paard maakt proppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 17:17

Hallo ik heb een vraagje want sinds vandaag viel het mij op dat mijn pony iets moeilijker at en later zag ik zelfs dat hij proppen maakt en dat kan volgens mij een gebitsprobleem zijn dus dan moet ik de tandarts laten komen. Alleen dat kan dan pas dinsdag want nu kunnen we niet meer bellen dus dat wordt dan pas maandag en mijn pony heeft heel snel last van verstoppingskoliek dus dan ben ik bang dat hij daar last van krijgt. Denken jullie dat hij hier ook koliek van krijgt of dat een paar dagen proppen maken geen kwaad kan en hoe zou ik het kunnen proberen de kans zo klein mogelijk te maken?

Alvast bedankt
Groetjes annelies

tengeltje11

Re: paard maakt proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:47

Wanneer is de tandarts voor het laatste geweest?

Jaren terug ook een paard gehad die plots proppen maakte… tandarts vond niets.
Die is enkele weken later ingeslapen, bleek grass disease te hebben.

Wees dus ook zeker waakzaam als er andere spijsverteringsproblemen optreden à la diarree, rillen,….

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:13

Van een paar dagen proppen zouden ze niet zoveel moeten hebben. Maar ik vraag me inderdaad wel af hoe lang geleden de tandarts is geweest. Als je pony proppen maakt, heeft hij waarschijnlijk geruime tijd ongemak van zijn gebit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:16

PeanutGuapa schreef:
Hallo ik heb een vraagje want sinds vandaag viel het mij op dat mijn pony iets moeilijker at en later zag ik zelfs dat hij proppen maakt en dat kan volgens mij een gebitsprobleem zijn dus dan moet ik de tandarts laten komen. Alleen dat kan dan pas dinsdag want nu kunnen we niet meer bellen dus dat wordt dan pas maandag en mijn pony heeft heel snel last van verstoppingskoliek dus dan ben ik bang dat hij daar last van krijgt. Denken jullie dat hij hier ook koliek van krijgt of dat een paar dagen proppen maken geen kwaad kan en hoe zou ik het kunnen proberen de kans zo klein mogelijk te maken?

Ik zou meteen maandag flink rondbellen, ook naar klinieken. Want ik betwijfel wel een beetje of een goede paardentandarts meteen de volgende dag al kan komen.

Over de verstoppingskoliek: elke dag veel slobber aanbieden?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 20:16

hij is gewoon 9 maanden ong geleden geweest maar hij is nog wel maar 3 dus mischien heeft het ook een beetje met het wisselen te maken. Maar wat ik ook vreemd vind hooi kan hij makelijker eten dan gras want ik heb hem nog niet echt proppen zien maken van zijn hooi maar wel van het gras terwijl je juist zou denken dat hij meer moeite met hooi zal hebben dus dat vind ik ook een beetje vreemd.
Maar ik bel maandag eerst naar de paardentandarts die ik altijd heb maar als die die week niet kan bel ik naar onze dierenartspraktijk want daar zijn ook 2 dierenartsen die paardentandarts zijn maar ik wil het liefste die andere omdat hij het zonder verdoving doet maar die dierenartsen niet en ik vind hem ook gewoon iets beter .Hij mest gewoon nog heel veel en ik loop nu ook gewoon veel met hem en ga hem ook een beetje parafine voor de zekerheid geven want dat werkt ook laxerend.
Hij heeft wel gewoon goede mest maar wel soms een beetje water tussendoor maar we hebben ook wel nieuw hooi er daar moet hij ook wel altijd een beetje aan wennen en dan krijgt hij ook altijd wel een beetje mestwater van en hij heeft ook hele gevoelige darmen dus hij heeft ook snel last van dunne mest maar de laatste tijd gaat dat gelukkig heel goed maar vandaag was het dus weer iets meer maar dat komt dus denk ik door dat proppen maken. Hij drinkt ook veel dus ik denk dan dat het met een verstopping ook wel meeevalt en hij eet ook nog best veel hooi gelukkig.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:19

Mijn paard maakte ook van de een op andere dag proppen, en bleek een ontsteking onder haar kies en in het kaakbot te hebben

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:24

Mijn paard maakte ook ineens proppen. Nooit gedaan.
Altijd complimenten over het gebit.

Gebit laten doen, op kliniek, ook daar weer complimenten over gebit en werk van mijn normale arts.

Er zat denk ik een week tussen de eerste proppen en de behandeling. Ondertussen was het proppen minder.
Mevrouw vond het hooi gewoon niet lekker :roll:

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:26

Mijn tandarts adviseert jonge paarden, juist elke 6 maanden te checken.
Mijn paard is 3, pas geweest en moet dus over 6 maanden terug komen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 03:37

Waarom zonder verdoving? Dan is het juist lastiger om alles goed te doen.

