Jaarling pony valt mensen aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rieka1977

Jaarling pony valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 05:25

Ik heb een jaarling die gemeen mensen aanvalt als ze bv haar willen verplaatsen.
Ze stijgert slaat en bijt dan.
In een week tijd 4 x gedaan.
Ook na jonge meiden 12-13 jaar en staleigenaar..
Waarschijnlijk word ze verplaats na plek zonder kinderen..
Ze is afgelopen jaar wel vaak verhuist 5 a 6 x wegens omstandigheden..
Wie heeft er tips

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 05:38

In een stabiele kudde plaatsen, daar tot rust laten komen als eerste. Dus ook het liefst een kudde waar niet jan en alleman een paard eruit komt halen.

boedjang

Re: Jaarling pony valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:06

Opfok een idee? Met verplaatsen bedoel je van en naar stal, paddock ofzo?
Wat vervelend voor jou en paardje dat ze geen stabiele plek/,kudde heeft afgelopen jaar. Dat heeft ze wel nodig. Lekker laten staan ev even opvoeding overlaten aan oudere merries. Sterkte hoor

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:26

Staat de jaarling in een opfok?
Hoe wordt ze nu gehouden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:48

Eerst een jaar laten opvoeden in een gemengde kudde als het kan. Met speelkameraadjes maar ook met oudere paarden. Daarna eruit halen en door een professional laten beleren in normaal grondwerk.
Hier is duidelijk als veulen wat mis gegaan in de opvoeding. En dat krijg je met suikerklontjes niet opgelost, daar heb je iemand bij nodig die er verstand van heeft.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:33

Doet ze dit ook naar jou? Zo nee, doet ze dat dan enkel als jij in de buurt bent? Hoe is dat eerste jaar verlopen op vlak van opvoeding?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:41

Een jaarling die in haar / zijn 1e levensjaar dus 6 x verhuisd is...
Van de moeder weg en dan 6 x andere mensen, andere paarden, andere omgeving in 1 jaar tijd.
Ik denk dat het gewoon voor het diertje veel te veel geweest is.

Misschien moet je jezelf eens afvragen of het wel zo'n slim idee is om een jong dier te willen houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:17

Klinkt ook als veel te weinig overwicht van die jonge meiden. En dan probeert zo'n pony het bij de stalhouder ook. Als die wel goed is in het overtuigen dat iets niet mag, dan kan zijn werk weer ongedaan gemaakt worden als anderen aan de pony zitten. Vergeet niet dat alle paarden, en zeker als ze nog jong zijn net kleine kinderen zijn en proberen de grenzen op te zoeken. Je moet dan stevig in je schoenen staan.

Opfok klinkt altijd leuk, maar daar leren ze nog geen mensenomgang mee. Ze leren er wel mee wat wel en niet mag in een kudde. Maar het kan daarna bij mensen nog steeds fout gaan.

Voor nu is iemand nodig die weet hoe je zo'n dier moet opvoeden. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, maar je moet wel even weten wat je doet. En verder zo'n pony met andere dieren op een pensionstal zou mijn voorkeur hebben. Ik heb ook nooit een paard in opfok gehad, maar wel altijd met andere dieren en ook dieren van verschillende leeftijden. Zo kwamen ze wel dagelijks in handen, maar hadden ze ook vriendjes en opvoeders van allerlei leeftijden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:56

Wat het voordeel van een opfok is, is dat je voorkomt dat een jong paard uit frustratie allerlei ongewenst gedrag gaat vertonen. Als zo'n jonkie alleen in stal komt te staan, al vaak verhuisd is, en nu in de winter maar een paar uur buiten komt, kun je er op wachten dat het mis gaat met buiten en binnen zetten. Zeker als er ook nog tieners rondlopen die te weinig overwicht hebben. Krijg je ongelukken van, zoals nu dus. En in een opfok leert zo'n jaarling in elk geval ook geen ongewenst dramgedrag aan :D.
En het mag ook best een grotere gemengde kudde zijn. Als er maar een paar jonge beesten bij staan waar dit paard zijn energie op kwijt kan, de wei groot zat is om ook echt die energie kwijt te raken, en ze geen 16 uur per dag in haar eentje in een stal staat. In een bedrijf met meerdere jonge paarden weten ze in elk geval om te gaan met een brutale jaarling :D.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:16

Ik ben het niet met Germie eens. Wanneer een veulen van andere paarden leert wat respect is voor de eigen ruimte, wat wachten op je beurt is etc is het veel makkelijker om dit vervolgens ook als mens aan te leren.

Voor nu lekker de opfok in, liefst met een tante Truus er bij die de kindjes in het gareel houdt. Omgang lekker aan de opfok houder overlaten, zelf alleen komen kroelen en dan met 2,5/3 jaar eens kijken hoe het er voor staat.

Veulen heeft alles behalve een ideale start gehad, daar kan je nu niks meer aan doen maar je kan in ieder geval erger voorkomen. Zo'n paard hoort in ieder geval niet op een pensionstal waar continu paarden in en uit de kudde gaan om gereden te worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:17

Zo was mijn toen nog hengstje ook van een jaar.
Ook al vaak verhuisd, ik denk mede daarom.
Die viel hier ook aan met oren compleet plat en mond open.
Steigeren en daarbij maaien en ook gericht trappen.
Het hele arsenaal dus.

Had ook geen normale omgang met andere paarden, daar bleef hij ook lomp tegenaan spelen terwijl je zag dat ze dat niet wilde.
Behalve bij mijn toen leider van het groepje, daar had hij diep respect voor.

