Benauwde Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Benauwde Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 20:16

Mijn Tinker, in 2015 gekocht met luchtwegen problemen.

Na een anderhalf jaar, bleek dat ze hooikoorts had. De trigger waren waarschijnlijk graspollen. Aangezien alleen in het hooikoorts seizoen last had. Voornamelijk heel benauwd en hoesten. De eerste jaar kreeg ze in September een Corico spuit. En ging dan de winter goed door met een enkel kuchje.

2de jaar 2 weken op Flixotide puffer en reageerde daar ook redelijk op.
Toch een Cortico spuit gehad om de winter goed door te komen.
Met de kliniek overlegd, dat ze die aankomende lente en zomer preventief
Op de puffer zou.
Zo is het 6 jaar goed gegaan. Zelfs in 2018 toen we zo'n hete en droge zomer hebben gehad.

De DA heeft haar toen beluisterd, en zei ook. Als je niet wist dat ze luchtwegen problemen had. Dan was het niet opgevallen. Zo goed klonken haar longen toen.

Maar sinds deze zomer, blijft ze ondanks ze puffen kreeg toch wat benauwd.

Ben 8 november naar de kliniek geweest. Ze vond de longen wel een beetje kraken. De DA wou de cirkel doorbreken.
Ze heeft een Cortico spuit gehad.
En Prednisolon voor 8 weken
4 weken, 3 pillen
2 weken, 2 pillen
2 weken, 1 pil.

Als er na 1 week nog geen verbetering zichtbaar was, dan moest ik contact opnemen.
Ik zag na 1 week wel wat verbetering.
Maar nu toch niet erg meer.
Zou er nog meer verbetering komen?
Weet nu zo goed niet wat te doen.

Verder staat ze zoveel mogelijk buiten
Op vlas
Voordroog enz.

Meer mensen met ervaring hiermee?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:07

Op FB is een groep voor Flexineb gekruikers, heb je daar je vraag al gesteld?
Daar zitten veel mensen met kennis van dit soort zaken bij elkaar.

Persoonlijk zou ik heel erg uitkijken met (zoveel) cortico en predni bij koudbloeden, ik zou als de dood zijn voor HB.
Wat ik overigens niet goed begrijp, is dat je schrijft dat je paard in het hooikoorts seizoen klachten heeft, maar je geeft in het najaar pas cortico?
Daarnaast vraag ik me af hoe verstandig het is om je paard preventief medicatie toe te dienen. Het zijn geen lichte middelen dus ik zou dat zelf absoluut onwenselijk vinden.

Ik zou ook kijken naar (hele lastige voor velen, ik weet het..) huisvesting.
Want wat is zoveel mogelijk buiten? 4 uur? 8 uur?
Wellicht verstandig om te gaan zoeken naar een plek waar ze 24/4 buiten kan staan.
En qua ruwvoer; Het een is het ander niet. Is het ècht van goede kwaliteit en geschikt voor paarden met luchtwegproblemen?

Sterkte!

Sky_As

Re: Benauwde Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:10

Is er ooit wel een scopie gemaakt voor de staat van de longen?
Zodat je in ieder geval zeker weet dat niet x % van de longblaasjes dadelijk kapot is en je paard het gevoel heeft door een rietje te moeten ademen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:20

Wat geef je naast hooi?en echt doe je paard 24/7 buiten, met een goede deken op kan dat echt heel goed.
Ik heb een ruin gehad met meerdere allergieën en die reageerde ook op veel in muesli.
Kijk even naar info over kruisbesmetting/allergie en pas je voeding er op aan.

Wat echt enorm geholpen heeft was het geven van zwarte kummel. En info staat wel op Google.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 21:46

BarbaLala schreef:
Op FB is een groep voor Flexineb gekruikers, heb je daar je vraag al gesteld?
Daar zitten veel mensen met kennis van dit soort zaken bij elkaar.

Persoonlijk zou ik heel erg uitkijken met (zoveel) cortico en predni bij koudbloeden, ik zou als de dood zijn voor HB.
Wat ik overigens niet goed begrijp, is dat je schrijft dat je paard in het hooikoorts seizoen klachten heeft, maar je geeft in het najaar pas cortico?
Daarnaast vraag ik me af hoe verstandig het is om je paard preventief medicatie toe te dienen. Het zijn geen lichte middelen dus ik zou dat zelf absoluut onwenselijk vinden.

Ik zou ook kijken naar (hele lastige voor velen, ik weet het..) huisvesting.
Want wat is zoveel mogelijk buiten? 4 uur? 8 uur?
Wellicht verstandig om te gaan zoeken naar een plek waar ze 24/4 buiten kan staan.
En qua ruwvoer; Het een is het ander niet. Is het ècht van goede kwaliteit en geschikt voor paarden met luchtwegproblemen?

Sterkte!

