Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NYA180x

Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:16

Goedeavond,

Ik zit met een dilemma. Ik heb mijn paard nu 2 weken en ging heel goed tot nu!!!

Ze is heel dominant en valt mensen van de stal aan en bijt ze en probeert ook mij aan te vallen.( ze komt echt op je af en stijgert naar me toe en dan probeert ze te bijten! Ze draait in de stal all om om te slaan/schoppen en probeert echt iedereen te bijten) , Ze was all gemeen in omgang van mensen vanwege haar verleden maar dat was alleen proberen te bijten en staken en boos doen in de stal! Maar dit is echt nieuw gedrag.. de stal eigenaar noemt naar ook ( gevaarlijk ) omdat ze dit doet.. ik weet niet meer zo goed wat ik moet of wie kan helpen of hoe ik haar kan helpen! Ik weet het echt niet meer. Ik wil haar graag helpen want dit gedrag kan echt niet naar andere mensen!

Weet iemand raad met wat ik moet doen of kan doen om haar te helpen of iemand die mij kan helpen met haar helpen!

Ze staat nu elke dag buit en in kudde bij haar vorige eigenaar alleen in de zomer maar voor hun was ze bij iemand anders. En die heeft hij waarschijnlijk mishandeld ze heeft ook veel littekens! Ik kan haar nu wel poetsen zonder problemen.

Ik heb zelf veel ervaring met paarden vanaf ik 2 ben!
Laatst bijgewerkt door NYA180x op 15-12-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Re: Mijn paard valt mij aan en andere van de stal!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:18

Hoe is ze in de kudde buiten?
Valt ze daar ook mensen aan?

Bijt ze, slaat ze, steigert ze naar je toe ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:20

Er mist veel info.
Wat is haar verleden?
Was dat bij een vorige eigenaar of langer terug.

Hoeveel stond ze eerst op stal, hoeveel nu.
Kan ze buiten haar energie kwijt.
Staat ze met andere?
Hoeveel voer krijgt ze.

En je zegt eerst beet ze alleen maar.
Wat was jullie reactie daarop?
Werd dat toegestaan door haar verleden of kreeg ze dan ook direct te merken dat het niet mocht?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:20

Vertel wat meer.

Waar heb je dit paard gekocht?
Hoe lang heb je haar nu?
Is het paard gekeurd bij aankoop?
Hoe wordt het paard gehouden op deze stal (hoe lang buiten met name) en wat krijgt ze precies te eten? (Met name hoeveel hooi).

Hoe ervaren ben je?

Wanneer je iets meer vertelt kunnen mensen beter meedenken

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:29

Lang geleden kocht ik een 'brave kinderpony' van 6 jaar. Niets bekend over de achtergrond. Al snel begon ze gericht aan te vallen, te trappen, te bijten etc. Doodeng. Onmogelijk voor mijn dochter en gevaarlijk voor iedereen.

Keus was of wegdoen, of ermee aan de slag. Ik heb bijna een jaar grondwerk (leidoefeningen, aan de hand van het boek van Klaus Hempfling (natuurlijk paardrijden)) gedaan, en proberen haar vertrouwen te winnen. Er was geen begeleiding op dit gebied in de omgeving; algemeen werd gezegd dat ze maar naar de slager moest. Ze was zo gevaarlijk dat ook hoefsmid en dierenarts haar niet wilden behandelen.

Uiteindelijk is alles eigenlijk helemaal goed gekomen. De pony was tegen ons ontzettend lief, alles mocht, ook als ze er duidelijk niet blij mee was, ze deed niks. Bij andere mensen was ze wantrouwig, maar niet meer gevaarlijk.

We hebben haar achttien jaar gehad, toen moeten we haar wegen herhaalde hoefbevangenheid helaas laten inslapen.

Geef niet te gauw op. Veel sterkte!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:45

Waarom heb je haar gekocht? Je wist van dit gedrag? Wat is je doel met haar?
En idd, hoe staat ze gestald etc...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:48

Als je haar verleden kent, en het is zo ineens. Laat een DA komen, een osteopaat. Hoe is ze gestalt? Mss heeft ze meer beweging nodig of heeft ze pijn. Tenzij ze dit ook in het verleden deed. Kan nooit kwaad om een professional erbij te halen.

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:54

miezelke schreef:
Waarom heb je haar gekocht? Je wist van dit gedrag? Wat is je doel met haar?
En idd, hoe staat ze gestald etc...

