Mijn pony (20 jaar) welke al 12,5 jaar in mijn bezit is, heeft ineens steeds hoefzweren in zijn rechter achtervoet.
Nooit eerder meegemaakt, maar nu te beginnen eind mei (bovenin midden onder de kroonrand), begin september onderop in het midden en eind november weer een forse (bestaande uit 2 grote kamers, wederom onder in het midden).
Hij loopt op de top van de zweren enorm slecht, maar zijn valkuil is dat hij een enorm hoge pijngrens heeft en het dus echt heel laat pas laat merken (ook met uitsnijden en de ernst ervan, dat de dierenarts het eigenlijk verbazingwekkend vond dat hij überhaupt nog stond).
Elke keer is de dierenarts en smid betrokken geweest om het schoon te maken en daarna elke keer volgens afspraken verzorgd en onderhouden.
Gezien de nu veel voorkomende frequentie in hetzelfde hoefje en dat we hier nog nooit eerder problemen mee hebben gehad, heeft de dierenarts geadviseerd röntgenfoto's te maken van dat voetje om een hoornzuil uit te sluiten.
Deze week zijn er 9 foto's gemaakt en kennelijk zaten er nog 2 zweren in de straal achter (welke ze ook open heeft gemaakt en waar wederom heeeel veel pus uit kwam, hij liep desondanks nog eigenlijk goed) en waren er nog 4 kamers zichtbaar.
De dierenarts geeft aan dat ze ziet dat er iets flink woekert, maar kan niet met zekerheid stellen of het nu door een hoornzuil komt of toch door iets anders als primaire oorzaak.
Advies is om deze huidige zweren te laten nabehandelen/verzorgen en het eventueel komende periode af te wachten in de hoop dat alles uitgroeit of tot er toch weer een nieuwe ontstaat. En anders een mri of ct scan laten maken.
Het zit mij eigenlijk niet zo lekker, zijn hoef is echt een (zoals ze zelf zegt) gatenkaas en hij laat zelf pas elke keer in een heel laat stadium merken dat hij pijn heeft.
Ik hoopte eigenlijk dat de röntgenfoto's gewoon met het beeld duidelijkheid zouden geven, maar weet dus niet zo goed wat ik hiermee moet.
Gezien zijn leeftijd en gebruiksdoel (hij staat eigenlijk vooral gewoon paard te wezen en verder maakte hij zo nu en dan een bosritje) weet ik ook niet hoe zinvol en tevens risicovol zo'n scan maken is met oog op narcose.
Is het zinvol om een andere dierenarts te vragen om een second opinion door de röntgenfoto's te beoordelen (en indien nodig over te doen, ik heb alle röntgenfoto's ontvangen overigens) of zou een mri of ct scan sowieso noodzaak zijn?
En waar kan ik überhaupt het beste met hem naartoe?
Ik hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft, deze zou willen delen en passend advies kan geven.
Alvast bedankt.