Hooibalen retour of ruilen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Hooibalen retour of ruilen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 20:14

Graag zou ik willen weten of er bokkers zijn die geleverde hooibalen weer hebben laten ophalen of hebben om kunnen ruilen voor andere balen omdat de paarden het weigeren te te eten. Van de 9 geleverde grote balen weidehooi (met goede analyse) hebben ze er nu vier gegeten maar een baal tussendoor weigerden ze te eten en nu lijkt het erop dat ze ook de baal die we nu gaan geven niet willen eten.

We hebben dit eigenlijk nog nooit mee gemaakt. De vraag is wat nu verder. Ik wil eigenlijk contact opnemen met de leverancier en het zou fijn zijn als ze andere balen kunnen brengen en deze mee retour nemen. Maar ik vraag me dus af of dit een optie zou kunnen zijn.

Hilary

Re: Hooibalen retour of ruilen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:21

Op mijn vorige stal is dat wel gebeurd, maar de baal moet wel nog dicht zijn. Eenmaal geopende balen nemen ze niet meer meer.
Dit was bij Souman. Ik zou even contact opnemen met je leverancier.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:27

wie is de leverancier?

Ik heb kleine ontstofte baaltjes bij een fourage handelaar vandaan en mijn paarden eten het ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:28

Ik heb dat wel een aan de hand gehad. Twee balen (hooi, niet in plastic, van die grote 400 kg balen) gehaald, eerste baal opengesneden, en ze wilden het niet eten. Tweede baal teruggebracht en omgeruild, die baal aten ze wel, eerste baal met die tweede gemengd, en zo is-ie uiteindelijk wel op gekomen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 22:10

Ja ik snap ook niet waaraan het ligt. Het hooi ziet er hetzelfde uit en komt uit dezelfde partij. En toch eten ze de ene baal wel en de andere echt niet. Zijn grote 500 kg balen onverpakt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:50

Ik heb laatst 3 paarden aan het hoesten gehad en dierenarts erbij ,bleek aan het hooi te liggen , medicijnen voorgeschreven ( en nog x terug moeten komen bijna 300 euro rekening in totaal ) en nu nog een bijna volle partij hooi liggen .. geloof maar niet dat hij het terug neemt .. en dat hooi ga ik ook niet verder verkopen want dat leed wil ik niemand anders aandoen ..oudste paardje is nog steeds niet helemaal van het hoesten af..
hooi zag er prima uit aan de buitenkant , leek niet stoffig maar de paarden aten het ook niet zo graag dus ik wou dat ik direct op hun oordeel was afgegaan. Nieuwe hooi van nieuwe leverancier lusten ze wel graag en goedgekeurd door de DA

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:06

Hier deden ze vaak moeilijk bij aangeven dat de baal niet goed was. Volledig beschimmelde baal gaven ze een halve baal compensatie :+ op de volgende baal. Ze kwamen ze nooit ophalen dus moest dan zelf maar weten hoe ik ervanaf kwam. Had maar een 16 kuub mestbak en ook daar moest ik gewoon voor betalen om te legen.
Ik heb nu ook grote onverpakte 500kg balen en laatste twee balen met enorme kluiten hooi. De hooiboer was aan het opscheppen dat deze balen wel dik 600kg per stuk waren maar eenmaal geopend snapte ik waarom. We hebben er echt voetbalgrootte kluiten uit gehaald en denk dus echt dik 100 kg aan modder. En het hooi rook ook gewoon naar modder. De hooiboer nam het totaal niet serieus. Maakte ons nog net niet belachelijk. Dus nu een nieuwe hooiboer.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:22

Vorig jaar dit ook gehad met 3 verpakte balen. Zelfs gemengd met een ander pak werd het niet gegeten, uiteindelijk lieten ze echt alles liggen. Toen ben ik het maar als bodembedekking in de stal gaan gebruiken. Uiteindelijk bleek er in alle drie de pakken een stuk dode vogel te zitten (we vonden vleugels en pootjes in het hooi) dus waarschijnlijk is dat de reden geweest. Pakken konden niet terug maar zijn het jaar daarop met de levering wel in mindering gebracht op de prijs (had hem foto's gestuurd).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:07

is dat ook niet gewoon een beetje het risico van het hebben van dieren en een natuurproduct als hooi? Kijk, als het echt beschimmeld is, of geen hooi is (takken oid erin), of extreem stoffig, dan kan ik nog begrijpen dat je het gaat omruilen, maar nu omdat je paarden het weigeren te eten, vind ik dat persoonlijk een gevalletje, eigen risico. Ook omdat het dus niet alle balen betreft.

