Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 09:49

Hoi allemaal,

Mijn pony (20 jaar) welke al 12,5 jaar in mijn bezit is, heeft ineens steeds hoefzweren in zijn rechter achtervoet.
Nooit eerder meegemaakt, maar nu te beginnen eind mei (bovenin midden onder de kroonrand), begin september onderop in het midden en eind november weer een forse (bestaande uit 2 grote kamers, wederom onder in het midden).
Hij loopt op de top van de zweren enorm slecht, maar zijn valkuil is dat hij een enorm hoge pijngrens heeft en het dus echt heel laat pas laat merken (ook met uitsnijden en de ernst ervan, dat de dierenarts het eigenlijk verbazingwekkend vond dat hij überhaupt nog stond).
Elke keer is de dierenarts en smid betrokken geweest om het schoon te maken en daarna elke keer volgens afspraken verzorgd en onderhouden.
Gezien de nu veel voorkomende frequentie in hetzelfde hoefje en dat we hier nog nooit eerder problemen mee hebben gehad, heeft de dierenarts geadviseerd röntgenfoto's te maken van dat voetje om een hoornzuil uit te sluiten.
Deze week zijn er 9 foto's gemaakt en kennelijk zaten er nog 2 zweren in de straal achter (welke ze ook open heeft gemaakt en waar wederom heeeel veel pus uit kwam, hij liep desondanks nog eigenlijk goed) en waren er nog 4 kamers zichtbaar.
De dierenarts geeft aan dat ze ziet dat er iets flink woekert, maar kan niet met zekerheid stellen of het nu door een hoornzuil komt of toch door iets anders als primaire oorzaak.
Advies is om deze huidige zweren te laten nabehandelen/verzorgen en het eventueel komende periode af te wachten in de hoop dat alles uitgroeit of tot er toch weer een nieuwe ontstaat. En anders een mri of ct scan laten maken.

Het zit mij eigenlijk niet zo lekker, zijn hoef is echt een (zoals ze zelf zegt) gatenkaas en hij laat zelf pas elke keer in een heel laat stadium merken dat hij pijn heeft.
Ik hoopte eigenlijk dat de röntgenfoto's gewoon met het beeld duidelijkheid zouden geven, maar weet dus niet zo goed wat ik hiermee moet.
Gezien zijn leeftijd en gebruiksdoel (hij staat eigenlijk vooral gewoon paard te wezen en verder maakte hij zo nu en dan een bosritje) weet ik ook niet hoe zinvol en tevens risicovol zo'n scan maken is met oog op narcose.

Is het zinvol om een andere dierenarts te vragen om een second opinion door de röntgenfoto's te beoordelen (en indien nodig over te doen, ik heb alle röntgenfoto's ontvangen overigens) of zou een mri of ct scan sowieso noodzaak zijn?
En waar kan ik überhaupt het beste met hem naartoe?

Ik hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft, deze zou willen delen en passend advies kan geven.

Alvast bedankt. :)

MyWishMax

Re: Steeds terugkerende hoefzweren, second opinion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:58

Wij hebben ct scan laten maken van rechtsachter, de hoef tot en met de sprong. Dat was niet onder volledige narcose hoor, gewoon lichte sedatie waarbij ze blijven staan. Hebben we in heesch laten doen.

Maar er zijn wat zaken die hoefzweren kunnen veroorzaken, volgens mij cushing ook? Heb je al bloed laten onderzoeken? Op wat voor bodembedekking staat hij?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 10:22

Oh, dat maakt de zaak wel al anders. Dat is wat ze mij vertelde dat het onder volledige narcose moest. Maar ook vreemd is wel dat ze eerst aangaven steeds over een mogelijke ct scan, en nu spreken ze over een mri. Dus daar zit voor mij ook verwarring.

Verder: hij is september ook op mijn verzoek geprikt op ppid, die was negatief. Dus geen cushing.

