankjewel voor je feedback! :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:23

Ik rijd nu ook vrij weinig,slecht weer baan is een modder bende.
Ook niet veel zin,de dagen zijn zo kort dat ik na het uitmesten het wel oke vind.
Mijn paard word 6 in april.
Die maakt het geen hol uit hoor dat ze niks hoeft te doen.
Vaak is een pauze voor een jong paard helemaal zo gek nog niet.
En als je er weer opstapt gewoon logisch na denken.
Inplaats van 3 rondjes galop doe je er eerst weer 1 bijvoorbeeld.
Veel stappen tussen door.
Zijn ze zo weer fit hoor.
En als jij vind dat na 3 rondjes draf in de les dat hij moet stappen dan doe je dat gewoon.
Jou paard.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 17:13

Goed punt, gezond verstand is belangrijk, maar wellicht ben ik gewoonweg té voorzichtig :D
Waarschijnlijk pak ik Liam ergens in februari weer op. Mede omdat ik 13 januari ga voor een haartransplantatie en 2 weken niet mag sporten. Ik moet druk op het hoofd voorkomen.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 00:09

Update:

Voor nu heb ik de keuze gemaakt, ook na wisselend advies na de haartransplantatie dat ik de lessen uitstel tot maart. In maart pak ik Liam weer op, en zullen we het rustig aandoen.
Hopelijk is het in maart ook beter weer en kunnen we ook weer het eea oppakken.

Hoe worden paarden opgepakt die ruim 4 maanden hebben stilgestaan?
Want Liam is enorm werkwillig, en ik wil niet over zijn grens gaan, maar ook niet dat hij over zijn eigen grens gaat.

Liam wordt voordat we weer aan het werk gaan volledig los gemasseerd en zal vragen of de zadelmaker ook nog even wil langskomen, zodat dat in elk geval in orde is :D

Tips en tricks waar ik nog aan kan denken?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 00:34

Tip 1 is om je vooral niet teveel zorgen te maken. Het komt echt goed. Je kent je paard het beste, je merkt bij het oppakken wel of de puf er na een halfuur uit is, of dat hij het wel een uur vol houd.

Mijne heeft eens 4 maanden stil gestaan omdat ik zelf niet mocht rijden. Maar het is achteraf echt heel erg goed geweest voor het beestje, ze is er zo veel kalmer en rustiger uit gekomen. Ik ben daarna eerst weer een beetje begonnen met longeren, daarna zadel er weer eens op en toen er weer op. Was weg rijden waar we gebleven waren.

Het voelt misschien als lang stil staan, maar de conditie is echt niet zomaar weg. En alles wat je hem hebt geleerd ook niet. Heel veel jonge paarden worden beleerd, doorgereden en gaan dan nog weer een zomer het land op. Is goed voor ze. En ook die zijn eigenlijk allemaal weer even paar keer longeren, longeren met zadeltje, opstappen en wegrijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:15

4 maanden is best lang (maar geen drama) Realiseer je heel goed dat je de conditie best weer heel snel hebt opgebouwd, dat spieren ook wel relatief snel weer op kracht komen wanneer je gaat opbouwen, maar dat pezen echt veel langer nodig hebben...en dat is nergens aan zichtbaar. Dus gewoon zeker in de opbouw heel goed instappen. Nooit met niet "opgewarmde" pezen al gaan aandraven of gaan draaien/zijgangen etc doen. Ook weer goed uitstappen en tussendoor stapwerk meepakken.
Ik houd voor pezen zelf altijd aan, dat bij een paard dat voor de trainingsstop vol in training stond dat het ongeveer 2 x de tijd duurt die een paard heeft stilgestaan, voordat ze weer op dezelfde sterkte zijn als voordat je ze uit training hebt gehaald. Bij een paard dat nog in de opbouw was vanwege leeftijd of blessure, begin ik eigenlijk weer bijna op 0. Maar houdt er dus rekening mee dat bij 4 maanden trainingstop, de conditie na een maand al wel weer op het oude niveau is en de spieren na 2-3 maanden al wel weer duidelijk in de oude shape komen, maar dat de pezen dan nog niet op volle sterkte terug zijn en juist bij die pezen liggen de blessures van te snel weer teveel willen op de loer.

