Voer laag in suiker, zonder luzerne maar met een hoog vetgehalte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Voer laag in suiker, zonder luzerne maar met een hoog vetgehalte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:01

Hallo,

Voor een vriendin zonder bokt stel ik deze vraag, haar paard krijgt niet onbeperkt ruwvoer. Ze zou dit graag willen maar op haar huidige stal is dit niet mogelijk (ze heeft alles geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen). Ze is opzoek naar een andere stal, dit is helaas heel erg lastig bij haar in de omgeving. Dus daar wordt op de achtergrond aan gewerkt.

In de tussentijd is ze op zoek naar een voer waar haar paard meer energie en body van krijgt, ze merkt met trainen dat haar paard futloos is en geen 'puf' heeft om haar spieren te gebruiken. Ze trainen normaliter 5 dagen in de week, waarvan 3/4 keer rijden, 1 keer mennen en een dag grondwerk. Ze oogt erg moe, al doen ze de afgelopen maand al veel minder qua trainen. Ze krijgt nu de Metazoa fitright esparcette als krachtvoer gemengd met de metazoa digestfit erbij om wat aan te komen (ze was ook redelijk schraal en bloot na de zomer). Haar paard (fries) heeft CPL en eet dus luzerne vrij en laag in suikers. Ik denk dat een vetrijk voer haar wel zou kunnen helpen om tijdelijk meer aan te komen en extra energie te geven, maar wat past dan goed binnen haar rantsoen? ik heb wel ideeën maar hoor graag waar mijn medebokkers aan denken!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:08

Als het huidige voer verder goed is kan ze misschien gewoon olie toevoegen? Lijnzaad of zonnebloem.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:22

Je kunt eens bij de verschillende soorten van Florian kijken en vitalbix active+ en idd olie toevoegen

Tink89

Re: Voer laag in suiker, zonder luzerne maar met een hoog vetgehalte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:39

Als het paard in theorie genoeg te eten krijgt (ik mis hoeveelheden in je verhaal) en niet achterlijk veel traint, zou ik ook eens bloed laten onderzoeken. Kun je ontdekken of er ergens een probleem zit qua vitamines ed. En wanneer is er voor het laatst ontwormd?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:43

Voor vetrijk voer zou ik neigen naar Coolstance Copra. Al zijn er ook paarden die dit niet graag eten.
Eventueel kan het wel gemengd worden onder het huidige voer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:51

Ik zou die coolstance gaan mengen met een goede grasbrok.
Ruwvoertekort kun je mooi opvangen met een grasbrok.
Want immers doen we dat bij oude paarden ook die te weinig ruwvoer eten.
En is zonder luzerne.

Denk dat ze al een eind op weg komt als er twee maal daags een flinke emmer geweekte grasbrok inkomt.
Ik geef zelf wiesencobs. Daar gaat wat sojaschroot door(hoog eiwit en ook vet zit er in)
Laat haar kijken naar zoiets?
Of bijvoorbeeld de myo protein flakes van agrobs. En dan echt wel hoeveelheden gaan voeren.
https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/
Minstens twee of drie voerscheppen vol per dag erbij gaan geven.
Is binnen een kwartiertje geweekt en word prima gegeten.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 12:59

ellepel schreef:
Ik zou die coolstance gaan mengen met een goede grasbrok.
Ruwvoertekort kun je mooi opvangen met een grasbrok.
Want immers doen we dat bij oude paarden ook die te weinig ruwvoer eten.
En is zonder luzerne.

Denk dat ze al een eind op weg komt als er twee maal daags een flinke emmer geweekte grasbrok inkomt.
Ik geef zelf wiesencobs. Daar gaat wat sojaschroot door(hoog eiwit en ook vet zit er in)
Laat haar kijken naar zoiets?
Of bijvoorbeeld de myo protein flakes van agrobs. En dan echt wel hoeveelheden gaan voeren.
https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/
Minstens twee of drie voerscheppen vol per dag erbij gaan geven.
Is binnen een kwartiertje geweekt en word prima gegeten.

Bedankt voor de tips! Ga het haar doorgeven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:07

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:24

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:18

Coolstance copra met een eiwitrijke grasbrok (myo flakes bijvoorbeeld) en lijnzaad. Dan heb je vet, eiwit en ruwvoer bij elkaar. Wel opbouwen en geweekt geven.
Geeft ze liever muesli, dan kiezen voor een eiwitrijke variant, zoals Marstall getreidenfrei. Die heeft eiwit en vet op basis van lijnzaad en soja. En dan mengen met een eiwitrijke ruwvoermix voor de ruwvoer aanvulling.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:04

Hoe oud is de Fries?
Goed/ onlangs ontwormd?
Trainen zou ik ook ook eerst echt terug schroeven en goed kijken naar de trainingen zelf. Hoelang en intensief zijn de trainingen.
Friezen verzuren sneller, hebben veel baat bij rust en vrije bewegingen tussen de trainingen door. 2 keer onder zadel en 1 keer voor de kar zal mogelijk al meer dan genoeg zijn.

