Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:ik zou zeggen gewoon in de wei zetten, maar zo te lezen staat het dier al in de wei.
Ben je wel in krachtvoer geminderd? Want dat kan ik dan nog bedenken. En anders zit je toch aan proberen extra te stappen naast je paard of eventueel onder het zadel vast naast de weidegang die je paard al krijgt.
Bowo schreef:Hoe stond hij voor zijn blessure? Als hij bokkend en slippend door de wei/van en naar stal kan rennen, kan hij denk ik ook prima terug naar zijn oude kudde. Als hij daar 1x een sprint trekt en daarna stil staat, is dat beter voor zijn been dan dit. Op dit moment doet je paard veel meer dan een kwartier stappen...
Roodvos schreef:Tja, meestal ben ik er niet zo van, maar in dit geval zou ik toch kijken of je licht grondwerk kan doen. Zoals laten wijken voor druk, achteruit tussen een labyrinth van balkjes (als dat kan met de blessure), slalom aan dubbele lijnen. E.e.a in een cirkel of paddock of anderzins goed afgezette ruimte om te voorkomen dat je gaat skieën.
En misschien wat mentale afleiding/hersenwerk. Daar heb ik geen verstand van met paarden, maar daar zijn wel topics over hier op Bokt.
Misschien kan je hem leren met clickertraining dat hij zij voeremmer apporteert?
Dat soort dingen.
En ondertussen nu ook even goed ingrijpen op het gedrag. Als je met hem in/uit de wei gaat zou ik minimaal een touwtje over de neus doen. Als dat niet afdoende is bij hem dan een hengstenketting. Niet leuk, wel effectief. Hij moet niet nu leren dat hij dit kan doen, dan doet hij het dadelijk ook als hij wel weer fit is. En helm op en even handschoenen aan tegen doorglijdende/brandende touwen.
Tallie1979 schreef:Roodvos schreef:Tja, meestal ben ik er niet zo van, maar in dit geval zou ik toch kijken of je licht grondwerk kan doen. Zoals laten wijken voor druk, achteruit tussen een labyrinth van balkjes (als dat kan met de blessure), slalom aan dubbele lijnen. E.e.a in een cirkel of paddock of anderzins goed afgezette ruimte om te voorkomen dat je gaat skieën.
En misschien wat mentale afleiding/hersenwerk. Daar heb ik geen verstand van met paarden, maar daar zijn wel topics over hier op Bokt.
Misschien kan je hem leren met clickertraining dat hij zij voeremmer apporteert?
Dat soort dingen.
En ondertussen nu ook even goed ingrijpen op het gedrag. Als je met hem in/uit de wei gaat zou ik minimaal een touwtje over de neus doen. Als dat niet afdoende is bij hem dan een hengstenketting. Niet leuk, wel effectief. Hij moet niet nu leren dat hij dit kan doen, dan doet hij het dadelijk ook als hij wel weer fit is. En helm op en even handschoenen aan tegen doorglijdende/brandende touwen.
Ja, ik zit eraan te denken om hem toch maar even aan het werk te zetten en hem even goed te laten rennen. Ik loop natuurlijk wel het risico dat zijn blessure erger wordt, maar dat is dan maar zo.
Ik heb het zelfs geprobeerd met een correctiehalster de eerste keer, nek erop en hij ging alsnog. Het enige wat ik nog kan proberen is hoofdstel aan en bit erin en dan hopen dat hij zich bedenkt.
Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! Het is zo lastig als je met je rug tegen de muur staat en het even niet meer weet.
Bowo schreef:In hoeverre is nu je routine dan anders dan voor de blessure? Is dat enkel minder training of nog meer?
Tallie1979 schreef:Bowo schreef:In hoeverre is nu je routine dan anders dan voor de blessure? Is dat enkel minder training of nog meer?
Niet meer rijden en niet meer longeren. En geen grondwerk.
Verder krijgt hij nog steeds veel aandacht. Dus poetsen, benen verzorgen (om de mijt onder de duim te houden), hij heeft een snuffelmat, een puzzel, dat soort dingen.
floortjeRein schreef:Tallie1979 schreef:
Ja, ik zit eraan te denken om hem toch maar even aan het werk te zetten en hem even goed te laten rennen. Ik loop natuurlijk wel het risico dat zijn blessure erger wordt, maar dat is dan maar zo.
Ik heb het zelfs geprobeerd met een correctiehalster de eerste keer, nek erop en hij ging alsnog. Het enige wat ik nog kan proberen is hoofdstel aan en bit erin en dan hopen dat hij zich bedenkt.
Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! Het is zo lastig als je met je rug tegen de muur staat en het even niet meer weet.
Zelfs zou ik ontzettend bang zijn dat hij dan aan de kletter gaat en de pees teveel belast raakt. ik zou dus zelf altijd gaan voor toch een beetje sedatie, dat beetje ‘drugs’ in zijn systeem kan nooit zoveel kwaad als een niet blessure. Maar ik weet dat veel mensen daar wat gevoeliger instaan
caro29 schreef:In de wei zetten en zelf laten bepalen. Dit gaat volledig escaleren. Ik heb een paard met peesblessure nooit beperkt in beweging. Je kan altijd aan het eind van de dag aan de hand stappen als hij hele dag buiten heeft gestaan.
Suzanne F. schreef:caro29 schreef:In de wei zetten en zelf laten bepalen. Dit gaat volledig escaleren. Ik heb een paard met peesblessure nooit beperkt in beweging. Je kan altijd aan het eind van de dag aan de hand stappen als hij hele dag buiten heeft gestaan.
Dit. Niet mee gaan wandelen. Lekker op de wei laten staan en over een paar maanden kijken hoe de echo eruit ziet.