Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:31

Beste bokkers,

Ik zit er even helemaal doorheen. Mijn paard staat met een peesblessure aan zijn check ligament en vertoont momenteel slecht en gevaarlijk gedrag. Let wel, hij is een 19 jarige tinker die op en top fit is.

Begin oktober is mijn paard gestruikeld in het bos en het was direct goed mis. We hebben ons laten ophalen met de trailer en de dierenarts is een echo komen maken. Daaruit bleek dat hij zijn check ligament heeft verrekt. Geen scheuren of gaten. Wel een stokkreupel paard.

Dus meneer moest op rust. In eerste instantie een klein stukje gras afgezet zodat hij geen vaart kon maken. De andere optie was boxrust. Dit leek in eerste instantie prima te werken, tot hij liet zien erg ongelukkig te zijn. Besloten hem bij de andere opa in de wei te zetten, die maakt zich niet druk en mijn paard ook niet. So far, so good dus.

Inmiddels is de dierenarts weer geweest en de echo laat zien dat hij heel goed geneest, maar het is nog niet weg natuurlijk.

Maar nou komt het. Mijn paard is pijnvrij en hij verveelt zich te pletter. Dit uit zich nu in explosies van energie. Hij heeft me inmiddels omver gelopen door ineens een dikke sprint te trekken en al bokkend, in volle galop (en scheten latend) er vandoor te gaan richting stal. Resultaat is dat ik letterlijk door de lucht vloog en diverse wonden had op mijn lijf.

Gisteren vloog hij er vandoor met uit de wei halen en liep hij als een kip zonder kop rond te rennen, slippend door het gras, heen en weer omdat de deur naar de stal dicht zat. Hij hoort en ziet helemaal niks meer.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mijn geduld verloor en hem een paar trappen heb verkocht, bij mij ging het licht ook even uit. Ik heb hem in zijn stal gezet en ben naar huis gegaan, ik was helemaal over de zeik. (Verdient niet de schoonheidsprijs, I know..)

Maar goed, dit is gedrag wat ik nooit van hem heb gezien in 9 jaar tijd. Hij was vroeger zelfs zo, dat hij niet met een rennende kudde mee ging als hij naast me liep (zonder touw) en nu is hij eigenlijk asociaal.

Ik weet dat hij zich verveelt, maar ik kan er niks aan veranderen dat de situatie zo is. Maar het word nu gevaarlijk voor mij.

Dus nu mijn vraag. Wat zou jij doen om dit op te lossen? Ik ben even radeloos. Bedankt als je alles hebt gelezen, het is een boel text.

germie

Re: Wat te doen? Paard met peesblessure en gevaarlijk gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:35

ik zou zeggen gewoon in de wei zetten, maar zo te lezen staat het dier al in de wei.

Ben je wel in krachtvoer geminderd? Want dat kan ik dan nog bedenken. En anders zit je toch aan proberen extra te stappen naast je paard of eventueel onder het zadel vast naast de weidegang die je paard al krijgt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:38

germie schreef:
ik zou zeggen gewoon in de wei zetten, maar zo te lezen staat het dier al in de wei.

Ben je wel in krachtvoer geminderd? Want dat kan ik dan nog bedenken. En anders zit je toch aan proberen extra te stappen naast je paard of eventueel onder het zadel vast naast de weidegang die je paard al krijgt.

Hij krijgt geen krachtvoer, alleen maar hooi. (Al ruim een jaar niet meer)

En we mogen een kwartier aan de hand op het harde, maar door zijn gedrag, durf ik het niet aan om met hem over de weg te lopen. Als hij er weer vandoor vliegt en een ongeluk zou veroorzaken, dan zijn we verder van huis.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:41

Hoe stond hij voor zijn blessure? Als hij bokkend en slippend door de wei/van en naar stal kan rennen, kan hij denk ik ook prima terug naar zijn oude kudde. Als hij daar 1x een sprint trekt en daarna stil staat, is dat beter voor zijn been dan dit. Op dit moment doet je paard veel meer dan een kwartier stappen...
Laatst bijgewerkt door Bowo op 10-12-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:41