De eerste 2 jaar was niet duidelijk dat het hooikoorts/ pollenallergie was.
Heb haar in Augustus gekocht.
Ventupulmin hielp niet. Toen heeft ze een Cortico spuit gehad.
Die hielp toen, omdat het toen inmiddels eind September was. Het hooikoorts was over. Maar we wisten toen nog niet. Dat het hooikoorts was.
Totdat ze het het jaar daarop weer klachten kreeg. En in met management aanpassen en Ventupulmin weer niet hielp.
Inmiddels weer einde zomer was
Toen heeft ze 2 weken puf gehad. Dat hielp wel wat. Maar was op dat moment niet sterk genoeg om de cirkel te door breken. Daarom hebben we toen weer gekozen voor de Cortico spuit.

Daarom besloten om het jaar daarop voor preventief de puffer te gebruiken.
En daar zitten minimum risico's aan.
En heeft perfect zijn werk gedaan voor 6 jaar.

Geen medicatie was geen optie.
Al was de trigger weg. Als ze 1 keer benauwd was, dan bleef ze dat ook.
Zonder medicatie verdween de benauwdheid niet.

In die Fb groep zit ik al, maar daar is weinig activiteit.

24/7 zal niks uit maken. Ivm de grootste trigger in de zomermaanden, pollen daar juist weg komen.
Ze staat nu gemiddeld 14 uur buiten
En met de wolf, ook geen optie.
Vaker binnen zal eerder gebeuren

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 21:55

Sky_As schreef:
Is er ooit wel een scopie gemaakt voor de staat van de longen?
Zodat je in ieder geval zeker weet dat niet x % van de longblaasjes dadelijk kapot is en je paard het gevoel heeft door een rietje te moeten ademen?

Nee, is dat hetzelfde als een bronchoscopie?
Ze heeft in 2016 wel een longfunctie test gehad.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 21:57

ellepel schreef:
Wat geef je naast hooi?en echt doe je paard 24/7 buiten, met een goede deken op kan dat echt heel goed.
Ik heb een ruin gehad met meerdere allergieën en die reageerde ook op veel in muesli.
Kijk even naar info over kruisbesmetting/allergie en pas je voeding er op aan.

Wat echt enorm geholpen heeft was het geven van zwarte kummel. En info staat wel op Google.

Ze krijgt voordroog.
Momenteel wortels en paar handjes basisbrok

Helemaal buiten is met de wolf geen optie

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:20

Ja, dat ze met een camera in de longen kijken zeg maar.
Ik zou dat sowieso opnieuw laten doen, samen met die longfunctie test....2016 is 8 jaar geleden en inmiddels is ze blijkbaar verslechterd.

Ik snap sowieso niet waarom de da dat niet voorschrijft ipv allerlei medicatie.

Dat is net zoiets als bute voorschrijven aan een paard waarvan je niet weet of zijn been gebroken is.
Je moet toch eerst weten wat je precies aan het behandelen bent en of dat nog reëel is.
Lijkt wel of alle paarden met flinke benauwdheid label astma krijgen. Maar ik snap niet waarom ze niet uitzoeken hoe benauwd ze het hebben.

Bij ons op stal staat een zelfde geval. Voor hetzelfde geldt heeft het paard nog een longfunctie van 30%

Dan weet je in ieder geval dat je nooit meer arbeid hoeft te verwachten.... En in sommige gevallen moet je je afvragen of het nog paard waardig is als er veel medicatie in gaat naar nog steeds veel klachten geeft.

Dit slaat niet per se op jou hoor, maar ik verbaas me soms over dierenartsen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:15

Pfff lastig zeg! Benauwde paarden zijn zo naar. Mijn merrie is astmatisch en echt mega opgeknapt door 24/7 buiten staan, daar kan echt geen medicijn/voer/supplement/bodembedekking tegenop.
Overigens vind ik de cortico heel spannend bij koudbloeden, heb het recent goed verkeerd zien gaan in mijn omgeving en dat wil je echt niet :(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 10:00

Sky_As schreef:
Ja, dat ze met een camera in de longen kijken zeg maar.
Ik zou dat sowieso opnieuw laten doen, samen met die longfunctie test....2016 is 8 jaar geleden en inmiddels is ze blijkbaar verslechterd.

Ik snap sowieso niet waarom de da dat niet voorschrijft ipv allerlei medicatie.

Dat is net zoiets als bute voorschrijven aan een paard waarvan je niet weet of zijn been gebroken is.
Je moet toch eerst weten wat je precies aan het behandelen bent en of dat nog reëel is.
Lijkt wel of alle paarden met flinke benauwdheid label astma krijgen. Maar ik snap niet waarom ze niet uitzoeken hoe benauwd ze het hebben.

Bij ons op stal staat een zelfde geval. Voor hetzelfde geldt heeft het paard nog een longfunctie van 30%

Dan weet je in ieder geval dat je nooit meer arbeid hoeft te verwachten.... En in sommige gevallen moet je je afvragen of het nog paard waardig is als er veel medicatie in gaat naar nog steeds veel klachten geeft.

Dit slaat niet per se op jou hoor, maar ik verbaas me soms over dierenartsen.

DA had het wel over vernevelen, maar
Moet ik me nog even in verdiepen.

