PPID maar te mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

PPID maar te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 17:25

Mijn shet van 18 heeft sinds 2 jaar de diagnose ppid. Na veel zorg (vanwege bevangen, 2 sinckers) is nu alle al een hele poos stabiel. Alleen: hij blijft enorm mager en ik weet niet goed wat ik hem veilig kan bijvoeren ivm de bevangenheid.

Hij heeft onbeperkt hooi. Nu heb ik Pavo speedibeet, maar meneer is nogal kieskeurig en vreet dit dus gewoon niet meer 8-)

Hij krijgt per dag 1 handje fibra waar ik zijn pil doorheen doe want ook dat is een hel om erin te krijgen.

Ik zoek dus iets wat hem iets voller maakt zonder dat hetvgevaar oplevert. Mijn andere shet krijgt Seniores priores maar dat durf ik niet te geven.

Maakt me verder niet uit of het muesli of brok of whatever is als hij er maar gewoon wat voller van wordt.
Hij eet ook nooit grote hoeveelheden ineens dus daar moet ik ook rekening mee houden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:29

Heb je pavo fibrebeet al geprobeerd?
Of agrobs myo protein?

Ook kun je hem olie bijvoeren.
Gekookt lijnzaad tot derrie bevat ook vetten, meestal vinden ze dat lekker.

Krijgt hij wel een balancer dat hij op wilt eten?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:31

Onze pony had dat ook, was heel snel hoefbevangen. Toen ze te mager werd gaven we haar seniores priores, dat kan gewoon. Verder alleen hooi.
Zij reageerde heel verkeerd op luzerne (zonder melasse), werd er onmiddellijk hoefbevangen van. Dat was door de DA aangeraden om haar dikker te krijgen, dat was dus geen optie.

Seniores priores kun je echt gewoon geven.

Dit prascend pillen zijn een ellende, want ze zijn kennelijk heel vies. Het werd ook voor ons steeds moeilijker om de pil erin te krijgen. Verstoppen in een stukje wortel of appel wilde weleens helpen, maar het blijft een probleem.

Veel sterkte!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 17:33

Hij krijgt buiten hooi nu verder niks aangezien hij de speedibeet van de een op de andere dag laat staan. Staat wel een mineralenblok bij. Maar verder dus niks omdat ik geen idee heb wat wel of niet 'mag' en veilig kan

@hevonen: ik dacht dat in de seniores priores wel echt teveel suikers zitten, niet dus?

Gooiske

Re: PPID maar te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:45

Seniores priores kan je veilig voeren, ik was ook bang voor hoefbevangenheid, maar dierenarts zei dat het geen problemen geeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:48

Je kunt ook zelf iets dergelijks mengen: een senior muesli als basis 'voor het lekker', zemelen en een grasbrok (eiwitbron) als bulk, balancer voor de vitamines, en een scheut olie 'voor de vetjes' en veel calorieën in weinig volume.
Dan kan je per onderdeel zelf bepalen hoeveel suiker je laag genoeg vindt, en zelf bekijken hoeveel extra eiwit en olie je wilt toevoegen om aan te zetten.

Ik los de prascend pillen trouwens op in water. Pil in lege injectiespuit gooien (ik heb er een paar metacamspuiten voor bewaard), beetje water opzuigen (paar ml is genoeg), en op laten lossen. Dat duurt even, ben je het vergeten van te voren klaar te maken dan is 5-10 minuten flink schudden ook genoeg.
Spuit in de mond, die paar ml kunnen ze niet veel mee kloten, en klaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:51

lonnie schreef:
Mijn shet van 18 heeft sinds 2 jaar de diagnose ppid. Na veel zorg (vanwege bevangen, 2 sinckers) is nu alle al een hele poos stabiel. Alleen: hij blijft enorm mager en ik weet niet goed wat ik hem veilig kan bijvoeren ivm de bevangenheid.

Hij heeft onbeperkt hooi. Nu heb ik Pavo speedibeet, maar meneer is nogal kieskeurig en vreet dit dus gewoon niet meer 8-)

Hij krijgt per dag 1 handje fibra waar ik zijn pil doorheen doe want ook dat is een hel om erin te krijgen.

