Ik heb afgelopen zomer een voedingsplan gehad voor mijn paard. Paard is over gegaan op Equilin grow. (Kwam van Vitalbix breed&grow). Na een maandje op dit voer kreeg het paard extreme jeuk. Dikke schilfers in manen en staart. Verder niks gewijzigd in voermanagement of huisvesting. Alleen die brokjes. Nu blijft degene van het voedingsplan aangeven dat het niet aan die brokjes kan liggen. Het ligt aan stress of het ruwvoer of zomereczeem. (krijgt hij al 2 jaar, nooit problemen) Paard heeft nu nog jeuk, heeft geen manen meer door de jeuk en staart idem. Ik ben geneigd om het paard van deze brokjes af te halen en wat anders te proberen. Maar wat?? Paard is 3,5 jaar, in het beleren momenteel. (3x per week iets doen) Is koudbloed. Is gevoelig op luzerne en lijnzaad en (teveel) eiwitten.
SandraWierda
Geplaatst: 19-12-24 09:14
Als dit het enige is wat er verandert is, direct eraf halen. Wat heb je te verliezen
Mijn paard kreeg ook jeuk en schilfers van Equilin. Eigenlijk van heel veel voer en vitaminebrokken. Sinds ze een balancer krijgt van equi-xcel heeft ze voor het eerst sinds jaren geen schilfers en jeuk meer
Daihyo
Geplaatst: 19-12-24 09:20
Is er een reden waarom hij nog voer voor jonge paarden krijgt? Waarom niet gewoon hooi en een balancer? Dat zou op die leeftijd voor een koudbloed voldoende moeten zijn. Is je hooi echt hetzelfde gebleven of heb je nieuwe voorraad/snede?
Verder: Equilin is mooi voer. Maar er zit lijnzaad in. Dus als je paard daar al gevoelig op reageert, dan is dat niet meegenomen in het advies. Verder aardappeleiwit, appelpulp en appelmelasse. Vindt ook niet ieder paard lekker. Dus ik zou er serieus gewoon eens mee stoppen en alleen hooi geven en kijken wat er gebeurt. Doe dat een maand, dan zie je het echt wel aan je paard.
Marije_jiplover
Geplaatst: 19-12-24 10:00
Heel simpel, als iets na een voer verandering zo ontzettend veranderd, is het eerste wat ik zou doen, die voer stap weg laten.
Niet vervangen, gewoon eerst eens een week of 2 weg laten.
Kijken wat er dan gebeurt. En als de jeuk dan weggaat, dan wel op zoek naar een balancer die aanvult wat er mist als je stopt met je huidige voer.
Ik had een pony die ineens explosief werd uit het niks. Bleek begonnen na een nieuwe zal balancer van het merk dat hij toen al járen kreeg. Gestopt met de balancer en binnen enkele dagen had ik mijn vertrouwde goedzak weer terug. Toen dus dat merk balancer eruit gegooid en wat anders gaan voeren.
Hoeveel voer je van de Equilin Grow?
Ik heb geen ervaring met de Grow, want ik heb geen jong paard. Op 150 gram Basic (en 75 gram balancer) van Equilin doet die van mij het juist fantastisch en is helemaal vrij van jeuk geworden.
Liam krijgt hier alleen de balancer van Metazoa, de Esparcette variant, deze vind hij heerlijk! Liam kreeg in het begin Timothee en raakte hier gigantisch van aan de diarree. Niet. Normaal! Omdat we niet wisten waar we het zoeken moesten heb ik hem op de nieuwe (en huidige) stal zo sober mogelijk gezet; alleen hooi. Dat ging goed. Hij kreeg weer normale mest. Een tijdje later zag ik de bakjes met brokjes en kruiden staan en begon ik weer te voeren, en je raad het al, het ging wéér mis. Alles heb ik weggegooid, maar bleef wel zoekende naar een goede brok, ook voor zijn lijnzaad/psyllium kuurtjes. Ik heb hem ook nog een tijdje Hartog gevoerd, maar ben uiteindelijk overgestapt naar de Metazoa Esparcette waar hij het dus wel goed op doet. Uiteraard ook weer begonnen met kruiden en het gaat nog steeds goed.
Luister vooral naar je eigen gevoel. Vraag 100 meningen en je krijgt 100 meningen.
Zet je paard weer lekker op de brok waarmee je vertrouwt bent en weet dat hij het er goed op doet. Dat is in elk geval wat ik zou doen