En hij staat op een paddock paradise, de inloopstal is gewoon beton, het stukje voor de ingang is momenteel met het weer wel wat blubberig en voor de rest is het eigenlijk een droge grond.
Zo nodig stond hij wel op de ziekenboeg apart (grote stal met uitloop, droge ondergrond en ik dacht vlas als bodem, maar weet ik even niet zeker). Maar hij laat zijn tubbease netjes heel en die blijft heel goed om zijn voet, dus hij loopt daarmee buiten in de groep op advies van de dierenarts. De hoef wordt dan dus steeds opnieuw schoon gemaakt (en ook de rest van z'n voet wordt dan gecontroleerd op dat het schoon blijft en niet gaat schuren oid) en de tubbease ook. Die gaat er eigenlijk pas af wanneer de dierenarts zegt dat het voor hem kan.

Hoe heet de kliniek in Heesch? Is dat SMDC? Ben namelijk er totaal niet bekend haha, dus to be sure. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:26

Wat zegt je hoefsmid ervan?
En hoe word je paard bekapt.
Dat laatste wil soms ook nog wel invloed hebben op hoefzweren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:30

Ik denk dat je het beste het advies van de DA kan afwachten, deze zweren laten uitgroeien en dan kijken of hij schoon blijft of dat er iets terug komt. Als er weer iets terug komt dan lijkt verder onderzoek me wel noodzakelijk. Je zou wel de second opinion kunnen doen bij een andere DA met deze foto's maar het is maar de vraag of die wel iets duidelijks kunnen zien. Dan kun je ook vragen of een MRI of CT scan noodzakelijk is voor een betere beeldvorming.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:33

Gebruik je toevallig supplementen? En dan met name iets wat de ACTH waarde omlaag zou kunnen helpen? Monnikspeper is dat vooral geloof ik.

Mijn eerste gedachtengang is namelijk ook ppid, ook vanwege de hoge pijngrens. Bij PPID schijnt pijn minder goed doorgeven te worden en ze hebben dan een soort eigen pijnstiller in het lijf. Maar goed als dat is uitgesloten zal het wel niet hoor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:41

Omdat de hoefzweren steeds in 1 voet terugkomen zou ik ook een osteopaat / fysio laten kijken. Wellicht ligt (een deel van) de oorzaak in verkeerde belasting? Sowieso na zoveel gedoe (terugkerende kreupelheid) kan ik me voorstellen dat hij last heeft van zijn lijf en het prettig is om hem daarin te ondersteunen.

Wellicht een second opinion door de Lingehoeve laten doen? Daar heb ik (en mensen om mij heen) zeer fijne/goede ervaringen mee.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 10:55

hagelslag schreef:
Wat zegt je hoefsmid ervan?
En hoe word je paard bekapt.
Dat laatste wil soms ook nog wel invloed hebben op hoefzweren

Ik heb de eerste 5 jaar veel problemen gehad in enkel de voorhoeven, steeds scheuren door schimmel wat -achteraf gezien- nooit goed behandeld werd.
Daarna kreeg ik een hele fijne smid die echt de boeken erbij pakte om voor mij een complete uitleg te geven over wat hij constateerde en die heeft toen echt heel uitgebreid alles wat niet goed was (diep) uitgesneden, waarna hij eigenlijk jaren lang stabiel is gebleven met zijn onderhoud en hij eigenlijk hele sterke en gezonde hoeven had.

Sinds april dit jaar heb ik noodgedwongen over moeten gaan op een andere smid (omdat de locatie buiten werkgebied van mijn eigen smid lag door verplaatsing pony).
Hier heb ik wel gesprekken mee gevoerd, steeds nadat zij hem bekapt had liep hij de dag erop op eieren. Ook groeien zijn hoeven niet zo rap, wat maakt dat m'n vorige smid hem absoluut niet elke 8 weken kon en wilde bekappen.
Dus vanaf april tot heden elke 8 weken bekapt geweest, volgens huidige smid weer schimmels en zachte stralen. Waarschijnlijk doordat hij natuurlijk hele dagen buiten loopt en de grond hier niet verhard is met betonplaten (vorige stal was hele zomer op de weide en winter periode op verharde paddock van betonplaten, helaas kon hij niet meer dag en nacht op een volle weide, vandaar dat hij verhuisd is).
Huidige smid denkt wel mee ook in hoe het beste zijn hoeven verder onderhouden kunnen worden en met welke frequentie en staat ook open voor gesprekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:59