Ik zoek dus iets wat hem iets voller maakt zonder dat hetvgevaar oplevert. Mijn andere shet krijgt Seniores priores maar dat durf ik niet te geven.

Maakt me verder niet uit of het muesli of brok of whatever is als hij er maar gewoon wat voller van wordt.
Hij eet ook nooit grote hoeveelheden ineens dus daar moet ik ook rekening mee houden

Paardenmeel van de molen in den dungen
Moet je even kijken wat erin zit weet ik zo niet maar zet zeer goed aan. Weet niet of het in de buurt is en of ze anders doen aan verzenden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:26

Seniores priores kan heel goed werken. Ze zetten er goed van aan, vooral als je dit 2x per dag geeft.
Het is een ruwvoervervanger. Er zit wel suiker en zetmeel in, ongeveer 120 gram samen per kilo.
Maar die ene kilo wordt met water er bij wel zo'n 4 kilo voer.

Een scheut olie, 50 ml er bij is een goede toevoeging

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:59

Coolstance copra bevat zeer weinig suiker. Onze te magere ppid-er krijgt coolstance copra met seniorenmuesli en begint nu langzaam aan bij te komen. Overigens krijgt hij geen medicatie maar een kruidenmengsel ter ondersteuning

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:56

Mijn PPID'er kreeg Pavo Slobbermash, ging prima en vinden ook bijna alle paarden lekker.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:05

StalNollie schreef:
Paardenmeel van de molen in den dungen
Moet je even kijken wat erin zit weet ik zo niet maar zet zeer goed aan. Weet niet of het in de buurt is en of ze anders doen aan verzenden

Dit is zeer ongeschikt voor een PPIDer, het zit vol mais en mais is zetmeel ->koolhydraten. Er zijn goede alternatieven als Coolstance copra, Vitalbix breed & Grow, grasbrok, of Seniores priores. De laatste bevat wel iets meer suiker en zetmeel maar niet onbenullig.
Wat Ibbel schrijft; en van alles valt een slobber te maken, en het mag ook door elkaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:07

Coolstance Copra in combinatie met een graanvrije slobber, zoals Marstall Bergwiesen Mash (ook wat hoger in vet en eiwitten). Dit is een smakelijke slobber die veel paarden goed eten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:07

Sojaschroot? Ik geef mijn oudje (34-jarige Arab van 1,50) ongeveer / maximaal 100 gram per dag

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:10

Mijn merrie met PPID en chronisch bevangen kon dus niet op Seniores priores.
Zij ging goed op luzernebrok (geweekt) met Marstall Bergwiesen Mash en Marstall Wiesen Fasern. Hartog Senior complete care ging ook goed.
Je zou ook Vitalbix Nutrimash kunnen proberen, die is ook laag in suiker en zetmeel.

Verder kreeg ze een vitaminebrokje van Je paard gezond en fit, en gemicroniseerd lijnzaad.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:13

Mijn ppid'er mag van de da ook seniores priores dat is volgens haar veiliger dan ongetest hooi.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:14

Mijn PPIDer van 20 krijgt, naast hooi en knabbelstro, een mix van Marstall Myocare, Agrobs proteineflakes en wat Vitalbix Timothee, vol vitaminen, voedzame vetten én eiwitten zonder teveel suikers/zetmeel. Regelmatig nog een scheut lijnzaadolie.

Hij staat op de Pergosafe, de pergolidepil in een capsule. Hij ruikt hierdoor de medicatie niet en eet 'm dus dagelijks prima op. Alleen daarom al zou ik hem nooit aan de Prascend doen, want als meneer iets onbekends ruikt, eet hij niets....

En verder... goede deken op in de winter, scheelt ook veel energieverbranding. Het blijft puzzelen, hè, sterkte!!

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:15

Ons (inmiddels helaas overleden) magere minipaardje met ppid en (risico op) hoefbevangenheid is heel mooi rond geworden op 2-4x per dag seniores priores. Ik had het vooraf wel overlegd met de dierenarts.