Ja, als het paardwaardig is of niet moet je altijd in de gaten houden.
Ze is nu wat benauwd, maar gellukkig niet zoals ik haar toen kocht. Toen piepte ze erover. Net of ze een kikker had ingeslikt.
Ze was toen ook erg chagrijnig en in haar zelf gekeerd.
Ze is nu wel erg vrolijk en bijdehand.
Madam heeft vooral een eigen mening :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 10:13

Flicka12 schreef:
Pfff lastig zeg! Benauwde paarden zijn zo naar. Mijn merrie is astmatisch en echt mega opgeknapt door 24/7 buiten staan, daar kan echt geen medicijn/voer/supplement/bodembedekking tegenop.
Overigens vind ik de cortico heel spannend bij koudbloeden, heb het recent goed verkeerd zien gaan in mijn omgeving en dat wil je echt niet :(

Ben bang dat ik ook geen andere keus heb
Die cirkel moet doorbroken worden.
Als dat gebeurt, zou het mooi zijn dat ze dan weer over kan op de puf. Daar zitten eigenlijk geen risico's aan ivm dat per direct in de longen komt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:23

Hier een flexineb gebruiker, tenminste ik laat de pony het gebruiken :D
Echt enorm goede ervaringen mee! We hebben hem 4 weken 2 x daags moeten vernevelen met medicatie en nu 1x per dag met alleen zout. Gaat echt super!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:27

Ik zou de DA bellen, zeggen dat je wel wat verbetering ziet na een week maar niet heel veel en dan horen wat de DA daarover zegt. Daar zit vast een plan achter.

Het is wel raar dat ze benauwd blijft want pollen e.d zouden nu heel laag moeten zijn. Ik vraag me dan ook af of er toch niet ook nog wat anders aan de hand is. Dus daar eens een goed onderzoek naar doen lijkt me ook geen overbodige luxe.

Vernevelen zou wel kunnen verlichten.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:28

Mijn paard had een stofallergie, hij mocht nooit meer op stro en voortaan altijd zijn hooi weken. Uiteindelijk is hij getest op kpu, en een behandelplan van 19 weken gehad. Ondertussen staat hij al weer een paar jaar op stro, zijn hooi nog lang nat gemaakt maar niet geweekt maar nu eet hij al weer een jaar droog hooi. Na de behandeling heeft hij ook nooit meer gesteigerd met naar de wei brengen, ook blij mee want 1.76 die recht omhoog gaat is niet fijn aan de hand. En hij had alopecia areata en ook zijn haar is aangegroeid op 1 klein plekje na. Dus mijn ervaring met de kpu behandeling is heel goed, ook voor zijn stofallergie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 09:41

Mariljo schreef:
Mijn paard had een stofallergie, hij mocht nooit meer op stro en voortaan altijd zijn hooi weken. Uiteindelijk is hij getest op kpu, en een behandelplan van 19 weken gehad. Ondertussen staat hij al weer een paar jaar op stro, zijn hooi nog lang nat gemaakt maar niet geweekt maar nu eet hij al weer een jaar droog hooi. Na de behandeling heeft hij ook nooit meer gesteigerd met naar de wei brengen, ook blij mee want 1.76 die recht omhoog gaat is niet fijn aan de hand. En hij had alopecia areata en ook zijn haar is aangegroeid op 1 klein plekje na. Dus mijn ervaring met de kpu behandeling is heel goed, ook voor zijn stofallergie.

Wat is kpu?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:11

Een stofwisselingsstoornis van de lever die ontstaat door een dysbiose in de darmflora. Beter even googlen want het is een heel verhaal. Ik had er ook nooit van gehoord tot iemand met het idee kwam om hem daar op te testen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:39

Sky_as als je paard daadwerkelijk hondsberoerd is van benauwdheid dan heb je dat ècht wel door.
Bronchoscopie is niet altijd van meerwaarde en ook niets anders dan een momentopname.
Ken paarden die slecht op de scopie stonden maar tijd later nagenoeg 100% waren.
Duur grapje dan hoor!

@TS, ik ging er van uit/begreep dat je al vernevelde.
Dan zou ik daar maar rapido over gaan lezen idd.
Apart dat je dat nog niet gedaan hebt?

Enne, er zijn ook andere apparaten dan flexinebs die net zo prima functioneren maar betaalbaarder zijn en waar geen gedonder is met medicatiecups etc.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 00:51

BarbaLala schreef:
Sky_as als je paard daadwerkelijk hondsberoerd is van benauwdheid dan heb je dat ècht wel door.
Bronchoscopie is niet altijd van meerwaarde en ook niets anders dan een momentopname.
Ken paarden die slecht op de scopie stonden maar tijd later nagenoeg 100% waren.
Duur grapje dan hoor!

@TS, ik ging er van uit/begreep dat je al vernevelde.
Dan zou ik daar maar rapido over gaan lezen idd.
Apart dat je dat nog niet gedaan hebt?

Enne, er zijn ook andere apparaten dan flexinebs die net zo prima functioneren maar betaalbaarder zijn en waar geen gedonder is met medicatiecups etc.

Ik gebruik normaal een puffer, geen vernevelaar