Ervaringen krampentrekker hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa66

Ervaringen krampentrekker hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:33

Hoi allemaal, mijn 1.70 m grote, 24 jarige ruin heeft krampbenen. Begon jaren geleden met lichte kramp in 1 been, inmiddels in beide achterbenen. In 1 been is t inmiddels zo heftig dat hij dit been helemaal niet meer op kan tillen bij de hoefsmid. Waardoor bekappen echt niet meer lukt. Ik vraag me af of sedatie een mogelijke oplossing is. Heeft iemand ervaring hiermee of andere tips? Verder heeft hij er geen last van. Hoeven schoonmaken kan ik doen door het been op rust te zetten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:42

Kan hij helemaal niet meer optillen of nog wel naar voren? En speelt stress een rol => soms kan een eigenaar nog wel een been optillen maar de smid niet meer.

Edit: sorry, hoevenkrabben kan dus wel door op rust te zetten. Zo kun je ook nog een stuk bekapwerk doen. Het vraagt wat creativiteit en meedenken door de hoefsmid. Maar zo moet je een heel end komen. Dan maar wat minder netjes, als er maar gedaan is wat moet.

DubbelFun

Re: Ervaringen krampentrekker hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:58

Als je paard die voeten nog wel 'op rust' kan zetten zal de smid dus iets meer moeten bukken of zelfs knielen... mits je paard natuurlijk goed te vertrouwen is!

Ik heb zelf het bovenstuk van de Hoof-it op een zeer lage hoefbok (20 cm) gezet zodat de hoef toch net iets van de grond is en makkelijker te bewerken.

Rosa66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:14

Mijn smid is super, ligt op z'n knieën ernaast om de straal te verzorgen, plaatst een blok hout eronder om de hoef toch iets van de grond te krijgen. Maar 't wordt steeds moeizamer, zelfs bij dat kleine stukje vd vloer schiet de kramp erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:20

Is zijn elektrolyten huishouding wel in orde? (calcium, magnesium, kalium en natrium.) Verder is voldoende drinken ook een noodzaak om kramp te verbeteren.

Rosa66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:40

@dubbelfun: welke hoefbok is dat van 20cm?

EelmoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:02

Mijn oude merrie was ook zo'n heftige kramper, veel geprobeerd incl sedaties. Uiteindelijk bleek artrose en de bijbehorende pijn haar krampen erger te maken. Hebben idd ook alle bovengenoemde trucjes geprobeerd. Maar misschien is het het waard om hem toch eens op de foto te zetten, just in case.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:40

Heb weleens gezien bij een hele oude pony die zijn benen niet meer kon optillen dat de smid gewoon wat stukken van de hoef afsneed terwijl de hoeven gewoon op de grond bleven staan. Uiteraard zit vijlen en stand corrigeren er dan niet meer in maar wellicht is zoiets nog een optie.

Denk dat sedatie weinig uit zal maken aangezien het een neurologisch probleem is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:45

@rosa: de hoefbok heb ik zelf gemaakt (ingekort) van een bestaande hoefbok en daar de losse kop van Hoof-it op gezet. Voordeel van die kop is dus dat je er een hoef in kunt leggen én op kunt zetten.