Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dvanzon

Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:26

Hey,

Ik ben ten einde raad, dus ik hoop dat hier nog wat leven is die mij tips kunnen geven.

Mijn veulen maandag op dinsdag nacht gevonden op de wei. Half 2 ‘s nachts. Ze lag in een modderpoel gewoon “normaal” en het lukte haar niet overeind te komen. Na wat pogingen heb ik haar onder het hek door getrokken (op het gras) hier bleef ze plat liggen en ook daar lukte het haar niet op te staan.

Haar temperatuur was toen 32 graden en ze was ondertussen meer dood dan levend. Omdat we niemand te pakken kregen hebben we haar in het plastic en dekens ingepakt en een kruiwagen neer gezet tegen de wind.

Uiteindelijk kwam hulp laat op gang. 9 uur heb ik een stal gevonden waar we terecht konden en hebben we haar met een voorlader opgelicht en met de platte kar haar naar een stal gebracht.

Rond 19:00 was haar temperatuur redelijk en hebben we haar opgetakeld. Ze heeft toen even gestaan maar toen we terug kwamen lag ze weer plat. Dus hebben we haar weer opgetakeld.

Woensdag leek het naast het plat liggen en het optakelen goed te gaan. Ze stond redelijk stabiel, ze eet goed drinkt goed en zag er “vrolijk” uit ondanks de pijn.

Donderdag was een offday ze at minder dronk minder en lag meer. Na bloedafname bleek ze spierbevangen te zijn.

Dus nu veel water en electrolieten (vind ze niet zo lekker) selenium en vitamine e veel hooi en seniores priores. En als pijnstilling dus eindelijk novacam

Maar ze kan dus nogsteeds niet op haar buik liggen. En of zelfstandig opstaan. We takelen haar geregeld op zodat de bloedsomloop in haar benen goed blijven.. en ze zichzelf niet teveel open schuurt aan het plat liggen en toch bewegen.

Haar slijmvliezen en tong zijn na het liggen vuurrood maar ze is vrij snel stabiel.

Ze heeft vanmorgen 2 uur gestaan waarna ze weer is gaan liggen.

Iemand de gouden tip hoe ik haar comfortabeler kan houden naarmate de novacam uit werkt.. haar temperatuur is wel weer stabiel.
Afbeelding

Afbeelding

Ze is 8 maanden oud.

karuna
Drukke kabouter

Re: Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:31

Wat een ellende om je veulen zo aan te treffen.
Maar een ding is me niet helemaal duidelijk. Is er een dierenarts bijgeweest dan wel is opname in een kliniek niet verstandiger als dat niet al zo is?

juval

ach, wat een ellende zeg. Heel veel sterkte!! ik heb verder geen tips dan heel veel TLC en wat je dierenarts zeg. Ik duim voor je dat ze er bovenop komt. Fijn dat ze nu lekker warm binnen kan zijn.

Goof

Wat zegt de dierenarts hiervan?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:36

Och wat sneu zeg.. Arm beestje.
Zou het nog zo kunnen zijn dat de oorzaak ergens anders ligt dat ze niet op kon staan uit de modderpoel?

Sterkte! Ik heb geen tips verder, het klinkt alsof ze alle zorg krijgt die ze nodig heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:37

Ik zou dit veulen naar een kliniek brengen zodat ze haar gerichter kunnen helpen en meer onderzoeken kunnen doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:43

Opladen en naar de kliniek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:46

Veulen kan niet goed genoeg staan om op de been te blijven in een trailer. Zou dus speciaal vervoer worden, want liggend vervoeren zou kunnen, maar hoe krijg je dier dan in de benen om uit te laden op de kliniek?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:46

Mando schreef:
Opladen en naar de kliniek.

Nou dit. Waarom wordt er afgewacht?

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:47

Ik zou deze ook opladen en naar de kliniek brengen zodat ze haar ook met vloeistoffen kunnen ondersteunen, makkelijk bloed kunnen controleren om te zien of de waardes goed blijven of dat ze iets moeten veranderen in therapie....

