Paard gekke bultjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosxanna

Paard gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 03:42

Hi allemaal,
Mijn paard zit ineens onder de bultjes. Echt overal. Dit zijn een soort harde korstjes en is van dag op dag tot uiting gekomen. Nu dacht ik eerst misschien aan ringworm, maar zijn koker zit ook onder de bultjes en dit vind ik daar niet op lijken. Heeft iemand enig idee? Ik heb de dierenarts al gecontacteerd, maar hoopte ook nog op eventuele ingevingen hier. Zelf denk ik aan pemphigus foliaceus, dus ik wil ook absoluut een biopt, maar ik hoop eigenlijk stiekem een beetje dat iemand hier wellicht een positievere eventuele diagnose weet te benoemen :')

De bultjes in zijn vacht zijn moeilijk vast te leggen op camera, maar hij zit helemaal onder en dat voel je als je hem aait. De bultjes op zijn koker zijn kleiner dan in zijn vacht.

Iemand enig idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Re: Paard gekke bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 05:35

Regenrot? Al ben ik niet bekend er mee dat het ook op de koker zit.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 12:43

dierenfan schreef:
Regenrot? Al ben ik niet bekend er mee dat het ook op de koker zit.

Zat ik eerst ook aan te denken maar ik heb het idee dat het bij regenrot bulten/plekken zijn van verschillende groottes. Bij mijn paard zijn het wel allemaal ongeveer even grote bultjes met een doorsnede van max 1-2cm. Ook wordt hij eigenlijk nooit nat, want hij staat altijd met een deken op :(

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:50

Misschien wratjes? Op zijn koker lijken er twee verschillende soorten bultjes te zitten.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:31

Nicky1963 schreef:
Misschien wratjes? Op zijn koker lijken er twee verschillende soorten bultjes te zitten.

Hmm volgens mij beginnen ze als de rode bultjes en komt er daarna een korst op. Heb het idee dat ik dat patroon zie op de koker. Maar ik ga zometeen gelijk kijken hoe het zich nu heeft ontwikkeld.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:17

Onder een deken kan rainrot ook hoor. Als ze het te warm eronder hebben kan zich dat ook ontwikkelen. Maar ik weet ook niet of dat ook op de koker voorkomt. Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je bij hem langsgaat.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 22:47

Jet schreef:
Onder een deken kan rainrot ook hoor. Als ze het te warm eronder hebben kan zich dat ook ontwikkelen. Maar ik weet ook niet of dat ook op de koker voorkomt. Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je bij hem langsgaat.

Begrijpelijk, maar hij heeft erg ondergewicht dus hij heeft het eigenlijk niet zo snel te warm. Juist omdat ik telkens bang ben dat hij het te koud heeft, voel ik meerdere keren per dag onder zijn deken. Ik heb hem niet voelen zweten afgelopen periode :(

De bultjes zagen er vrijwel hetzelfde uit, alleen heb ik het idee dat een deel van de rode bultjes op zijn koker, zich had ontwikkeld tot de bruinige korstjes. Ik ben alleen helaas vergeten een foto te maken vandaag, dus ik kan het niet goed vergelijken. Morgen maak ik een foto en dan zal ik deze ook weer delen.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 03:46

Dit waren de bultjes 5 december:

Afbeelding

Afbeelding

En dit waren ze gisteren (6 december):

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie niet echt verbetering:(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 06:08

Zou dan absoluut je dierenarts benaderen. Wij kunnen ook appen met foto's en zijn vast de enigen niet. Mogelijk dat ze zo al advies kunnen geven. Je geeft aan ondergewicht er kan natuurlijk dan ook sprake zijn van verminderde weerstand en sneller wat infecties enz oppakken. Zou om het lijf te ontlasten echt maandag even contacten met de dierenarts.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:25

Heeft de dierenarts het al onder de microscoop bekeken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 08:29

Wat voor voer krijgt hij nu?
Kan zijn dat hij daar op reageerd?

Mijn oude merrie had heel veel huidproblemen door te weinig eiwit in de voeding.
Zou dus zeker kijken of je dat genoeg geeft.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:40

dierenfan schreef:
Zou dan absoluut je dierenarts benaderen. Wij kunnen ook appen met foto's en zijn vast de enigen niet. Mogelijk dat ze zo al advies kunnen geven. Je geeft aan ondergewicht er kan natuurlijk dan ook sprake zijn van verminderde weerstand en sneller wat infecties enz oppakken. Zou om het lijf te ontlasten echt maandag even contacten met de dierenarts.

