3 jarige eet mest, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

3 jarige eet mest, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 16:28

Goedemiddag bokkers,

Ik heb sinds half oktober een leuke 3 jarige merrie, rechtstreeks van de fokker. Volledig groen uit het land.

Na verhuizing is zij ontwormd met;
Strongid P en week later met Noromectin en 1e keer gevaccineerd.

Nu hoorde ik via staleigenaresse & een stalgenoot dat zij sinds een dag of 2 nu mest eet van andere paarden.

Maar ik google me suf maar echt duidelijk van wat ik hiermee kan doen, kan ik niet vinden.

Overdag staat ze buiten in kudde verband met mogelijkheid tot eten van ruwvoer en nog sprietjes gras op het weiland. (voordroog).

Op stal een slowfeeder met hooi, dit is in de ochtend nooit op.

Qua krachtvoer:

1 voerschep dodson & horrel ERS cubes met af en toe gemixt hartog digest ruwvoermix ter verlengen eettijd.

3/4 voerschep pavo fibrebeet (ongeweekt, geweekt is het ? Kg?) voor gewichtstoename.

1/2 wortels.

Sinds deze week voer ik weer de hartog essential balancer bij. Was ik even mee gestopt omdat die op was en niet leverbaar via welkoop.

Ze heeft in stal een zoutliksteen.

Ik lees veel over bokashi, maar is een simpele vitaminespuit niet de oplossing? :+

Ik weet niet zo goed welke middelen ik moet inzetten, in theorie is het een jong paard dus probeer ik mezelf wat minder druk te maken dat het vanzelf wel goed komt.
Maar heel veel ellende en pech gehad met een ziek paard en vervolgens afscheid moeten nemen, dus ik durf nog slecht af te wachten. :+

Elisa2

Re: 3 jarige eet mest, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:33

Ze kunnen dit om verschillende redenen doen, de darmflora aanvullen. Of ze hebben vitaminen en mineralen tekorten. Mijn jonge paard deed dit vorig jaar ook, heb een kuurtje gegeven met zeewier voor vitaminen en mineralen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:34

Flink ontwormen voor nu en verder een mineralenblok geven.
Mest eten doen ze meestal ter compensatie van een mineralentekort.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 16:43

Bedankt!

Een nieuwe ontworming volgt nog, weet even niet welke dat is. Maar die komt deze maand.

Mineralensteen, ga ik morgen halen. Eenvoudig te regelen.

Vergeten te zeggen is dat ik dit weekend ook start met een zandwegkuur, die is vandaag geleverd. Stond al op de planning.

Zeewier ga ik op het lijstje zetten om te bekijken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:22

Iris heeft een paar dagen layka haar mest gegeten toen ze net weer samen mochten na iris haar extreme beenwond.

Layka haar mest is eigenlijk altijd perfect.
Iris heeft natuurlijk een maand lang antibiotica en ca 6-8 week pijnstillers gehad.
Dus waarschijnlijk was haar darmflora aangetast.

Door de mest van layka te eten, heeft ze waarschijnlijk haar darmflora weer in orde gebracht.

Mineralensteen is wel een goede om aan te bieden.
Zandkuur is ook nooit slecht.
Maar vooral even in de gaten houden hoelang ze het doet.

En natuurlijk opletten of ze voldoende ruwvoer mag en kan eten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:57

Is inderdaad vaak een compensatie van mineralentekort. Ik kies persoonlijk liever voor een brok dan een mineraalsteen. Bijvoorbeeld Oerbalans van Vitalstyle (en dan nu eerst Darmbalans van Vitalstyle daarbij).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:59

Die van mij deed dat ook door een mineralentekort. Nu een balancer er bij en geen problemen meer.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 14:45

Bedankt voor de tips!

Ik ben een dag later gestart met bokashi door de slobber, aangezien ik vermoedde dat het met haar darmen te maken had. (Om nog wat vage dingen)

Vitaminebrok krijgt ze, (hartog essential balancer).
De vitaminespuit staat op de planning nu ze gisteren haar tweede basis enting heeft gehad.

Verder heeft ze een week vlozaad pellets gehad.

Inmiddels heeft ze geen mest meer gegeten, dit stopte eigenlijk al enkele dagen na het starten van de bokashi & vlozaad.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:01

Onze (toen 8 maanden oude veulen) Phinne deed dit ook, toen ze de vier weken daarvoor in Utrecht had gestaan en helemaal volgepropt was met antibiotica en andere medicijnen. Toen ik de arts vroeg om iets om haar darmflora weer gezond te maken, zei hij dat ze eigenlijk mest binnen moest krijgen van een gezond paard, ik kon hem dus gelijk vertellen dat ze dat zelf al regelde. Ze had het nodig, en nam het dus tot zich. Dit duurde maar een dag of twee, toen was het kennelijk niet meer nodig.
De dierenarts zei toen ook dat ze bij paarden met een verstoorde darmflora soms een 'mesttransfusie' doen, ze brengen dan mest van een gezond paard in de maag van een paard dat het nodig heeft.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:41

Door de wormenkuren die je geeft gaat de darmflora van je paard behoorlijk achteruit, niet alleen de wormen gaan dood, maar ook de goede darm bacteriën worden aangevallen. Het is dus heel goed dat je paard mest is gaan eten. Dit is de natuurlijke manier op zijn darmflora weer op pijl te krijgen. Op deze manier krijgt hij namelijk de goede darmbacteriën van het andere paard weer binnen. Wat extra vitamine en minerale bijgeven is nooit een probleem maar ik zou uitkijken met de ene na de andere wormenkuur er instoppen want daarmee maak het probleem alleen maar groter.
Mocht jou paard een zeer erge wormen infectie hebben dan ontworm je natuurlijk wel, maar als je paard verder gewoon gezond is en het paard waarvan hij de mest een gewoon normaal ontwormt wordt zou ik niet nog een keer extra onnodig gaan ontwormen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 14:59

DDDara schreef:
Door de wormenkuren die je geeft gaat de darmflora van je paard behoorlijk achteruit, niet alleen de wormen gaan dood, maar ook de goede darm bacteriën worden aangevallen. Het is dus heel goed dat je paard mest is gaan eten. Dit is de natuurlijke manier op zijn darmflora weer op pijl te krijgen. Op deze manier krijgt hij namelijk de goede darmbacteriën van het andere paard weer binnen. Wat extra vitamine en minerale bijgeven is nooit een probleem maar ik zou uitkijken met de ene na de andere wormenkuur er instoppen want daarmee maak het probleem alleen maar groter.
Mocht jou paard een zeer erge wormen infectie hebben dan ontworm je natuurlijk wel, maar als je paard verder gewoon gezond is en het paard waarvan hij de mest een gewoon normaal ontwormt wordt zou ik niet nog een keer extra onnodig gaan ontwormen.

Ik snap zeker je punt.
Nu kan ik natuurlijk niet controleren of de mest die ze eet van een gezond paard is, aangezien ze in een kudde staat.

Wormenkuren is in samenspraak met de dierenarts. Dus is een beleid in overleg

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:18

Zou juist even voorzichtig zijn met ontwormen. Geeft dezelfde uitwerking op het microbioom in de darm, als antibiotica. En dat is exact de reden waarop je jonkie mest eet van anderen. Zo wordt het microbioom hersteld en komt er voldoende variatie in de bacteriën. Dus gewoon heel even laten. Zorgen dat ie alles ter beschikking heeft aan vitamine en mineralen.