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:48

tamary schreef:
Veulen kan niet goed genoeg staan om op de been te blijven in een trailer. Zou dus speciaal vervoer worden, want liggend vervoeren zou kunnen, maar hoe krijg je dier dan in de benen om uit te laden op de kliniek?

Klinieken hebben altijd mogelijkheden om een paard liggend ergens uit te kunnen halen. Zeker een veulen van 8 mnd, die weegt nog geen 600 kilo, met een paar man en desnoods een groot zeil kan je heel veel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:51

Dit dier had de nacht van het vinden al opgeladen moeten worden. Of op z'n laatst direct de volgende ochtend. Liggend in een trailer kan prima, klinieken hebben ook takels, apparatuur en voorladers, dus uitladen hoeft ook geen probleem te zijn. Daar had direct een warm infuus in gemoeten, minimaal...
Kans dat er intern onomkeerbare spierschade is, is reeël.

Dus hup, alsnog naar een kliniek, om te kijken óf die schade er is, en zo ja, het dier uit haar lijden verlossen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 07-12-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:51

Inderdaad naar de kliniek. Stap 1 is de kliniek contacten en vragen hoe je het veulen daar krijgt, hun kunnen daar echt wel antwoord op geven ala dat het probleem is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:52

Breng dit diertje zo snel mogelijk naar de kliniek, daar hebben ze alles om eventueel zijn leven te redden of anders een waardig einde te geven.
Laatst bijgewerkt door Polar op 07-12-24 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:55

Als na bloedafname er spierbevangenheid blijkt is er dus wel degelijk een arts bij geweest denk ik?

Ik zou de arts vragen of doorsturen naar een kliniek zinvol is.
Eventueel bel je een kliniek in de buurt en overlegt wat je moet doen.

Sterkte,klinkt niet heel best :(:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:05

Inderdaad kliniek… en anders laten gaan… ik vraag me ook af of er niet een onderliggend probleem is waarom ze in die modderpoel niet meer op kwam…

in een kliniek hebben ze echt meer mogelijkheden om haar te ondersteunen…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:09

Deze kan duidelijk niet tegen het vreselijke weer van de laatste tijd. Verder op stal houden en zo nodig infusen van de DA. Zo'n jong dier heeft meestal genoeg levenskracht om narigheid te boven te komen, als hij nu verder bij hem passende verzorging krijgt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:28

Ach gos, arm prutske!
Vloeistoffen on alle gifstoffen uit dat lijfje en spieren te spoelen misschien?

Dvanzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 14:05

Dierenarts is er 3x per dag. Ze is omdat ze niet goed kan staan moeilijk te vervoeren. Wat kans op spierschade vergroot. Als is kliniek natuurlijk wel handiger, want dan kan ze een infuus krijgen.

Dierenarts zegt dit is alles wat je kan doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:09

Jeetje wat ellendig! Hopelijk komt ze er bovenop

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:13

Hier zou ik toch de DA durven overrulen. Echt, naar de kliniek met dat diertje.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:16

Ik zou de kliniek die het meest dichtbij is bellen en het geval voorleggen. Als die meer kunnen doen dan zou ik hem toch daarheen brengen. Dit veulen heeft echt meer verzorging nodig, bovendien kost je dit een hoop geld als de dierenarts 3x per dag moet komen. Succes en sterkte, hopelijk komt hij er weer bovenop!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:18

Meteen de trailer in, naar de kliniek en aan het infuus. Onder de warme lampen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:21

Veel sterkte. Hopelijk komt het nog goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:24

Dvanzon schreef:
Dierenarts is er 3x per dag. Ze is omdat ze niet goed kan staan moeilijk te vervoeren. Wat kans op spierschade vergroot. Als is kliniek natuurlijk wel handiger, want dan kan ze een infuus krijgen.

Dierenarts zegt dit is alles wat je kan doen.

Kan de DA geen infuus geven? Dat heb ik toch vaak wel gezien hoor, gewoon op stal. Misschien waren dat tijdelijke infusen en moet deze een permanenter infuus?