Heesch is idd smdc. Ben ooit bij Lingehoeve terecht gekomen bij 1 arts en daarna met hem meegegaan toen hij smdc opende. Maar heel tevreden hoe je daar behandeld wordt met allerlei klachten, ook hele vage. Geen nummertje zoals op veel andere klinieken en ook serieus naar hele paard kijken ipv zodra ze 1 ding gevonden hebben alle aandacht daarop focussen, zelfs als dat niet alles oplost.

Wij zijn bijvoorbeeld naar andere kliniek gegaan ivm afstand toen er ook foto van hoef gemaakt moest worden. Dachten aan hele diepe zweer, want met uitsnijden niks te vinden en wel op 4 benen continu. Daar foto's gemaakt en niks te vinden naar huis gestuurd, maar paard bleef slecht en advies was telkens maar aankijken terwijl paard dus echt pijn had. Toch maar weer naar smdc gegaan en daar zijn ze door blijven zoeken tot ze de oorzaak gevonden hadden. Achteraf had het mijn paard weken pijn gescheeld en misschien een wat betere uitkomst als ik meteen doorgepakt had en naar vertrouwde kliniek gegaan was. :+

Er moet een oorzaak zijn voor de terugkerende hoefzweren en dat die hele hoef zo vol zit, eigenlijk. Misschien dat nu foto's maken of laten beoordelen minder nut heeft, maar snap wel dat je eventueel 2nd opinion wilt. Maar wij hebben dus die ct gedaan zodat ze niet onder narcose hoefde. Oke en voor het geld, wij hadden ook de keuze tussen ct of mri en beide duur, maar ct net iets minder en mocht dus wakker blijven. Wel omdat het dus echt alleen om onderbeen ging, maar dat lijkt me bij jullie dan ook. Dan weet je iig dat dat op sommige klinieken kan.

Alleen natte grond zou niet voor schimmels moeten zorgen. Zachte stralen en hoeven wel, maar ergens gaat er dus iets niet goed met de zweren en schimmels. Je houdt ook geen hoef over denk ik als je die schimmels echt goed wegsnijd in die hoef met de gaten van zweren?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:00

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je het beste het advies van de DA kan afwachten, deze zweren laten uitgroeien en dan kijken of hij schoon blijft of dat er iets terug komt. Als er weer iets terug komt dan lijkt verder onderzoek me wel noodzakelijk. Je zou wel de second opinion kunnen doen bij een andere DA met deze foto's maar het is maar de vraag of die wel iets duidelijks kunnen zien. Dan kun je ook vragen of een MRI of CT scan noodzakelijk is voor een betere beeldvorming.

Maar dat is het dus eigenlijk, tot april nooit problemen.
Sinds mei ineens zweren achter elkaar in dezelfde voet. Lijkt wel of de locatie verandering mogelijk een mee spelende factor is, al weet ik niet hoeveel beter (paardwaardiger) ik hem nog kan houden dan hij nu staat.
Vandaar ook de röntgen foto's, maar nog steeds geen eenduidig antwoord op oorzaak en hoe het beste te behandelen en voorkomen. Vind dit ook heel naar voor hem, dus ergens wil ik het wel afwachten maar vind het ook wel heel sneu met de gedachte dat hij nog meer zal moeten doorgaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:03

Hele andere invalshoek, maar wat voer je?
Hoefzweren, schimmels en zachte stralen kunnen ook van binnenuit komen. Vaak tekort aan zink, koper en/of zwavel of een verstoorde darmflora.

Hier ook een paard met slechte voeten (regelmatig zweren, dunne zool) en die is enorm opgeknapt van ander voer en biotine bijvoeren. Bij haar is het erfelijk en daardoor nog belangrijker om van binnenuit goed te ondersteunen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:04

Celebi schreef:
Gebruik je toevallig supplementen? En dan met name iets wat de ACTH waarde omlaag zou kunnen helpen? Monnikspeper is dat vooral geloof ik.