Ik heb de dierenarts allang gecontacteerd (al voordat ik dit topic opende) en foto's gestuurd, maar zij weten het ook niet. Zoals ik aangaf wacht ik nu dus ook op een biopt, maar hoopte ik dat iemand in de tussentijd wellicht al een idee had

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:57

Die plekken op zijn lichaam lijkt op rainrot. Daar doe je niet zoveel aan. Ze kunnen het idd ook onder de deken krijgen, zelfs met gewoon een regendekentje. Maar die plekken op d ekoker vind ik iets weg hebben van insectenbeten. Beestjes die bloedzuigen daar.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:43

wij hadden een paard met pemphigus foliaceus, dit speelde op in de winter, begint met een dikke koker en daarna korsten op de buik, maar wel in veel hevigere mate als dit. bij ons paard werd de buik van voor naar achter bedolven in vieze korsten van verschillende groters met maar enkele mm tussen de korst.

ik zou bij dit paard eerder denken aan rainrot. of als het pemphigus foliaceus is dan wel een enorm begin stadium

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:48

Staan er kippen bij hem in de buurt? En dan bedoel ik ook echt vlakbij zijn box of uitloop of land/paddock waar hij komt/is geweest? Dan zouden het nog kippenmijten kunnen zijn. Die zie je niet, maar die geven wel kale plekken en bultjes ( en meestal wel jeuk). Als hij mager is, zal zijn weerstand misschien ook niet optimaal zijn, dus dan zou mijt of luis ook een optie kunnen zijn. Luizen zie je normaal gesproken wel het meest in de manen(kam), maar ze kunnen zich ook over het lichaam verspreiden.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 02:02

Hutcherson schreef:
Die plekken op zijn lichaam lijkt op rainrot. Daar doe je niet zoveel aan. Ze kunnen het idd ook onder de deken krijgen, zelfs met gewoon een regendekentje. Maar die plekken op d ekoker vind ik iets weg hebben van insectenbeten. Beestjes die bloedzuigen daar.

Ja, ik vind het alleen zo gek dat de plekken op de koker gelijktijdig zijn ontstaan met de plekken over de rest van zijn lichaam. Dat moet dan wel hetzelfde zijn, maar ik kan niks vinden over rainrot op de koker. Ook zag ik op de meeste foto's van rainrot dat de grootte van de bulten sterk leek te variëren, maar bij Bo zijn de bultjes allemaal ongeveer even groot. Ook las ik dat het erg pijnlijk schijnt te zijn, maar ik heb niet het idee dat hij veel last heeft van de bultjes.

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 02:07

Team_Sublime schreef:
wij hadden een paard met pemphigus foliaceus, dit speelde op in de winter, begint met een dikke koker en daarna korsten op de buik, maar wel in veel hevigere mate als dit. bij ons paard werd de buik van voor naar achter bedolven in vieze korsten van verschillende groters met maar enkele mm tussen de korst.

ik zou bij dit paard eerder denken aan rainrot. of als het pemphigus foliaceus is dan wel een enorm begin stadium

Hmm, ja hij zit dus wel echt helemaal onder, maar door zijn vacht kan ik het niet echt goed vastleggen op camera. Maar wat je ziet op zijn koker, is hoe het over zijn hele lichaam is. Sorry, misschien een heel brutale vraag, maar heb jij misschien een foto van hoe het eruitzag? Ik kan bijna geen foto's vinden op internet, maar vond het vooral aan de hand van de omschrijvingen die ik las erg overeenkomend klinken. Kreeg dat paard bij jullie ook die gekke wondjes op de koker, of bleef het bij een dikke koker en kwamen de korsten enkel op de buik?

roosxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 02:08

Jet schreef:
Staan er kippen bij hem in de buurt? En dan bedoel ik ook echt vlakbij zijn box of uitloop of land/paddock waar hij komt/is geweest? Dan zouden het nog kippenmijten kunnen zijn. Die zie je niet, maar die geven wel kale plekken en bultjes ( en meestal wel jeuk). Als hij mager is, zal zijn weerstand misschien ook niet optimaal zijn, dus dan zou mijt of luis ook een optie kunnen zijn. Luizen zie je normaal gesproken wel het meest in de manen(kam), maar ze kunnen zich ook over het lichaam verspreiden.

Thanks voor de tips! Staan geen kippen bij hem in de buurt (überhaupt niet op het terrein) en heb grondig gecontroleerd op luizen :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:55

O ja, heb je het idee dat het jeukt, die plekjes, of dat het zeer doet als je eraan komt? Of reageert hij helemaal niet?

Is er de afgelopen periode iets veranderd in het voer, de bodembedekking van zijn stal of is hij bijvoorbeeld van de wei overgegaan naar een paddock? Misschien zit er iets in het zand van die paddock bijvoorbeeld waarop hij reageert. Ergens vind ik het toch wel als een allergische reactie op iets uitzien.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:24

Staan er misschien eikenbomen in de buurt? Kan het zijn dat er ergens een nest van Processierupsen is? Dat geeft wel dit soort bultjes. In de winter zijn er geen nieuwe nesten, maar misschien ligt er ergens toch een nest dat uit de boom gevallen is.