Dat betekent niet dat je niets kan hè in die periode, maar dat betekent wel dat je dit goed in je achterhoofd moet houden en dus niet denken, hij kan het conditioneel aan dus hop, we gaan even lekker hele lange ritten met veel galop over ruig terrein maken omdat de conditie het weer aankan en hij er weer sterk uitziet. Of ik ga even tijdens mijn opwarmen al alle zijgangen meepikken en 20 keer die schouderbinnenwaarts herhalen, ondanks dat hij dat qua conditie en spieropbouw al prima aan lijkt te kunnen. Bewustzijn van dat de gezonde opbouw pezen (en belastbaarheid van de botten) veel langer tijd neemt (en veel onzichtbaarder is) dan conditie en spieren, is heel belangrijk na langdurige stilstand (en bij de opbouw van een jong paard).

En ja een periode even niets voor een (jong) paard, kan ze mentaal heel erg een stap vooruit helpen en kunnen ze ook lichamelijk "rijpen". En dat is super, maar ga hier met verstand mee om.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:22

Voor heel veel jonge paarden is een vakantie juist erg goed.

Hoe weer te beginnen, veel stappen. In stap bouw je echt al flink conditie op.
En met beetje draf steeds meer opbouwen en galop nog wat later meer.
Maar dat gaat best snel.

En ik ga er vanuit dat hij nu niet hele dagen op stal staat of een paddock waarin hij niet beweegt.
Want dan zal het wel langer kunnen duren dan bij een paard dat zichzelf in conditie houd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:34

Ik denk dat je juist beter kunt denken wat goed voor zijn ontwikkeling dat hij stil heeft gestaan, half Nederland geeft zijn jonge paard bewust een zomer vakantie.
Wb les, ik zou gewoon niet losrijden voor de les, zodat dat al bij het uur in zit, en als je echt klaar bent voordat het uur om is, dan ben je klaar toch? Maar dat valt misschien mee als je het losrijden en de cooling down ook tijdens de les doet

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:41

Ik hou mijn paarden al een hele poos zo, in de winter kunnen we niet zoveel, maar ze lopen wel altijd op de weide, mijn paarden zijn geen sportpaarden, maar we kunnen gerust genieten van gewoon een stevige wandeling aan de hand, in het begin doen we altijd stapritten. Tot nu toe weinig blessureleed (over dertig jaar) gehad. Hopelijk keert deze zin niet tegen mij in de toekomst.

Zelfs onze minder goed gemutste lipi, kwam gisteren vragen om mee te mogen. (We gingen met de honden eropuit, hij liet zijn hooi liggen en kwam met ons meestappen langs de draad) Als je maar ontspannen met hen bezig zijt, genieten zowel de paarden als wij ervan. Sterker nog het is heel goed voor je mentale welzijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:45

Hey TS,

goed dat je er over nadenkt. maak je vooral niet te veel zorgen.
ik denk dat je paard het zelf wel aangeeft en dat je daar naar moet luisteren.

geef bij je instructrice gewoon aan dat je aan het opbouwen bent en dat je een uur waarschijnlijk niet volhoudt. prima. stop je wat eerder en dan kan de rest lekker blijven rijden.
ik heb dat bij clubles ook wel gehad. dan gaat het zo lekker en dan denk ik, dit is genoeg, want dan hebben we een goeie afsluiting. we rijden met z'n 2en in de les. dan denk ik, hoe fijn voor haar ook, heeft ze extra aandacht. helemaal prima.