Mijn eerste gedachtengang is namelijk ook ppid, ook vanwege de hoge pijngrens. Bij PPID schijnt pijn minder goed doorgeven te worden en ze hebben dan een soort eigen pijnstiller in het lijf. Maar goed als dat is uitgesloten zal het wel niet hoor.

Nee niet meer, destijds wel een periode glucobalance en nog iets (kom er even zo snel niet op). Maar meer omdat hij van 'lucht' gewoon al heel dik wordt. :')
Hij staat in een sobere kudde op graszaadhooi en krijgt dagelijks sunset balance voor de vitamines en mineralen.
17 september was er bloed getrokken om ppid te onderzoeken, acth was toen 24 (moest onder de 47 zijn).

Had wel besproken nog eens uitgebreid bloedonderzoek te doen, maar nu is dat niet zo zinvol volgens de DA doordat er nog altijd actieve hoefzweren zitten. Die geven natuurlijk sowieso verhoogde ontstekingswaarden in het bloed.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:10

Ir111 schreef:
Omdat de hoefzweren steeds in 1 voet terugkomen zou ik ook een osteopaat / fysio laten kijken. Wellicht ligt (een deel van) de oorzaak in verkeerde belasting? Sowieso na zoveel gedoe (terugkerende kreupelheid) kan ik me voorstellen dat hij last heeft van zijn lijf en het prettig is om hem daarin te ondersteunen.

Wellicht een second opinion door de Lingehoeve laten doen? Daar heb ik (en mensen om mij heen) zeer fijne/goede ervaringen mee.

Hij loopt enkel kreupel RA door de zweren als die op de top zitten. Verder loopt hij nooit meer kreupel.
Verder zou osteopaat of dergelijke wel weer eens betrokken kunnen worden (voorheen toen hij nog actief gereden werd liet ik hem altijd even nalopen), maar dat gaat niet perse helpen voor zijn zweerproblematiek ben ik bang.

Lingehoeve dacht ik ook aan, in het verleden heeft hij een tussenpees blessure voor gehad en die is door de lingehoeve behandeld geweest met succes. Maar omdat dit echt volgens de dierenarts puur in de hoef zit en niet vanuit het been, was ik vooral benieuwd naar mensen die specifiek met deze klacht(en) ervaringen hebben met klinieken, onderzoek en behandeling.

Sidenote: ik dacht 2 jaar geleden is hij rondom ook op de foto geweest, benen zien er alle 4 super uit, geen artrose, niets.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:14

MyWishMax schreef:
Heesch is idd smdc. Ben ooit bij Lingehoeve terecht gekomen bij 1 arts en daarna met hem meegegaan toen hij smdc opende. Maar heel tevreden hoe je daar behandeld wordt met allerlei klachten, ook hele vage. Geen nummertje zoals op veel andere klinieken en ook serieus naar hele paard kijken ipv zodra ze 1 ding gevonden hebben alle aandacht daarop focussen, zelfs als dat niet alles oplost.

Wij zijn bijvoorbeeld naar andere kliniek gegaan ivm afstand toen er ook foto van hoef gemaakt moest worden. Dachten aan hele diepe zweer, want met uitsnijden niks te vinden en wel op 4 benen continu. Daar foto's gemaakt en niks te vinden naar huis gestuurd, maar paard bleef slecht en advies was telkens maar aankijken terwijl paard dus echt pijn had. Toch maar weer naar smdc gegaan en daar zijn ze door blijven zoeken tot ze de oorzaak gevonden hadden. Achteraf had het mijn paard weken pijn gescheeld en misschien een wat betere uitkomst als ik meteen doorgepakt had en naar vertrouwde kliniek gegaan was. :+

Er moet een oorzaak zijn voor de terugkerende hoefzweren en dat die hele hoef zo vol zit, eigenlijk. Misschien dat nu foto's maken of laten beoordelen minder nut heeft, maar snap wel dat je eventueel 2nd opinion wilt. Maar wij hebben dus die ct gedaan zodat ze niet onder narcose hoefde. Oke en voor het geld, wij hadden ook de keuze tussen ct of mri en beide duur, maar ct net iets minder en mocht dus wakker blijven. Wel omdat het dus echt alleen om onderbeen ging, maar dat lijkt me bij jullie dan ook. Dan weet je iig dat dat op sommige klinieken kan.