Waarom geef je je paard geen kalmering?
Gewoon sedatie vragen aan de dierenarts, en daarna gaan wandelen.
En niet op straat maar op het erf indien mogelijk....of gewoon niet wandelen als hij toch op de wei staat

En als hij op de wei staat heeft hij geen reden om zich zo te gedragen.
Dus is hij gewoon een beetje stout
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 10-12-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:42

Tja, meestal ben ik er niet zo van, maar in dit geval zou ik toch kijken of je licht grondwerk kan doen. Zoals laten wijken voor druk, achteruit tussen een labyrinth van balkjes (als dat kan met de blessure), slalom aan dubbele lijnen. E.e.a in een cirkel of paddock of anderzins goed afgezette ruimte om te voorkomen dat je gaat skieën.

En misschien wat mentale afleiding/hersenwerk. Daar heb ik geen verstand van met paarden, maar daar zijn wel topics over hier op Bokt.
Misschien kan je hem leren met clickertraining dat hij zij voeremmer apporteert?
Dat soort dingen.

En ondertussen nu ook even goed ingrijpen op het gedrag. Als je met hem in/uit de wei gaat zou ik minimaal een touwtje over de neus doen. Als dat niet afdoende is bij hem dan een hengstenketting. Niet leuk, wel effectief. Hij moet niet nu leren dat hij dit kan doen, dan doet hij het dadelijk ook als hij wel weer fit is. En helm op en even handschoenen aan tegen doorglijdende/brandende touwen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:43

In de wei zetten en zelf laten bepalen. Dit gaat volledig escaleren. Ik heb een paard met peesblessure nooit beperkt in beweging. Je kan altijd aan het eind van de dag aan de hand stappen als hij hele dag buiten heeft gestaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:45

Bowo schreef:
Hoe stond hij voor zijn blessure? Als hij bokkend en slippend door de wei/van en naar stal kan rennen, kan hij denk ik ook prima terug naar zijn oude kudde. Als hij daar 1x een sprint trekt en daarna stil staat, is dat beter voor zijn been dan dit. Op dit moment doet je paard veel meer dan een kwartier stappen...

Hij stond eerder ook met dit paard waar hij nu mee staat. Ik heb hem echter apart gezet om dat been rust te gunnen, tot hij dus in dat kleine vierkantje ging staan draaien en omhoog kwam of op de plek stond te bokken.

Dat is natuurlijk ook niet wenselijk. Dus in overleg bij zijn maatje terug gezet en dat was meteen goed.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:47

In hoeverre is nu je routine dan anders dan voor de blessure? Is dat enkel minder training of nog meer?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:48

Vervelend om te horen! Ik heb afgelopen jaar enigszins een zelfde situatie gehad. Paardje met overbelaste pees een een flinke schieffel. Op het begin had hij nog pijn en de eerste 4 weken boxrust was hij hardstikke rustig. Echter toen we hem weer wat mochten gaan opbouwen met stappen aan de hand en dat hij weer naar buiten mocht begon het gekletter. Hem buiten en binnenzetten werd gevaarlijk; bij elk geluidje begon hij als een gek te stijgeren. Ook met aan de hand stappen wat het allemaal springen en stijgeren, gevaarlijk voor mijzelf maar ook voor zijn benen natuurlijk. Zelf heb ik tranqigel van de dierenarts gekregen, en mocht ik hem hiermee heel rustig aan de longe opbouwen, zo kon er wat energie uit maar zorgde de sedatie ervoor dat die niks geks deed. Dit hebben we zo even een maand moeten volhouden (ongeveer om de dag of twee dagen met wat tranqigel longeren). Ik merkte dat het aan de hand stappen op het hard steeds makkelijker ging omdat die enige ‘gecontroleerde’ uitlaatklep had voor zijn energie. Nadat ik weer gewoon met regelmaat rustig werk kon oppakken kreeg ik binnen weken weer mijn eigen paardje terug; nuchter echt niet paniekerig.

