Ik heb sinds een tijdje een paard dat luchtzuigt zonder randen vast te pakken. Hij doet het met zijn eigen mond door zijn hals in een bepaalde buiging te houden. Dit deed hij al toen ik hem kocht en hij is verder helemaal klinisch goedgekeurd. Ik heb wel voor de zekerheid na aankoop nog een dierenarts laten komen om te kijken of het misschien maag gerelateerd is, maar omdat hij verder geen symptomen van pijn vertoond werd het me aangeraden om het nog eventjes aan te kijken. Als het luchtzuigen erger of niet minder lijkt te worden ga ik alsnog een maagscopie laten doen om maagzweren uit te sluiten. Hij is begin van het jaar uit het buitenland (niet rechtstreeks naar mij) gekomen en is in die tussentijd een aantal keer van stal verhuisd dus dat zorgt natuurlijk ook voor spanning. Het is echter niet bekend of hij dit in het buitenland ook al deed, of dat het later is begonnen. Het is een hele nuchtere 4-jarige die niet snel onder de indruk is, het is totaal geen stresskip. Het is echt een clown die dol is op aandacht. Als hij op stal staat en er staan geen mensen bij, dan zie ik hem vrijwel nooit luchtzuigen. Hij doet het juist voornamelijk als er mensen bij/in zijn stal staan, op de wasplaats en tijdens het stilstaan met wandelen. In de paddock doet hij het ook maar dat lijkt langzaamaan wel minder te worden. Op het moment is hij ook erg aan het wisselen, hier heeft de dierenarts ook naar gekeken dus dat zou ook nog wat mee kunnen spelen. Hij wordt verder nog niet bereden omdat ik hem lekker de tijd wil geven om uit te groeien, longeren pakt hij wel super goed op en dan is hij ook niet bezig met luchtzuigen (ook niet tijdens het stappen en stilstaan). Hij lijkt het het meeste te doen wanneer hij zich verveelt of ongeduldig wordt. Bij spanning doet hij het soms maar voor mijn gevoel doet hij het het meest als hij ongeduldig wordt op de poetsplaats, met wachten of in de stal als ik hem geen aandacht geef. Voor mij maakt het zelf niet uit want ben verliefd op hem geworden, luchtzuiger of geen luchtzuiger