Als je graag iets voor de spieren wil geven kun je eens kijken naar mijten bodybuilder (op basis van rijstolie ipv sojaschroot). En als mijn Fries echt veel energie moet krijgen stappen wij over op Kentucky e lite, maar dat past denk ik niet in het dieet van jullie Fries.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:25

Ik zou beginnen met een goede vitaminebrok en dan combineren met bijv agrobs myo proteïne flakes en lijnzaad/lijnzaadolie.
Het werk inderdaad even wat terugschroeven en kijken of het paard eerst weer op krachten komt en plezier krijgt in het werk en dan in kleine stapjes met veel afwisseling uitbouwen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:50

Hoeveel kg hooi krijgt het paard vanuit stal wel aangeboden ?
Vanuit die kg.s zou ik naar aanvulling kijken .
Zelf stond ik eerder op een stal waar het ruwvoer naar mijn inziens minimaal was en we voerde zelf hooi bij .
Daarnaast heb ik dan aanvulling gegeven voor energie .
Een sportmix
Hartog muesli en hartog digest .

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:36

En senioren voer? Naar mijn weten is dit hoog in eiwit en vet ? Of van dat voer voor zieke paarden ?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:06

Ik ben zelf fan van de producten van o.a. agrobs en equifyt. Een ruwvoervervanger, bijvoorbeeld de Herbs van Equifyt, zou een uitkomst kunnen zijn zoals hierboven ook al benoemd.

Specifiek terugkomend op je vraag zou ik mijn paarden nooit extra olie door het rantsoen voeren. Ik heb even een willekeurig artikel voor je opgezocht:

"Omdat het paard geen galblaas heeft, komt al het gal dat een paard aanmaakt direct in de dunne darm terecht. Gal bevat galzuren en galzouten. Met name de galzouten zorgen voor het wateroplosbaar maken van vetten en vetzuren, zodat enzymen hun werk kunnen doen. Alvleeskliersap bevat onder andere het enzym lipase wat zorgt voor de vertering van vetten.

Volgens Dr. Fritz (2013) wordt er te weinig gal aangemaakt om een scheut olie goed te kunnen emulgeren. Hierdoor wordt de gevoerde olie niet voldoende wateroplosbaar gemaakt, vervolgens niet voldoende afgebroken door lipase en als gevolg hiervan door het lichaam gezien als ‘gifstof’ die via de huid moet worden uitgescheiden."
https://www.depaardentherapeut.nl/post/ ... kante-rage

In sommige gevallen is het extra toevoegen van omega 3-6-9 wel wenselijk als ze dat niet voldoende uit andere voeding kunnen halen. Zelf krijgen (enkele van) mijn paarden de omega 369 van Subli. Dit zijn dezelfde "vetten" maar in vaste vorm. Ideaal is wellicht anders, maar dit werkt voor ons prima.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:31

Ik voer mijn Friezen meatzoa en Agrobs myo protein flakes. Als ze erg invallen coolstance erbij. Werkt als een trein

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:52

Ik zou beginnen met het paard van Metazoa af te halen. Veel paarden doen het daar niet lekker op. Wil ze een compleet voeder, dan is Pure Feed condition mix een optie (verkrijgbaar bij purepaardenvoeding.nl )

Een losse mineralenbrok zonder luzerne en laag in suikers is marstall force. Sojaschroot voor de eiwitten, pavo fiber nuggets of hartog compact grass of Agrobs pre alpin aspero, lijnzaadolie voor het toevoegen van het vet.

Maar het zou niet het eerste paard zijn dat opknapt van alleen al geen metazoa meer krijgen. Verder ook zorgen voor een dik opgestrooide (schuil)stal (liever een gewone box, maar schuilstal kan eventueel ook). 24/7 buiten zonder dit geeft in deze tijd van het jaar ook vaak vermoeide paarden omdat ze te weinig diep slapen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:26

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met het paard van Metazoa af te halen. Veel paarden doen het daar niet lekker op. Wil ze een compleet voeder, dan is Pure Feed condition mix een optie (verkrijgbaar bij purepaardenvoeding.nl )

Een losse mineralenbrok zonder luzerne en laag in suikers is marstall force. Sojaschroot voor de eiwitten, pavo fiber nuggets of hartog compact grass of Agrobs pre alpin aspero, lijnzaadolie voor het toevoegen van het vet.

Maar het zou niet het eerste paard zijn dat opknapt van alleen al geen metazoa meer krijgen. Verder ook zorgen voor een dik opgestrooide (schuil)stal (liever een gewone box, maar schuilstal kan eventueel ook). 24/7 buiten zonder dit geeft in deze tijd van het jaar ook vaak vermoeide paarden omdat ze te weinig diep slapen.

Pure paardenvoeding verkoopt geen pure feed meer, wel een fijne nieuwe balancer van eigen merk en een ruwvoermix daarvan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:01

Ik zou ook overgaan op agrobs myo proteïne samen met een balancer. Even het dieet veranderen om te kijken wat dat doet.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:19

Mocht je toch interesse hebben in pure feed. Die word tegenwoordig verkocht door voer voor paarden.