Nu snap ik dat het geen optie is om je paard elke dag met sedatie naar buiten te brengen, maar voor ons helpt het gecontroleerd loslaten van energie enorm voor de momenten dat hij niet gesedeerd was (zoals met buiten zetten of stappen). Misschien dat je er iets aan hebt!!
In ieder geval veel succes, ik weet hoe ontzettend lastig het is om je paard ongelukkig en zo niet zichzelf te zien

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:49

Welkom in de wondere wereld van een Tinker. Hij mist de structuur en leiding die jij gaf voor en na het rijden, eigenlijk alle vanzelfsprekende “beleefdheid” die daarbij komt tijdens ophalen, opzadelen, meelopen, etc. En daarnaast de mentale uitdaging. Ik zou dus juist met hem gaan lopen, dan ondervang je al een groot deel. Je kan naast grondwerk en lopen (wel met hoofdstel), ook denken aan lange teugelen bijvoorbeeld. Andere keuze is hem weg zetten, echt helemaal weg. En als hij genoeg hersteld is er even “doorheen”. De meeste oplossingen er tussenin zullen bij een type paard als deze gevaar opleveren en zou ik niet aanraden. Hier doen verdovingsmiddelen niks goeds op de Tinkers.
Laatst bijgewerkt door Caily op 10-12-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:51

Roodvos schreef:
Tja, meestal ben ik er niet zo van, maar in dit geval zou ik toch kijken of je licht grondwerk kan doen. Zoals laten wijken voor druk, achteruit tussen een labyrinth van balkjes (als dat kan met de blessure), slalom aan dubbele lijnen. E.e.a in een cirkel of paddock of anderzins goed afgezette ruimte om te voorkomen dat je gaat skieën.

En misschien wat mentale afleiding/hersenwerk. Daar heb ik geen verstand van met paarden, maar daar zijn wel topics over hier op Bokt.
Misschien kan je hem leren met clickertraining dat hij zij voeremmer apporteert?
Dat soort dingen.

En ondertussen nu ook even goed ingrijpen op het gedrag. Als je met hem in/uit de wei gaat zou ik minimaal een touwtje over de neus doen. Als dat niet afdoende is bij hem dan een hengstenketting. Niet leuk, wel effectief. Hij moet niet nu leren dat hij dit kan doen, dan doet hij het dadelijk ook als hij wel weer fit is. En helm op en even handschoenen aan tegen doorglijdende/brandende touwen.

Ja, ik zit eraan te denken om hem toch maar even aan het werk te zetten en hem even goed te laten rennen. Ik loop natuurlijk wel het risico dat zijn blessure erger wordt, maar dat is dan maar zo.

Ik heb het zelfs geprobeerd met een correctiehalster de eerste keer, nek erop en hij ging alsnog. Het enige wat ik nog kan proberen is hoofdstel aan en bit erin en dan hopen dat hij zich bedenkt.

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! Het is zo lastig als je met je rug tegen de muur staat en het even niet meer weet. :n

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:51

Ook ben ik met professioneel grondwerk les aan de slag gegaan, met iemand die niet bang was en goed grenzen kon aangeven, omdat de dynamiek tussen mij en het paard enorm veranderd was tijdens de rust. Misschien helpt professionele hulp van buiten af wel, ik ben in ieder geval onwijs blij dat ik daar voor gekozen heb. Ze kwam eens in de week met ons aan de hand stappen en stap oefeningen geven om hem mentaal bezig te houden maar niet te belasten

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:53

Tallie1979 schreef:
Roodvos schreef:

Dat soort dingen.

Ja, ik zit eraan te denken om hem toch maar even aan het werk te zetten en hem even goed te laten rennen. Ik loop natuurlijk wel het risico dat zijn blessure erger wordt, maar dat is dan maar zo.

Ik heb het zelfs geprobeerd met een correctiehalster de eerste keer, nek erop en hij ging alsnog. Het enige wat ik nog kan proberen is hoofdstel aan en bit erin en dan hopen dat hij zich bedenkt.