Alleen natte grond zou niet voor schimmels moeten zorgen. Zachte stralen en hoeven wel, maar ergens gaat er dus iets niet goed met de zweren en schimmels. Je houdt ook geen hoef over denk ik als je die schimmels echt goed wegsnijd in die hoef met de gaten van zweren?

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik neem SMDC zeker mee in de overweging voor verder onderzoek.
Overigens zat er een (imo, als ik kijk naar wat de smid uitgesneden heeft en waarvan ze aangeeft het rigoureus weggesneden te hebben) kleine schimmel in 1 voorvoet. Maar niet achter. Sorry, beetje onduidelijk vanuit mijn kant. :o

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:22

Voeding/ weerstand/stress etc heeft ook invloed op vatbaarheid hoefzweren / mok etc.

Dus je zou als oorzaak ook eens voeding en totaal management onder de loep kunnen nemen .... Ik zeg niet dat het dat is hoor, maar kan geen kwaad daar eens goed naar te kijken :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:24

Daihyo schreef:
Hele andere invalshoek, maar wat voer je?
Hoefzweren, schimmels en zachte stralen kunnen ook van binnenuit komen. Vaak tekort aan zink, koper en/of zwavel of een verstoorde darmflora.

Hier ook een paard met slechte voeten (regelmatig zweren, dunne zool) en die is enorm opgeknapt van ander voer en biotine bijvoeren. Bij haar is het erfelijk en daardoor nog belangrijker om van binnenuit goed te ondersteunen.

Dat is exact wat ik zelf ook dacht, zijn immuunsysteem moet gewoon over de kop zijn. Anders krijg je nooit ineens zulke zweren onder andere.
Daarom ook gesproken over uitgebreid bloedbeeld, maar voor nu volgens dierenarts (nog) niet zinvol.
Hij is dus heel sober, krijgt dus graszaadhooi en sunset balance voor aanvulling van mineralen en vitaminen. Verder hangt er zo'n mineraal en zoutblok ook waar hij naar behoefte gebruik van kan maken, in het verleden zag ik dat hij daar een periode veel behoefte aan had. Nu heb ik daar eigenlijk geen zicht op en ook niet gehoord van de staleigenaar dat hij dat (opvallend) doet.

Biotine ga ik eens opzoeken. Vind het gewoon heel lastig ook, veel "supplementen" zijn gewoon niet noodzakelijk of hebben geen bewezen meerwaarde. En ik weet niet hoe het er voor staat bij hem qua bloedbeeld nu.
Zijn mest is wel gewoon mooi en altijd van goede substantie. Ook geen zand oid (ook laten röntgenen, had paar maanden terug een dun laagje en toen uitgebreide zandkuur gekregen, hoewel hij dat in de 12 jaar ervoor eigenlijk nooit gehad heeft :o ).
Ik weet ook niks van zijn achtergrond, dus of er bepaalde erfelijke factoren meespelen weet ik ook niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:26

Sta je open voor een andere balancer? Dan kun je kijken naar een balancer die wat meer zink en koper bevat. Bijvoorbeeld Victourious secret 200 of Agrobs Senior mineral. Dan hoef je geen los supplement bij te voeren. Duurt wel een paar weken voor je resultaat merkt. Maar als je toch al een balancer voert, is dit makkelijk aan te passen zonder meteen van alles bij te kopen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:34

Sky_As schreef:
Voeding/ weerstand/stress etc heeft ook invloed op vatbaarheid hoefzweren / mok etc.