Ik heb dat met hooi gehad, maar ook met een zak hondenvoer van pakemweg 70 euro. Honden weigerden het te eten, dus die is in de kliko gegaan, maar dan ga je ook niet terug naar de winkel en vraagt een andere, dus waarom met hooi wel?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:09

Oehlala schreef:
is dat ook niet gewoon een beetje het risico van het hebben van dieren en een natuurproduct als hooi? Kijk, als het echt beschimmeld is, of geen hooi is (takken oid erin), of extreem stoffig, dan kan ik nog begrijpen dat je het gaat omruilen, maar nu omdat je paarden het weigeren te eten, vind ik dat persoonlijk een gevalletje, eigen risico. Ook omdat het dus niet alle balen betreft.

Ik heb dat met hooi gehad, maar ook met een zak hondenvoer van pakemweg 70 euro. Honden weigerden het te eten, dus die is in de kliko gegaan, maar dan ga je ook niet terug naar de winkel en vraagt een andere, dus waarom met hooi wel?

Als je terug gaat krijg je een nieuwe zak hondenvoer..

Zelfs bij de supermarkt kan je terug mrt verrotte fruit of groente

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:13

Ja en met paardenvoer kan je normaal ook terug. Ik heb vorige maand een zak bolkaft (lijnzaaddoppen) ontvangen en die rook heel muf. Ik belde de voerman en ik zei die ene zak ruikt niet goed. Hij kwam m volgende dag omwisselen. Dat hoort ook bij goede service vind ik. Dat ze dit met hooi niet doen vind ik eigenlijk best wel absurd. Je betaald een hoop geld ervoor dus mag je ook kwaliteit verwachten vind ik

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:16

Christiene schreef:
Oehlala schreef:

Als je terug gaat krijg je een nieuwe zak hondenvoer..

Zelfs bij de supermarkt kan je terug mrt verrotte fruit of groente

Maar het voer was niet bedorven, mijn honden lustten het gewoon niet. Dat is ook precies wat ik hierboven schrijf, als het hooi beschimmeld is, ja dan is het bedorven en kun je het omruilen, maar zoals ik het begrijp uit het verhaal van TS, is het voer niet bedorven, maar lustten haar dieren het gewoon niet en dan is het gewoon een gevalletje pech. Of ga je je spruitjes ook omruilen, omdat je kinderen het niet lustten?
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 05-12-24 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:16

Gewoon even bellen en overleggen, misschien krijgen ze meer klachten.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 18:25

Ja en het gaat hier niet om een zak spruitjes van €1,79 ofzo. Maar om vijf balen hooi van in totaal iets van € 625 euro. Besteld op basis van de hooi analyse. En nu blijkt dat die negen balen van één partij toch niet allemaal hetzelfde zijn. Want dan hadden de paarden alle negen balen gewoon gegeten (zijn normaliter ook helemaal niet moeilijk met eten). En het is niet dat ik iets besteld heb wat ze niet lusten in de vergelijking met de spruitjes. Eerder dat ze normaliter altijd graag spruitjes eten en nu plots zeggen gatver ik lust deze niet (met de nadruk op deze).

Maar we gaan in overleg met de leverancier en horen wat mogelijk is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:20

Oeh, wat balen zeg. Ik heb 1 x hooi gehad wat niet gegeten werd (ik heb een vaste hooileverancier) en daar werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Ik heb ander hooi gekregen en het 'vieze' hooi kon worden opgehaald. Maar omdat ik een koeienboer tegenover heb zitten mocht ik het ook daarheen brengen, omdat ze het niet verder door wilden verkopen. Over die partij hadden ze trouwens meer klachten gehad, zonder te weten waarom (zelfde perceel hadden ze eerder ook hooi van gehad, zonder problemen). Ik kom er door dit topic achter dat dit dus eigenlijk wel bijzonder coulant was :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:39

We hebben dit een keer gehad. Het is alweer een paar jaar geleden en ik weet niet precies hoe de staleigenaar dat destijds gecompenseerd heeft gekregen, maar de baal is toen apart gezet voor de leverancier.

Bij deze baal (ook een 500 kilo baal) zat er er waarschijnlijk een eikenprocessie rups nest in. Het viel op dat ze er al een paar dagen niet van aten, terwijl dit de favoriete eetplek van de twee was. Ik ben toen een gedeelte gaan uitschudden, maar kon eigenlijk niets raars vinden/ruiken.
's Avonds zat ik onder de uitslag := en na een nacht vol jeuk |( heb ik de volgende dag pillen en zalf gekregen.
Bij de paarden hebben we niets gezien aan hun snuiten, bijzonder hoe ze toch in de gaten hebben gehad dat ze er niet van moesten eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:09

Het mooie is dat wat terug gehaald word door de leverancier weer aan een ander verkocht word en de paarden het daar wel eten of dat hij over die partij van andere kopers geen enkele klacht heeft gekregen.