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! Het is zo lastig als je met je rug tegen de muur staat en het even niet meer weet. :n

Zelfs zou ik ontzettend bang zijn dat hij dan aan de kletter gaat en de pees teveel belast raakt. ik zou dus zelf altijd gaan voor toch een beetje sedatie, dat beetje ‘drugs’ in zijn systeem kan nooit zoveel kwaad als een niet blessure. Maar ik weet dat veel mensen daar wat gevoeliger instaan

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:55

Wat deed je voor de blessure met hem en wat nu?
Als ik het goed begrijp doet hij dit als je hem vast hebt?

Ik heb dit met een paard van me gehad, die vond dit een leuk spelletje, ook zomaar op een dag mee begonnen. Eerste keer: aan het touw, hij sjokt mee en INEENS aanzetten en rennen/bokken piepen.

Die deed ik een longeerlijn eraan en een zweep meenemen en dan UH roepen als hij er ook maar aan dacht. Ik werd er ook een beetje bang van want ik had het gruwelijk in mn rug en de eerste keer dat hij me overviel heb ik hem losgelaten waardoor hij wist dat het spelletje werkte. Hoofdstel is het overwegen ook waard met een ketting.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 10-12-24 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:56

Bowo schreef:
In hoeverre is nu je routine dan anders dan voor de blessure? Is dat enkel minder training of nog meer?

Niet meer rijden en niet meer longeren. En geen grondwerk.

Verder krijgt hij nog steeds veel aandacht. Dus poetsen, benen verzorgen (om de mijt onder de duim te houden), hij heeft een snuffelmat, een puzzel, dat soort dingen. :)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:56

Wellicht kun je overleggen met je veearts of het stappen ook onder het zadel mag ivm jouw veiligheid.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:57

Tallie1979 schreef:
Bowo schreef:

Niet meer rijden en niet meer longeren. En geen grondwerk.

Verder krijgt hij nog steeds veel aandacht. Dus poetsen, benen verzorgen (om de mijt onder de duim te houden), hij heeft een snuffelmat, een puzzel, dat soort dingen. :)

Explosieve tinker heb je :+

Maar dit is wel echt heel zuur.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:58

floortjeRein schreef:
Tallie1979 schreef:

Zelfs zou ik ontzettend bang zijn dat hij dan aan de kletter gaat en de pees teveel belast raakt. ik zou dus zelf altijd gaan voor toch een beetje sedatie, dat beetje ‘drugs’ in zijn systeem kan nooit zoveel kwaad als een niet blessure. Maar ik weet dat veel mensen daar wat gevoeliger instaan

Ik niet hoor, ik denk nu vooral aan mijn eigen veiligheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:00

caro29 schreef:
In de wei zetten en zelf laten bepalen. Dit gaat volledig escaleren. Ik heb een paard met peesblessure nooit beperkt in beweging. Je kan altijd aan het eind van de dag aan de hand stappen als hij hele dag buiten heeft gestaan.

Dit. Niet mee gaan wandelen. Lekker op de wei laten staan en over een paar maanden kijken hoe de echo eruit ziet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:00

Waaruit bestond je grondwerk? Ik denk dat je veel van die dingen wel kunt doen. Overleg dat ook eens met je dierenarts.

Longeren zou ik met een peesblessure eigenlijk niet doen. Dat is best een flinke belasting.

Onder het zadel (rondje hoefslag) zou mogelijk ook een optie zijn, maar daarin ken jij je paard het beste.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:00

Zonnetje81 schreef:
Explosieve tinker heb je :+

Maar dit is wel echt heel zuur.

Ja, die lummel denkt dat hij 5 is ofzo. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:01

Friesfanaat schreef:
Wellicht kun je overleggen met je veearts of het stappen ook onder het zadel mag ivm jouw veiligheid.

:')
Nee dat is veilig denk je.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:02

Suzanne F. schreef:
caro29 schreef:

Dit. Niet mee gaan wandelen. Lekker op de wei laten staan en over een paar maanden kijken hoe de echo eruit ziet.

Hij blijft op de wei, maar moet iedere dag wel naar stal en dan gaat het dus mis. Ik heb geen mogelijkheid om hem 24/7 buiten te laten staan. Anders had ik dat uiteraard gedaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:03

Dan een hengstenketting erom. Sedatie duurt denk ik te lang voordat het werkt dus dat schiet niet op.