Ze staat in een grote stal op stro hoe ze eerder ook stond. Ik heb haar gekocht als project paard en wist van het gedrag af. Alleen het is nu heel extreem

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:55

Hevonen schreef:
Lang geleden kocht ik een 'brave kinderpony' van 6 jaar. Niets bekend over de achtergrond. Al snel begon ze gericht aan te vallen, te trappen, te bijten etc. Doodeng. Onmogelijk voor mijn dochter en gevaarlijk voor iedereen.

Keus was of wegdoen, of ermee aan de slag. Ik heb bijna een jaar grondwerk (leidoefeningen, aan de hand van het boek van Klaus Hempfling (natuurlijk paardrijden)) gedaan, en proberen haar vertrouwen te winnen. Er was geen begeleiding op dit gebied in de omgeving; algemeen werd gezegd dat ze maar naar de slager moest. Ze was zo gevaarlijk dat ook hoefsmid en dierenarts haar niet wilden behandelen.

Uiteindelijk is alles eigenlijk helemaal goed gekomen. De pony was tegen ons ontzettend lief, alles mocht, ook als ze er duidelijk niet blij mee was, ze deed niks. Bij andere mensen was ze wantrouwig, maar niet meer gevaarlijk.

We hebben haar achttien jaar gehad, toen moeten we haar wegen herhaalde hoefbevangenheid helaas laten inslapen.

Geef niet te gauw op. Veel sterkte!

Ah fijn om te horen. Veel zeggen bij haar ook de ze gevaarlijk is en ik haar weg moet doen maar dat kan ik niet. Ik wil haar graag helpen. Ga zeker kijken of grond werk helpt! Bedankt

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:59

Ninx schreef:
Vertel wat meer.

Waar heb je dit paard gekocht?
Hoe lang heb je haar nu?
Is het paard gekeurd bij aankoop?
Hoe wordt het paard gehouden op deze stal (hoe lang buiten met name) en wat krijgt ze precies te eten? (Met name hoeveel hooi).

Hoe ervaren ben je?

Wanneer je iets meer vertelt kunnen mensen beter meedenken

Heb mijn bericht aangepast!

Ze heeft onbeperkt hooi en het zelfde hooi als dat ze kreeg en staat het zelfde gestald! Ik heb haar nu 2 weken! En nu is haar gedrag erg extreem. Ze komt elke dag buiten en ze staat in een groep merries. Ze is goed gekeurd bij de dierenarts en hoefsmid is ze heel lief en heel anders. Ik heb haar gekocht als project paard en ze had dit gedrag all maar nu is heel extreem!

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:00

Sentir schreef:
Als je haar verleden kent, en het is zo ineens. Laat een DA komen, een osteopaat. Hoe is ze gestalt? Mss heeft ze meer beweging nodig of heeft ze pijn. Tenzij ze dit ook in het verleden deed. Kan nooit kwaad om een professional erbij te halen.

Ja zeker een idee idd. Was all aan het kijken voor iets. Misschien ideeen waar?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:01

Wat is je dilemma dan?
Of je haar moet houden of niet?

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:02

Eleeke schreef:
Hoe is ze in de kudde buiten?
Valt ze daar ook mensen aan?

Bijt ze, slaat ze, steigert ze naar je toe ?

Ja is buiten heel lief in de kudden is is ze ook lief naar mensen! Is puur in de stal en poets plaats!

Ja ze bijt en steigert naar me toen en dan bijten ook proberen te slaan en der kont draaien als je haar uit de stal wil halen!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:02

Je koopt een projectpaard en je weet na 2 weken al niet meer wat je ermee aanmoet? In dat geval lijkt het me goed als je hulp ermee krijgt van een ervaren persoon, ipv tips via bokt :) er zijn op internet best wat mensen te vinden die hiermee kunnen helpen

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:03

mika11 schreef:
Wat is je dilemma dan?