Heel eerlijk, ik zou blij zijn als mn paarden hun hooi niet zo smakelijk vinden. Dan vreten ze het tenminste niet zo snel op. :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:13

Prince schreef:
Ja en het gaat hier niet om een zak spruitjes van €1,79 ofzo. Maar om vijf balen hooi van in totaal iets van € 625 euro. Besteld op basis van de hooi analyse. En nu blijkt dat die negen balen van één partij toch niet allemaal hetzelfde zijn. Want dan hadden de paarden alle negen balen gewoon gegeten (zijn normaliter ook helemaal niet moeilijk met eten). En het is niet dat ik iets besteld heb wat ze niet lusten in de vergelijking met de spruitjes. Eerder dat ze normaliter altijd graag spruitjes eten en nu plots zeggen gatver ik lust deze niet (met de nadruk op deze).

Maar we gaan in overleg met de leverancier en horen wat mogelijk is.

Natuurproducten zoals hooi zijn nooit allemaal hetzelfde, onmogelijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:15

Ik vind dit een nogal lastig onderwerp.
Wij hebben zélf hooi van eigen land.
En hooi/voordoog is nou eenmaal een onvoorspelbaar product. We maken eigenlijk altijd op dezelfde manier hooi van hetzelfde land en nóg is elke partij weer anders.

Soms zit er ineens schimmel in. Soms eten de paarden het minder graag. Soms gaat het ineens heel snel broeien. Meestal weten we wel ongeveer wat we hebben. Maar er zitten nou eenmaal snedes bij waarvan je denkt :?

Als je hooi, wat echt een natuurproduct is, zo van het land af 'op je bord' aan dezelfde eisen gaat houden als je eigen eten. Is dat
a. onmogelijk óf
b onbetaalbaar

Tegelijk weet ik hoe bloedirritant het is als je met hooi zit te kijken wat paarden niet willen eten. Zonde van je geld en waar láát je die zooi vervolgens. En hoe voer je je paarden in de tussentijd?

Ik zou zelf de regel aanhouden: als er echt duidelijke fouten gemaakt zijn bij productie of aflevering: bijvoorbeeld heel veel riet of zelfs JKK meegemaaid of balen afleveren met gaten al in het plastic is het de verantwoordelijkheid van de leverancier. Geld terug op zijn minst. Ophalen ligt een beetje aan je leverancier. Als het een fourage handel is zou ik dat iets eerder verwachten dan bij een particulier.

Daarna kom je al snel in een veel moeilijker gebied.
In jouw specifieke geval TS: als je niet echt een duidelijke aanwijzing kunt vinden dat er iets mis is met deze partij vind ik dat je het niet kunt verhalen op je leverancier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:18

Tuurlijk zijn 9 balen niet allemaal precies t zelfde :+
Hooi, voordroog, het is geen 3d geprint product..

Ik vind het ook niet netjes om te verhalen. Maar misschien kun je omruilen, kan de leverancier het alsnog als normaal verkopen. Netjes overleggen kan altijd natuurlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:49

Ik heb dit ook eens gehad. Ik heb al jarenlang dezelfde hooileverancier, die komt ongeveer eens per 9 maanden de schuur volgooien met grote balen. Ze aten er een aantal niet en een aantal wel. Hij is de balen die ze niet aten, komen omruilen :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:30

Dit is de reden dat ik ooit een andere leverancier heb gezocht.

Hij had een samenraapsel van verschillende velden gegeven en zaten écht slechte balen tussen (zoveel distels dat het aan je handen pijn deed om te voeren of ronduit stoffig). Hij weigerde ze om te ruilen, terwijl hij al jaren aan onze stal leverde.

Ik weet niet of jouw reden grondig genoeg is, ik vrees ervoor. Je kunt het wel altijd gewoon vragen natuurlijk?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 22:25

Hoef ook geen geld terug maar zou het fijn vinden als de balen geruild kunnen worden. En snap dat het een natuurproduct is maar als je negen balen uit één partij met een hooianalyse hebt vind ik wel dat je mag verwachten dat ze redelijk vergelijkbaar zijn. Anders heeft de hooi analyse toch ook geen toegevoegde waarde.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:34

Een leverancier calculeert dit in. Daarbij is in overleg gaan het minste wat ze kan proberen. Ik weet dat een goede leverancier niet blij is als een klant spul heeft waar ze niks aan hebben. Zeggen dat het een natuur product is, is wat te makkelijk. Ze moeten goed spul leveren en daar hoort smakelijkheid ook bij. Paarden eten het niet voor niets niet. Daarbij kan het een slechte batch zijn met meer klachten. Daar horen ze wel iets mee te doen anders kunnen ze rommelen inkopen en verkopen en hun handen vanaf trekken. Zo werkt dat niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:35

Prince schreef:
Hoef ook geen geld terug maar zou het fijn vinden als de balen geruild kunnen worden. En snap dat het een natuurproduct is maar als je negen balen uit één partij met een hooianalyse hebt vind ik wel dat je mag verwachten dat ze redelijk vergelijkbaar zijn. Anders heeft de hooi analyse toch ook geen toegevoegde waarde.

Dat heeft het ook niet. Je moet dan elke baal testen.