Dus je zou als oorzaak ook eens voeding en totaal management onder de loep kunnen nemen .... Ik zeg niet dat het dat is hoor, maar kan geen kwaad daar eens goed naar te kijken :)

Ja, mede om die reden is hij naar deze plek verhuisd in april. Vind het alleen moeilijk om te beslissen waar hij nou werkelijk baat bij heeft en waarbij niet. Zou daarvoor liever weten of er bepaalde tekorten spelen in zijn bloed, maar dat kan zolang hij zweren houdt niet omdat dat een vertekend beeld kan geven volgens de dierenarts.

Hij is dus heel snel te dik/zwaar en staat daarom op aangepast rantsoen ten opzichte van de niet sobere paarden.
Hij staat met redenen op een plek waar de zorg volledig overgenomen wordt waardoor ik zelf eigenlijk volledig ontlast word. Het is om die reden dan ook niet om de hoek, ik moet meer dan een uur rijden om bij hem te zijn (wat prima is, maar voor mij zelf lastiger monitoren en uit handen durven geven).
Eigenlijk het enige waar ik iets aan kan wijzigen, is wat hij als ontbijt krijgt (worden elke ochtend individueel gevoerd, wat betreft biks/pulp/wat iemand dan ook wil geven). Verder beschikking 24/7 op graszaadhooi.

De staleigenaren zijn heel betrokken en hij (en alle andere paarden) worden echt heel goed in de gaten gehouden en opgevolgd indien nodig.
Maar dat maakt het wel complexer/ingewikkelder op andere vlakken.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:39

Daihyo schreef:
Sta je open voor een andere balancer? Dan kun je kijken naar een balancer die wat meer zink en koper bevat. Bijvoorbeeld Victourious secret 200 of Agrobs Senior mineral. Dan hoef je geen los supplement bij te voeren. Duurt wel een paar weken voor je resultaat merkt. Maar als je toch al een balancer voert, is dit makkelijk aan te passen zonder meteen van alles bij te kopen.

Ik ga hier inhoudelijk eens naar kijken, ook wat het qua verhoudingen doet en wat waarvoor ondersteund. :)

Het is voor mij bijna niet bij te houden en ik probeer op iedereen te reageren, maar het lukt op m'n telefoon niet zo snel. :')
Alle gegeven adviezen/ideeën en tips neem ik mee in overweging (ook wat er hopelijk nog komen gaat :P ), dus aan iedereen die tot nu toe heeft gereageerd of nog met advies/ideeën/tips komt: heel erg bedankt <3

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:44

Ik vind het opvallend dat je noemt dat je een nieuwe smid hebt vanaf april, dat je paard na het bekappen dan op eieren loopt, en dat dan in mei je paard inene hoefzweren ontwikkelt. Is hij niet gewoon te kort bekapt waardoor de zool te dun wordt en er gemakkelijk kneuzingen en dus zweren ontstaan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:54

dioni schreef:
Ik vind het opvallend dat je noemt dat je een nieuwe smid hebt vanaf april, dat je paard na het bekappen dan op eieren loopt, en dat dan in mei je paard inene hoefzweren ontwikkelt. Is hij niet gewoon te kort bekapt waardoor de zool te dun wordt en er gemakkelijk kneuzingen en dus zweren ontstaan?

Maar dat verklaart niet waarom de schimmel ook weer terug is, terwijl die ook volledig weg was en juist hele goede voeten had als ik het goed begrijp?

Misschien wel een combinatie van idd net niet goed bekappen en inwendig iets. Want op eieren lopen na bekappen hoort imo gewoon niet. Eén keer per ongeluk, ja kan. Maar niet elke bekapping.

Ts, ik vond de Lingehoeve ook gewoon goed hoor! Ik ben alleen naar smdc gegaan omdat de dierenarts waar ik heel tevreden over was bij de lingehoeve vandaan smdc opende. Maar het was vooral ook vanwege de staande ct. Maar dat kan je bij lingehoeve ook vragen of dat daar zou kunnen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:55

Ik zou ook een langere periode laten tussen de bekapbeurten. Hoeven groeien sowieso bij oudere paarden en in de winter minder snel.
Ook de ondergrond waarop ze staat maakt verschil.
Staat ze veel op rust met dit been?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:56

dioni schreef:

Dat heb ik mij dus ook afgevraagd of het een meespelende factor kan zijn.
Ik heb echter niet gehoord van de dierenarts dat de hoef een dunne zool of iets heeft.
En de eerste zweer zat ook helemaal bovenin, waardoor ik mij afvraag of dat hiermee als oorzaak kan? Maar ik heb daar gewoon echt geen kaas van gegeten. :')

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:14

Mijn paard had continu hoefzweren toen ze leverproblemen had. Was de ene net over en dan kwam de volgende. Het kan zeker ook met de bekapping te maken overigens, mijn merrie had ook zoolkneuzingen die uiteindelijk zweren werden, het was dubbelop.

