Paard heup gebroken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElaineBVL

Paard heup gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 16:59

Mijn paard loopt al een aantal weken niet lekker. Ik heb de dierenarts erbij gehaald en na wat onderzoeken is eruit gekomen dat mijn paard een breuk/scheur bovenop haar heupbot heeft. De dierenarts gaf aan dat de prognose erg positief is door de locatie van de breuk/scheur. Ze moet dan nu 10 weken op stal blijven, zodat het kan herstellen.

Echter vraag ik me af hoe zo'n breuk daar komt. De dierenarts gaf aan dat het kan komen door een glijer. Mijn paard is 22 jaar en het zou dus verklaarbaar kunnen zijn, echter heb ik op mijn deken geen modder oid gezien en ook het been was niks aan te zien.

Het is wel zo dat mijn paard een aantal keer is gedekt in de wei door een van de ruinen. Ik hoor via via dat deze breuk hiervan een logisch gevolg kan zijn. Ik kan hier verder niks over op internet vinden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of wel meer info weten?

Ik hoor het graag!

noordje

Re: Paard heup gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:43

Mijn paard is jaren geleden uitgegleden in haar stal tijdens het opstaan.
Zij was 24 en ik heb haar in laten slapen. Vanwege de plek van de breuk en vanwege haar artrose.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:59

Nou ik zou er niet vanuit gaan dat door dekken een paard een heup kan breken of scheur er in krijgt.
Want dan liepen er heel wat merries rond met breuken.(ik heb zelf een oude fokmerrie van 31)

Paarden glijden best vaak uit, al heel vaak gezien en niet altijd zijn ze dan ook vies of is het je opgevallen.
We willen altijd heel graag weten hoe iets komt,maar bij paarden is het toch zodat we er eigenlijk bijna nooit achter komen.
Probeer je te richten op het herstel,en op de toekomst.
10 weken zijn zo om…op naar goed herstel :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:38

Ik weet niet beter of een gebroken heup bij een paard is eigenlijk altijd einde verhaal. De oudere paarden worden meestal meteen ingeslapen. Ik ken een verhaal van een heel jong paard maar dat is echt een dramaweg geworden met jaren jaren ellende en revalideren is nooit een rijpaard geworden.
Hoe kan het dat de dierenarts zo positief is? Zeker gezien de leeftijd van het paard. Blijf altijd zelf opletten en nadenken hè? Soms willen dierenartsen gewoon geld verdienen en zien ze hierin nog een mooie koe die ze nog een half jaar kunnen melken voordat ze zeggen: ach wat jammer, nee het geneest toch niet zo goed als we gehoopt hadden.

ElaineBVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 18:45

Waarom de dierenarts zo positief is, durf ik niet te zeggen. Denk door de plek waar het is gebroken dan? Dat ze alleen maar geld wil verdienen, denk ik niet, want ze heeft me hele reele opties gegeven, die ook helemaal niet perse prijzig zijn!

Ik waardeer zeker je eerlijkheid en mening! Is en blijft toch zeker iets om over na te denken, maar aangezien mijn paard inderdaad al op leeftijd is, ga ik er geen bakken met geld tegen aangooien, zeker als de prognose niet positief is..

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:51

De ene breuk is nu eenmaal absoluut de andere niet. Als er niks verplaatst is (scheur ipv breuk) herstelt het nu eenmaal 100x beter dan wanneer er beweging zit tussen de delen, of zelfs een verplaatsing.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:54

Is het ook bevestigd dmv een foto of dergelijke beeldvorming?

ElaineBVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 18:55

Ja zeker. Via een echo

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:58

Ik ben er afgelopen zomer achter gekomen, bij toeval door een andere blessure, dat mijn paard blijkbaar al jaren een oude breuk had in zijn heup. Ik heb hem ooit eens gevonden in de hit actief waarbij hij steeds op rust stond met dat been en heel licht kreupel. Niet dusdanig dat we toen aan een breuk dachten. Hij heeft toen idd een paar weken apart gestaan en daarna liep hij weer goed. Met rijden nooit iets gemerkt, hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan.

Totdat het vorige winter zo modderig was en hij alleen maar op z’n droge stukje stond. Spierverlies, minder bewegen en toen pas viel het me op dat hij stijf liep in zijn heup. Verplaatst naar een paddock paradise met betere ondergrond. Helaas daar door een ongeluk op de wei in de medische molen terecht gekomen. En toen kwamen we er dus pas achter dat er een hele oude breuk zat in zijn heup. Ik heb hem helaas moeten laten gaan, maar niet door de heup.

Hij heeft al die tijd er goed mee gelopen doordat hij dus veel bewoog. Zodra hij dus minder bewoog en veel spierverlies had (ook door een operatie bij mezelf) zag ik dat ie daar stijf was.

Achteraf vallen er puzzelstukjes op z’n plek, zoals heuvels aflopen. Dat vond hij altijd moeilijk en kon alleen in stap. Balans, dacht ik. Nu snap ik dat het door z’n heup kwam. Mijn DA zei ook dat zoiets alleen door een val kan komen. Mijn paard kon er blijkbaar prima mee leven en lopen, al die jaren nooit geweten en het enige wat ik kan bedenken is dat het op de hit actief is gebeurd omdat hij daar een keer licht kreupel vandaan kwam.

ElaineBVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 19:01

Jeetje wat een heftig verhaal! Wel fijn om te horen dat hij ondanks die breuk wel zijn ding heeft kunnen doen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:14

Ik kende een merrie die (bleek pas veel later) haar heup had gebroken bij een uitglijder. Ze was ik dat moment drachtig. Zware bevalling gehad, bleef ook lange tijd slecht lopen terwijl de da niks kon vinden. Pas veel later bleek dus dat het haar heup was geweest. Die was inmiddels weer genezen maar ze heeft nooit meer 100% zuiver gelopen. Ze is wel bereden geweest en nog vrij oud geworden.