Met 3 kan het ook best dat er doppen zitten. Maar goed, daar moet ook wat aan gedaan worden als hij proppen maakt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 04:46

Ik zou hem persoonlijk toch echt wel met verdoving doen. Kunnen ze overal veel beter bij is mijn ervaring.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 09:40

Nou onze tandarts doet het meestal zonder verdoving omdat het ook gewoon beter is voor je paard.
Maar de tandarts hoeft niet meer te komen want ik vond gisteravond 2 kiezen in zijn voerbak dus dat was waarschijnlijk de oorzaak omdat hij daardoor minder makkelijk kon kauwen en hij eet nu weer gewoon dus het probleem is opgelost!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:11

PeanutGuapa schreef:
Nou onze tandarts doet het meestal zonder verdoving omdat het ook gewoon beter is voor je paard.
Maar de tandarts hoeft niet meer te komen want ik vond gisteravond 2 kiezen in zijn voerbak dus dat was waarschijnlijk de oorzaak omdat hij daardoor minder makkelijk kon kauwen en hij eet nu weer gewoon dus het probleem is opgelost!

Zonder verdoving kunnen ze de achterste kiezen niet goed behandelen.
Is dus flauwekul.

Beste tandartsen zijn degene die in Idaho Amerika hun opleiding en bijscholingen doen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:11

Waarom is het beter voor je paard? Ik snap dat je er liever geen onnodige medicatie in stopt, maar de voordelen van goed je werk als tandarts kunnen doen, zullen echt hoger liggen dan eventuele nadelen van een beetje sedatie.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:31

oke oke maar onze tandarts is gewoon heel goed hoor en hij gaat heel geduldig te werk maar als het nodig is zal hij hem vast wel sederen maar als het niet nodig is doet hij het niet maar als ik zeg dat ik dat wil zal het best mogen maar het hoeft in iedergeval niet perse

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:38

Gaat er niet om of het nodig is.
Zonder sedatie kunnen ze hun werk niet goed doen en overal bijkomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:50

Sedatie werkt ook spierverslappend. Dat betekent dat het kaakgewricht verder open kan dan normaal. En dat maakt dan weer precies dat een tandarts ook de achterste kiezen goed kan behandelen.

Voor een tandarts is het bijna bijzaak dat het paard er ook rustig van wordt. Het gaat een tandarts er om dat de kaak helemaal ontspant. En dat gaat het simpelst en veiligst met sedatie.

Misschien zou het beter zijn als tandartsen zich gewoon zouden aanwennen om te zeggen: "ik geef eerst een spierverslapper. Daar wordt je paard ook wat suf en wiebelig van, maar dat is bijzaak, ik moet de kaakspieren slap hebben om er goed bij te kunnen"

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:00

PeanutGuapa schreef:
oke oke maar onze tandarts is gewoon heel goed hoor en hij gaat heel geduldig te werk maar als het nodig is zal hij hem vast wel sederen maar als het niet nodig is doet hij het niet maar als ik zeg dat ik dat wil zal het best mogen maar het hoeft in iedergeval niet perse

Is het wel een dierenarts dan?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 18:45

hij heet dave van der burg en hij is geen dierenarts maar hij mag wel sedatie geven.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:16

Van zijn eigen website;

Citaat:
Ik werk zonder verdoving, tenzij er grote afwijkingen zijn. De verdoving laat ik bij voorkeur uitvoeren door uw eigen dierenarts.

Hij mag dus niet sederen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:19

Iemand is ook alleen paardentandarts als hij of zij dierenarts is en dus verdoven mag. Anders is het een gebitsverzorger en die kunnen zonder sedatie inderdaad niet bij de achterste kiezen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:23

Werkt hij wel elektrisch?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:24

Hmm.. Dat heeft hij slim verwoord dan op z'n site. Bij voorkeur door een dierenarts. Ik lees dan: ik verdoof zelf als het nodig is. En dat mag inderdaad niet.

Is offtopic maar het viel me op. Fijn dat het beter gaat!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:13

PeanutGuapa schreef:
hij heet dave van der burg en hij is geen dierenarts maar hij mag wel sedatie geven.

Nee hoor, dat mag hij niet. Daarom werkt hij ook het liefst zonder verdoving, anders moet hij zelf een DA inschakelen of de klant. Dat is natuurlijk helemaal niet praktisch qua timing, dus dan maar zonder verdoving.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:13

Net zoals bij ons mensen is gebitsverzorging erg belangrijk voor paarden. Het is altijd vervelend voor paarden, dan kan je toch beter ineens iemand laten komen die dankzij sedatie alle tanden goed kan verzorgen zodat je paard er weer tegen kan. Ik begrijp niet dat die tandverzorgers nog klanten hebben

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:23

Deze 'tandarts', werkt ie wel met een elektrische rasp?

Al die zogenaamde 'gebitsverzorgers'.. Het zou verboden moeten worden.
Bel gewoon een echte paardentandarts. Om de kosten hoef je het niet te laten want die oplichters vragen net zo veel..
Zoek een tandarts die ook da is. Die mag zelf verdoven. Als je aangeeft welke regio je zoekt, kan er een echte aangeraden worden.