Pony met veel huidschilfers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Pony met veel huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 17:29

Hoi Bokkers,

Ik heb altijd geleerd dat huidschilfers een teken is van een tekort aan (bepaalde) voedingsstoffen. Nu vraag ik mij af, is dat nou inderdaad de reden of zijn er ook andere oorzaken?

Mijn pony kreeg eerst Vitalstyle Oerbalans brok maar ze at dat nogal met lange tanden plus dat ze flink jeukerig ervan werd. Echt totaal een tegenover gestelde reactie wat ik verwacht had op de Oerbalans.
Daarna ben ik over gegaan op Cavalor Nutrifibre, ze eet dit liever, en ze is wel veel minder jeukerig inmiddels (maar misschien ligt dat ook aan het seizoen?) alleen, ze is nog steeds heel schilferig, vooral in d’r manen maar ook wel iets op d’r huid. In de staart dan weer niet.

Kortom, mijn vraag, zal ik toch weer verder kijken naar een andere voeding, moet er nog een supplement bij, of zijn er nog andere omstandigheden van toepassing?

Bedankt voor het lezen!

Afbeelding

DubbelFun

Re: Pony met veel huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:39

Of ik mijn Jasmijn zie.... met hetzelfde probleem; heel veel jeuk en als je haar aaide had je gewoon witte handen.
Van de DA moest ik eerst maar eens uitsluiten dat het geen 'beestjes' waren, dus gewassen met Sebacil nadat ik haar eerst geschoren had zodat je beter op de huis kunt komen met dat spul. Heeft niets geholpen. Maar omdat ze nu geschoren is kan ik wel veel beter borstelen en zo veel talg weg krijgen. Nadeel is dat je nu wel met dekens aan de gang moet.
Verder geef ik dagelijks 2 pilletjes vit-D (gewoon van het Kruitvat) omdat ik gelezen heb dat daar een tekort aan kan zijn.
Ze schuurt wel veel minder, maar helemaal weg is het nog niet.
Ik sta dus ook open voor het ultieme middel, want momenteel is wassen met een anti-roos shampoo ook geen optie.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:43

Gebruik je toevallig ook iets Derfen-achtigs tegen de jeuk? Daar kunnen ze ook enorm schilfers van krijgen namelijk.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:48

Ik lees even mee, die van mij heeft dit jaar ook jeuk en hele dikke (en veel) schilfers maar dan juist vooral in de voorpluk en staart. Behalve wassen heb ik nog niks gevonden wat helpt, maar dat is nu met dit weer ook geen optie

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 22:07

Bedankt voor de reacties al.

Ze is nu niet per se jeukerig. Tuurlijk, als je met de harde borstel langs d’r hals gaat vindt ze het heerlijk, maar elk paard heeft zo’n favoriete kriebelplek toch?

Het enige wat ze krijgt is die balancer, er is hooi ter beschikking maar ze staat gewoon het jaar rond op het gras, dus dat is eigenlijk het enige wat ze eet. Snoepjes ben ik ook alert op.
Ik was of smeer ook niks dus het komt echt uit haarzelf zeg maar.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:31

Mijn fell pony heeft dat ook. Afgelopen februari zijn manen tot stekels geknipt ivm een anti luis behandeling en ik weet door die behandelingen 100% zeker dat het dus niet door beestjes komt. Hij is toen in de byemite gezet en heeft nog een ander middel van de d.a gehad.

Ik heb toen de luizen weg waren en het wat warmer werd een paar keer met teershampoo zijn manenkam gewassen en dat hielp dan een week max 2 tegen schilfers. Hij krijgt pavo seniorenmuesli, pavo vital complete en lijnzaadolie. Ook even oerbalans gebruikt en de seniorenbalance en dat gaf geen verschil. Hij vindt pavo lekkerder dus krijgt dat nu weer. Volgens mij komt het door een stevige vacht en warme dichte manen, maar kan zeker iets anders zijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:07

Ik kocht een tinker met enorme schilfers in zn manen en hij rook sterker naar paard als andere paarden(klinkt gek maar ben er achter dat dat dus echt kan) hij werd inmiddels dik van de lucht en liep tegen wat dingen met hem aan dus heb er een voedingsdeskundige bijgehaald en nu geen schilfers meer en ruikt ook minder sterk dus ik denk dat voeding zeer zeker de veroorzaker kan zijn.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 09:19

Op parasieten heb ik ook al regelmatig gecheckt maar echt niks te zien.

Voedingsdeskundige zou ik heel prettig vinden, maar ik vind het lastig een echte onafhankelijke te vinden, stuk voor stuk werken ze vaak toch met een of bepaalde merken die ze dan natuurlijk aanraden.
Dus als iemand een echte onafhankelijke weet, roept u maar!

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:23

Ik heb een opknap shet, die dit ook heeft gehad. Begon met luizen maar na wassen en scheren werd het niet beter. Bij het bloedprikken had zij hele afwijkende waardes en tekorten. Inmiddels opgelost en nu zijn de schilfers ook weg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:28

Mijn veulen van dit jaar had dit ook. Ik heb de dierenarts er naar laten kijken en die heeft uitgesloten dat het geen luizen of iets anders in die richting was. Haar tip was de huid vettig houden met baby olie. Dat heb ik gedaan en daardoor kwamen de schilfers mooi los en kon ik ze weg borstelen. De jeuk is over. Ik doe af en toe nog wat baby olie in haar manen en staart zodat de huid niet te droog wordt, maar dit bleek dus voor ons de perfecte tip. Had hier niks met voeding te maken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:24

Mischa schreef:
Op parasieten heb ik ook al regelmatig gecheckt maar echt niks te zien.

Voedingsdeskundige zou ik heel prettig vinden, maar ik vind het lastig een echte onafhankelijke te vinden, stuk voor stuk werken ze vaak toch met een of bepaalde merken die ze dan natuurlijk aanraden.
Dus als iemand een echte onafhankelijke weet, roept u maar!

Ik denk dat veel voedingsdeskundigen met toch wel dezelfde terug komende merken samen werken maar als het werkt is dat toch prima.
Die van mij krijgt nu veel van PerNaturam maar zij heeft me ook zeker in het begin ook dingen laten bestellen bij drogisterijen om bepaalde te korten weer aan te vullen.
Kwa basis voeding ben ik ook op aanraden van haar naar een ander merk gegaan die zij zelf niet verkoopt maar goed ik heb alleen daar ervaring mee en geen andere.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:42

Ik lees ook mee. Mijn pony van inmiddels 12 heeft sinds deze zomer jeuk en korsten en schilfers. Volgens de DA geen vlooien of mijten maar zomerrui. Echter twijfel ik hier wat aan omdat hij nog steeds jeuk heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:25

Ik ben onafhankelijk voedingsadviseur, zie onderschrift voor mijn site.

Verder: schilfers en jeuk komen altijd van binnenuit. Maar, eerst uitsluiten dat het niet iets anders is (mijt, luis, schimmel).
Dan het totale management bekijken. Hoe word je pony gehouden? Wat eet je paard dagelijks (ruwvoer, aanvulling, hoeveelheden)? Hoe oud is je pony? Enz.
Alles hangt met elkaar samen, dus het is zoeken naar het defecte radartje in het geheel zeg maar :D

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 15:41

Daihyo, bedankt voor het bevestigen, zo heb ik het ook altijd geleerd.
Ik ben inmiddels met iemand in contact!