Betreft mij, ik was niet bang voor hem, dus gaf hem lik op stuk. Dus zijn gedrag verminderen als snel.

Dus ja zo iets is op te lossen.
Maar niet op de stal waar jij nu staat.
Dit kun je niet van 12 jarige verlangen en nee niet eens naar alle volwassenen.
Dus of het verplaatsen naar een plek waar geen kinderen zijn de oplossing is?
Dat kan, maar hoef niet als die volwassenen niet heel stevig in de schoenen staan, want denk maar dat ze het daar ook wel een paar keer gaat proberen.

Dus weet die nieuwe stal hoe ze is?
Zijn ze bekend met onopgevoede paarden aan te pakken?
In wat voor groep paarden komt ze daar te staan?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:42

Het paard is 5 tot 6 keer verplaats en het is een jaar, dit gedrag mag niet maar is niet zo gek.
Haar pakken zal wellicht voor haar betekenen is wordt weer weg gehaald, aanraking met mensen is niet prettig.

Zet haar in een stabiele kudde, zorg dat ze daar een vast ritme krijgt, vertrouwen en ga weer leuke dingen ondernemen. Kan je dat zelf niet, vraag hulp..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:48

Het best is het om te voorkomen dat een jong baldadig dier zich slecht (een gevaarlijk) gedrag kan aanleren door:

Geen onnodige handelingen met ze uit te halen, mooi met rust laten in een opfok of soortgelijke plek.
Geen onervaren / onzekere mensen en of kinderen erbij te laten.
Helemaal nu de pony al gevaarlijk gedrag vertoond is dat onverantwoord.
Ging het trouwens om een hengst/ruin of merrie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:31

Ik vind de antwoorden van opfok heel dubbel. Ik zou zo 1 niet eens zo in een opfok willen. Daar moeten ze ook in de hand kunnen komen bij smid, onfworming en medische zorg. Lekker makkelijk gedacht wel. :=

Het kan heel goed uitpakken of heel fout. Ik zou dat risico dus niet nemen. Maar dagelijks in de hand honden als in buiten en binnen zetten. Buiten in een stabiele groep en alleen mensen met verstand ermee laten lopen. Jij als eigenaar dus eigenlijk. Want je zou er verstand van moeten hebben..... en anders verkopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:44

Tips? Niet meer verhuizen, het voorlopig alleen zelf verplaatsen (of eventueel met staleigenaar als die dat wilt doen), en zorgen dat ze zowel een soortgenoot heeft om mee te spelen als een die haar op haar plek zet indien nodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:58

rieka1977 schreef:
Ik heb een jaarling die gemeen mensen aanvalt als ze bv haar willen verplaatsen.
Ze stijgert slaat en bijt dan.
In een week tijd 4 x gedaan.
Ook na jonge meiden 12-13 jaar en staleigenaar..
Waarschijnlijk word ze verplaats na plek zonder kinderen..
Ze is afgelopen jaar wel vaak verhuist 5 a 6 x wegens omstandigheden..
Wie heeft er tips

Paardje heeft totaal geen vertrouwen meer, en dat is niet de schuld van de jaarling. Het wordt tijd voor een boel rust, een stabiele omgeving en stabiele kudde met andere jonge paarden om mee te spelen. Inderdaad; geen jonge meiden meer die het dier geen vertrouwen kunnen geven en niet 'aan' kunnen. Opvoeden, even niet te veel mensen, hooguit twee, rustig het ABC leren, en dan op de goede manier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:46

Cioccolato schreef:
Ik vind de antwoorden van opfok heel dubbel. Ik zou zo 1 niet eens zo in een opfok willen. Daar moeten ze ook in de hand kunnen komen bij smid, onfworming en medische zorg. Lekker makkelijk gedacht wel. :=

Het kan heel goed uitpakken of heel fout. Ik zou dat risico dus niet nemen. Maar dagelijks in de hand honden als in buiten en binnen zetten. Buiten in een stabiele groep en alleen mensen met verstand ermee laten lopen. Jij als eigenaar dus eigenlijk. Want je zou er verstand van moeten hebben..... en anders verkopen.

Precies. En de laatste zin is hard, maar wel de waarheid.
Maar misschien valt het gedrag van de pony heel erg mee als iemand met overwicht met het dier omgaat, dat heb ik ook wel eens gezien.

Ik weet nog dat ik een keer ergens op een stal kwam en daar waren 2 mensen aan het prutsen met een paard wat beleerd moest worden, maar ze kregen geen hoofdstel om. Ik zo van zal ik even en nog geen minuut later zat het hoofdstel om zonder stress bij het dier. Daar lag het dus echt aan de mensen die er mee omgingen.
Dat is ook nog even interessant om na te gaan. En dan mag een dier best even uittesten, maar wat doet het na de correctie?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:23

Arm dier, zo vaak verhuisd, die weet zich geen raad

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:53

Dit paardje is nu al getraumatiseerd door het vele verhuizen. Je kan het het dier niet kwalijk nemen dat de onkunde van de mens dit veroorzaakt heeft...

Zoek een fatsoenlijke opfok waar ze al jaren aan ervaring hebben en laat het dier er nog minstens 2 jaar in de kudde voor stabiliteit al gaat dit nu lastig worden omdat de kuddes al gevormd zijn in deze tijd.

rieka1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 09:44

Ze staat nu dezelfde stal wel andere plekje vlakbij met houten omheining ze ging door draad... gaat elke nacht op stal en overdag met soortgenoot na buiten .
En word basis dingen aangeleerd.
Ik wil haar niet meer verplaatsen.
En reden van verhuis was onmacht ( wei verkocht enz..m