BarbaLala schreef:In mijn zoektocht naar supplementen die cortisol bij paarden verlagen stuitte ik op het idee om chroom te gaan bijvoeren.
Dit zou mogelijk goed kunnen werken.
Echter kwam ik er helaas al snel achter dat dit niet verkrijgbaar en zelfs verboden is.
Wie kan mij vertellen waarom chroom als supplement verboden is voor paarden?
Ik ben erg benieuwd.
Andere tips om cortisol bij paarden te verlagen zijn overigens ook welkom

Chroom kan voorkomen in 2 valenties, Cr3 en Cr6. Cr3 kan worden omgezet in Cr6.
Cr6 is een ZZS-stof en gebruik en toepassing van ZZS-stoffen moet geminimaliseerd worden:
https://www.vncw.nl/bijgewerkte-lijst-z ... offen-zzs/
Mogelijk dat dit een reden is.
ChatGPT schreef:Waarom is chroom als supplement bij paarden niet toegestaan?
Chroom als supplement bij paarden is niet toegestaan om verschillende redenen die te maken hebben met gezondheid, veiligheid en regelgeving:
1. **Gezondheidsrisico's**: Het is mogelijk dat hoge doses chroom schadelijk kunnen zijn voor paarden. Overdosering kan leiden tot toxische effecten, zoals nier- en leverschade. Hoewel chroom in zeer kleine hoeveelheden nodig is voor de stofwisseling van koolhydraten en vetten, is het risico van overdosering een belangrijke zorg.
2. **Regelgeving en Doping**: Veel sportorganisaties en regelgevende instanties, zoals de Fédération Equestre Internationale (FEI), hebben strikte regels tegen het gebruik van bepaalde supplementen die de prestaties kunnen beïnvloeden. Chroom kan de insulinegevoeligheid en de stofwisseling van glucose beïnvloeden, wat mogelijk een voordeel kan geven in competitieve situaties. Daarom kan het worden beschouwd als een verboden stof of dopingmiddel.
3. **Onvoldoende Onderzoek**: Er is beperkt onderzoek gedaan naar de effecten van chroomsupplementen specifiek bij paarden. Zonder voldoende wetenschappelijke studies die de veiligheid en effectiviteit aantonen, is het moeilijk voor regelgevende instanties om het gebruik ervan goed te keuren.
4. **Alternatieve Supplementen**: Er zijn andere goedgekeurde en veilige supplementen beschikbaar die dezelfde voordelen kunnen bieden zonder de risico's die met chroom gepaard gaan. Voedingsdeskundigen en dierenartsen kunnen veiliger alternatieven aanbevelen voor het ondersteunen van de stofwisseling en de algehele gezondheid van paarden.
Door deze redenen zijn chroomsupplementen bij paarden meestal niet toegestaan of sterk gereguleerd om de gezondheid van de dieren te waarborgen en eerlijkheid in de competitie te behouden.