Hoe ik haar kan helpen! Want ik wil haar niet zomaar weg doen all heeft ze haar problemen. Wil haar graag helpen namelijk

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:04

2 weken is erg kort , misschien is ze door haar verleden wel enorm overprikkeld. Nieuwe omgeving, nieuwe weide genootjes .
Je zegt ze komt iedere dag buiten, maar tussen buiten en buiten zit ook verschil . Is het een uur postzegel paddock met de andere paardjes of is t van 9 tot 16 buiten op een grote weide bijvoorbeeld .
Verder na 2 weken al zeggen dat je niet weet wat je moet …… waarom ben je er überhaupt aan begonnen dan ? Zo een dier met een naar verleden heeft eerder 2 jaar als 2 weken nodig om aan te passen en de wennen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:14

Hoi, weet je wat een ”projectpaard” betekent? Dat betekent (voor zover ik weet) moeilijk te begrijpen/te behandelen gedrag. Dus dan krijg je dus een paardje waarbij je ervaring en kennis nodig hebt. Wat is de reden dat je dit paardje kocht en heb je zelf een idee wat hij/zij nodig heeft?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:16

NYA180x schreef:
mika11 schreef:
Wat is je dilemma dan?

Hoe ik haar kan helpen! Want ik wil haar niet zomaar weg doen all heeft ze haar problemen. Wil haar graag helpen namelijk

Waarom heb je haar aangeschaft?
En niet een leuk paard waar je wat mee kan?
Zo'n paard is misschien leuk als project als je paarden aan huis hebt en je alles zelf doet.
Maar dat is in jouw geval niet zo.
Wat was er zo speciaal in dit paard dat je het hebt gekocht?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-12-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:17

Als je na 2 weken al niet meer weet wat ermee gedaan zou ik eerlijk gezegd er iemand bijhalen (real life dus) die al verschillende projectpaarden onder zijn/haar hoede had en er dus verstand van heeft ipv tips van achter een computerscherm.

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:21

EvelienKiss schreef:
Hoi, weet je wat een ”projectpaard” betekent? Dat betekent (voor zover ik weet) moeilijk te begrijpen/te behandelen gedrag. Dus dan krijg je dus een paardje waarbij je ervaring en kennis nodig hebt. Wat is de reden dat je dit paardje kocht en heb je zelf een idee wat hij/zij nodig heeft?

Ik weet wat project paard is!! Ik heb haar ook om haar vertrouwen te krijgen en een goede band te winnen!

Ik heb veel geprobeerd wat mensen zeiden wat ze nodig had maar dat helpt niet dus nu weet ik even niet wat ze nodig heeft om vertrouwen te krijgen! Ga ook professionele hulp inschakelen!!!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:22

verandering - mischien wel de zoveelste in korte tijd - heeft haar vertrouwen in mensen niet versterkt, neem iemand in de arm met verstand van zaken die jou terplekken kan helpen,

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:24

2 weken is niks he, als het zulk een projectpaard is, reken dan maar op enkele maanden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:25

Je kunt haar poetsen zonder problemen, dus eenmaal in contact met halster aan is het probleem over?

Ik zou sowieso een halster omhouden met een stuk touw er aan zodat ze makkelijker te pakken is.

Het aanvallen kan uit verschillende dingen voorkomen. Het kan angst zijn (aanval is de beste verdediging). Paard kan pijn hebben, paard kan totaal ontregeld zijn door de verhuizing, associaties met mensen is slecht.

Zo,n paard heeft iemand nodig die er met veel rust en beleid mee om kan gaan. En in kan schatten waar het gedrag vandaan komt. Welke regio zit je?

NYA180x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:28

Elisa2 schreef:
Je kunt haar poetsen zonder problemen, dus eenmaal in contact met halster aan is het probleem over?

Ik zou sowieso een halster omhouden met een stuk touw er aan zodat ze makkelijker te pakken is.

Het aanvallen kan uit verschillende dingen voorkomen. Het kan angst zijn (aanval is de beste verdediging). Paard kan pijn hebben, paard kan totaal ontregeld zijn door de verhuizing, associaties met mensen is slecht.

Zo,n paard heeft iemand nodig die er met veel rust en beleid mee om kan gaan. En in kan schatten waar het gedrag vandaan komt. Welke regio zit je?

Drenthe! Ik ben ook opzoek naar professionele hulp maar geen idee waar ik moet zijn.
Goed idee van het halster idd. Ja als ik het halster om heb is er geen probleem en kan ik alles met der!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:28

Is dit een Pennyverhaal waarbij iemand denkt met koetsjiekoetsjie en suikerklontjes een projectpaard goed te kunnen krijgen in 2 weken?
Als je niet weet wat je moet doen als een paard je aanvalt dan ben je ook niet geschikt voor een projectpaard.
Goed dat je professionele hulp gaat inschakelen. 2 weken te laat, maar beter laat dan nooit.