en wat betreft overvragen. dit gaat helemaal goed komen. paarden (en ik denk vooral ook tinkers) die geven wel aan dat het genoeg is. lopen ze eerst nog lekker vlot, dan moet je ze op een gegeven moment echt rijden. doe dit dan 4 rondjes, zodat ze weet dat ze moet blijven luisteren en ga dan lekker uitstappen en breidt dit steeds verder uit.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 05:10

@prugelpiet; dankjewel voor je feedback! Ik maak mij inderdaad drukker dan nodig is, maar de expertise van zoveel ruiters hier, met meer ervaring dan ik, waardeer ik enorm om te krijgen. Iedereen handelt uiteraard anders, en ik hoop bij verschillende ruiters tips mee te kunnen pikken waar ik denk wat aan te hebben :D

Oji: Nee precies.. dat is dus ook waarom ik zo voorzichtig ben en wil polsen hoe anderen te werk gaan, zodat ik mij hierin ook kan verbreden in kennis.

@duoPenotti; nee hij staat zeker niet hele dagen op stal. Hij komt sowieso 7u per dag buiten, en als ik hem buitenzet na mijn nachtdienst, dan komt hij al gauw 10/11u buiten.

@Dorine92; losrijden voor de les doen we eigenlijk ook nooit. Als ik klaar ben met opzadelen gaan we gewoon de bak in, lopen wat rondjes, of ik stap op en ik rijd 'm goed door de hoeken. Die wil hij namelijk nog wel eens flink afsnijden. Maar het is niet zo dat ik hem in allerlei bochten wring om hem zo soepel mogelijk te krijgen, dat doen we in de les wel op ons dooie gemakje

@Manadeluca; thanks! Ja zo ben ik ook weer van plan te starten, lekker bosritjes maken, stappen, een x een drafje tussendoor, maar voornamelijk stappen en genieten. Maar wat lessen betreft doe je al gauw mee met de rest, dus dan is een soort van 'plan van aanpak' wel fijn, voor mijn eigen gemoedsrust. Dan vind ik de tips van andere ruiters wel prettig. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring!

@Joltsje; dankjewel! Liam is mijn eerste paard, dus ik ben erg voorzichtig met hem. Ik ben daarin erg onervaren maar wil enorm graag leren. Ja daar heb je absoluut gelijk in. Je gaat hartstikke lekker...tot het niet meer zo lekker gaat. Ik denk dat eerder stoppen inderdaad een goede suggestie is. Als er minder dan 4 lesklanten zijn zal de les ook worden ingekort naar 45 minuten, dus dat is al wel fijn. Een half uur per keer les vind ik overigens ook helemaal prima, als hij die 30 minuten goed loopt en de dingen goed afsluit.. en de ene keer zal het ongetwijfeld beter gaan dan de andere keer. Babysteps :D

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 19:16

Hi allemaal!

Even een update.
Liam en ik hebben onze eerste les afgelopen vrijdag gehad en Liam vond het na 40 minuten wel genoeg geweest. Beide kanten een galopje meegepakt en daarna in de andere bak uitgestapt, en daarna nog een klein stukje het bos in met de rest van de ruiters. We reden in een groepje van 4, echt heerlijk!

Vanochtend weer een buitenritje gemaakt en daar had hij meer energie voor ondanks dat hij compleet bezweet was. Nog een sprongetje gemaakt over een cross hindernis. 2x in galop ging hij erlangs, de 3e keer in draf ging hij erover, dus dat was ook onwijs leuk!

Morgen een lesje bij huis van ongeveer 30/40 minuten en woensdag vrij.

Zoals velen al benoemden; hij geeft het wel aan: absoluut! Dat deed hij zeker!

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:48

Wat fijn dat het zo goed ging!

Ik gaf de jonge paarden altijd vrij in de winter en nu ik niet meer zo fanatiek ben de oudere paarden ook. Oppakken is eigenlijk altijd goed gegaan, gewoon aanvoelen wat kan en wat niet kan, meestal zijn ze vrij snel weer in hun oude conditie.