Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hevonen schreef:Lang geleden kocht ik een 'brave kinderpony' van 6 jaar. Niets bekend over de achtergrond. Al snel begon ze gericht aan te vallen, te trappen, te bijten etc. Doodeng. Onmogelijk voor mijn dochter en gevaarlijk voor iedereen.
Keus was of wegdoen, of ermee aan de slag. Ik heb bijna een jaar grondwerk (leidoefeningen, aan de hand van het boek van Klaus Hempfling (natuurlijk paardrijden)) gedaan, en proberen haar vertrouwen te winnen. Er was geen begeleiding op dit gebied in de omgeving; algemeen werd gezegd dat ze maar naar de slager moest. Ze was zo gevaarlijk dat ook hoefsmid en dierenarts haar niet wilden behandelen.
Uiteindelijk is alles eigenlijk helemaal goed gekomen. De pony was tegen ons ontzettend lief, alles mocht, ook als ze er duidelijk niet blij mee was, ze deed niks. Bij andere mensen was ze wantrouwig, maar niet meer gevaarlijk.
We hebben haar achttien jaar gehad, toen moeten we haar wegen herhaalde hoefbevangenheid helaas laten inslapen.
Geef niet te gauw op. Veel sterkte!
Ninx schreef:Vertel wat meer.
Waar heb je dit paard gekocht?
Hoe lang heb je haar nu?
Is het paard gekeurd bij aankoop?
Hoe wordt het paard gehouden op deze stal (hoe lang buiten met name) en wat krijgt ze precies te eten? (Met name hoeveel hooi).
Hoe ervaren ben je?
Wanneer je iets meer vertelt kunnen mensen beter meedenken
Sentir schreef:Als je haar verleden kent, en het is zo ineens. Laat een DA komen, een osteopaat. Hoe is ze gestalt? Mss heeft ze meer beweging nodig of heeft ze pijn. Tenzij ze dit ook in het verleden deed. Kan nooit kwaad om een professional erbij te halen.
Eleeke schreef:Hoe is ze in de kudde buiten?
Valt ze daar ook mensen aan?
Bijt ze, slaat ze, steigert ze naar je toe ?
NYA180x schreef:mika11 schreef:Wat is je dilemma dan?
Of je haar moet houden of niet?
Hoe ik haar kan helpen! Want ik wil haar niet zomaar weg doen all heeft ze haar problemen. Wil haar graag helpen namelijk
EvelienKiss schreef:Hoi, weet je wat een ”projectpaard” betekent? Dat betekent (voor zover ik weet) moeilijk te begrijpen/te behandelen gedrag. Dus dan krijg je dus een paardje waarbij je ervaring en kennis nodig hebt. Wat is de reden dat je dit paardje kocht en heb je zelf een idee wat hij/zij nodig heeft?
Elisa2 schreef:Je kunt haar poetsen zonder problemen, dus eenmaal in contact met halster aan is het probleem over?
Ik zou sowieso een halster omhouden met een stuk touw er aan zodat ze makkelijker te pakken is.
Het aanvallen kan uit verschillende dingen voorkomen. Het kan angst zijn (aanval is de beste verdediging). Paard kan pijn hebben, paard kan totaal ontregeld zijn door de verhuizing, associaties met mensen is slecht.
Zo,n paard heeft iemand nodig die er met veel rust en beleid mee om kan gaan. En in kan schatten waar het gedrag vandaan komt. Welke regio zit je?