Merrie boos op buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Merrie boos op buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:52

Hey allemaal!

Mijn merrie doet haar oren in haar nek als ik haar tussen haar voorbenen poets aan de onderkant (bij haar buik zeg maar) als ik verder echt op haar buik zelf ga poetsen doet ze niet boos, alleen tussen haar voorbenen. Ze heeft dit altijd al gedaan en ook best wel wat problemen gehad met de singel altijd (we rijden nu al 2 jaar niet meer).

Mijn punt is eigenlijk. Vorig jaar deed ze dit erg weinig op haar buik reageren en was het eigenlijk bijna helemaal weg en nu sinds een maandje doet ze het weer, ook niet altijd maar als ze een slechtere dag heeft wel. Waar kan dit aan liggen en denken jullie dat meer onderzoek door een DA nodig is?

Verder staat ze op zo goed als onbeperkt hooi (als de ene portie net op is komt de volgende al) en staat er zelfs nog gras bij ons (ook al zitten daar natuurlijk geen voedingswaarden meer in maar een maagzweer kan ik me dus niet voorstellen). Ik hoor graag jullie ideeën!

Anneloes___M

Re: Merrie boos op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:19

Wat een vervelende situatie. Ik snap dat je je niet voor kan stellen als je paard onbeperkt ruwvoer krijgt, dat je paard maagzweren heeft. Alleen is onbeperkt ruwvoer geen garantie voor geen zweren helaas. Mijn paard krijgt ook onbeperkt ruwvoer, maar heeft het afgelopen half jaar constant maagzweren gehad. We hebben het nu eindelijk onder controle. Dit kan ook komen door ergens pijn in het lichaam, ibd etc. De plek waar je paard reageert is namelijk wel waar de maag zit. Geeft ze verder geen andere tekenen zoals veel gapen etc?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:13

Het hoeft niet altijd iets te zijn. Heel veel merries vinden onder de buik heel vervelend als je daar aankomt. Al doe je het heel zachtjes.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:20

Ze zou ook last van borstbeen of ribben kunnen hebben. Dan is het opgelost met een fysio behandeling. Die van mij kon ook heftig reageren op onder de buik poetsen wanneer ze hengstig was.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:26

Mijn paard ( ruin in dit geval ) heeft dit ook. Het is weggegaan na een fascia release behandeling. Nu begint het weer, en heb dan ook weer een afspraak gepland.

Het kan van alles zijn dus. Meestal wordt er gedacht aan maagzweren, maar dat hoeft dus niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:29

Cinnepin schreef:
Mijn paard ( ruin in dit geval ) heeft dit ook. Het is weggegaan na een fascia release behandeling. Nu begint het weer, en heb dan ook weer een afspraak gepland.

Het kan van alles zijn dus. Meestal wordt er gedacht aan maagzweren, maar dat hoeft dus niet.

Maar dat weet je niet ,tenzij je scopies laat doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:31

Klopt, ik wil dus ook alleen maar aangeven dat het dus niet zo hoeft te zijn, omdat er vaak wel vanuit wordt gegaan.....Wil je het zeker weten is een scopie handig. Maar als je toch een behandeling had staan ( zoals ik ) en het verdween is de scopie ook niet meer nodig. Het gebeurt geregeld dat het paard vast zit in de fascia ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:58

Met Cinnepin eens.

Het kan andere oorzaken hebben, een vastzittende thoraric sling bijvoorbeeld. Maar het kan ook zijn dat ze minder beweegt en gasserig wordt en daardoor last krijgt van de buik bijvoorbeeld.

Is er iets veranderd vorige maand?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:47

Cinnepin schreef:
Klopt, ik wil dus ook alleen maar aangeven dat het dus niet zo hoeft te zijn, omdat er vaak wel vanuit wordt gegaan.....Wil je het zeker weten is een scopie handig. Maar als je toch een behandeling had staan ( zoals ik ) en het verdween is de scopie ook niet meer nodig. Het gebeurt geregeld dat het paard vast zit in de fascia ;)

Wat is de oorzaak dat het paard vastzit in de fascia?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:24

Rizette schreef:
Cinnepin schreef:

Wat is de oorzaak dat het paard vastzit in de fascia?

Oorzaak weet ik niet precies, weet wel dat het een hoop klachten kan geven..:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:28

Maagzweer heeft niet alleen maar met voeding te maken. Stress en pijn zijn hele grote oorzaken, misschien nog wel grotere ook. Dus ook dieren die onbeperkt ruwvoer krijgen kunnen maagzweren hebben. Pas nog meegemaakt bij een paard, die reageerde vreemd genoeg ook vooral op die plek. Daar kwam het door stress en pijn.