Hoe is zijn mest? Veel problemen komen uit de darmen.
Laatst bijgewerkt door Zam_Cas op 05-12-24 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:16

MyWishMax schreef:
dioni schreef:

Maar dat verklaart niet waarom de schimmel ook weer terug is, terwijl die ook volledig weg was en juist hele goede voeten had als ik het goed begrijp?

Misschien wel een combinatie van idd net niet goed bekappen en inwendig iets. Want op eieren lopen na bekappen hoort imo gewoon niet. Eén keer per ongeluk, ja kan. Maar niet elke bekapping.

Ts, ik vond de Lingehoeve ook gewoon goed hoor! Ik ben alleen naar smdc gegaan omdat de dierenarts waar ik heel tevreden over was bij de lingehoeve vandaan smdc opende. Maar het was vooral ook vanwege de staande ct. Maar dat kan je bij lingehoeve ook vragen of dat daar zou kunnen

Welja, we zijn al enkele jaren nu bekend met dat eens per 13/14 weken bekappen (soms zelfs langer!) zelfs meer dan voldoende was omdat hij zó langzaam groeit. Dus als hij elke keer te vroeg wordt bekapt, snap ik dat hij steeds op eieren loopt als er eigenlijk niks af te halen valt.
Als ik steeds m'n eigen nagels te snel knip, doet dat ook dagen zeer natuurlijk.
Maar heb dat nu dus wel besproken gehad om de frequentie omlaag te halen, omdat ze wel iets te bekappen moet hebben. Tussentijds kan ze ook een blik werpen of er noodzaak is om ergens iets aan te doen, omdat ze een groot deel van de paarden bekapt en daardoor regelmatig op stal te vinden is.
En de schimmel in z'n voorvoet is dan wel goed eruit gesneden (hoef zelf ziet er nu wel gezond uit, behalve dat hij op een soort koe lijkt met een open teen :') ) en lijkt voor nu opgelost. Verder zie ik niet (opvallend?) dat ze meer schimmels heeft uitgesneden of iets.
En ja in de eerste 5 jaar dat ik mijn pony had, waren zijn hoeven wel een beetje ellendig. Vooral omdat de schimmels er nooit volledig uitgesneden werden en daardoor van binnenuit gewoon hun eigen weg gingen. Dus heb wel gehad dat het toen met mijn fijne vorige smid behandeld werd, het sindsdien eigenlijk hele stevige en goede hoeven werden. Voor een beeldschetsing: 1 voet was het zodanig extreem en moest het zo diep uitgesneden worden dat hij echt anderhalf jaar nodig heeft gehad (uitgroeien) om het weer te laten lijken op een normale hoef. De schimmel was toen helemaal naar boven (ook bijna tot de kroonrand, al zag je er aan de buitenkant niet direct wat van behalve een fijnlijnig scheurtje wat gaandeweg steeds verder ging) en een cm tot 2 diep naar binnen getrokken, omdat de smid ervoor (van de eerste 5 jaar) steeds enkel een kleine V uitsneed en zei "het is een zwakke plek dus ik haal de druk eraf, anders een ijzertje proberen". En zo dus 5 jaar met hem gestuntelt, omdat je vertrouwd op de kunde van een smid en zelf gewoon een leek bent daarin. Arm dier. :(

SMDC klinkt wel heel prettig en kundig, ben daarover hier ook in de kring nu ervaringen aan het opvragen bij bekenden. Voordeel is ook dat het voor hem veel minder lang reizen is.