Prascend leg ik tegenwoordig op de eerste kies. Het eerste wat ze doen als ik loslaat is de kiezen op elkaar en dan is ie meteen geplet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:25

Coolstance kun je ook heel goed mengen met iets als fibernuggets of wiesencobs :j

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:36

Mijn PPID’er krijgt gewoon Seniores Proires.
Goed overleg met de dierenarts hierover gehad en die gaf aan dat het geen problemen zou moeten geven.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:32

Mijn PPID D-pony van 31 blijft ook lastig op gewicht, ze kan ruwvoer nog lastig verteren. Zij krijgt ongeveer 4,5 voerschep per dag verdeeld over 3 beurten (wordt geweekt, dus komt nog 2-3x zoveel water bij). Afwisselend seniores priores, grasbrok en havens senior crumbs. Moet afwisselen tussen de soorten voer, anders wil ze het niet meer eten. We voegen ook lijnzaadolie toe. Doen we al jaren zo en nog nooit bevangen geweest. Ze staat op 1 pil prascend per dag.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:58

Die van mij (PPID, chronisch bevangen, zoals die van jou) kon ook niet tegen Senioris. Hij kreeg een (slobber)mix van Agrobs Wiesencobs, Speedibeet en CushCare van Dodson&Horrell. Die laatste is echt speciaal gemaakt voor dit soort pony’s/paarden. Smakelijk, waardoor de rest ook goed gegeten werd, en zet veilig aan. Oa te koop bij Rene Wielens. Echt een aanrader.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:15

Twiggy2008 schreef:
Mijn PPIDer van 20 krijgt, naast hooi en knabbelstro, een mix van Marstall Myocare, Agrobs proteineflakes en wat Vitalbix Timothee, vol vitaminen, voedzame vetten én eiwitten zonder teveel suikers/zetmeel. Regelmatig nog een scheut lijnzaadolie.

Hij staat op de Pergosafe, de pergolidepil in een capsule. Hij ruikt hierdoor de medicatie niet en eet 'm dus dagelijks prima op. Alleen daarom al zou ik hem nooit aan de Prascend doen, want als meneer iets onbekends ruikt, eet hij niets....

En verder... goede deken op in de winter, scheelt ook veel energieverbranding. Het blijft puzzelen, hè, sterkte!!

Hier heb ik heel veel aan, dank je! Helaas (hij en ik vinden het echt stom :D ) staat hij inderdaad onder een deken. Ik merkte heel erg dat bepaalde periodes van het jaar qua weer een terugval/aanval uitlokten en nu hij met een deken staat is hij idd stabiel gebleven, dus het werkt wel. Ik ga kijken naar die andere pil, want hij is echt niet te foppen, ik word er gek van!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:15

Speirs schreef:
Ons (inmiddels helaas overleden) magere minipaardje met ppid en (risico op) hoefbevangenheid is heel mooi rond geworden op 2-4x per dag seniores priores. Ik had het vooraf wel overlegd met de dierenarts.

Prascend leg ik tegenwoordig op de eerste kies. Het eerste wat ze doen als ik loslaat is de kiezen op elkaar en dan is ie meteen geplet.

Das ook een leuke, ik ga proberen!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:17

Nado schreef:
Die van mij (PPID, chronisch bevangen, zoals die van jou) kon ook niet tegen Senioris. Hij kreeg een (slobber)mix van Agrobs Wiesencobs, Speedibeet en CushCare van Dodson&Horrell. Die laatste is echt speciaal gemaakt voor dit soort pony’s/paarden. Smakelijk, waardoor de rest ook goed gegeten werd, en zet veilig aan. Oa te koop bij Rene Wielens. Echt een aanrader.

Die ga ik ook testen. Ik heb nu iig wiesencobs gekocht (wel van Marstall maar dat maakt denk ik niks uit). Speedibeet vreet ie dus weer niet, als hij een tijdje iets goed eet, stopt hij daar gewoon ineens weer mee. Dus ik geef hem nu even de seniores priores van de andere shet (0.5 kg onaangemaakt per dag) en dan kan de andere shet de speedibeet eten. Ik ga me even verdiepen in die CushCare!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:19

Nicole288 schreef:
Mijn PPID'er kreeg Pavo Slobbermash, ging prima en vinden ook bijna alle paarden lekker.

Die vreet ie dus ook niet, het kreng :Y)